چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : دعوتنامه اصلیتون برای چه ماهی بود؟ تبدیل بودید یا جی؟ اصلی برای خرداد بود یا تیر و مرداد؟؟
سالار : ن خبری نیس منم الان 2هفته فاکتورشدم پلاک نمیشه
X5تیر : Aliاقا شما تحویل کی بودید که شاسی شدید؟
سعید : خدا روشکر امروز شاهین جی ال تحویل دادن تکمیل وجه ۲۸ خرداد فاکتور ۲۸ مهر پلاک ۳۰ مهر
شاهین Gl : دوستان بتون قول میدم اگه چند روز سایپا تحت فشار قرار بدیم هم اونای که پلاک نشدن به ماشین میرسن هم اونای که هنوز تکمیل وجه نکردن و هم اونایی که پول دادن کامل هنوز ماشین نگرفتن
cvt : بدیل بدهی سایپا به راهور
بهنام : کسی از 2 اردیبهشت مونده که فاکتور نشده باشه؟
مهراد : محمدآقا کل مبلغ پرداختیتون برایx5چقدربودکه130برگرداندن؟ میخام ببینم x5برای ثبت نامیهاچقدردرمیاد؟ توسایت که قیمتهاتغییری نکرده!!! تیرماهی دومرحله ای هستم!!!باسپاس
j4 : سلام من هم ثبت نام 60 روزه بودم ولی تکمیل وجه هنو.ز زرد مونده و زنگ میزنم میگن احتمال این ماه کاراش اوکی میشه تو آذر تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده آذر احسان : بردار های عزیز دعوتنامه فرسوده اذر اول ماه بعد میاد انشالله از بالا خبر گرفتم گفت نهایت اول ماه میاد امکان داره گفت تا25تا 30ام امکان داره گفت بیاد ولی 1آذر گفت تضمین میکنم میاد ازاون اونورتر نمیره انشالله سریعتر بیاد مام واریز کنیم سری به ماشینمون برسیم🤲🏻
محسن : دوستان شنیدم پیمانکار ثبت پلاک و ارسال خودرو ها هنوز تعیین نشده گذاشتند مناقصه اینایی هم که ترخیص شدند پیمانکار قبلی بوده که سقف تعهدش کامل شده باید صبر کنیم برنده مناقصه الصاق پلاک و کاری مربوطه تعیین بشه که یه کم زمان بره 🤣
207 فرسوده تحویل آذر ماه : ممنون که خبر دادین انشالله خبر صدور دعوتنامه را هرچه زودتر بدی
ساینا : چرا فوق العاده رو فاکتور نمیکنن
حسین : سلام از پیش فروش های دهه فجر کسی ماشین تحویل گرفته ؟ تکمیل وجه چندم بوده؟
رادوین : ما مال آذر 1403 هستیم هنوز دعوتنامه نیومده
مجید : من رنگ مشکی بودم ، که میگفتن مشکی نمیده ، نوبت بعد از من هم گرفتن ، الان ده روزه تغییر رنگ دادم گفتن ده روزه دستته ولی تا الان فاکتور هم نشده ، از نمایندگی پرسیدم میگه نزدیک به یک ماهی میشه اصلا اطلس تحویل نداده به کسی
مهدی فرسوده اذر : الان سایت چک کردم، پیام اومده در اولین فرصت نسبت به صدور دعوت نامه اذر ماه شما اقدام میشه و در میز مشتری به شما اطااع رسانی میشه ،صبح در خواست دادم الان این پیام فرستاده ،دوستان فرسوده اذر جهت اطلاع
اطلس درمانده : آقا خواهشن یکی بیاد بگه اطلاعی داره این قطعه کوفتی کی قراره برسه؟
علی دوگانه : سلام بچها من ماشینو 1000 کیلومتر روندم فرمونم خیلی نرمه مشکلی نداشت بردم تشخیص رنگ دنده هام خوب جا میره راحته رینگ و لاستیک عقبو عوض کردم شد حدود 40 تومن خلاصه گفتم بگم از چن روز رانندگی که باهاش داشتم نظراتو خوندم بعد چن روز ناراحت شدم برا آقای علوی که اینهمه منتظر بود و مشکل داشت ماشین و برای بقیه عزیزایی که تحویل نگرفتن