محرمانه‌های رنو در ایران

 

محرمانه‌های رنو در ایران

 
فعالیت کنونی رنو پس از لغو تحریم‌ها طبق انتظارات پیش نمی‌رود و این شرکت برخلاف تصور دست‌اندرکاران صنعت خودرو ظاهرا عجله‌ای برای توسعه فعالیت‌های خود در ایران ندارد، این در شرایطی است که این شرکت فرانسوی همانند رقیب خود یعنی خودروسازی پژو خلف وعده نکرد و با تشدید تحریم‌ها همچنان در خودروسازی ایران حضور یافت. حال این سوال مطرح است که چرا رنو با وجود مشکلاتی که در دوران تحریم به دوش کشید هم‌اکنون تنها به تولید تندر و ساندرو در ایران اکتفا کرده و برنامه جامعی برای حضور در ایران ارائه نمی‌دهد؟ آن‌طور که به‌نظر می‌رسد رنو بر سر خواسته خود مبنی بر همکاری همزمان با دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی پافشاری می‌کند؛ این در شرایطی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با این خواسته مخالفت می‌کند، اما دلیل مخالفت این وزارتخانه چیست؟ طبق اظهارات معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، این وزارتخانه مقرراتی برای حضور شرکت‌های خودروساز خارجی در ایران وضع کرده مبنی‌بر اینکه تولیدکنندگان خارجی نمی‌توانند بیشتر از یک شریک در ایران داشته باشند حال آنکه شرکت‌های داخلی می‌توانند شرکای بسیاری را برای همکاری انتخاب کنند.
 
اینکه سیاست وزارت صنعت در این زمینه با چه اهدافی دنبال می‌شود با اظهار نظر‌های مختلفی از سوی کارشناسان روبه‌رو است حال آنکه این کارشناسان متفق‌القول تاکید می‌کنند که تجربه جوینت‌ونچر رنو با دو شرکت خودروسازداخلی تجربه موفقی نبوده به همین دلیل مسوولان وزارت صنعت این مقررات را برای جلوگیری از تکرار پلت‌فرم مشترک ال90 با رنو وضع کردند. در این زمینه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز با بیان اینکه وزارتخانه در مذاکرات جدید تاکید بسیاری بر همکاری یک خودروساز خارجی با یک خودروساز داخلی دارد، تایید می‌کند که در حال حاضر سیاست‌های وزارت صنعت اینگونه نیست که یک شرکت خارجی با چند شرکت داخلی همکاری داشته باشد. با توجه به سیاست مسوولان صنعتی کشور در این زمینه، به‌نظر می‌رسد رنو همچنان بر خواسته خود پافشاری می‌کند و این وضعیت مانعی برای توسعه فعالیت این شرکت فرانسوی در ایران به شمار می‌رود.
 
این موضوع در حالی است که چندی پیش پیمان کارگر، قائم مقام مدیرعامل رنو در امور آفریقا و خاورمیانه در رونمایی از خودرو ساندرو استپ وی نیز تاکید کرد که با ادامه وضعیت فعلی، رنو عجله‌ای برای بستن قرارداد جدید در ایران ندارد. در همین زمینه، یک منبع آگاه در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» از تغییر سیاست رنو در ایران به‌دنبال سخت‌گیری مدیران دولتی خبر داده است. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، رنو قصد دارد به‌صورت همزمان سه سیاست را دنبال کند. سیاست اول ادامه همکاری با دو خودروساز بزرگ داخلی در قالب شرکت رنو-پارس است. سیاست دوم، همکاری با دو خودروساز ایرانی براساس شیوه جدید مانند خرید سهام است؛ نه در قالب جوینت‌ونچر و سیاست سوم نیز تولید خودروهای ارزان قیمت به‌صورت مستقل است. بنابر سیاست اول، رنو قصد دارد محصولات پلت‌فرم ال‌90 را در شرکت رنو-پارس دنبال کند و تولید خودروهای تندر و ساندرو را به‌منظور کسب بخشی از سهم بازار ادامه دهد. اما آنگونه که کارگر خبر داده قرار است دو یا سه خودروی دیگر براساس پلت‌فرم ال90 تولید شود.
 
بنابراین در شرایطی که رنو قصد قطع همکاری با دو شرکت سایپا و ایران خودرو در قالب شرکت رنو پارس را ندارد، اما به‌نظر می‌رسد بر اساس سیاست دوم خود خواستار همکاری مجدد با شیوه‌ای جدید با دو شرکت بزرگ خودروساز کشورمان است. به این ترتیب این شرکت در حال مذاکره با دو شرکت ایران خودرو و سایپا به‌منظور دستیابی به یک شیوه جدید همکاری است. هرچند سیاست این شرکت در این بخش با مانع جدی از سوی وزارت صنعت مواجه است. یک کارشناس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه رنو تمایل ندارد همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند، می‌گوید: رنو تمایل دارد به‌طور همزمان با دو خودروساز کار کند، اما چون وزارتخانه اجازه نمی‌دهد؛ این شرکت به‌دنبال شیوه‌های جدید همکاری است. که به‌نظر می‌رسد این سیاست نیز در نهایت با خرید بخشی از سهام یک شرکت خودروساز خاتمه یابد.
 
در این میان به‌نظر می‌رسد که سیاست‌ سوم رنو در ایران این است که مدیریت بخشی از تولیدات خود در ایران را در دست داشته باشد تا بتواند روند تولید و فروش مفیدتری را ارائه کند. این موضوع از آن رو مطرح می‌شود که یکی از برنامه‌های رنو در جهان تولید خودروهای ارزان قیمت است. از جمله این موارد می‌توان به پروژه تولید لوگان و کوئید در کشورهای در حال توسعه اشاره کرد. از آنجا که تولید لوگان یا همان ال90 در ایران نتوانست براساس برنامه‌ریزی قیمتی این شرکت پیش برود؛ بنابراین این شرکت قصد دارد، محصولات با رنج پایین قیمتی خود را به‌صورت مستقل تولید کند. در این زمینه نیز پیمان کارگر به تولید مستقل کوئید اشاره کرده است. برخی از کارشناسان عامل مهم در این زمینه را بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران می‌دانند ومعتقدند چون تولید ال90 نیز براساس خواسته رنو با قیمت پایین ادامه نیافت و در حال حاضر نیز این شک و شبهه وجود دارد که شرکت‌های خودروساز داخلی نتوانند تولیدات این شرکت را با قیمت اقتصادی به تولید برسانند این شرکت قصد دارد برخی از محصولات خود را در ایران به‌صورت مستقل تولید کند. بنابراین کارشناسان، علت برخی مخالفت‌ها با توسعه فعالیت رنو در ایران را خواسته این شرکت مبنی بر استقرار سیستماتیک خدمات پس از فروش، فروش و کیفیت رنو ایران می‌خوانند، خواسته‌ای که در دیگر کشورها نیز صورت گرفته اما با مخالفت‌هایی در این زمینه مواجه است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , ال 90 , تندر90 , پارس تندر , ساندرو , پارس خودرو , سایپا , واردات خودرو , تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داود : دقیقا منم دو هفته پیش فاکتور شدم ولی خبری از پلاک نیست
Shb : سلام دوستان ثبت نام فروردین404 دو مرحله ای x5 رنگ سفید که از 8 شهریور به بعد دعوت نامه اومده وتکمیل وجه کردن لطفا اعلام کنن آیا شاسی و فاکتور براشون انجام شده. لطفا تاریخ تکمیل وجه هم اگر مقدور هست اعلام کنید. ممتون
رویا : سلام دوستان خواهشا بیاید باهم متحد بشیم سایپا نشسته داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم،گروهی جایی قرار بذاریم برای تجمع
نازنین : سلام دوست عزیز دعوتنانه اصلی شما برای چه ماهی هست خرداد تیر یا مرداد؟؟
رویا : 📢 ادامه مشکلات در تحویل و پرداخت‌های شرکت سایپا با گذشت ماه‌ها از موعد تحویل خودروها، گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت سایپا همچنان با تأخیر در تحویل برخی از محصولات خود مواجه است. برخی مشتریان اعلام کرده‌اند که با وجود سپری شدن ۹ تا ۱۰ ماه از زمان وعده داده‌شده، هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند. همچنین تعدادی از خریداران که خودروهایشان را با تأخیر تحویل گرفته‌اند، از عدم واریز سود تأخیر پس از گذشت بیش از ۱۲ ماه خبر داده‌اند. این وضعیت نارضایتی بسیاری از مشتریان را در پی داشته و انتظار می‌رود شرکت سایپا هرچه سریع‌تر نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کند.
۰۰۰۰۰ : تحویلی دیماه، ۲۹آبان آمده و تا ۱۴ آذر فرصت دادن با این حساب باید تحویلی بهمن، ۲۹ آذر بیاد وتا ۱۴ دی فرصت تکمیل وجه داشته باشه
هموطن : سلام تصمیم با خود شماست از نمایندگی سوال کنید اگر سریع تحویل می دن انجام بدین / دوستانی که تبدیل کردن ۱۳۸ میلیون پرداخت کردن . قیمت کوییک در بازار ۶۵۰ هست میتونید بفروشید . از بازار شاهین بگیرید شاهین gl دنده ای امروز ۱۰۲۰ هست . باز صلاح خودتون یه حساب کتاب کنید هر جور به نفعتونه انجام بدین .
رویا : سلام دوستان خواهشا گروهی جایی قراره بذاریم برای تجمع وقتی ما هیچ کاری ازمون برنمیاد سایپا داره به ریش ما میخنده چون فهمیده فقط لب و دهنیم
شاهین پلاس : سلام ، ۳ آبان فاکتور شده ، پنجم پلاک شده ، و همچنان در انتظار تحویل خودرو ، مگر دیگه چکار داره که چراغ تحویل روشن نمیشه؟
محمد x5 : ببینید من ثبت نام اردیبهشت بودم مبلغ پرداختی اولیه 800 میلیون بود با سود مشارکت 21 درصد و تخفیف 80 میلیونی که تکمیل وجه اومد که تقریبا یک میلیاردو دویست و پنجاه و هفت زده بود که پرداخت کردم. والان گفتند که 130 میلیون رو بر می گردونه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبدیلی مهر : سلام 205 تومن
قباد : در جواب دوستی که گفته سایت باز کرده از فردا بفروشه خوب اگه نفروشه نیسان تو بازار میره 1500
کوییک GXL25خرداد : سلام از کجا میفهمیم پلاک شدیم ؟؟؟
دوگانه : چه مسخره بازیه دوگانه رو فاکتور نمیکنن، آذر 1403 ثبت نام کردم نمیدونستم بعد آذر شرکت کلی طرح فروش بزاره مثل فوق العاده ، میدونم براساس تکمیل وجه فاکتور میکنن نیاز به توضیح نیست، ولی اینکه نصف پول ماشین رو تو طرح پیش فروش بدی و نزدیک یکسال بشه و ماشینت رو تحویل نگیری خیلی بده، سال 1404 که به نیمه دومش رسیده باز ماشین مدل 1404 هم هست
قباد : دوستان عزیز شرکت دوست داره زودتر ماشینها را تتویل بدهد که تو پارکینگ نمانند . چون مثل دیگر شرکتها نیست که ماشین تولید نسده باشه شرکت زامیاد تولیدش جلو هست و مشکلی بابت تحویل ندارد
قباد : تعجب میکنم عده ای میگن که ثبت نام نکنیم از بازار بخریم . بازار هم صدتا مشکل داره . گفتم که هر ماشینی هم مشکلات را داره و نشکل هم شرکت نیست شماره گذاری باید ماهی حدود 20 تا 30 هزار دستگاه شماره گذاری بکند که نمیرسن و طول میکشه . پس به شرکت گیر ندید مقصر شرکت نیست چون شرکت ماشبنها امده هستند و دوست داره زودتر از شرکت برن بیرون . شرکت زمینی از ارتش اجاره کرده برای پارکینگ و دوست نداره ماشین ها بمانند و دوست داره زودتر تحویل بدهد
علی : به نظر دوستان من هفته چهارم بهمن نوشته برام کوییک تحویل خوردو پیامک تکمیل وجه کی برام میاد آمادگی داشته باشم بعدش مابه التفاوت مبلغ رو به قیمت کارخانه شهریور ثبت نام کردن میگیرن یا بع قیمت های جدید که اعلام شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
مظلومی : این داداشمون راست میگه احتمالا منتظر پیمانکارن که بیان مناقصه برگزار کنن و یه نفر معرفی بشه و این نفر هم نیروهاشو بیاره پای کار ،اینطور که بوش میاد تا اخر این ماه خبری از مناقصه نیست، چون شرایط مناقصه اینه که فراخوان بزنن و اگهی کن و افراد بیان توی مناقصه و تا نتیجه اعلام بشه و ..... فعلا سر کار هستیم بشینیم و حرث و جوش بخوریم و دعا کنیم برا زامیاد که کیسه و جیبشان گشاد تر بشه ، ای خدا مردیم از بس دعا کردیم
نیسان ex ابان : والا همونو بگو الان اکستند من فاکتور شده ولی پلاک نمیشه ، خب سریع پلاک کن بده بیرون دیگ چه مسخره بازیه ازار میدن ملت رو وانت خریدیم دوزار نون در بیاریم نه اینکه منتظر بشینیم اینا ایسگامون کنن
مظلومی : اره داداش 7 مردادم دوگانه هنوز پلاک نشدم، اینجور که بوش میاد تا اخر ماه خبری از پلاک و تحویل نیست، راحت بشینم و حرث بخوریم