کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : من که شخصا ۲۹ اردیبهشت پرداختی داشتم
.. : سلام از طریق بارکد پستی در سخا ببینید در چه مرحله‌ای هستند.
نازنین : دوستان چرا توی قرارداد قید شده .برید توی سایت سایپا کروپ. برید نمونه قرارداد پیش فروش رو ببینید .داخل نوشته اگر سانروف نبو. شرکت میتونه جی ال بده .و نوشته شرکت توی ۱ سال چند دعوتنامه میده اگر پرداخت نکنید یا تبدیل نزدید شرکت میتونه پولتون رو برگردونه به حسابی که از شما داره و قرارداد فسخ بشه .من وقتی خوندم تبدیل زدم .نمایندگی از قصد کل برگه هارو نداده به هممون .فقط برگه آخر رو داده
شاهین تبدیل ب کوییک : منم ی ماهه فاکتور شدم ولی خبری از پلاک نیست ب فاکتور دلخوش نباشین
شاهین پلاس : سلام دوستان کسی خبر داره آخرین واریزی اردیبهشت چه تاریخی بوده؟ تیر کی فاکتور میشه
دیانا : سلام بزرگوار من تحویل تیر ماه بودم هنوز خبری از سود نیست
۷ اردیبهشت : سلام چقد شده برای شما؟
طهورا : سلام دوستان منم امروز تماس گرفتم نمایندگی شهر خودمون پرسیدم که چرا پلاک نمیشه یه نگاه کرد تو سیستم گفت شما ۲۴ مهر فاکتور شدی ، احتمال زیاد تا اون هفته پلاک میشید دیگه نمیدونم حرفش چقدر درست بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قارداش : دلت خوشه ؟ هنوز تحویل مهر ماهی هارو نداده وسط ابان هستیم مهر . ابان . آذر . بعدش شما ایشالله برج 12 بهت میدن
نادر غالبی : کویک اس تکمیل وجه 1404/05/31امروز فاکتور شد
دنا تحویل دی : سلام من فاکتور شد 7 همین ماه تکمیل وجه کردم فاکتور شد برو نگاه کن
دنا اپشنال دی ماه : سلام دوستان دنا اپشنال رنگ سفید تحویلی دی بعد از تکمیل وجه چند روز طول میکشه تا فاکتور بشه؟ لطفا دوستان اپشنال تحویلی دی جواب بدن ؟؟؟
یوسف : من 7/27 ماشین. پذیرش شده. الان زنگ میزنم ثبت. تخصیص شده. کی بعد از تخصیص تحویل میدن ماشین رو چقدر طول میکشه.
مریم : ممنونم انشالا یکی دوروزاینده میخوره
رانا : خدا نگذره از آدم دروغگو.چرا دروغگو میگی همه اش ،تبدیل کجا بود
ساینا اس : رازی دانشمند بود راضی نیستم درسته . خوب بفروش . یه ماشین دیگه بخر. ببین خودروهای دیگه توی دست انداز صدا نمیدن.
ساینا اس : هیچکس نرفته کلا چند نفر رفتند اونم بیشتر کوییک بودند. پس از مختصری درگیری با حراست یکی اومده گفته مدیریت عوض شده و درست میشه همین.
قباد : پلاک صادر که میشه تا برسه به شرکت بعضی وقتها ده روز طول میکشه . خدا شاهده مدیران خودرو 3 ماهه ماشین منو نداده بهم شماها که همه ده روز تا یک ماه هم نگذشته