تحلیل صنعت خودروي ايران در جهاني مكنزي

 

تحلیل صنعت خودروي ايران در موسسه جهاني مكنزي

 
موسسه مطالعاتی معتبر مکنزی چندی پیش پیرامون ویژ‌گی‌ها و ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اقتصاد ایران در پسابرجام به تهیه گزارشی پرداخت که در همین زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بخش صنعت خودرو این گزارش را مورد تحلیل قرار داد، حال با توجه به اهمیت آن، این گزارش را عینا در دو بخش منتشر می‌کنیم.
 
 
 
1. وضعيت شاخص‌هاي کلان بخش خودرو در ايران
 
تولیدكنندگان داخلي صنعت خودرو 90 درصد بازار داخلي ایران را پوشش مي‌دهند كه دو تولیدكننده داخلي، ایران‌خودرو و سایپا، با سهم 81 درصدی از بازار در سال 2014، عمده بازیگران این بخش هستند. بخش خودروی ایران دهمین صنعت كشور از لحاظ ارزش افزوده ناخالص است و بالاتر از بخش‌های تامین مالي و بانکداری،خدمات عمومي، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری است. بازار خودرو در ایران با فروش سالانه 1/ 1 میلیون دستگاه خودرو در سال 2014، بزرگ‌تر از بازار اسپانیا است. این بخش تقریبا 5 درصد نیروی كار ایران را به خود اختصاص داده است. در سال 2014 حدود یک میلیون ایراني در این بخش مشغول به كار بودند. برآورد می‌شود كه با احتساب نرخ واقعي ارز، صنعت خودرو مي‌تواند ارزش افزوده ناخالص خود را از 11 میلیارد دلار تا 58 میلیارد دلار تا سال 2035 افزایش دهد یا سالانه بیش از 8 درصد رشد كرده و در مجموع 200 هزار شغل ایجاد كند كه این امر نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم در به‌روزرساني تولید است. تولید خودروهای تجاری داخلي كه مي‌تواند یک فرصت رشد در ایران باشد در دست چهار بازیگر اصلي است: ایران‌خودرو دیزل، سایپا دیزل، گروه بهمن و گروه ماموت. از سال 2000 حجم تولید در این زیربخش بیش از 50 برابر افزایش یافته و به 165 هزار دستگاه در سال 2014 رسیده است. با وجود این، تولید خودروهای تجاری به‌طور میانگین تنها 15 درصد از كل تولید خودرو در ایران را شامل مي‌شود؛ در‌حالي‌كه این نسبت در بین همتایان ایران 26 درصد است.
 
 
 
2. چالش‌هاي بهره‌وري در صنعت خودروي ايران
 
نیروی كار تولیدی بخش خودرو در مقایسه با معیارهای جهاني از بهره‌وری كمتری برخوردار است؛ در سال به‌ازای هر كارگر، 9/ 2 دستگاه خودرو در كشور تولید مي‌شود، این در حالي است كه این رقم در تركیه 5 / 7 دستگاه و در فرانسه، آلمان، ژاپن و ایالات‌متحده 12 تا 15 دستگاه خودرو است. حتي با وجود هزینه‌های پایین دستمزد در ایران، نسبت محصول به نیروی انساني، نصف این نسبت در تركیه است. نسبت محصول به‌ازای هر كارگر پس از سال 2011 كاهش یافت؛ زیرا شركت‌های خودروسازی ایراني با وجود كاهش تولید، نیروهای خود را حفظ كردند. با وجود این، حتي قبل از ركود سال 2011 بهره‌وری نیروی كار كمتر از 4 خودرو در سال به‌ازای هر كارگر بود. برای كاهش شکاف بهره‌وری با كشوری نظیر تركیه، ایران باید نسبت محصول به هر كارگر را 6 / 2 برابر كند. انزوای بخش خودرویي ایران بر تنوع و قیمت خودروها اثرگذار بوده است. 4 مدل از 5 مدل پرفروش خودروهای مسافربری، نسخه‌های وصله پینه شده 30 سال قبل پژو و سواری‌های كیا (پراید) با جعبه دنده دستي و میانگین قیمت 34 هزار دلار (براساس برابری قدرت خرید هستند). به نسبت درآمد مردم، این خودروها برای ایرانیان دو برابر گران‌تر نسبت به ترکیه‌ای‌هاست و حدود 3 برابر میزاني است كه خریداران آلماني یا فرانسوی پرداخت مي‌كنند. خودروهای تجاری از لحاظ برابری قدرت خرید، 5/ 2 برابر گران‌تر از مدل‌های تولیدی در اروپای غربي است. نرخ بهره‌برداری كارخانه در سال 2014 به‌طور میانگین 42‌درصد یعني اندكي بیشتر از نصف نرخ بهره‌برداری (80 درصدی) تركیه بود. ایران مي‌تواند با افزایش نرخ بهره‌برداری و نوسازی توانایي‌های موجود، تولید خود را دو برابر كند.
 
 
 
3. پتانسيل صادراتي و مزيت رقابتي صنعت خودرو ايران
 
براساس ضریب نفوذ فعلي خودرو در ایران (200 خودرو به‌ازای هر 1000 نفر) و افزایش پیش‌بیني شده در تولید ناخالص داخلي سرانه طي 20 سال آینده، برآورد می‌شود كه بازار داخلي ایران بتواند تا سال 2035 به تولید 2/ 3 میلیون دستگاه در سال برسد و به یک صادركننده منطقه‌ای در سایه رقابتي شدن، تبدیل شود.
 
ازجمله مزيت‌هاي رقابتي ايران مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
 
1. سطح میانگین دستمزد نیروی كار در بخش تولید خودرو در ایران سالانه 8100 دلار برمبنای نرخ ارز بازار است كه 20 درصد كمتر از كارگران در تركیه و 40 درصد پایین‌تر از سطح دستمزدها در مراكش و جمهوری چک است.
 
2. تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان مهندسي در كشور نیز مي‌تواند یک مزیت باشد.
 
3. ایران از زنجیره عرضه داخلي نهاده‌هایي همچون فولاد بهره‌مند است.
 
4. انرژی و برق ارزان‌قیمت نیز یک مزیت هزینه‌ای برای تولیدكنندگان است.
 
5. نزدیکي جغرافیایي ایران به بازارهای هدف، قابلیت صادرات منطقه‌ای مقرون به صرفه را ایجاد مي‌كند.
 
پیش‌بیني مي‌شود تا سال 2035 میلادی بخش خودرو ایران در صورتي كه بتواند بهره‌وری و كیفیت محصولات خود را تا سطح استانداردهای جهاني ارتقا دهد، احتمالا بتواند یک سهم پایدار 5 تا 15 درصدی از حجم فروش در كشورهای منتخب را به‌دست آورد. كشورهای هدف صادرات خودرو شامل عراق، سوریه، پاكستان و كشورهای آسیای میانه ازجمله قزاقستان و تركمنستان است و این كشورها یک پتانسیل صادراتي تقریبا 350 هزار دستگاه در سال ایجاد مي‌كنند.
 
4. باز کردن درهاي بخش خودرو به روي رقابت و در عين حال حفظ اشتغال برای غلبه ایران بر چالش‌های بهره‌وری و تحقق پتانسیل‌های صادراتي در صنعت خودرو ایران، دو عامل بسیار حیاتي هستند و باید به دقت مورد موازنه قرار گیرند:
 
الف) شدت جریان سرمایه‌گذاری خارجي و تکنولوژی به داخل كشور؛ برآورد مي‌شود كه صنعت خودرو ایران طي 20 سال آینده در مجموع به 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
 
