عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 

عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول

 
سایت خبری jalopnik به کمک خوانندگان خود ۱۰ نماد برتر در تاریخ طراحی خودرو را انتخاب و معرفی کرده است. چنین قطعات و جزئیاتی می‌توانند به ‌تنهایی نمایانگر یک دوره، جنبش و یا فلسفه‌ای خاص در صنعت خودروسازی باشند. این عناصر نه‌ تنها نماد دوره‌های زمانی بلکه نشان‌ دهنده زیبایی‌شناسی طراحان شرکت سازنده خود هستند. در ادامه بخش اول از این مطلب را باهم می‌خوانیم.
 
۱۰. المان‌های تزئینی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
در واقع المان‌های تزئینی جلوی کاپوت خودرو راه‌حلی هنرمندانه برای پوشاندن یک مشکل فنی بوده‌اند. در بسیاری از خودروهای قدیمی کلاهک رادیاتور در قسمت لبه کاپوت قرار می‌گرفت و برای پوشاندن آن به درپوشی متحرک نیاز بود، درپوشی که زیر آن درجه یا اصطلاحاً گِیج (gage) اندازه‌گیری روغن موتور قرار داشت. طراحان برای پوشاندن برآمدگی به وجود آمده عناصر تزئینی کوچکی به این قسمت اضافه کردند، از بانوی در حال پرواز کادیلاک ۱۹۳۰ تا پلنگ جهنده جگوار، همگی نمایانگر دوره‌ای هستند که خودرو‌ها چیزی بیش از  یک وسیله نقلیه بودند.
 
۹. چراغ‌های مدور
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
سال ۱۹۶۰ شورلت کروت برای اولین بار از ردیف چهارتایی چراغ‌های دایره‌ای شکل استفاده کرد، طرحی که تا به امروز برای اسپرت کردن کروت‌ها از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم در مورد چراغ‌ جلوی اتومبیل‌ها صحبت کنیم، طرح‌های نمادین و به‌ یادماندنی زیادی را می‌توان مثال زد، اما چراغ عقب کروت این نکته را یادآور می‌شود که اگر مهندسان همکاری لازم را با طراحان داشته باشند زمان بیشتری برای پرداختن به طراحی قسمت عقب خودرو صرف شده و نتیجه آن نیز طرحی به یاد ماندنی خواهد شد. این چراغ‌های قرمز رنگ بیننده را به یاد جت‌هایی می‌اندازد که حین حرکت آتش از پس آنها زبانه می‌کشد.
 
۸. باله‌های جانبی
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این قطعات علاوه بر اینکه المان‌های کلاسیک طراحی خودرو هستند، تمایلات ویژه زیبایی‌شناسی در دوره‌ای از تاریخ را معرفی می‌کنند. زمانی که بشر با امیدواری به آسمان می‌نگریست و آن را قلمرو بعدی خود می‌دانست. مردم دنیا از دیدن موشک‌های فضایی هیجان زده می‌شدند و این موقعیت خوبی بود تا با الهام از ظاهر موشک‌ها اتومبیل‌های باابهت و جذاب طراحی شوند، مانند کادیلاک مدل ۶۰ که در تصویر مشاهده می‌کنید. در واقع اوج این نوع طراحی را می‌توان در سری ۶۲ کادیلاک دید که سال ۱۹۵۹، یعنی یک سال پس از فرستادن ماهواره به فضا توسط آمریکا، به بازار آمد. اما استفاده از باله به اتومبیل‌های دهه ۵۰ و ۶۰ آمریکایی محدود نمی‌شد. در همین دوران روسیه نیز در کشاکش رقابت با آمریکا برای رسیدن به فضا اتومبیل  Moskvitch 408 را با ظاهری مشابه تولید کرد. شاید این یکی از بهترین نمادها برای نشان دادن هیجان بشر در آن دوران‌ باشد.
 
۷. ظاهر گوِه مانند
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
اگرچه از نظر تاریخی فرم تیغه‌ای شکل در طراحی برندهای معتبر جایگاه خاصی نداشت، اما سرانجام همین فرم برای طراحی ایرودینامیک‌ترین و اسپورت‌ترین اتومبیل‌ها به کار گرفته شد. در این‌گونه مدل‌ها قسمت جلو با شیب، پایین‌تر از قسمت عقب قرار می‌گیرد، مانند Lancia Stratos و همین‌طور اتومبیل Lotus Esprit طراحی شده توسط جورجیوتو جوجارو، که چنین فرمی را در جهت تأکید بر سرعت خودرو به کار برده ‌است.
 
۶. سپرهای داگمار
عناصر نمادین در تاریخ طراحی خودرو – قسمت اول
این نوع سپر نمایانگر سبک طراحی دهه ۵۰ و طراحی آن الهام گرفته از لوله توپ‌های جنگی است. چنین طرحی برای آن زمان، یعنی سال‌های پس از جنگ جهانی دوم کاملاً مورد پسند مردم قرار گرفته و برای آنها یادآور سپر دفاعی ارتش آمریکا در آن شرایط بود. اما با گذر زمان و رسیدن به دوران موشک و فضاپیما، این سبک نیز جای خود را به طراحی عناصری داد که نماد جهش و پرواز بودند.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , طراحی خودرو , طراحی بدنه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .