ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس 

 

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

 
حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.
 
به گزارش ایسنا، دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.
 
به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.
 
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.
 
شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.
 
همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.
 
وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , خودرو لوکس , مازراتی , بی ام و , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

دیگه حرفی باقی میمونه؟
ماشین خودشون و بچه هاشونو میبینم و سکوت میکنم....
15:50  1395/06/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : آفرین نازنین چطور عکس فرستادی
شاهین جی ال تیر ماه : چهارماه تو خردادن
X5 : بله دقیقا درسته آقا مهراد
شاهین جی ال : ظاهر شاهین خوشگل تره ولی راست میگه موتور ایران خودرو قویتره
شاهین Gl : برادر تو ماشینا ایرانی همه ی اشغالن از شاهینش تا تاراش انتخاب بین بد بدتره این شاهینم بخاطر امینت بدنه محکمشه که نسبت به بقیه بهتره
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : بسلامتی و دل خوش
شاهین : اون آقای کم توانی که حرف بیربط زد آخه ماشین قابلیت چیه که الکی به شاهین تعصب داری شاهین برو تو نمایندگیها ببین چقدر مشگل داره واقعا حیف دوسال که انتظار این ماشین را کشیدیم واقعا موتورش ضعیفه موتور ماشینهای ایران خودرو خیلی سر تره
Ati : خدالعنتشون کنه وقتی ماشین ندارین ثبت نام نکنید پولارو خوردن ورفتن ،میگن قطعه نداریم واصلاماشین تولیدنمیشه جریمه تاخیرهم که گفتن بیخیالش بشین متاسفم که تواین مملکت هیچکس به فکرمردم نیست
شاهین : در جواب نفرات اینو بگم اون لقبی که گفتی متعلق به بابای شماست در جواب دوستان دیگه که فک میکنن دروغ میگم آدرس میدم بیاید ببینید ولی چرا در مقابل حقیقت مقاومت میکنید من ذات موتور رو میگم که ضعیفه من خودم سال 96دنا خشک داشتم این شاهین ظاهرش حرف ندارهبیسته ولی موتورش واقعا ضعیفه چه فایده داره که شما تا از توربو استفاده میکنید قوی بشه توربوش مطمین باش بعد ازین مدت مشگل دار میشه حالا هرکس دوست داره یه تارا خشک به من بده من شاهینو تقدیم میکنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : درود.بله من تحویلی 30مهربودم دیروزفاکتورشدم.تبدیل به رینگ وپلاس 20مهر انجام دادم
کوییک اس : چرا پس یه عده اینجا چرت میگن پلاک نمیشه مرض دارین با روح و روان آدم بازی می کنیم.
30 آبان : دوستان کارت طلایی بهتر هست یا بیمه بدنه
30 آبان : واسه دوگانه برقی بهتر هست
پیش فروش : والا چی بگم من پلاک تهران هستش شاید شهر ها یکم تاریخ پلاکشون یعنی روند پلاک کردنشون یکم بیشتر طول بکشه ایشالله هر چی زودتر پلاک شی رفیق
تحویل 30دیماه : جالبه ما شش ماه منتظریم اونوقت ایران خودرو فروش فوری داده ،خب چرا ثبت نامی قبل رو تحویل نمیدن اگر ماشین دارن؟!
حسن : دوستان نیسان فاکتور شده بعد دو هفته هنوز پلاک نکردن دلیلش چی می تونه باشه کارمند نصب پلاک ندارن یا کارمند نصب پلاک گشاد هستند روزی یکی دوتا پلاک می کنه بنظرتون دلیلش چیه ؟ من خداییش سر در نمیارم از ساخت نیسان پلاک کردنش بیشتر طول بکشه 🤔
فوری : فوری فوری فوری
عیسی : سلام اطلاع داری تا شماره چند فاکتور شده؟
پویا : دوست عزیز برو شماره گذاری سایپا ببین چه خبره