نفوذ ایران به بازارهای صادراتی با حربه چین

 

نفوذ ایران به بازارهای صادراتی با حربه چین

 
عراق بزرگترین بازار صادراتی خودروسازان ایرانی است که مردم آن قدرت خرید پایینی دارند. علاوه بر عراق کشورهای همسایه ایران ازجمله افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و... نیز از نظر سطح درآمدی وضعیتی نزدیک به عراق دارند بنابراین باید در همکاری‌های مشترک خودروهایی ارزان‌قیمت تولید و به این بازار عرضه کرد.
 
در بین خودروسازانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران ابراز تمایل کرده‌اند، چینی‌ها نیز حضور دارند که شاید بهترین گزینه برای تولید خودروهای مشترک صادراتی با خودروسازان ایرانی باشند. 
در نگاهی کلی خودروسازان چینی در بخش کیفیت در ایران کارنامه درخشانی از خود به جای نگذاشته‌اند و به طور معمول کیفیت، ایمنی و... را به خاطر تولید محصولی ارزان‌قیمت نادیده گرفته‌اند. بنابراین اگرچه این خودروسازان محصولاتی با قیمت مناسب عرضه می‌کنند اما به نظر می‌رسد همکاری با این خودروسازان برای تولید خودرو ارزان مناسب بازارهای صادراتی ایران، اعتبار خودروسازان کشور را زیر سوال ببرد زیرا خودروسازان بزرگ ایران نامی شناخته شده در کشورهای همسایه دارند.
 
 
گزینه ساخت خودرو ارزان
این توضیحات نشان می‌دهد خودروسازان کشور برای انتخاب شریک تجاری برای تولید و عرضه خودرو ارزان‌قیمت به بازارهای صادراتی باید انتخاب هوشمندانه‌ای داشته باشند. به باور دانشیار گروه خودرو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در دنیا دو نگاه کلی در بخش تولید خودرو وجود دارد که یک نگاه به خودروسازان مطرح از جمله اروپایی، امریکایی و ژاپنی باز می‌شود که به کیفیت توجه بیشتری داشته و کیفیت را فدای قیمت نمی‌کنند و هنگامی‌که قدرت خرید مشتریان پایین می‌آید حاضر به پایین آوردن کیفیت محصولات خود نمی‌شوند. نگاه دیگر در ارتباط با خودروسازانی نظیر چین و هند است که براساس قدرت خرید جامعه به طراحی خودرو می‌پردازند و کیفیت را فدای قیمت و بازار می‌کنند. امیرحسین شامخی در گفت‌وگو با صمت ضمن آنکه هیچ‌کدام از این دو دیدگاه را رد یا تایید نمی‌کند، توضیح می‌دهد که هر دو گروه طرفداران خود را دارند و نمی‌توان یکی را برنده و دیگری را بازنده دانست. بنابراین خودروسازان کشور ابتدا باید تکلیف خود را مشخص کنند که تصمیم به تولید چه نوع خودروهایی دارند؛ اینکه قیمت را به کیفیت ترجیح دهند یا استانداردهای خود را در تولید خودرو پیاده کنند. به باور این استاد دانشگاه، مصرف‌کنندگان خودروهای بی‌کیفیت و نیز خودروسازان برای تولید خودرو بی‌کیفیت ناگزیر به پرداخت هزینه‌هایی هستند. این خودروها ایمن نبوده و در تصادفات باعث مرگ‌ومیر می‌شوند. آلایندگی این خودروها بالاست و نمونه آشکار آن در تهران قابل مشاهده است. خودروهای کم کیفیت یا بی‌کیفیت مصرف سوخت بالاتری نسبت به خودروهای کیفی هم‌تراز خود دارند. از سویی در خدمات پس از فروش نیز از آنجایی که خودرو کم‌کیفیت زودتر خراب می‌شود، مالک آن باید هزینه‌های بالاتری برای خدمات پس از فروش بپردازد بنابراین اگرچه مشتری هنگام خرید مبلغ کمتری پرداخت می‌کند اما در ادامه به اندازه خرید اولیه یک خودرو باکیفیت باید هزینه‌های تعمیر را بپردازد. آنطور که شامخی ارزیابی می‌کند برای ورود به بازار صادراتی خودروهای ارزان، با توجه به تجربه‌ای که خودروسازان چینی و هندی در این زمینه دارند، گزینه مناسبی برای تولید مشترک هستند اما پیش از آن باید برنامه برای تولید خودروهای صادراتی ارزان یا باکیفیت مشخص شود. وی به این پرسش که قدرت خرید مردمی که در بازارهای صادراتی خودرو زندگی می‌کنند در انتخاب نوع خودرو صادراتی چه تاثیری دارد؟ اینگونه پاسخ می‌دهد: اگرچه قدرت خرید بازار هدف نیز باید در بررسی‌ها موردتوجه قرار گیرد و اینگونه استدلال می‌شود که بازارهای هدف صادراتی ایران بیشتر کم‌درآمد هستند اما کشوری نظیر روسیه نیز می‌تواند به این بازارها اضافه شود؛ کشوری نزدیک به ایران که مشتریانش به دنبال خودروهای باکیفیت هستند. 
وی می‌افزاید: علاوه بر آن کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، آذربایجان، قزاقستان و... نیز می‌توانند در ردیف بازارهایی صادراتی برای عرضه خودروهای باکیفیت قرار بگیرند بنابراین می‌توان بازار هدف را به جای عراق و... روی کشوری نظیر روسیه متمرکز کرد. اگر خودروسازان داخلی به دنبال تولید خودروهای بی‌کیفیت به‌دلیل قیمت ارزان برای بازارهای صادراتی باشند، کلاس صنعت خودرو را همیشه پایین نگه می‌دارند و من موافق این رویه نیستم. به گفته دانشیار گروه خودرو دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، در کشورهایی نظیر عراق و افغانستان که به نظر می‌رسد قدرت خرید مردم پایین است، مشتریانی وجود دارند که به دنبال خودروهای باکیفیت بوده و به این عامل بیش از قیمت اهمیت می‌دهند. فروش یک خودرو کیفی به این مشتریان سودآوری معادل فروش چند خودرو ارزان بی‌کیفیت دارد. در این کشورها خودروهای خارجی نظیر تویوتالندکروز و... نیز مشاهده می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد در این کشورها خریدار برای خودروهای گران و کیفی نیز وجود دارد.
 
 
کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل
نگاهی به نقشه جغرافیایی گویای این مطلب است که چین فاصله هزاران کیلومتری با کشورهای خاورمیانه دارد و خودروسازان این کشور که به تولید خودروهای ارزان و کم‌کیفیت معروف هستند، برای صادرات محصول به این کشورها یا همسایه‌های ایران هزینه‌های لجستیک بالایی را پرداخت می‌کنند. در این شرایط با توجه به دسترسی آسان از طریق ایران به این کشورها، چشم‌بادامی‌ها به پیشنهاد تولید خودرو مشترک با ایران با هدف صادرات پاسخ منفی نخواهند داد. یک کارشناس صنعت خودرو در این‌باره معتقد است تولید مشترک با چین برای خودرو ارزان‌قیمت صادراتی می‌تواند یکی از گزینه‌های خودروسازان داخلی برای همکاری باشد زیرا بازارهای مطرح، مشتریانی با توان خرید مختلف دارند که براساس بودجه آنها باید برنامه‌ریزی کرد. عبدالله بابایی در گفت‌وگو باصمت به موضوع هزینه‌های لجستیک که خودروسازان چینی برای صادرات باید پرداخت کنند، اشاره کرده و می‌گوید که چین با کشورهای خاورمیانه فاصله زیادی دارد و صادرات خودرو به این کشورها هزینه‌های حمل‌ونقل بالایی را به گردن چین می‌اندازد. اگر ایران به مرکز صادرات خودرو در خاورمیانه تبدیل شود و با خودروسازان چینی خودروهای تولید مشترک صادراتی تولید کند، می‌تواند بخشی از بازار را به‌دست آورد.
 
 
وی تصریح می‌کند: به‌طور کلی خودروسازان چینی در کشورهایی که قدرت خرید مردم جامعه آن شبیه ایران است، نفوذ دارند اما صادرات آن اندک است. در کنار همکاری‌های مشترک، شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور ازجمله ایران‌خودرو و سایپا نیز مذاکرات خوبی در زمینه صادرات داشته‌اند که در آینده در این عرصه وضعیت بهتری خواهند داشت بنابراین صنعت خودرو کشور آینده خوبی را پیش‌رو دارد. براساس این گزارش، تولید خودروهای ارزان‌قیمت برای صادرات به کشورهای همسایه گزینه مناسبی برای افزایش میزان صادرات و دستیابی به هدف‌گذاری صادرات یک میلیون خودرو در سال ۱۴۰۴ خواهد بود و در این بین خودروسازان کشور می‌توانند از تجربه خودروسازان ارزان‌ساز همچون چین و هند استفاده کنند و به همکاری با این خودروسازان بپردازند. در این برنامه خودروسازان کشور نباید از موضوع کیفیت غافل شوند زیرا در این صورت بازارهای صادراتی خود را از دست خواهند داد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , صادرات خودرو , خودرو چینی , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمد
0

افغانی ها عقلشون از عراقیها و سوریها بیشتر کار میکنه و بندرت از ماشینهای چینی و ایرانی استفاده میکنن (تقریبا در حد صفر) در عوض همانطور که تو اخبار میبینیم تو خیابوناشون پر از تویوتا و ماشینای امریکاییه.
17:07  1395/08/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

فکر میکنید مردم افغانستان و پاکستان مثل ما ایرانیها اینقدر بدبختن که با زور یه ماشین و بهشون قالب کنید. شما مسئولین یادتان نیست ولی ما مردم بیاد می آوریم که چندین بار پیکان را به پاکستان و افغانستان صادر کردید و تمام ماشینها مرجوع شد. اونه دارند بهترین ماشین دنیا را با قیمت جهانی سوار میشوند فکر کردید به ماشینهای ما نگاه میکنند
21:12  1395/08/20
گزارش
پاسخ دادن
علیرضا
1

بدلیل انزوا گری ایران و سیاستهای عجیب و غریب.............هرگز ایران به قطب تولید تبدیل نمیشود............سیاست های غیر مداخله جویانه در ایران کاربردی ندارد
13:50  1395/08/20
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمود : سلام دوستان جهت پیگیری وشکایت با اقای یوسف سلامی شبکه خبر شماره مستقیم خودشان داخل گوگل موجود هست بنده شماره همراه شون دارم چندروز هستش تلاش کردم براتون بفرستم نمی دونم چرا ارسال نمیشه
محمد : سلام برادر میشه بعداز ۶ماه
سرباز : آقا من فروش فوری 14آذرم شاهین g امکان تبدیلم هم هست تو سایت ولی موندم بزنم یا منتظر باشم آخه جی با جی ال حدود100فرقشه... حالا کسی هست یه راهنمایی درست مارا بده...
آب پاک شاهین : دوستان کسی تازگی رفته سایپا ببینه چی میگن
محمد : سلام کی تحویل گرفتین شماره قرارداتون چند برادر می خواستم ببینم تا کجا پیش رفته ببینم نوبت ما کی میشه ممنون از لطفتون برادر
جی فورازکرمان : سلام ازکرمان تحویل گرفتم جی فوربهترین شرکت کرمان موتورهست به موقع تحویل دادنداسفند۱۴۰۳ثبت نام کردم سرموقع بعداز۴ماه تحویل دادند
میلاد : دوستان با گله کردن کسی حرفای ما رو نمیشنوه، وارد لینک امضای کازار شکایت از سایپا بشید و امضا کنید شاید کسی پیجیری کنه، https://www.karzar.net/242432 نزدیک 20000نفر درگیر تاخیر انواع شاهین هستن ولی کلا222 نفر امضا کرده
محمد : با این حساب بیشرفا پولمون رو خوردن ؟
محمد : سود تاخییر داخل قرارداد چند درصد هستش ؟ اگر قرارداد رو بخوام باید از کجا بیارمش یا وارد چه سایت و چه قسمتی بشم ؟
حسین : سلام دوستان. کسی هست تبدیل زده باشه به gl تاثیری در زودتر فاکتور شدن داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : من 17خرداد تکمیل وجه کردم، هنوز فاکتور نشده.
امیر : پیامک تحویل حضوری تا تحویل ماشین شاید بیست بارم برات ارسال بشه اگه دوست داری حضوری تخویل بگیری ثبت کن ولی اینکه فکر کنی زودتر پلاک میشه بخاطر اون نه همچین چیزی نیست
حامد : حمید خان منم خراسانی هستم از فاکتور تا تحویل 5روز طول کشید
مهراد : منم تحویل برج6ام قالپاق ولی اگه یکسال دیگه هم ماشینو ندن هیچ پولی واریز نمیکنم
حامد : احمد خان کارت سوخت شما اومد داداش؟
فرسوده اردیبهشت 1404 : ببخشید 4ماه. منظور اینکه همه توتاخیرن هنوز موعد تحویل نرسیده چشم انتظارید.
مم : سلام دوستان بنده 20 اسفند 1402 ثبتنام کردم قراربود هفته چهارم اذر ماه 1403 تحویل بدن و بجاش پیشنهاد کوئیک دادن چند مرتبه و قبول نکردم تا اینکه 11 اسفند 1403 تکمیل وجه کامل کردم ،، ماشین 6 مرداد 1404 تحویل گرفتم امروز رفتم برگه کمپانی از نمایندگی گرفتم دیدم سود تاخیر نوشته 11 میلیون وسود تاخیر درجریمه هم 11 میلیون ولی خود نمایندگی حساب کرد گفت 39 میلیون جریمه میشه الان موندم کدامش درست هست، ،دوستان کسی هست که شرایط منو داشته باشه لطفا اطلاع رسانی کنید و کسی هم سود تاخیر تا حالا گرفته یا نه ،،یا فقط سرکاری هست
اطلس بهمن : سلام تکمیلی چندم تیر بودی
دنا31 تیر : سلام نام شرکت از کجا پیدا کنم؟
علی : سلام 4/18فاکتور ترخیص شده خودرو وضعیت پلاک رو صفرنشون میده هرچی ام زنگ میزنم میگن این هفته پلاک میشه اون هفته پلاک میشه شکایتم کردم جواب گو نیستن اقساطی خریدم مدارک بدون کوچکترین هست هروقت زنگ میزنم میگن فرستاده شده پلاک فیزیکی بشه سر ب سر میذارن مردم رو بیشرف ها از پلاک گذاری سایپا سازمان صنف شکایت کردم هیچ کدام ارگان جواب گو نیس