بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون 

 

بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون

 
در مجموعه مطالبی برای راهنمایی خوانندگان محترم در پروسه خرید و انتخاب خودرو، تصمیم داریم تا بازار خودروهای موجود در کشور را بررسی کنیم. بدین ترتیب سعی خوهیم کرد تا با تقسیم بندی بازار خودرو براساس قیمت، تمامی انتخاب‌های منطقی را برای خرید و برحسب بودجه بررسی کنیم.
 
در دسترس ترین بازه خرید خودرو در کشورمان محدوده قیمتی است که ارزانترین خودروهای تولید داخل در آن قرار دارند. به همین دلیل شاید بهترین سرآغاز برای بررسی بازار خودرو کشور همین بازه قیمتی باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
پراید : پلتفرم نام آشنای و جدانشدنی از بازار ایران
 
ساده ترین و مردمی ترین خودرو کنونی در بازار کشورمان زندگی خود را از دهه هشتاد میلادی به عنوان فورد فستیوا / مزدا 121 آغاز کرد.
 
بعد از آن هم پلتفرم مذکور به کیا رسید و با نام پراید و با تغییراتی اندک به عنوان اولین محصول مدرن صادراتی این برند راهی بازارهای جهانی شد.
 
پراید به ایران هم رسید و از ابتدای دهه هفتاد شمسی توانست در بازار ایران موفق ظاهر شود. با این که پراید از یک خودرو محبوب جوانان و بانوان رفته رفته به خودرو محبوب طبقه متوسط و کالای مصرفی بدل شد، اما با حذف پیکان از بازار کشور توانست با کمی اغماض یا اجحاف و از سر ناچاری خریداران، به خودرو مردمی ایران بدل شود.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در طول سالیان دراز عرضه این خودرو در کشورمان گونه های متفاوتی از آن عرضه شده اند که شاید در این میان گونه استیشن با نام سفری از همه بدشانس تر بود و عمرش به درازا نکشید.
 
امروزه گونه‌های متفاوتی از سه سری اصلی سایپا 111، 131، 132، 141 و 151 در بازار حضور دارند که به جز 151 که نمونه وانت بار این پلتفرم است، همگی مشخصات فنی تقریباً مشابهی دارند و بیشتر تفاوت‌هایشان در جزئیات است.
 
در این میان دو برادر 111 و 132 به عنوان دو برادر فیس لیفت شده ظاهری متفاوت با شکل و شمایل همیشگی و تکراری پراید دارند و کلیت 131 نیز همان پرایدی است که همیشه در خیابان‌های کشور می‌دیدیم.
 
انتخاب بین هریک از گونه‌های 111، 131، 132 و 141 بیش از آن که به بودجه شما مرتبط باشد، بستگی به سلیقه شما دارد؛ چرا که تفاوت پرداخت 1 تا 2 میلیون تومانی برای دریافت آپشن‌هایی همانند فرمان هیدرولیک و ظاهر متفاوت ممکن است برای شما چندان اهمیت نداشته باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
شاید مهمترین نکات مثبت تمامی این نمونه ها در هزینه پایین نگهداری، فراوانی قطعات یدکی، تعمیرات ساده و کم دردسر، ابعاد کوچک، مصرف کم و شتابگیری نسبتاً مناسب دانست که همگی برای زندگی شهری مناسب هستند.
 
در مقابل باید به نکاتی اشاره کرد که شاید اصلی ترین دلایل حاشیه ساز بودن این خودرو شده اند. مواردی همچون ایمنی بسیار پایین، عدم پایداری در سرعت های بالا، کیفیت بسیار پایین مونتاژ، قدیمی بودن تکنولوژی خودرو و قطعات یدکی بی کیفیت مهمترین نقاط ضعف این خودرو هستند.
 
در این میان وانت بار این پلتفرم با نام 151 نیز می‌تواند خودرویی مناسب برای جابجایی اقتصادی بارهای سبک در مسیرهای داخل شهری باشد، اما نباید از این خودرو کوچک دیفرانسیل جلو انتظار یک وانت بار تمام عیار را داشته باشید.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
قیمت نمونه های مختلف پراید بین 19 تا 22 میلیون تومان است و برای خرید نمونه وانت 151 نیز باید حدوداً 17 میلیون تومان پرداخت کنید.
 
تیبا : برادر ناتنی پراید و ریو
 
سایپا با اتمام تولید کیا ریو، از تجارب ساخت این خودرو و بومی سازی پراید به نحو احسن استفاده کرد تا اولین خودرو ملی خود را راهی بازار کشور کند.
 
