اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 

اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 
 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهند شد.»
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که قرار بود طبق شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای خارجی با ساخت داخل 40 درصدی در ایران به تولید برسند، معاون این وزارتخانه عنوان کرده آماده نبودن قطعه‌سازان، اجازه تحقق این الزام را در بدو تولید نمی‌دهد.
 
آن‌طور که امیرحسین قناتی گفته، قطعه‌‌سازان آمادگی لازم برای داخلی‌‌سازی 40 درصدی قطعات خودروهای تولید مشترک را ندارند و بنابراین خودروسازان با کسب مجوز از وزارت صنعت، کار را با 20 درصد ساخت داخل آغاز خواهند کرد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «داستان داخلی‌سازی 40 درصد خودروهای خارجی، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که در بازه زمانی که مدنظر وزارتخانه است، محقق نمی‌شود.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این تصمیم کارشناسی نبوده است، افزود: «البته حداقل در مورد پژو زیرساخت‌ها وجود دارد، اما با این وجود هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند. در مورد سایر برندها این زیرساخت‌ها که اصلا وجود ندارد. برای مثال، در مورد هیوندای، فولکس‌واگن و... شروع با 40 درصد ساخت داخل کمی کار سختی است. از سوی دیگر، ریسک سرمایه‌گذاری را هم بالا می‌برد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهد شد و حتی این موضوع باعث ورشکستگی قطعه‌سازان می‌شود.»
 
زاوه متذکر شد: «در مجموع می‌توان گفت الزام 40 درصد ساخت داخل، قانون و آیین‌نامه درستی نبوده است. منتها فراتر از آن، خیلی بد است که ما آیین‌نامه می‌گذاریم، اجبار می‌کنیم، فشار می‌آوریم و تبلیغ می‌کنیم، ولی اصلا توانایی‌های خودمان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم سیستم ما توانایی شروع با 40 درصد ساخت داخل را ندارد.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این موضوع در تمام تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود، ادامه داد: «عینا در مورد شرط صادرات 30 درصدی هم این قضیه تکرار خواهد شد و این شرط هم محقق نمی‌شود، زیرا زیرساخت‌های آن وجود ندارد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با ذکر مثالی، گفت: «در حال حاضر در خصوص محصولات پژو این‌قدر بازار بین‌المللی باز و آزاد و خالی وجود ندارد که پژو بخواهد از هر کدام از محصولات خود، 30 درصد آن را ببرد در دنیا بفروشد.»
 
زاوه تاکید کرد: «به نظر من این قانون باید یک بازنگری شود و میزان تعرفه CKD با ساخت داخل متناسب شود و بالانس ارزی نیز لحاظ شود. در مورد صادرات نیز باید بالانس ارزی لحاظ شود.»
 
وی گفت: «منتها باز هم در مجموع این هزینه بالا را باید مشتری پرداخت کند، ولی به‌هرصورت آنچه که می‌توان گفت، این است که این سازوکار متاسفانه کارشناسی شده و بررسی شده نبوده است.»
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: «اگر قرار باشد تمام محصولاتی که ایران می‌آید، 80 درصد ساخت داخل در یک بازه زمانی 2ساله باشد، بحث تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری را نیز باید لحاظ کنیم. متاسفانه این موضوع هم دیده نشده است.»
 
زاوه تصریح کرد: «در حال حاضر این شرکت‌ها اکثرا دچار بحران مالی هستند و توانایی سرمایه‌گذاری از محل آورده‌های خود را ندارند و این کمک را یا شبکه بانکی باید به آنها کند یا خودروساز. خودروسازان که خودشان دچار بحران هستند و نمی‌توانند این کمک را داشته باشند. یعنی در واقع از لحاظ مالی، توانایی لازم را ندارند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «در نتیجه، باز هم در مورد نحوه تامین مالی 40 درصد ساخت داخل برنامه‌ریزی نشده است.»
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , پژو , رنو , سیتروئن , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

امیر(سابق)
3

ای بابا ای بابا. اون موقع که میگفتند که ما بالای 90درصد در تولید داخلی به خودکفایی رسیدیم بعد از تحریم و به بهانه تحریم قیمت ماشین 3برابر شد و نزدیک به ورشکستگی دست به دامن چین شدن و هرچی آشغال تو چین بود به خورد ما مردم دادند. الان که 20درصد داخلی سازی میشه خداد به داد مسئولین دروغگو و ما مردم برسه
21:48  1395/06/28
پاسخ دادن
فرزاد
3

