چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس تکمیل وجه 3 اردیبهشت : شدیم مسخره چرندیات مدیران سایپا لعنت بر خودتونو کارخونتون از اول سال دارن میگن فرایند تحویل خودرو تسریع گرفته بازم هیچ غلطی نمیکنن ، بیشرفا مردم گرفتارن
پاسخ به 5252 : فکر کنم زیر 300 نفر باشه شایدم کمتر
حسن : سلام من میفروشم شنبه هفته قبل تکمیل وجه کردم
عباسی : والا تکمیل وجه گروه اول اسفندی ها تا 26 اسفند بود چطوری شما 29 اسفند تکمیل وجه کردین؟ شاهین پلاس بودین؟
عباسی : وااای چقدر دیر تحویلتون سد مبارک باشه آقا بهزاد من که 20 روز پیش تحویل گرفتم فروختم یک هفتس دنا پلاس گرفتم
درسا : زنگ زدم نمایندگی سوال کردم گفت ، خودش به روز رسانی می شه ، دیگه نیازی نیست سخا رو بیاری نمایندگی تحویل بدی ، حالا ببینم کی پلاک می شه .
خانواده شاهین : اقای شاهین جی تحویل اسفند 1403 که گفتین پذیرش 17 آذرین و 1400 نفر جلوتن و تبدیل به جی ال زدین....ببخشید شماره پذیرشتون رو اعلام میکنید ممنون
شاهینg : دوستان میگن هر ماه یک روز میره جلو یعنی تا ۲۸ ۱۰ روز هست ۱۰ ماه باید صبد کنی با این حساب😐
سروش 25 اسفند : من شنبه بعد از ظهر پلاک ماشین صادر شد من فکر کنم به جای روزی 30 تا شاهین هفته ای 30 تا تحویل میدن اون هم فقط آخر هفته ها اعلام میشه
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 4 تیر : هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک ، باید دنبال یجایی بگردیم که از صنعت و معدن شکایت کنیم کسی شماره یا ره ارتباطی داره از صنعت و معدن؟
ساینا دوگانه تکمیل 27 اسفند : سلام خدمت دوستان بنده امروز با سایپا تماس گرفتم گفتن تا تکمیل وجه 22 اسفند فاکتور شده فعلا قطعات گاز نداریم و احتمالا برا شما تا سه هفته دیگه طول میکشه این بماند گفتم سود تاخیر 12 با 16 جمع میکنین تاخیر میدین گفتن نه سایپا تا زمان دعوتنامه 16 درصد سود مشارکت میده وقتی دعوتنامه بیاد دیگه مشارکت نمیخوره و فقط اگه تاخیر بخوره خودرو سود تاخیر 12 درصد میدن 🤐
داریوش : 11تیر واریز ساعت14. سخا همون روز. 25 آذر403 پذیرش. فاکتور نه
سعید : این قرارداد های دهه سوم خرداد چرا تمامی ندارن هنوز زده دهه سوم خرداد
معین : دوستان تبدیلی قطره چکانی تبدیل ها فاکتور میشن ،ظاهرا بستگی به نمایندگی ثبتنامی هم داره که زیاد ثبتنام داشته باشه یا کم و تاریخ واریز وجه اول 25 آذر اولویت فاکتور هستند.من خودم 15 تیر تبدیل زدم 16 تیر سخا، 30 روز کاری هم در نظر بگیرید که برای من میشه 20 مرداد به بعد منتظر فاکتور باشم، قبل اونم فاکتور بشه فبها نعمه
ثبت شکایت : لطفا همه دوستان برید تو سایتcrm.ikco.irو شکایت از تاخیر در تحویل و صدورفاکتور رو ثبت کنید،
خرزوخاک سایپا : چراغای من خاموش شدن' نکنه برقا رفته؟😂👊
خرزوخاک سایپا : دوستان چراغ عدم تحویل برای من روشن شده یعنی چی؟ یعنی برم عدم تحویل بگیرم؟😂👊 لگن من میدین یا لگنتون بشکنم؟!
ساینا اس یازدهم اسفند : حالا باید هی،بپرسیم بعد پلاک شدن کی تحویل میدن😅😅😅
دنا : رینگ 15آلومینیومی، صلیبی