اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 

اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 
 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهند شد.»
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که قرار بود طبق شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای خارجی با ساخت داخل 40 درصدی در ایران به تولید برسند، معاون این وزارتخانه عنوان کرده آماده نبودن قطعه‌سازان، اجازه تحقق این الزام را در بدو تولید نمی‌دهد.
 
آن‌طور که امیرحسین قناتی گفته، قطعه‌‌سازان آمادگی لازم برای داخلی‌‌سازی 40 درصدی قطعات خودروهای تولید مشترک را ندارند و بنابراین خودروسازان با کسب مجوز از وزارت صنعت، کار را با 20 درصد ساخت داخل آغاز خواهند کرد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «داستان داخلی‌سازی 40 درصد خودروهای خارجی، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که در بازه زمانی که مدنظر وزارتخانه است، محقق نمی‌شود.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این تصمیم کارشناسی نبوده است، افزود: «البته حداقل در مورد پژو زیرساخت‌ها وجود دارد، اما با این وجود هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند. در مورد سایر برندها این زیرساخت‌ها که اصلا وجود ندارد. برای مثال، در مورد هیوندای، فولکس‌واگن و... شروع با 40 درصد ساخت داخل کمی کار سختی است. از سوی دیگر، ریسک سرمایه‌گذاری را هم بالا می‌برد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهد شد و حتی این موضوع باعث ورشکستگی قطعه‌سازان می‌شود.»
 
زاوه متذکر شد: «در مجموع می‌توان گفت الزام 40 درصد ساخت داخل، قانون و آیین‌نامه درستی نبوده است. منتها فراتر از آن، خیلی بد است که ما آیین‌نامه می‌گذاریم، اجبار می‌کنیم، فشار می‌آوریم و تبلیغ می‌کنیم، ولی اصلا توانایی‌های خودمان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم سیستم ما توانایی شروع با 40 درصد ساخت داخل را ندارد.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این موضوع در تمام تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود، ادامه داد: «عینا در مورد شرط صادرات 30 درصدی هم این قضیه تکرار خواهد شد و این شرط هم محقق نمی‌شود، زیرا زیرساخت‌های آن وجود ندارد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با ذکر مثالی، گفت: «در حال حاضر در خصوص محصولات پژو این‌قدر بازار بین‌المللی باز و آزاد و خالی وجود ندارد که پژو بخواهد از هر کدام از محصولات خود، 30 درصد آن را ببرد در دنیا بفروشد.»
 
زاوه تاکید کرد: «به نظر من این قانون باید یک بازنگری شود و میزان تعرفه CKD با ساخت داخل متناسب شود و بالانس ارزی نیز لحاظ شود. در مورد صادرات نیز باید بالانس ارزی لحاظ شود.»
 
وی گفت: «منتها باز هم در مجموع این هزینه بالا را باید مشتری پرداخت کند، ولی به‌هرصورت آنچه که می‌توان گفت، این است که این سازوکار متاسفانه کارشناسی شده و بررسی شده نبوده است.»
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: «اگر قرار باشد تمام محصولاتی که ایران می‌آید، 80 درصد ساخت داخل در یک بازه زمانی 2ساله باشد، بحث تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری را نیز باید لحاظ کنیم. متاسفانه این موضوع هم دیده نشده است.»
 
زاوه تصریح کرد: «در حال حاضر این شرکت‌ها اکثرا دچار بحران مالی هستند و توانایی سرمایه‌گذاری از محل آورده‌های خود را ندارند و این کمک را یا شبکه بانکی باید به آنها کند یا خودروساز. خودروسازان که خودشان دچار بحران هستند و نمی‌توانند این کمک را داشته باشند. یعنی در واقع از لحاظ مالی، توانایی لازم را ندارند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «در نتیجه، باز هم در مورد نحوه تامین مالی 40 درصد ساخت داخل برنامه‌ریزی نشده است.»
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , پژو , رنو , سیتروئن , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امیر(سابق)
3

ای بابا ای بابا. اون موقع که میگفتند که ما بالای 90درصد در تولید داخلی به خودکفایی رسیدیم بعد از تحریم و به بهانه تحریم قیمت ماشین 3برابر شد و نزدیک به ورشکستگی دست به دامن چین شدن و هرچی آشغال تو چین بود به خورد ما مردم دادند. الان که 20درصد داخلی سازی میشه خداد به داد مسئولین دروغگو و ما مردم برسه
21:48  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
3

صنعت خودروسازی ایران از خیلی وقت پیش به فوت و فنا رفته ولی دلسوختگان میهن نمیتونن دل از پول بیت المال بکنند و میترسن که این چرک کف دست یه جا بمونه و بوگندو بشه، پس بهتره از این جیب؟ به اون جیب؟ در حرکت باشه! پس،
اونا رو از دعای خیر بی نصیب نذاریم
16:40  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی : شرکت سایپا خجالت بکشید14اذرشاهین جی تکمیل وجع کردم فاکتور بکنین بخدا زشته کی فاکتور میکنین پزیرش17اذر. ...۸ماه تمام شده
قم : شاهین جی ال تحویل گرفتم ان شاالله همه شاهین داران بشن صلوات بفرستین
سهند دی ماه : نه من تکمیل وجه 6 اردیبهشت بودم هنوز فاکتور نشدم لعنتی ها نمیدونم چرا نمیدن
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
حمزه شاهین جی : خیلی مملکت گل بلبلی داریم ۹ماه شد شاهین جی
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
شاهین جی 14اذر : دوستان 14اذر تکمیل وجع پزیرش۱۷ آذر چه موقع فاکتور میشم شاهین جی هست
علی اسفند : منم 12 مهر 1402 واریز اولیه داشتم ولی تاکنون دعوتنامه صادر نشده
طاها : سلام منم ۴۰۲ پول واریز کردم هنوز نیامده ۲۷ مهر ۱۳۰۲ اون روز زنگ زدم سایپا گفت قرار این هفته براتون ارسال بش نمیدونم حرفشون درست یا ن
شاهین اتومات : با سلام من تکمیل وجه 13 اسفند هستم و فاکتور نشدم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان 13تیر : سلام مبارکت پرونده رو کی تحویل دادی منم 13 تیرم هنوز فاکتور نشده.امروز زنگ زدم گفتن تا آخر ماه طول میکشه
ساینا اس1404 : وقتی شما از سایپا شکایت نمی کنید و پیگیر سود مشارکت و جریمه تاخیر نیستید سایپا هم سوءاستفاده میکنه و سود مشارکت و جریمه تاخیر شما را هپولو میکنه و یه لیوان هم اب روش میخوره ولی وقتی شکایت قضایی میکنید تا شما رضایت ندهید پای سایپا گیر هست و باید حق و حقوق شما را پرداخت بکند حتی اگه پرداخت نکند دادگاه میتونه دهها برابر سود شما سایپا را جریمه بکنه بعلت عدم اجرای تعهدات خودش.....خلاصه دست دادگاه باز هست و میتواند براحتی سایپا را بعلت عدم پرداخت سود مشارکت و جریمه تاخیر و عدم اجرای تعهدات جریمه و محکومیت شدید نماید
سهیل : خدایا ما فوق العاده هارو از دست سایپا خلاص کن خدایا سایپا رو به فاکتور کردن فروش فوق العاده بهمن هدایت کن امین
دنا 5 دنده فولادی 20 مرداد : سلام فروش فوق العاده بودم طرح خودروهای فرسوده قرار بوده 20 مرداد تحویل بدن امروز زنگ زدم میگن فعلا منتظر نباش😐
اطلس جی : سلام به نظرتون برای ماهایی که دعوتنامه اطلس جی اومده واریز وجه نهایی را بزنیم؟ نخورن پولمونو؟ماشینم ندن؟
ساینا اس1404 : خیلی اسون و راحت میشه شکایت کرد به شعبه های قضایی الکترونیک در سطح شهر ها هستند میرید اونجا دادخواست قضایی از جریمه دیر کرد خودرو و همچنین عدم پرداخت درست سود مشارکت یه شکواییه تنیم می کنند فقط شما امضا می کنید به پیوست شکایت کپی قرارداد خرید که داخلش سود مشارکت 16درصدیو جریمه تاخیر12 قید شده است ونیز کپی سند خودرو و فاکتور کارخونه و کارت ملی و دعوتنامه را پیوست شکایت می کنید شما خواهان شکایت و سایپا خوانده شکایت خواهد بود به ادرس سایپا شکواییه از طریق دادگاه شورای حل اختلاف ارسال خواهد شد و صدرصد حکم به نفع شما صادر خواهد شد سایپا باید رضایت شما را جلب کند وگرنه پاش گیر هست و همزمان یه شکایت هم با همین مدارک به تعزیرات بکنید چه حضوری و چه اینترنتی......صدرصد نتیجه میده من خودم و پسر باجناقم هر دو از ایران خودرو شکایت کردیم و به حق و حقوق خودمان رسیدم هر چی خواسته بودیم برامون پول نقد از بات سود مشارکت و جریمه تاخیر طبق قرارداد حساب دقیق کردند و دادند
اصغر : چرا؟
شاهین : سلام دعوت نامه دوگانه مرداد کی صادر میشه؟
محمد : 6 روز کاری تا 20 ماه
فوق العاده : من دیروز که تماس گرفتم ازشون درمورد سود تاخیر پرسیدم. گفتن 3 درصد براتون حساب میکنن که