چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کیومرث
0

چینی بد است مگر اینکه ایرانخودرو و سایپا تولید کنند!!!
ای کاش به جای استفاده از هر وسیله ای برای تخریب رقیب به فکر استفاده از تمام امکانات و توان برای افزایش کیفیت تولید بودید.
09:21  1395/05/13
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد : دوستان لطفا راهنمایی کنید چطور استعلام بیمه و پلاک را انجام دهیم؟
تارا v4 : سلام تاریخ تحویل من ۲۱ اسفند بوده هنوز فاکتور نشده ، تارا v4
سورن پلاس دوگانه اولویت تابستان : آقا سورن دوگانه سامانه یکپارچه تحویل تابستان پول رو دقیقا چه موقع از ما میگیرن؟؟؟
فرناز : مال من هم که تکمیل وجه کردم همینو نوشته نگران نباشید
Ham : منم اسفند تکمیل وجه کردم تو سامانه زیرش زده اطلاعات بازگشتی خودروساز برا همه ی کسایی که پول دادن همینو نوشته ؟
سلام : وقت بخیر دوست عزیز احتمال داره بیاد ولی چند مرحله پیام اومده سهند اطلس و ساینا ساینا دیگه آخریش بوده که پیامک اومده بازم برای اطمینان با شرکت سایپا تماس بگیرید ۰۹۶۵۵۰
امیر : دوستانی که اسفند تکمیل وجه انجام دادین تحویل خودرو چه زمانیه از 2 ماه هم بیشتر شد چه اطلاعاتی دارید ممنون میشم راهنمایی کنید
امیر : دوستانی که اسفند تکمیل وجه انجام دادن تشریف بردید معاونت بازاریابی چه اطلاعاتی بهتون دادن چه زمان ماشین تحویل داده میشه
S3 ابان : به کسی زنگ نزدن برای تحویل. کسی اطلاعی نداره؟
تی8/ تی9 : هر دفعه زنگ میزنیم به 42724 هر کدوم ده روز ده روز عقب میندازن / کسی جواب درست نمیده / امروز بهشوه گفتم یه سری به قسمت نظرات مشتریان بزنید / هر چی فحش خارومادر هست اینجا دارن میدن / هر چی نفرین لعنت هست میکنن / خودتان را به کوری کری نزنید / دست اخر میگه بله قربان حق با شماست /
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه بهمن : سلام من 6شم تکمیل وجه وسخا فعلا مرحله تخصیص
عادل : بابیلدبی
سجاد : سلام مبارک باشه کلا 2700000 یا ماهی؟
حسین سورن بنزینی : جناب آبی کبود سلام بنده تحویل 30 بهمن بودم ماشین بنده دیروز فاکتور شد و در جزئیات فاکتورمبلغ کسورات رو 421457518 زدند. من دیدم شما جایی فرموده بودید به افرادی که بهمن تاریخ تحویلشون هست سود مشارکت تعلق نمیگیره و فقط جریمه تاخیر هست. اگر اینطوریه پس این مبلغ چیه که تو فاکتور اومده. اگر اطلاعات دارید لطفا راهنمایی کنید. دوستان دیگر هم اگر اطلاعات دارن لطفا راهنمایی کنن.ممنون
اتومات : سلام چطور با هاتون تماس بگیرم ؟
علی دوگانه 29اسفند : حالا تاگرونترشه حداقل یه ماه مونده آگه قصد فروش یا معاوضه دارید الان موقعیت 207بامبلغ تاخیر وتفاوت قیمت پرداختی ایران‌خودرو تبدیل بزنی بهتره نه مثل من فقط دوگانه شرایط شماست دیگه فکرشونکن
پارس زمستان : من 20 واریز کردم روی پرداخت میچرخه
امید : دوستانی که بهمن ماهی هستند کسی فاکتور نشده
تک 85 : تک 85 فروش فوری. پذیرش 2 بهمن الان فاکتور شد.
تینا اتو ارتقا : سلام امروز کاسترومر نگاه کردم دیدم تاریخ اماده واسه صدورفاکتور شده 25یعنی امروز ایا امروز فاکتور میشه؟