چرا خودروهای آلمانی پرخرج و خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟

 

چرا خودروهای آلمانی پرخرج و خودروهای ژاپنی کم‌هزینه‌اند؟

 
صنعت خودروسازی ژاپن، یکی از پیشروترین و بزرگ‌ترین صنایع جهان محسوب می‌شود. این کشور، از دهه 1960 میلادی، در صدر سه کشور برتر تولیدکننده خودرو در جهان قرار گرفت و حتی توانست آلمان‌ها را نیز پشت سر بگذارد. این صنعت در ژاپن، حدفاصل دهه 1970 تا 1990 میلادی، به شدت رشد کرد و توانست با تولید سالانه 13 میلیون دستگاه خودرو، حتی آمریکا را نیز پشت سر بگذارد. از آنجا که خودروهای تولید ژاپن، در دهه 1990 میلادی، از نظر قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه، باکیفیت و محبوب شدند، این کشور به بزرگ‌ترین خودروساز جهان بدل شد. با این حال، سهم این کشور از بازار، طی سال‌های اخیر رو به کاهش رفته که مهم‌ترین دلیل آن، افزایش رقابت از سوی خودروسازان کره‌ای، چینی و هندی بوده است.
 
تقریباً برای همه مردم جهان، خودروهای ژاپنی جزو یکی از گزینه‌های اصلی قرار دارد. همیشه این سوال مطرح است که بین خودروهای اروپایی، ژاپنی و کره‌ای، کدام برند بهتر است. جواب این سوال به عوامل متعددی بستگی دارد. اما مهم‌ترین عاملی که خودروهای ژاپنی را در این مقایسه ارجحیت می‌بخشد، «قابل اتکا» و «بادوام» بودن آنهاست. خودروسازان مطرح ژاپنی، شامل تویوتا، میتسوبیشی، هوندا و نیسان، اغلب با عنوان خودروسازانی شناخته می‌شوند که محصولات آنها بسیار بادوام است.
 
به گزارش اقتصادنیوز، از نظر عرفی، این خودروها در زمینه قابل اتکا بودن و دوام، در جهان شناخته‌شده و پیشرو هستند. «رنه استفانز»، نایب‌رئیس مرکز مطالعات کیفیت خودرو «جی.دی پاور» می‌گوید: در برآوردهای سال 2013 این مرکز، لکسوس با 15 سال عمر مفید از 18 سال، در صدر خودروهای باکیفیت و بادوام جهان قرار داشته است. با این حال، استفانز تاکید می‌کند که این فاصله طی سال‌های اخیر به حداقل رسیده به طوری که در سال 2014، کمپانی دایملر در صدر قرار گرفته و کمپانی جنرال‌موتورز به رتبه چهارم صعود کرده است. آیا این دلیل افت کیفیت خودروهای ژاپنی است؟ استفانز می‌گوید: الزاماً خیر؛ اما خودروهای سایر برندها، هر سال در حال بهتر شدن هستند. مجله مشهور Consumer Reports نیز که منبع قابل اتکایی محسوب می‌شود نظر مشابهی دارد.
 
بنا به گزارش این مجله، کیفیت سایر برندهای خودرو نیز در حال افزایش است اما همچنان، خودروهای ژاپنی، قدرتمندانه پیشتاز سایر برندها حرکت می‌کنند. در میان 10 خودرو باکیفیت معرفی‌شده از سوی مجله Consumer Reports، 9 خودرو، جزو محصولات تویوتا، میتسوبیشی و نیسان هستند. علاوه بر این، لکسوس، تویوتا، مزدا و هوندا، معمولاً در چهار رتبه نخست گزارش‌های مربوط به کیفیت و دوام خودروهای تولیدی در جهان قرار دارند. اگر نگاهی به فهرست کامل باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین خودروهای جهان بیندازیم، می‌بینیم که 92 درصد آنها خودروهای ژاپنی هستند.
 
ژرمن‌های پرخرج
با مطالعه گزارش yourmechanic متوجه شدیم که نگهداری خودروهای آلمانی هزینه بالاتری نسبت به دیگر خودروها دارد.
 
مرد جوانی که مالک یک فولکس‌واگن کابریو است می‌نویسد: «مادرم مرا تحت فشار گذاشته تا ماشین دوست‌‌داشتنی‌ام را بفروشم و به جایش یک ماشین ژاپنی بخرم. چون هر بار که ماشینم نیاز به تعمیر پیدا می‌کند و خرابی کوچکی دارد باید حدود 600 دلار برای تعمیرش هزینه کنم. واقعیت این است که خودروهای آلمانی قطعات گرانی دارند و تعمیر و نگهداری آنها هزینه زیادی دارد.»
 
