ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس 

 

ادامه ممنوعیت واردات خودروهای لوکس

 
حکم دیوان عدالت اداری درباره واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی اگرچه اجازه ورود تعدادی از خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از ممنوعیت واردات، وارد گمرک شده بودند را می‌دهد اما واردات خودروهای لوکس به طور کلی همچنان ممنوع است.
 
به گزارش ایسنا، دولت در سال ۱۳۹۳ برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس به ایران با وضع مصوبه‌ای واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. به دنبال این مصوبه از ترخیص برخی خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد گمرک شده بودند، جلوگیری شد.
 
به دنبال شکایت واردکنندگان این خودروها از این موضوع به دیوان عدالت اداری اما اخیرا این دیوان اعلام کرد که ترخیص خودروهایی که پیش از مصوبه دولت در سال ۱۳۹۳ وارد گمرک شده بودند بلامانع است با این حال به طور کلی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی همچنان ممنوع است.
 
در این زمینه برخی کارشناسان معتقدند که مصوبه دولت در این رابطه مصوبه درستی بوده و توانسته تا حد زیادی مانع واردات خودروهای لوکس به ایران شود. برخی کارشناسان نیز معتقدند که دولت باید مالیات بیبشتری از خودروهای لوکس اخذ کند.
 
فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، در این رابطه می‌گوید: مصوبه دولت مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس بوده که اگرچه اقدامی درست است اما کامل نیست.
 
وی ادامه می‌دهد: به طور تقریبی می‌توان گفت که تمام خودروهایی که با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تولید می‌شوند لوکس محسوب می‌شوند بنابراین از این جهت مصوبه دولت درست است اما این نکته نیز وجود دارد که برخی از خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی نیز لوکس هستند.
 
این کارشناس صنعت خودرو اضافه می‌کند: به عنوان مثال بیشتر مدل‌های بی‌ام‌و مانند I۸ و همچنین پورشه خودروهایی لوکس هستند اما به دلیل آنکه حجم موتورشان کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی است وارد ایران می‌شوند.
 
وی خاطرنشان می‌کند: بنابراین مصوبه دولت شرط لازم را دارد اما جامع نیست البته با این مصوبه تا حد زیادی از واردات خودروهای لوکس به ایران جلوگیری شده است ضمن آنکه به این نکته باید توجه داشت که بیشتر خودروهای وارداتی به ایران به دلیل قیمت بالایشان‌ از نظر مردم لوکس محسوب می‌شوند.
 
در چنین شرایطی اما عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی معتقد است که ممنوعیت واردات خودروهای لوکس به طور کلی، کار درستی نبوده و به جای ممنوعیت واردات باید مالیات بالایی از این خودروها گرفته شود.
 
شهرام آزادی در این رابطه می‌گوید: در کشورهای دیگر واردات همه نوع خودرویی آزاد است اما دولت از خودروهای گران قیمت که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند مالیات بیشتری نسبت به سایر خودروها اخذ می‌کند.
 
وی ادامه می‌دهد: در ایران نیز دولت می‌تواند به جای ممنوعیت واردات، مالیات سه برابری از خودروهای لوکس اخذ کند که این کار به افزایش درآمدهای عمومی دولت نیز کمک کرده و می‌تواند این مالیات را صرف امور عمومی جامعه کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خاطرنشان می‌کند: حکم اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر آزادی واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی که قبل از مصوبه ممنوعیت دولت وارد گمرک شده بودند، اقدام درستی است زیرا به طور کلی هیچ قانونی نباید عطف به ماسبق شود.
 
همچنین فرهاد احتشام‌زاد - رییس انجمن واردکنندگان خودرو، نیز می‌گوید: فارغ از اینکه واردات خودروهای لوکس باید ممنوع یا آزاد شود اما حجم موتور معیار خوبی برای تعیین خودروهای لوکس نیست.
 
وی تصریح می‌کند: از نظر منطقی لوکس بودن یا نبودن یک خودرو نه براساس حجم موتور بلکه با توجه به قیمت آن تعیین می‌شود بنابراین دولت باید شاخص‌ جدیدی برای تعیین مصداق خودروهای لوکس، تدوین کند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , خودرو لوکس , مازراتی , بی ام و , بنز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
2

دیگه حرفی باقی میمونه؟
ماشین خودشون و بچه هاشونو میبینم و سکوت میکنم....
15:50  1395/06/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : افزایش قیمت بنزین منتفی شد واردات خودرو اقتصادی افزایش یافته در نهایت ساینا دوگانه بشدت بی مشتری مونده و خریدار نداره تبدیل بزنید به تک سوز خودتون رو آلاف نکنید طمع پدر آدمو در میاره
سایپا : سود مشارکت تعلق نمیگیره فقط سهم تورمی تعلق میگیره
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت