کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی

 

بررسی کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی

 
اپتیما از خوش نام ترین خودروهای کره ای کیا است که به خصوص در ۳ نسلی که در ایران عرضه شد به لطف ارايه دادن خودرویی خانوادگی با کیفیت با امکانات قابل قبول و تقاضای بهایی منتاسب و نه خیلی دور از دست توانست به سرعت محبوبیت و فروش خوبی به دست آورد.
 
اپتیما از آن خودروهایی است که نسل به نسل پیشرفت و تکامل در آن دیده می شود. برخلاف برخی خودروهای ژاپنی یا آمریکایی که نسل جدید آنها لزوما از نسل قبلی بهتر نیست این خودرو همواره دلایل کافی برای ارتقا به نسل جدید را در اختیار بازاریابانش و مشتریان وفادارش قرار داده.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
مدل ۲۰۱۶ این خودرو هم که برخی به دلیل شباهت بیش از حدش به نسل قبل آن را یک فیس لیفت می دانند تا نسل جدید از همین رویه تبعیت کرده و با حفظ وفاداری به نقاط قوت نسل قبل با افزودن لیست بلند و بالایی از امکانات جدید و فن آوری های رفاهی و ایمنی با آغوشی باز پذیرای علاقمندان به این مدل خاص از خودروهای کیا است.
 
طراحی ظاهری کیا اپتیما جدید
 
از نظر طراحی واضح است که طراحی بیرون حاصل یک سری مذاکرات نفس گیر میان اعضای تیم مدیریت و طراحی کیا بوده چرا که با نگاهی به این خودرو نمی توان به طور قطعی گفت که آیا این خودرو اسپرت و جوان پسند طراحی شده و یا عام پسند و محافظه کار.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
چراغ های عقب این خودرو کاملا شبیه سبک طراحی چراغ های عقب سورنتو جدید است ولی خوشبختانه کیا تغییر زیادی در جلو پنجره خودرو نداده است و برخلاف جلوی اسپورتیج که به دلیل پیاده سازی الفبای طراحی جدید کیا به یک نقطه ضعف بدل شده در مورد این خودرو این گونه نشده و صرفا با کشیدن دستی به سر و روی آن و تغییرات جزیی در چراغ ها تغییر چندانی به آن نداده اند.
 
در نمای جانبی تغییر چندانی در خودرو دیده نمی شود ولی در عقب و گلگیر عقب آن شیب خطوط طراحی کم تر شده و طراحی آن محتاطانه تر شده.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
در عوض قوس شیشه عقب آن بیشتر شده و حالتی شبیه به فست بک به آن داده است. به نظر نگارنده طراحی عقب خودرو به اندازه نسل قبل جذاب نیست و از نظر هماهنگی با طراحی سایر پنل ها کمی ناهمگون است.
 
به خصوص در طراحی سپر عقب می شد بهتر از این عمل کرد. هرچند این یک امر کاملا سلیقه ای است و برخی از منتقدین حتی طراحی عقب این خودرو را نقطه قوت آن می دانند.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
فضای کابین و امکانات رفاهی کیا اپتیما جدید
 
اما از تغییرات اساسی و مبارکی که در این خودرو صورت گرفته طراحی داخلی به کل متحول شده آن است. هیچ چاره ای نداریم جز آنکه اذعان کنیم که طراحی داخلی این خودرو عملا همان طراحی داخلی BMW است و اگر عکسی بگیریم که در آن دسته دنده معلوم نباشد به سختی می توان حدس زد که این داخل یک کیا است وBMW  نیست.
 
البته این الهام گیری (اگر نگوییم کپی برداری) فقط در ظاهر نبوده و خوشبختانه در کیفیت و باطن ماجرا هم پیشرفت زیادی کرده. پلاستیک به کار رفته در داشبورد از نوع مرغوبی است و چرم صندلی ها هم حس خوبی دارد، ضمن اینکه پوشش سقف هم از جیر انتخاب شده است.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
هرچند مسلما این جیر با آن جیری که در سقف کلاس E  مرسدس دیده ایم متفاوت است،  طراحی داشبورد و نحوه چینش ادوات بسیار هماهنگ تر و زیباتر از نسل قبل شده و دیگر اثری از سردرگمی و نامتقارنی نسل گذشته دیده نمی شود.
 
کیفیت چرم صندلی ها همانند گذشته بسیار مطلوب بوده و بعید است به این زودی ها مستهلک شود. ارگونومی صندلی ها نیز قابل تحسین است.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
این خودرو نیز مانند هم وطنان خود لیست بلند بالایی از امکانات را دارد و می دانیم که بسیاری از خریداران این خودروها بیش از هرچیزی علاقمند به اسباب بازی های مهیجی هستند که روی این خودروها نصب است.
 
از امکانات قابل توجهی که در این نسل نسبت به نسل قبل اضافه شده می توان به سیستم پارک دوبل اتوماتیک، دوربین 360 درجه و دنده عقب، رادار بین خطوط و نقاط کور، ترمز دستی برقی ، هماهنگی سیستم صوتی به سیستم خودرو Apple CarPlay  و Android Auto و… اشاره کرد.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
 
تجربه رانندگی با کیا اپتیما جدید
 
آن چیزی که همیشه نقطه قوت اپتیما بوده توان حرکتی خوب این خودرو بوده و باید دید این موضوع در نسل جدید هم پایدار مانده است یا خیر.
 
در این نسل از موتوری ۲۳۵۶ سی سی با توان تولیدی ۱۷۸ اسب استفاده شده است  که با اتصال به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۲۲۲ نیوتون متر گشتاور تولید می کند اما باید اعتراف کرد که شتاب این خودرو کمی ما را نا امید کرد به شکلی که این خودروی ۱۵۲۵ کیلوگرمی به زحمت در تست های ما توانست شتابی ۱۱ ثانیه ای را ثبت کند.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
مصرف ۸.۱ لیتری ترکیبی در کنار باکی ۷۰ لیتری هم چندان ما را هیجان زده نمی کند. اما باید گفت که این خودرو رانندگی بسیار نرمی دارد و هندلینگ آن نیز بسیار دقیق و نرم و به اصطلاح “راه دستمان” است.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
ترمز های نیز عملکردی خوبی را ارائه می دهند و در مجموع ضعف پر رنگی در عملکرد فنی خودرو دیده نمی شود، اما طبیعتا نباید انتظار مقابله با شتاب جالب توجه 7.7 ثانیه ای کمری هیبرید و رنو تلیسمان را از این اپتیما داشته باشید.
 
در واقع اپتیما جدید با توجه به کلاس و رده قیمتی خود در مقابل رقبای تا بن دندان مسلحش، حرف چندانی برای گفتن ندارد.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
قیمت و شرایط بازار کیا اپتیما جدید
 
نقطه ضعف اصلی اپتیما جدید این است که این خودرو نه تنها در ظاهر به مدل قبلی شباهت زیادی دارد، بلکه باطنا و از نظر فنی نیز قدرت، سرعت یا تکنولوژی بیشتری را نسبت به نسل قبلی خود ارائه نمی دهد و خودرویی هم سطح با مدل قبلی است.
 
حال آنکه در بازار فروش قیمت اپتمیا جدید در مقایسه با نسل قبلی، افزایش قابل توجه را تجربه کرده است و به محدوده قیمتی 170 الی 200 میلیون تومان وارد شده.
 
در چنین شریطی، خریدارانی که به نمونه های صفر کیلومتر و مدل های کم کارکرد و دست دوم نسل قبلی اپتیما دسترسی دارند، دلیلی برای انتخاب مدل جدید و پرداخت رقم بیشتر برای خرید آن نمی بینند.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
از طرف دیگر اپتیما جدید باید با رقبای قدری مانند رنو تلیسمان، تویوتا کمری هیبرید و به زودی DS 5 LS دست و پنجه نرم کند، رقبایی که همگی به تکنولوژی های فنی جدیدتری نظیر پیشرانه های توربو یا هیبریدی مجهز اند و از نظر ظاهری و باطنی یک قدم مدرن تر از کیا اپتیما عرضه شده در بازار ایران، محسوب می شوند.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
البته این مشکل تنها شامل حال اپتیمای جدید نمی شود و در واقع برادر دوقلو این خودرو یعنی هیوندای سوناتا جدید را نیز در بر می گیرد که علیرغم موفقیت خارق العاده نسل های قبلی، در مدل جدید فروش زیادی را در بازار ایران تجربه نکرده است و به سبب قیمت گذاری غیر رقابتی، تکنولوژی قدیمی و داغ شدن بازار SUV ها، زیر سایه رقبا و هیوندای سانتافه قرار گرفته است.
 
کیا اپتیما جدید؛ ظاهر تازه، باطن قدیمی
 
گفتنی است که این روزها در بازار خودروهای دست دوم، خرید نسل قبلی کیا اپتیما با بودجه ای در حدود 130 میلیون تومان به راحتی امکان پذیر است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , کیا ابتیما , تست اپتیما , اطلس خودرو , بازار خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

احمد
0

طراحي بيرونش كه هيچ فرقي نكرده طراحي كابينش هم چيزي فراتر از افتضاحه
12:14  1395/08/07
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

نسل قبلی قبل از فیس لیفت خوشکل تر بود. اکثر تستا از اسپورت بودن سواری اپتیما میگن نمیدونم چرا اینجا گفته نرمه. شتابش رو هم بهتر از رقبا میدونن. البته اگر نمونه 2 لیتری توربوش وارد بشه از نظر قدرت و شتاب از رقبا جلو میزنه.
شخصا هوندا آکورد رو با وجود گرونیش ترجیح میدم.
10:00  1395/08/07
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
3

لطف کنید از این به بعد قیمت خودروها به دلار ارزشمند آمریکا اعلام کنید، نه به قیمت ریال چرک دست و آشغال دستمال کاغذی و یا دلار استرالیا.
حداقل با قیمت دلاری متوجه میشیم اینا در چه رده و کلاس جهانی هستند
15:07  1395/08/06
گزارش
پاسخ دادن
دلال
1

چشم
22:45  1395/08/07

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقایون کرمان موتور ممنونم میشیم یه پیگیری کنید واسی ثبت نامی های ۹۰ روزه، که به تأخیر افتادن
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : ما که موعد تحویل ماشین ۹۰ روزه کاری رسیده ولی هنوز هیچ خبری نیست، انگاری ثبت نام ۹۰ روزه رو فعلا تحویل نمیدن،چطوری الان دوباره x5 ثبت نام ۹۰ روزه زده تو سایت
محمد me : دوستان کسی سهند اتوماتیک تیپ ۳ که به اصطلاح فول آپشن هستش رو تونسته این مدت تحویل بگیره یا کلا این ماشین وجود خارجی نداره و اردیبهشت خالی فروشی کردن؟؟؟؟
آرش : در پاسخ جی ال یعنی صبر کنی دعوتنامه جی میاد؟؟
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفانخان تبدیل به تک گانه : دیروز تکمیل وجه 3شهریور فاکتور شده.ما هم 17شهریوریم، اینطوری پیش بره حداقل 2هفته زمان میبره ما هم فاکتور بشیم.
ایزدیار اراک : دنا اتومات با رنگ مشکی کسی تحویل دی ماه فاکتور شده؟؟؟
در انتظار پلاک : مشکل سایپا اینه باید اول مجوز پلاک گزاری رو بگیره بعد فروش بزاره ولی فروش رو میزاره فاکتور میکنه بعد زنگ میزنی نمایندگی میندازه تقصیر راهور و شماره گزاری خب لامصب اول مجوز بگیر بعد فروش بزار بعد وانت که سواری نیست باریه ینی طرف برای امرار معاش و نون در اوردن میخره حداقل اینارو اذیت نکن
عرفان : منم 21 مهرم اتومات تیتانیوم فاکتور نشدم
احمد : سلام 207 تحویل مهر هستم مابه التفاوت دوتا بود دوهفته پیش دادم تحویل 30مهر پیش فروش هنوز فاکتور نشده
دی ماه اپشنال : 30مهر
207 تحویلی مرداد : اره بخدا هنوز تحویل نگرفتم همینجوری واسه خودش روی درحال فاکتور میچرخه
مظلومی : اینجا یکی بفکر قبمته ،یکه بفکر پلاک یکی بفکر تحویل، دغدغه شده این بر باعث و بانیش لعنت
زامیاد تک : لعنت به سایپا که این همه فشار روحی داره بهمون میده
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم