عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 
سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. چنین قطعات و جزئیاتی می‌توانند به ‌تنهایی نمایانگر یک دوره، جنبش و یا فلسفه‌ای خاص در صنعت خودروسازی باشند. این عناصر نه‌ تنها نماد دوره‌های زمانی بلکه نشان‌ دهنده زیبایی‌شناسی طراحان شرکت سازنده خود هستند. در ادامه بخش اول از این مطلب را باهم می‌خوانیم.
 
۱۰. المان‌های تزئینی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
در واقع المان‌های تزئینی جلوی کاپوت خودرو راه‌حلی هنرمندانه برای پوشاندن یک مشکل فنی بوده‌اند. در بسیاری از خودروهای قدیمی کلاهک رادیاتور در قسمت لبه کاپوت قرار می‌گرفت و برای پوشاندن آن به درپوشی متحرک نیاز بود، درپوشی که زیر آن درجه یا اصطلاحاً گِیج (gage) اندازه‌گیری روغن موتور قرار داشت. طراحان برای پوشاندن برآمدگی به وجود آمده عناصر تزئینی کوچکی به این قسمت اضافه کردند، از بانوی در حال پرواز کادیلاک ۱۹۳۰ تا پلنگ جهنده جگوار، همگی نمایانگر دوره‌ای هستند که خودرو‌ها چیزی بیش از  یک وسیله نقلیه بودند.
 
۹. چراغ‌های مدور
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
سال ۱۹۶۰ شورلت کروت برای اولین بار از ردیف چهارتایی چراغ‌های دایره‌ای شکل استفاده کرد، طرحی که تا به امروز برای اسپرت کردن کروت‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم در مورد چراغ‌ جلوی اتومبیل‌ها صحبت کنیم، طرح‌های نمادین و به‌ یادماندنی زیادی را می‌توان مثال زد، اما چراغ عقب کروت این نکته را یادآور می‌شود که اگر مهندسان همکاری لازم را با طراحان داشته باشند زمان بیشتری برای پرداختن به طراحی قسمت عقب خودرو صرف شده و نتیجه آن نیز طرحی به یاد ماندنی خواهد شد. این چراغ‌های قرمز رنگ بیننده را به یاد جت‌هایی می‌اندازد که حین حرکت آتش از پس آنها زبانه می‌کشد.
 
۸. باله‌های جانبی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این قطعات علاوه بر اینکه المان‌های کلاسیک طراحی خودرو هستند، تمایلات ویژه زیبایی‌شناسی در دوره‌ای از تاریخ را معرفی می‌کنند. زمانی که بشر با امیدواری به آسمان می‌نگریست و آن را قلمرو بعدی خود می‌دانست. مردم دنیا از دیدن موشک‌های فضایی هیجان زده می‌شدند و این موقعیت خوبی بود تا با الهام از ظاهر موشک‌ها اتومبیل‌های باابهت و جذاب طراحی شوند، مانند کادیلاک مدل ۶۰ که در تصویر مشاهده می‌کنید. در واقع اوج این نوع طراحی را می‌توان در سری ۶۲ کادیلاک دید که سال ۱۹۵۹، یعنی یک سال پس از فرستادن ماهواره به فضا توسط آمریکا، به بازار آمد. اما استفاده از باله به اتومبیل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ آمریکایی محدود نمی‌شد. در همین دوران روسیه نیز در کشاکش رقابت با آمریکا برای رسیدن به فضا اتومبیل  Moskvitch 408 را با ظاهری مشابه تولید کرد. شاید این یکی از بهترین نمادها برای نشان دادن هیجان بشر در آن دوران‌ باشد.
 