یک کارشناس خودرو نیز می‌گوید: «خودروهای مرسدس بنز، آئودی و بی‌ام‌دبلیو هزینه نگهداری بالایی دارند، در عین حال که خودشان جزو خودروهای گران‌قیمت هستند. خودرو شخصی من یک بی‌ام‌دبلیو ایکس5 است. من عاشق این ماشینم. اما این ماشین پر از شکستنی است: پنجره‌ها، دستگیره‌های در، سانروف، تنظیم‌کننده صندلی، حسگرها، کلیدهای روی پنل و تعداد زیادی وسیله دیگر که از شمردن آنها خسته می‌شوید. من از سواری بی‌ام‌دبلیو لذت می‌برم. موتورش هرگز دچار مشکل نشده است اما وسایل کوچک همیشه می‌شکنند و باید تعویض شوند. وسایلی که برای کاهش وزن خودرو و بهبود وضعیت ترمز و ایستادن، از پلاستیک‌های کم‌وزن ساخته شده‌اند و ممکن است با هر برخوردی بشکنند. آن وقت باید برای خرید قطعه هزینه زیادی متقبل شوید.»
 
این سخنان بسیار نزدیک به واقعیت است. با توجه به پیشرفت علم مهندسی و البته لوکس شدن خودروهای امروزی، کمتر پیش می‌آید که یک خودرو در پنج سال اول عمرش نیاز به تعمیرات جدی داشته باشد اما بعضی خودروها اگر نیاز به تعمیرات جزیی پیدا کنند هزینه زیادی روی دست مصرف‌کننده می‌گذارند. در این میان خودروهای آلمانی به دلیل استفاده بیشتر از المان‌ها و مولفه‌های لوکس در صدر جدول خودروهای پرهزینه هستند. برابر یک مطالعه که چند سال قبل صورت گرفت آئودی8 و مرسدس بنز کلاس G در پنج سال اول بیشترین هزینه نگهداری را دارند. مرسدس بنز کلاس CL هم در بین پنج خودرو اول قرار دارد تا جمع خودروهای لوکس آلمانی را تکمیل کند. (نتیجه‌ای که تاکنون در مدل ماشین‌ها تغییر کرده اما در برندها دچار تغییر خاصی نشده است.) البته برخی از دلایل هزینه بالای نگهداری خودروهای آلمانی به مهندسی پیشرفته آنها و قطعات یدکی گران‌قیمت آن برمی‌گردد. در مقابل خودروهای ژاپنی که دارای طول عمر بیشتری نیز هستند، به دلیل پرهیز از استفاده زیاد از مولفه‌های لوکس و تجملاتی و نحوه طراحی، هزینه بسیار کمتری نسبت به خودروهای آلمانی دارند.
 
نتیجه اینکه اگرچه محصولات آلمانی با کیفیت فوق‌العاده بالای خود، مشتریان بی‌شماری دارند اما محصولات ژاپنی علاوه بر کیفیت بسیار خوب و ایمنی بالا، هزینه‌های نگهداری بسیار پایینی دارند و عموماً کم‌هزینه‌ترین خودروهای جهان به شمار می‌روند.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , بنز , بی ام و , مزدا , میتسوبیشی , فولکس , ائودی , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ALI
13

بیشتر خودرهای نظامی جهان ساخت شرکت های ژاپنی است
آلمانی ها فقط در ساخت خودروهای لوکس و با تکنولوژی روز مهارت بسیاری دارند اما گران بودن قطعه مشکل اصلی این خودرو ها است و پیچیده بودن سیستم خودروهای آلمانی مشکلات زیادی را برای نگهداری به وجود می آورد
دوستانی که روی برند های فرانسوی تعصب دارند و بدون شناخت از بازار خودرو اظهار نظر میکنند باید ابتدا بازار خودروهای کشورها و برند های مختلف رو بررسی کنند و سپس مدرکی مستند از برتری فرانسوی ها نشان بدن
فرانسه کشوری است که از تکنولوژی توربو استفاده نمیکند و برای خودروهایی مثل رنو کپچر توربو از پیشرانه های نیسان ژاپن استفاده میکند
فرانسه در بازار خودروهای ارزان قیمت ایران بهتر دیده شد چون در ایران اصلا کیفیت وجود ندارد و ال90 و مگان به خاطر نبود کیفیت خودروهای هم رده بهتر دیده شدند وگرنه ال90 و مگان کیفیت ساخت چندان خوبی ندارند و مثلا داشبورد وادوات مگان در سطح بسیار پایینی قرار دارد و کیفیت جالبی ندارد.
پیشرانه و ادوات خودروهای ژاپنی در شرایط خوبی قرار دارند و پیشرانه های ژاپنی تحت فشار های شدید خرابی کمتری دارند
03:12  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
جهان
7

خودروهای ژاپنی :
پرفروش و کم خرج

خودروهای آلمانی :
پرفروش پر خرج

خودروهای فرانسوی :
کم فروش و پر خرج 😂😂😂😂 :))))

ایرانی‌ها :
اغلب کم درآمد

بازار خودروی ایران :
در انحصار فرانسوی های کم فروش و پر خرج ........
17:53  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
14

نکته دیگه ای که وجود داره اینه که از ژاپنی ها بیرحمانه کار میکشند ولی آلمانی ها در پارکینگ خانه ها خواب هستند و خرج می آورند
16:09  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
اریا
9

البته نگارنده خودروهای فاخر فرانسوی رو فراموش کرده گویا...
14:08  1395/05/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
10

نویسنده به درستی خودروهای ژاپنی و آلمانی را مقایسه کرده زیرا که هر دو از فروش جهانی بالایی برخوردار هستند.حودروهای فرانسوی که به هیچ وجه پرفروش نبوده اند پس دلیلی بر نام بردن از آنها نداشت.
15:30  1395/05/23

گزارش
کاربر: تیباران
13

به همین دلیل است که که برای چند سال،تویوتا کرولا پرفروشترین خودرو جهان شد.برای آفرود هم تویوتا حرف نداره و همینه که مث سلاح کلانشینکف در همه درگیریها از آفریقا تا آسیا آماده شرایط سخت جنگی است.
15:33  1395/05/23

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 خرداد : سلام دوستا یه راهنمایی میخواستم پلاک من که تازه فک شده ، کرمان موتور هنگام صدور پلاک همین پلاک رو میده یا جدید صادرمیشه
جی ال هفته آخر دی : سلام لطفأکسانی که واریزی جدیدبرای جی ال انجام میدن اینجابگیدچندواریزکردیدتاماهم بدونیم بایدچندپول آماده کنیم
مهدی : بله رفیق دقیقا هینجوریه.من فروردین ثبت نام کردم هنوز خبری نیست
مرتضی : پیش فروش تارا اتومات مشکی با موعد تحویل سی آبان، دیروز سیزده ام فاکتور شدم. امروز متوجه شدم، پیامک نیومد. خودتون برید چک کنید. ان شاالله به زودی قسمت همه دوستان.
امیر،اردیبهشت : دوستان این چند روز کسی فاکتور نشده ببینیم چقدر مونده نوبتمون شه
طاها : سلام منم مثل شما ۱۲ مهر پیشنهادی جی ال آمد قبول کردن گفتم شاید بدن ناشینو دیروز تماس گرفتم گفت اگر تا ۱۸ابان دادن بهتان دادن ندادن میخوره باز ب تخیری من واقعا خسته شدم یک ماشین چی هست دوسال خوردی شده هنوزم دستم نرسیده
احسان : سلام اینجور که ما می‌بینیم اگه هم نباشه اینا میگن هست دیگه کسی هم باور نمیکنه هنوز به ما ماشین ندادن این سایپا کلاه بردار هر یک روز رو دو هفته طول میده تا فاکتور کنه اینجوری تا عید هم به ما که 12 اردیبهشت هستیم نمیرسه نعلت به پدر مادرتون اول اخرتون بیاد
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اکستند : من زنگ زدم یکی از کارشناسان گفت فعلن خبری از پلاک اکستند نیست منتظر باشین. اینهایی که میگن پلاک شدیم دروغ میگن خبری نیست فعلن
مسعود : با تشکر و قدردانی از مسئولین سایپا و مدیر محترم سایپا که با زحمتهای بی وقفه و شبانه روزی برای تولیدات هستند و امیدورام همه مشتریان هر چه زودتر ماشینشون رو تحویل بگیرید، خواهشمندم انقدر بد و بیراه به شرکت نگویید و خونسردی تون رو حفظ کنید ، من قبلا از شرکت خرید ماشین داشتم دیر بهم تحویل دادن در حال حاضر هم ساینا ثبت نام دارم و منتظر فاکتور هستم، به امید خوشحالی همه مشتریان سایپا و اینکه به زودی فاکتور بشن.
هادی : سلام دادا گیربکس من زوزه داره کلاچ را میگیری کامل جدا نمیکنه .برا من فن رادیاتور یک سره کار می کنه . خلاصه بد جور کلاه رفته سرمون من نتوانستم بدم دنده 5گفتم شاید مثل قدیم ها 4دنده هست
محسن : دیروز تکسوز پلاک شدم پذیرش 6/31 إن شا الله مشهد بخوان بفرستند چند روز زمان می بره ؟ کسی کار سراغ داره پخش مشهد لطفا آدرس بده بیام ممنون
کوییک : منم مردادم فک کنم تیر کسی نیس
اتومات سقف فلز 30 اذر : فک نکنم من تحویل 30 آذرم هنوز فاکتور نشدم
207 فرسوده تحویل آذر ماه : دوستان طرح فرسوده بی زحمت چک کنید ببینید دعوتنامه صادر نشده من دسترسی به سایت ندارم
علیرضا : سلام دوستان کسی میدو نه فو ق العاده تا چه تاریخی فاکتور شده ؟
اطلس خسته بهمن : منم برای یکشنبه مرخصی گرفتم.....انشالله با تجمع دوباره فاکتور و شروع میکنیم.
حسینی : یکشنبه 18 آبان تجمع ( تحویل خودروی اطلس ) شکایت و پیگیری قضایی یادتون نره