ب) سرعت و میزان بازگشایي درهای بخش خودرو به روی رقابت توسط دولت؛ گشودن سریع بازار خودرو به روی رقابت بین‌المللي مي‌تواند آثار منفي بر اشتغال داخلي در بخش خودرو داشته باشد. حركت بسیار كند نیز مي‌تواند مانع رقابتي شدن این بخش شود. افزایش آهسته در نیروهای بازار و كاهش سیاست‌های حمایتي مي‌تواند ضروری باشد. یک رویکرد مي‌تواند زمان مند كردن تعرفه‌ها برای جلوگیری از بروز شوک در بازار باشد؛ در‌حالي‌كه از مشوق‌های مالیاتي و تسهیلاتي برای ترغیب همکاری با تولیدكنندگان داخلي تجهیزات اصلي استفاده مي‌شود. كاهش مشوق‌های داخلي مي‌تواند برنامه‌ریزی شود تا شركت‌های جهاني را به ورود سریع ترغیب کند. كاهش تعرفه‌ها باید زودتر اعلام شوند تا شركت‌های داخلي بتوانند زمان برای رقابتي شدن داشته باشند.تجربه كشورهایي كه به‌دنبال نوسازی بخش‌های خودرویي خود بوده‌اند مي‌تواند در نحوه استفاده از این تجارب، راهگشا باشد. برای مثال هند، بازار خود را به روی رقابت در طول یک دوره 30 ساله از دهه 1980 باز گشود. این كشور قبل از شروع بازگشایي بازار به روی رقابت بین‌المللي، ابتدا صنعت خودرو داخلي را در معرض تکنولوژی‌های نوین وارداتي قرار داد. امروزه، تولیدكنندگان خودروی این كشور، رقابتي هستند. در مقابل، بسیاری از كشورهای شوروی سابق كه بازارهای خود را ناگهان به روی تولیدكنندگان خارجي باز كردند، با این پیامد روبه‌رو شدند كه شركت‌های داخلي فاقد توان رقابت‌پذیری بودند و در نهایت به تملک شركت‌های بین‌المللي در آمدند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : سلام ، دوست عزیز ، شما اول باید بری تو سایت و از اون قسمت پرداخت دعوتنامه رو بزنید ، شماره پذیرش خودتون رو وارد کنید بعد جستجو رو بزنید تا براتون دعوتنامه رو بیاره ، بعد از اونجا اقدام به واریز وجه کنید ، اگر بلد نیستید به کافی نت مراجعه کنید .
اسفند با سهند : مشتري گرامي باسلام و احترام دعوتنامه خودروي کوييک GXR-L با رينگ فولادي و ترمز ESC براي پذيرش 11111111 تا تاريخ 18 ارديبهشت ماه تمديد گرديد. لغو 11
Ftm : سلام وقت بخیر شما تحویل چه ماهی بودید و چطوری سود تاخیر گرفتید ممنون میشم راهنمایی کنید
سمیه : یعنی خرداد ماه ماشین و تحویل نمیدن؟؟!!!
صابر : من اول آذرم هنوز خبری نیست و قراره خبری هم نباشد دوستان این معاون ارتباطات سایپا که گفت داریم اوکی می کنیم الکی میگه تا 6 ماه رو شاخشه چون من تو ماه ششم تکمیل وجه کردم سه تا فصل از سال رو دیدم ولی هنوز ماشینم رو ندیدم
J4 سفید تهران : سلام و وقت بخیر دوستان.. من j4ثبت نام 29آذر هستم تحویل سیستمی14اسفند. 2.6 شاسی 2.7بیمه 2.13پلاک.. الان تو مرحله ارسال مدارک هست هنوز زرده اون گزینه ولی پایین صفحه تاریخ پست مدارک رو زده 2.13 میخواستم بپرسم مدارک ارسال بشه از طرف پست کد رهگیری میاد؟
Azim : تورو خدا راست میگی من ۱۷ آذر پذیرش شدم تا حالا خبری نیست دیگه خسته شدم
تارا دنده ۳۰ اسفند : سلام ۳۰ اسفند رنگ تیتانیوم چرا فاکتور نمی کنن دقیقا
سیاوش : سلام در زمان تحویل میتونی بیمه بدنه یاطلایی انتخاب کنی بیمه هم قبلا من کامنت گذاشتم و توضیح دادم بیمه اگه به انتخاب سایپابزنی یه بیمه گمنام بی اعتبارمیزنه شما میتونی بیمه اول یا البرز یا ایران خلاصه بین این بیمه ها بیمه اول ودوم انتخاب کنی
شاهین جی e : سلام. پیش فروش شاهین جی دنده ،۱۴ آذر ۲۹۶میلیون دادم که خرداد ماه تحویل بدن،ولی ۲۰ اسفند پیام اومد که جی ال بگیر نگرفتم ،باز دوباره دیروز ۱۳ اردیبهشت برام جی ال اومد ..حالا موندم چ کار کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
7 بهمن : میشه بفرمایین کی تحویل حضوری گرفتین؟!
دنا اتو تحویل خرداد : سلام دوستان از فاکتور دنا اتو خبری نیست. کسی میدونه قضیه چی هست .چرا فاکتور متوقف شده؟؟؟
احمد از شیراز : قیمت وانت پراید بیرون 10 میلیون ارزانتر هست تا کارخانه
پشیمان : خریدار دیگری به تابناک گفت: با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو با بهانه‌های واهی و پاسکاری به نهاد‌های دیگر مواجه می‌شویم برای مثال می‌گویند که دولت مجوز برای گمرک صادر نمی‌کند یا وزارت صمت از صدور مجوز‌های لازم خودداری می‌کند که تصور ما براین است که برای اینکه ما را دنبال نخود سیاه بفرستند بهانه های این چنینی می آورند. نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این میان بسیار مهم است چراکه باید حامی حقوق مصرف کنندگان وارد عمل شود. لازم است که متقاضیان نسبت به درج شکایت خود را در سامانه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام کنند. همچنین سازمان تعزیرات نیز به عنوان دیگر مرجعی که وظیفه رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات است لازم است به این مساله ورود کند و مشکل پیش آمده را حل و فصل کند.
پشیمان : تابناک بررسی می‌کند؛ «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! بدعهدی مدیران خودرو در تحویل خودروهایی که با شرایط تحویل فوری به متقاضیان وعده داده بود برای متقاضیان خرید از این شرکت دردسرهای زیادی به بارآورده و بلاتکلیفی و پاس کاری آنان به دیگر سازمان ها صدای اعتراض بسیاری از مردم را درآورده است. کد خبر:1302163تاریخ انتشار:09 اردیبهشت 1404 - 14:0029 April 2025 «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! عدم تحویل خودرو سر موعد مقرر توسط شرکت‌های خودرو سازی مونتاژی باعث شده تا بسیاری از خریداران شرکت «مدیران خودرو» روز‌های زیادی برای دریافت خودرو چشم انتظار بمانند و صدای اعتراض آنها در بیاید، اما در این میان جای خالی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات به چشم می‌آید که مسئول رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات هستند.
Maryam : سلام ساینا sتکمیل وجه 11بهمن تحویل 90 روز هستم هنوز فاکتور نشدم
کوییک glx r سفید مشکی 25 مهر : پاسخ ب کوییک مشکی من‌ک‌سیستان و بلوچستان شهر زابل بودم دو روز بعد از نمایندگی زنگ زدن بیا ببر ک جا نداریم
207 پاناریگ فولادی تحویل خرداد : سلام دوست عزیز شما تحویل کی خورده بود و از شما طرح مادران بوین یا عادی؟؟ ممنون بیشتر توضی بدین
پشیمان : 3 هزار نفر از دی ماه ثبت نام کردن که متاسفانه متاسفانه الان حدود 5 هزار خودرو که می بایست تحویل بدهند از بهمن تا اول اردیبهشت هنوز تحویل نداده اند. تا عرضه خودرو در ایران قطره چکانی و مافیایی هستند وضع به همین منوال هست. مدیران خودرو ار عمد خودرو ها را تحویل نمی دهد به دلیل اینکه خودرو ها را از طریق واسطه ها خودش آزاد بفروشد.شما هم یکی از ثبت نام کنندگان هستید و گرنه دنبال این پیام ها نمی آمدید
اطلس سفید مشکی 26 مهر : مردونگی کردی رفتی و تمام ماجرا رو هم کامل توضیح دادی بذار هر کی هر چی میخواد بخوره دمت گرم مرد