۷. ظاهر گوِه مانند
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
اگرچه از نظر تاریخی فرم تیغه‌ای شکل در طراحی برندهای معتبر جایگاه خاصی نداشت، اما سرانجام همین فرم برای طراحی ایرودینامیک‌ترین و اسپورت‌ترین اتومبیل‌ها به کار گرفته شد. در این‌گونه مدل‌ها قسمت جلو با شیب، پایین‌تر از قسمت عقب قرار می‌گیرد، مانند Lancia Stratos و همین‌طور اتومبیل Lotus Esprit طراحی شده توسط جورجیوتو جوجارو، که چنین فرمی را در جهت تأکید بر سرعت خودرو به کار برده ‌است.
 
۶. سپرهای داگمار
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این نوع سپر نمایانگر سبک طراحی دهه ۵۰ و طراحی آن الهام گرفته از لوله توپ‌های جنگی است. چنین طرحی برای آن زمان، یعنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کاملاً مورد پسند مردم قرار گرفته و برای آنها یادآور سپر دفاعی ارتش آمریکا در آن شرایط بود. اما با گذر زمان و رسیدن به دوران موشک و فضاپیما، این سبک نیز جای خود را به طراحی عناصری داد که نماد جهش و پرواز بودند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , طراحی بدنه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : دوستان از یکی از آشنایان ک تو سایپاست شنیدم تا ۱۵ آذر تمام عقب افتاده های جی ال رو میخوان بدن ..چون دیگه قرار نیست جی تولید کنن و میخوان از این به بعد موتور تی یو فایو بذارن اونو بدن.حالا اگر راست باشه
شاهین پلاس ا وجه۳اردیبهشت : من امروز sBRاضافه شده تکمیل وجه 3اردیبهشت سخا 6اردیبهشت
سجاد : شاهین جی بودید یا جی ال گه تبدیل به کوییک اس زدید؟
T8 : اونایی قبلا ثبتنام کردن چی میشه؟
سجاد : شما ساکن کدوم شهر هستید آقا مهدی؟
بهنام : امروز گویا خبری مبوده و روی دوم همچنان گیر هستیم
ایگل شیراز : من ٢٨ تیر ۹۰ روزه. هنوز خبری نیست
مهدی : سلام . من امروز رفتم نمایندگی در مورد پلاک شدن پرسیدم میگ مشکل کلی از طرف شرکت سایپاست. خود نمایندگی هم خبر نداشتن ک کی مشکل حل میشه
تارا سفیددستی : تاراv1تا. چه تاریخی فاکتور شده
سجاد : سلام آقا مهدی من برای کوییک تکمیل وجه کردم وهفته پیش فاکتور شدم اما هنوز پلاک نشدم شما ماشین تحویل گرفتید یا نه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نازی : مهم مهم فوری فوری زمان و مکان تجمع اعتراض به عدم فاکتور خودرو علیرغم پر بودن پارکینگ ها📆• تاریخ: یکشنبه 11 آبان 🕒• ساعت: 9 صبح 📍• مکان: کیلومتر 9 جاده مخصوص مقابل مدیریت بازاریابی و فروش سایپا 💥 حضور بهم برسانیم
ساینا اس تک : سلام من 3مهر تکمیل وجه کردم اما در پنل کاربری من چیزی نشون نمیده. شما از کجا می‌بینید در چه مرحله هستید
دی ماه اپشنال : در حال پلاکه داداش
ساینا اس : فقط 8 صبح تا 3 بعد از ظهر پاسخگو هستند
اطلاعات : اسم و فامیلیت؟ شماره درخواست؟
دوگانه : تجمع؟ فراخوان؟ ارتباط با رسانه های معاند؟ ماشین شما 2سال دیگه فاکتوره
مجتبی : در جواب عباس شما اخرای اسفند قبل سال تحویل میدن اوایل اسفند فاکتور میشین اواخر اسفند هم تحویل میدن
مردم منظر تحویل : من 8/3پلاک شدم چرغ تحویل روشن شد یک روز بعدش اما تحویل خبری نیست
دوگانه : صبوری کن .دشمن از این همه عجله شما خشنود میشود
علی : 19خرداد1404 درسته