صنعت خودروسازی ایران از خیلی وقت پیش به فوت و فنا رفته ولی دلسوختگان میهن نمیتونن دل از پول بیت المال بکنند و میترسن که این چرک کف دست یه جا بمونه و بوگندو بشه، پس بهتره از این جیب؟ به اون جیب؟ در حرکت باشه! پس،
اونا رو از دعای خیر بی نصیب نذاریم
16:40  1395/06/28
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدرضا T9 : ارادت، حقیقتش من تازه ثبت نام کردم، 24 اردیبهشت، پولم هم که به ماشین هایی که دلم میخواد متاسفانه نمی رسید مثل (تویوتا و ..) توی ماشین های چینی هم فقط از قیافه این خوشم اومد که به بودجمم می خورد، با یکی دو نفر که از کرمان موتور ماشین داشتن حرف زدم و گفتن راضی هستن، خلاصه یه شب از ترس اینکه تا یک ماه بعد پولم بی ارزش نشه، دیدم ثبت نامه T9، نقدی انجامش دادم اینترنتی و از فرداش با اینجا آشنا شدم (((:، ولی گفتم باهاتون حرف بزنم، چون همدلی بنظرم باعث التیام میشه
سحر : 19 اسفند پذیرش شدم 90 روزه قرار بوده تحویل بدن هنوز فاکتور نشدم کسی هست اسفند ماه 90 روزه پذیرش شده باشه فاکتور شده باشه
S5 : تو پلیس من چک کن ببین پلاک شده برای من هنوز تو سایت پلاک زرده ولی امروز تو پلیس من نگاه کردم پلاک شده
J7 : واسه ما که تازه پلاک شد چجوری مشکل دارن
تارا : یسوال چرا نوشته احراز هویت برای شما غیر فعاله!؟ طبیعیه؟!!!
xu7p سورن پلاس : من زنگ زدم نمایندگی گفت آخرین سری که فاکتور کردن مربوط به تاریخ تحویل 13 و 14 فروردین بوده از این تاریخ به بعد هنوز موتور XU7P فاکتور نکردن اینطور که میگفت کمبود قطعه دارن که البته این فیلمشون هست احتمالا میخوان قیمتارو ببرن بالا الان کسی هست که تاریخ تحویلش اردیبهشت یا خرداد بوده باشه و ماشینش فاکتور شده باشه؟؟؟؟
شاهین اتوماتیک : سلام پذیرش 19 دی 27اردیبهشت فاکتور 31 اردیبهشت پلاک 8خرداد تحویل خودرو روشن شد خداروشکر امروز هم ماشین رو تحویل گرفتیم
اس ۵ شهریور : ثبت نام در ۲۳ شهریور تکمیل وجه ۱۲ دی فاکتور ۲۵ اردیبهشت بیمه ۲۶ اردیبهشت از ۲۷ اردیبهشت روی صدور پلاک مونده تماس میگیرم میگن با راهور مشکل دارن پلاک نمیکنن تکلیف چیه نمیدونم
مادران : اسفند احمق تو۹۰روزه ای من ۳۰روزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاس : بسلامتی مبارکتون باشه،بنظرتون نیازه موقع تحویل گرفتن کارشناسی اینا انجام بدیم؟؟
2بهمن تحویل 29 اسفند : سلام 2 بهمن امروز فاکتر شدم
علی : سلام من امروز برا کوییک gxrlبرام پیامک تحویل حضوری آمده نمیخام برم حضوری باید اقدامی انجام بدم؟ چند روز طول می‌کشه خودش بیاد
رانا تحویل اسفند : کسی ک راست بگه لازم نیست قسم بخوره....
سجاد تحویل اسفند4552 : داداشم قسم خوردم که فاکتور شدم خیلی خوشحال شدم خاستم خبری به بقیه دوستانم داده باشم وگرنه احتیاج یا اجباری ندارم که دروغ بدم فهش بخورم انشالله قیمت همگی در پناه خدا یاعلی
207دستی سقف فلز : به کارخانه زنگ بزن
207 تحویل29اسفندتکمیل19دی : سلام دوستان قسمت همه من صبح 0700 نگاه کردم فاکتور شده تکمیل وجه19دی تبدیل 19فروردین سفید سودتاخیر 8میلیون زده
حامد : 16روزه فاکتور شدیم پلاک نمیکنن
مجید : آقا فرشاد .الان برا تغییر رنگ هزینه اضافه تر باید پرداخت کرد ؟
محمد از مشهد پارس بهار 1403 : باسلام وعرض ادب بمحضر کلیه دوستان قابل توجه کلیه متقاضیان پژوپارس بهار و تابستان 1403 من خودم بخشنامه‌4742 هستم ودیروز هم رفتم نمایندگی ایران خودرو پیش فروش تبدیل زدم ونصف پولش همونجا کارت کشید خواستم بگم من خود بخشنامه 4742-4743رو دیدم طبق قانون 473شورای رقابت اگه احیانا ًً بخواد افزایش قیمت بخوره بنابراین از ما همون نصف مبلغ افزایش قیمت شامل حالش میشه چونکه قبلاً نصف پولش رو از ما گرفتن خواستم بگم که خودتون رو الکی الاف پژوپارس نکنید منکه الان چند ساله که از زمان قرعه کشی تا سامانه یکپارچه الافش بودم فایده نداشت خودم دیروز رو راحت کردم دیگه از امروز نه استرس و نه جوش غمی...