افزایش قیمت خودروهای وارداتی !

 

افزایش قیمت خودروهای وارداتی !

 
گمرک جمهوری اسلامی ایران از دوم شهریورماه اخذ 4درصد مالیات علی الحساب از کارت های بازرگانی را در زمان ورود کالا به کشور اجرایی کرد؛ موضوعی که با مخالفت شدید فعالان اقتصادی به ویژه واردکنندگان مواجه شد. حالا واردکنندگان خودرو پیش بینی می کنند اخذ این مالیات علی الحساب موجب افزایش قیمت 3 تا 6 درصدی خودروهای وارداتی خواهد شد. 
 
براساس بخش نامه گمرک، همه دارندگان کارت های بازرگانی موظف شده اند تا 4درصد مالیات علی الحساب خود را در زمان ورود کالا به کشور بپردازند، البته واحدها تولیدی و کارت های بازرگانی دارای رتبه طلایی از پرداخت این مالیات معاف شده اند. هدف گمرک از صدور چنین بخش نامه ای، جلوگیری از فرار مالیاتی بوده که به اعتقاد واردکنندگان خودرو نباید مشمول همه بخش ها می شد زیرا در حوزه ای مانند خودرو که واردکنندگان آن طبق آیین نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، سال گذشته ساماندهی شده اند، فرار مالیاتی صفر است. تجربه نشان داده اجرایی شدن این بخش نامه ها عمدتا ناهنجاری در بازار را به دنبال داشته چراکه قیمت کالا در بازار با نوساناتی مواجه شده که اصولا توجیه منطقی برای آن وجود نداشته است. حالا پرسش اینجاست که پرداخت این میزان مالیات علی الحساب در هنگام ورود کالا تا چه اندازه بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی تأثیر خواهد داشت؟
 
فرهاد احتشام زاد، رئیس انـجـمـن واردکـنـندگان خودرو در پاسخ به این پرسش «فرصت امروز» می گوید: «اجرایی شدن این دستورالعمل به چند دلیل موجب افزایش قیمت خودروهای وارداتی خواهد شد؛ دلیل نخست این است که فرآیند واردات طولانی تر شده و در پی آن خواب سرمایه در گمرک افزایش پیدا کرده و به همان نسبت گردش سرمایه کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر پرداخت 4درصد علی الحساب موجب می شود که سطح نقدینگی و تأمین مالی شرکت ها کاهش پیدا کند و این به معنای استقراض برای تأمین مالی شرکت ها خواهد بود، آن هم در شرایطی که سود سازمان تضمین شده نیست.»
 
او می افزاید: «این عوامل منجر به بروز هزینه هایی می شود که پیشتر در انتهای سال پرداخت می شد، اما اکنون به واسطه جلوگیری از فعالیت غیرقانونی تعداد اندکی از واردکنندگان که در حوزه خودرو تقریباً صفر است، این قانون فراگیر شده و متأسفانه متوجه تأثیرات مختلفی که این تصمیمات شتاب زده روی بازار و اقتصاد ما به ویژه در حالت رکود می گذرد نیستیم.»
 
احتشام زاد در پاسخ به اینکه این تصمیم قیمت کالای نهایی را که مشتری در بازار تحویل می گیرد چقدر افزایش خواهد داد و آیا در قیمت نهایی کالا بی نظمی به وجود نخواهد آورد؟ تصریح می کند: «بسته به گروه حجمی خودروهای وارداتی و ارزش دلاری آنها، این درصد متفاوت است. افزایش هزینه 4درصدی حتی در قالب علی الحساب، حداقل بین 3 تا 6درصد روی قیمت تمام شده تأثیر خواهد داشت.»
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو اما اعتقاد دیگری دارد. او در گفت وگو با «فرصت امروز» در این زمینه بیان می کند: «گرچه رویه ای که گمرک در پیش گرفته صحیح نیست، اما این رویه نباید منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار شود. این مالیات 4درصدی منجر به افزایش حدود 4 دهم درصدی هزینه های مالی می شود بنابراین حتی اگر قرار باشد قیمت کالا افزایش پیدا کند در نهایت باید بین نیم تا یک درصد باشد. این مالیات بردرآمد است و نباید از مشتری گرفته شود.»
 
او مـی افـزایـد: «گرفتن مالیات پیش از موعد کار درستی نبوده و در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست، اما این اقدام گمرک در جهت جلوگیری از فرار مالیاتی بوده است. این مالیات از شرکت ها یا اشخاصی که مالیات پرداخت می کرده اند و دارندگان کارت های طلایی اخذ نمی شود و کسانی ناچار به پرداخت این مالیات علی الحساب هستند که هیچ سبقه ای از آنها در پرداخت مالیات نیست.»
 
افزایش هزینه واردات منجر به انحصار بازار می شود؟
 
یکی از آسیب هایی که منتقدان این طرح در بازار خودرو پیش بینی می کنند، افزایش انحصار خودروسازان داخلی در پی بالاتر رفتن قیمت خودروهای وارداتی است. گرچه اصولاً برای مشتری خودروهای وارداتی کیفیت و آپشن های خودرو اهمیت دارد و سگمنت قیمتی خودروهای تولید داخل با خودروهای وارداتی متفاوت است، اما در طول سالیان گذشته سگمنت قیمتی این دو گروه به هم نزدیک تر شده و حتی در برخی سطوح قیمتی هر دو گروه خودرو تولید یا وارد کشور می شود. حالا این پرسش مطرح است که با این افزایش قیمت آیا در سگمنت قیمتی زیر 100میلیون تومان، سهم بازار تولیدکنندگان داخلی بیشتر نخواهد شد؟
 
احتشام زاد در این زمینه معتقد است: «رقابتی که میان خودروهای تولیدی و وارداتی وجود دارد، رقابت کمی نیست بلکه رقابت کیفی است. به واسطه همین موضوع ممکن است خودروها از نظر سگمنت کلاسی در یک کلاس باشند، اما از نظر کیفی متفاوت بوده بنابراین بازار این دو گروه از یکدیگر متفاوت بوده و در نتیجه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.»
 
زاوه نیز در این باره تصریح می کند: «چنین اتفاقی رخ نخواهد داد زیرا ارزان ترین خودروی وارداتی در کلاس A، 70 میلیون تومان است و فاصله میان این دو گروه آنقدر زیاد است که افزایش قیمت تأثیری بر بازار نخواهد داشت.»
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , قیمت خودرو , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی ال : نازنین (مدبر)چرا دیگه کامنت نمیذاری ؟؟؟شاید به خاطر اینکه دستتو رو کردم ؟؟؟
ناصر بانگاه دار : چرا شاهینا رو نمدن برارا خسته شدم دیگه
حسین : زن وبچه ماهایی که شاهین جی نوشیم گناه شون چیه که به پای شما جی ال ها بسوزن اولویت با ماست پس اول.
X5رسول : سلام دوستان عزیز x5قیمتش تغییر یافت از 2230شد 2100از قیمت جدید 130امد پایین ولی نصبت به شهریور ماه که 1880بود هنوز گرون
ناشناس : بله منم موافقم یک روز را تایین کنید تا همه بریم فقط اینکه کجا بریم که تاثیر تبلیغاتی داشته باشه مهمه صدامون را لااقل کسی بشنوند .انگار گناه کار ما هستیم که ثبت نام کردیم و پول بی زبون رو بی این بی شرفهای سایپا دادیم.
حسین : سلام شما باید تو صف باشین تا ما جی ها کلا تموم بشیم اگه جی ال بهت نرسید فوقش ساینا بهت میدن غوصه نخور. اموراتت تو صف بگذره فعلا.
مهدی : سلام برای من 30مهر فاکتور وشاسی شده.ولی فعلا خبری از مراحل بعدیش نیست.
جی 7فروردین : مدارک آمده ولی خبری از ماشین نیست اینم شده وضعیت ما
Samirax5 : فکر کنم گزینه بعدی جلوی امور مشتریان هم اعتراض کنیم بد نباشه یه مشت بچه نشستن فقط با کلمات بازی می‌کنند و مردمو سرکار میزارن یه بار من برای پیگیری پول انصراف رفته بودم یه بنده خدا ۶۰ ساله اومده بود با التماس میگفت فرقی نداره یه ماشین بدید به من فرقی نداره برام چند ماهه بدون ماشین موندم مسئولی گفت نگران نباشید در حال بارگیری یهو طفلی قاطی کرد گفت خجالت بکشید ۷۰ روزه به من میگید در حال بارگیری چرا مردمو مسخره میکنید اونم میگفت نه انشالله این سری بارگیری میشه کلا یه مشت حرف چرت و پرت و تکراری تحویل مردم میدن
Mehrad : سلام نه متاسفانه هنوز واسه منم تو این مرحله هست پیگیری کردم میگن حتما تو این ماه درست میشه که حرف الکیه فقط
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رمضانی : دوگانه سوز میدن یا تک
امیر : ربطی به sbr نداره، چند تا از ماشینای سایپا فعلا مجوز پلاک ندارن
Ali : افسر بازید فک کنم خابش برده یا رفته راه پیمایی با چک و بدبختی نگاه کن بره پی کارش دیگه چقد طولش میدی😅
30 آبان : من تک سوز هست الان 5 روز تو مرحله حمل گیر کرده . از کرمانشاه باید بیاد
تاجی 🇮🇷 : جواب Shahrivar s واقعی_سلام ،به نظر من که تحویل حضوری نزن چون وقتی این مدت پلاک نشده دوحالت داره یا ناجا یه مشکل استاندارد دیده رو ماشین که احتمال زیاد همون sbr هست،پس در در نتیجه با تحویل حضوری مشکلی حل نمیشه،سایپا باید این و حل کنه_یا اینکه سایپا داره ماشینهایی فاکتور میکنه که هنوز کامل نیستن و تایید نهایی نگرفتن که بتونه مدارک ماشین و بفرسته برا ناجا _من شنیدم خیلی از قطعات برقی مثل ECU و سنسورها کمبود دارن_که باز هم در این صورت با تحویل حضوری مشکلی حل نمیشه.شما که صبر کردی یه هفته دیگه هم صبر کنه بعیده دیگه بیشتر از یک ماه طول بکشه
کوییکs : این طور که نوشتین کوییک اس 30 تیر فاکتور شده فکر کنم مایی که مرداد تکمیل وجه کردیم میره با برف یال آینده فاکتور میشه بهارشم پلاک میشه این دیگه چه روند فاکتور کردنیه مسخره کردن خودشونو شما که بلدی الکی فاکتور کنی بقیه رو هم فاکتور کن بره دیگه
دروغسنج : این عکس فیک دستکاری شده است همه کوییک اس ها جدیدا باید sbr داشته باشن اومدی تاریخ رو عوض کردی فک کردی مردم نمیفهمن؟!
شعیب سلطانی : سلام فوق العاده بودین
دنا دی ماه 6 دنده آلمینیوم : پیش فروش آذر و آبان نداشتیم بعد مهر میره سراغ دی ماه مگر اینکه فوری با فوقالعاده باشن.
Sara : سلام روزتون بخیر من هنوز تو مرحله تخصیصم و فاکتور نشدم ماشینمم کوئیک gxl هست و تحویل تیرماه میخوام ببینم که تحویل حضوری میخوام درب کارخانه داشته باشم الان باید کاری انجام بدم یا نه؟