در ابتدا تنها نمونه سدان 4 در این خودرو راهی بازار شد، اما بعد از آن نوبت به نمونه هاچبک (با نام تیبا 2) رسید. تیبا خودروی است مناسب برای کسانی که از سوار شدن بر پراید خسته شده، قصد و یا توانایی خرید خودرویی دست دوم را ندارند و می‌خواهند با کمتر از 25 میلیون تومان یک خودرو سواری خانوادگی اقتصادی بخرند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
امکانات رفاهی تیبا چندان تفاوتی با پراید ندارد، اما از نظر کیفیت سواری و ایمنی این خودرو دارای برتری‌های چندان محسوسی نسبت به پراید نیست.
 
تیبا اما نسبت به پراید دارای قدرت بالاتر و ترمز های بهتری است  و مصرف سوخت مناسبی دارد و از نظر قیمت قطعات فنی نیز وضعیت آن خوب  است.
 
علاوه بر این ابعاد کوچک و حس سنگین تر آن نسبت به پراید احساس بهتری به راننده منتقل می‌کند. با این حال ظاهر عجیب آن با ذائقه بیشتر افراد سازگار نیست و کیفیت مونتاژ و قطعات آن نیز متاسفانه همچون پراید تعریفی ندارد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
علاوه بر این برخی قطعات تزییناتی تیبا ممکن است بعضاً سخت تر از رقبا یافت شوند. بدین ترتیب خرید تیبا با قیمت حدودی 23.5 تا 26 میلیون تومان ممکن است برای بسیاری وسوسه کننده باشد، اما به هرحال باید بدانید که به غیر از قدرت بیشتر و ظاهر متقاوت، چیز چندان بیشتری نسبت به پراید نصیبتان نخواهد شد.
 
MVM 110 : چینی ارزان قیمت
 
دوو ماتیز که از بازار کشورمان رخت بربست، نوبت به برادر دوقلوی چینی آن رسید تا توسط مدیران خودرو به ایران عرضه شود و بازار خودروهای شهری کوچک مورد علاقه خانم‌ها در کشورمان همچنان داغ بماند.
 
با آن که به دلیل ظاهر فانتزی، بیشتر خریداران این خودرو را خانم‌ها تشکیل می‌دهند، اما هنوز هم هستن آقایان و جوانانی که از این خودرو کوچ به عنوان خودرو خانوادگی و یا شهری استفاده می‌کنند.
 
شاید مهمترین نقاط قوت این خودرو در ظاهر فانتزی، مصرف سوخت پایین، سواری نسبتاً نرم و ابعاد بسیار کوچک باشد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در مقابل این خودرو همانند سایر محصولات چینی از نظر فنی بی ایراد نیست و مواردی همچون مشکل گیربکس (در نمونه‌های اتوماتیک) و کیفیت پایین ساخت و صدای نه چندان دلچسب پیشرانه (البته اگر برایتان مهم باشد!) و کشش پایین (در نمونه های 3 سیلندر) خصوصاً در سربالایی ها اصلی ترین نقاط ضعف این خودرو چینی باشند.
 
با این حال اگر می‌خواهید با حدود 20 میلیون تومان صاحب خودرویی صفر شوید، شاید به جز پراید تنها گزینه همین MVM 110 (یا به قول چینی ها چری QQ) باشد.
 
به تازگی نمونه جدید این خودرو با ظاهری به مراتب مدرن تر نیز به بازار ایران رسیده، اما قیمت آن تا 10 میلیون تومان بیشتر از نمونه قدیمی است و در بازه مورد نظر ما نمی‌گنجد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
ذکر این نکته ضروریست که MVM 110 از نظر ایمنی یکی از بدترین خودروهای جهان است و حتی می تواند از پراید نیز خطرناک تر باشد، از این رو استفاده خارج شهری و جاده ای از این خودرو اصلا و ابدا توصیه نمی شود.
 
نیم نگاهی به بازار خودروهای دست دوم با قیمت کمتر از 25 میلیون تومان
 
در میان گزینه‌های دست دوم بازار اما ممکن است خودروهایی بیش از نمونه های نو وسوسه انگیز باشد.
 
سمند، پژو 405 و پارس کم کارکرد شاید نزدیکترین موارد به خودروهای صفر کیلومتری باشند که در بازار حضور دارند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
در کنار این باید به رانا، لیفان 520، پژو 206 و تندر نود نیز اشاره کرد. ممکن است نمونه های موجود از خودروهای مذکور در این بازه قیمت چندان وضعیت ایده آلی از نظر کارکرد و یا سال ساخت نداشته باشند، اما در هر صورت بسیاری خرید آن ها را ممکن است به خودروهای صفر کیلومتر ترجیح دهند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
علاوه بر این گزینه‌های قدیمی تری همانند فولکس واگن گل، هیوندای ورنا و کیا ریو اشاره کرد که در میان انبوهی از خودروهای دست دوم ممکن است استهلاک کمتر و هزینه نگهداری مناسب تری داشته باشند.
 
به هرحال سمند و کل خودروهای خانواده پژو 405 و 206 با مشکلات فنی در نمونه های دست دوم مواجه اند که از جمله مهمترین آن ها می توان به سوختن واشر سرسیلندر اشاره کرد.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
ورنا و گل هم تا حدی با مشکلات لوازم یدکی مواجه اند و شاید در این بازه قیمتی کم ریسک ترین انتخاب نمونه های قدیمی و مدل پایین تندر 90 با درصد بالای قطعات فرانسوی باشند که از حیث کیفیت، فراوانی قطعات یدکی، مناسب بودن شرایط بازار خرید و فروش و ارزش در برابر رقم پرداختی، از شرایط بهینه ای برخوردارند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
البته تندر 90 هم به هیچ عنوان خودرو بی عیب و نقصی نیست و در کیلومترهای حدود 80 الی 100 هزار کیلومتر معمولا نیاز به سرویس هایی نظیر تعویض بلبرینگ چرخ، تعویض کویل ها و تعویض پرهزینه و سخت تسمه تایم نیاز پیدا می کند.
 
بررسی بازار خودروهای ارزانتر از 25 میلیون
 
گفتنی است که در این بازه قیمتی، انتخاب های گیربکس اتوماتیک چندانی در بازار وجود ندارد و تنها گزینه می تواند نمونه های قدیمی پژو 206 و 206 صندوقدار اتومات تا مدل های 86 و 87 باشد که البته از نظر کیفیت نسبت به مدل های جدید خود برتری محسوسی دارند.
 
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , پراید , پژو405 , پژو206 , ال90 , تیبا , ام وی ام110 , سایپا , ایران خودرو , هیوندای ورنا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

اصحاب کف
1

تیبا 330 میلیون !!!
09:58  1402/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاظم
0

چرا.پراید.دم.قسطی.نمیدین.کسیکه.ماهی.یک تومن میده.چرا ما ادم.نیستیم
22:57  1399/02/03
گزارش
پاسخ دادن
حمید
5

اون قسمت گونه های مختلف پراید رو خوب اومدی ، فک کردم متن فیلم حیات وحش رو خوندی ،
18:27  1395/07/28
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
6

اگر در ایران نرخ ارز واقعی و تعرفه گمرکی مثل عراق جنگزده و ترورزده باشه، دیگه هیچکدوم از اینها در چنین مقاله،ی مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، ولی در رده خودروهای زیر ۱۰ میلیون شاید، البته با وجود خودروهای بروز شرکتهای معتبر خارجی نه شاید،
13:26  1395/07/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
6

دلیل دید منفی دیجیاتو به تیبا را نمی دانم.مقاله قبلی هم کلی ایرادگیری نادرست داشت که نوشتم.اینجا هم گفته که " به غیر از قدرت بیشتر و ظاهر متقاوت"!اولش که به دلیل وزن بیشتر،پایداری و هندلینگ بهتری دارد.دومش که بدنه محکم تری دارد.من اینو در تصادف ام با پراید تجربه کرده ام و در نظرهای تیبا هم شرح دادم.می تونید از صافکارها هم بپرسید.سومش اینه که جلوبندی درست حسابی ریویی دارد که به خوبی در این جاده های ناهموارمان دوام می آورد.سیستم ترمز بهتری هم داشته و لنت ترمز کیا ریو روش انداختم.
12:50  1395/07/15
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
2

در این بازه قیمتی ۴۰۵ خیلی تمیز یا سمند تمیز بهترین انتخاب از نظر هزینه نگهداری است و اگر بین شهری زیاد میرین و کیفیت موتور براتون مهمه EF7 در جاده و دنده پنج هیچ موقع کم نمیاره
23:52  1395/07/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا و مسولین دزد : استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهریوری31 : سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.
اطلس gl : سلام دوستانی که تغییر رنگ دادن لطفا عجله نکنید مثل ما هر روز چک میکردیم حالمون بد بود دقیقا همون حرفی که نمایندگی گفت بعد یه هفته فاکتور وپلاک میشی گفت تا تایید بشه یه هفته طول می کشه
قاسم میلانی : سلام الان کوییک s تا چه تاریخی فاکتور شده زنگ زدم میگن 21 تیر خب من 22 هستم پس چرا انجام نمیشه یعنی اینقدر یک روز فرق می کنه بنظرتون سر کاری نیست؟؟؟؟
وحید ازنا لرستان : سلام علی آقا.. بسلامتی فاکتورشدی؟؟منم امروزظهرتبدیل زدم ولی فاکتور نشد،احتمالش هست فردا فاکتوربشه به نظرت؟؟؟
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده