محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Reza : سلام دوستان امروز یه تریلی شامل ماشین های جک s3 و یدونه جک s5 به شماره پلاک 14 داشت از شیراز خارج می شد.
J4 سفید : بله ۱۸ بهمن واریز و قراداد داشتم رنگ سفید و همچنان هیچ خبری نیست امور مشتریان می گویند طبق قراداد باید منتظر باشید اگر جریمه باشه می دهیم این شرکت بینهایت بد قول است
Karimi : سلام دوستان تکمیل وجه کردم به نظرتون تغییر رنگ میاد؟ من مشکی ابنوس زدم مخوام سفید باشه
،s3کرمان : سلام دوستان قرارداد 9ابان تاریخ فاکتور 26,اسفند ارسال مدارک 25فروردین تحویل 12,خرداد امروز بعد از ماه ها انتظار و بی خبری تماس گرفتن برای تحویل امور مشتریان گفت بابت بیمه نامه ماشین که دو ماه گذشته ازش هیچ کاری نمیشه کرد ولی فرم رو بابت خسارت دیرکرد پر کردیم، انشالله زودتر نوبتتون بشه و تحویل بگیرید.
T8 مشکی : ثبت نام ۱۷ بهمن ، ۲۲ اردیبهشت فاکتور شده ، ۷ خرداد مدارک ارسال کردن ولی هنوز نرسیده کسی میدونه کی ماشین تحویل میدن؟
فرهاد : بنظرم به جایی رسیدیم که داریم خودمون رو گول می زنیم این هفته اون هفته ... این ماه اون ماه ... این فصل اون فصل ... خدا آخر و عاقبت مون رو بخیر کنه یه کم بیخیال بشیم تا وقتی که پیامک بیاد یعنی منتظر پیامک نشینیم و حرص نخوریم و هر روز سامانه رو چک نکنیم
اسفند : سلام کد پذیرش من رفتم نمایندگی گرفتم باید بری نمایندگی
بیگ : سلام داداش درسته قرار آریسان۲ تبدیل بجاش سورن پلاس موتور جدید بدن؟
ابوالفضل زینعلی : نه ۵شنبه فاکتور شد دهم خرداد
X5 سفید : دوستان مدارکی که با پست ارسال میشه چیا هست؟ من هنوز ماشینو تحویل نکرفتم ولی کارت ماشین برام اومده. برگ سبز و کارت سوخت کی میاد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تحویل خرداد : سلام خدا بداد ما برسه چخبره اینجا
رضا : کسانی که گواهینامه شون اعتبار رفته چیز جدیدی نشنیدن که باید چکار کنیم
207 تحویل مرداد : سلام ‌.تحویل مرداد کسی هست .پس چرا دعوتنامه نمیاد ؟
مجید : دوستان من موعد تحویل زده بود 13 مرداد الان شده 31 مرداد دلیلش چی هست ؟
محمد : توقف تولید خورده
207 : تکمیل وجه 18 دی،سقف فلز،امروز فاکتور شدم،،سه روز پیش دادخواست فرستادم بازرسی که چرا فاکتور نمیشم امروز فاکتور شدم،،شماهم زنگ بزنید به کارخانه دادخواست بفرستید،تکمیل دی ماه به نوبت همه رو فاکتور میکنن
مریم : تحویل 31 فرودین هستم 207 ارتقا هنوز فاکتور نشدن
رانا مرداد ماه : یعنی خرداد ماه هم دارن فاکتور می‌کنند
207دستی سقف فلز : 12روز ازخرداد رفت وتکمیل 18 دی هنوز فاکتور نشدم،،خدایا
دوگانه تحویل 30 دیماه : ما که 27 آذر بودیم فاکتور شدیم