خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران
1395/08/26
10:00
«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران
شرکای خارجی خودروسازی ایران در حالی همزمان با تشدید تحریمها، ناگهان از جاده مخصوص رفتند که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن یک الزام مهم، احتمال قطع ارتباط یک طرفه از سوی آنها را محدود کرده است. آن طور که یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیایاقتصاد» میگوید، وزارت صنعت با گنجاندن بندی در قراردادها و توافق نامههای خارجی صنعت خودرو در پساتحریم، شرکتهای خارجی را ملزم به پرداخت غرامت، در صورت پایبند نبودن به تعهداتشان (در قبال شرکای داخلی) کرده است. طبق این «بند»، خودروسازان خارجی متعهد شدهاند درصورتیکه به هر دلیلی بخواهند قراردادشان با شرکتهای خودروساز ایرانی را نادیده گرفته و قطع همکاری کنند، غرامت این کار را بپردازند. این در شرایطی است که گفته میشود پژو و رنو، قید شدن «بند غرامت» را در قرارداد و توافقنامه خود با طرفهای ایرانی پذیرفته و مشکلی با آن ندارند، اما بنز زیر بار این موضوع نرفته است. اتفاقا یکی از دلایلی که بنز و ایران خودرو هنوز نتوانستهاند تفاهمنامه مشترک خود را به قرارداد تبدیل کنند، همین موضوع است. در واقع اصرار و فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قید شدن «بند غرامت» در پیشنویس قرارداد با بنز، از یکسو و مخالفت خودروساز آلمانی با این موضوع از سوی دیگر، کار را برای رسمی شدن همکاری مشترک میان این دو، سخت کرده است.
ریشه «بند غرامت» کجاست؟
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به گنجانده شدن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور اصرار دارد که این موضوع بهنوعی از تداوم بیاعتمادی به شرکتهای خارجی حکایت میکند. بهعبارت بهتر، بهنظر میرسد وزارت صنعت هنوز به امثال پژو و رنو و بنز که در دوران تحریم، خودروسازان داخلی را تنها گذاشته و به کشورشان برگشتند، مطمئن نبوده و همچنان فضای بیاعتمادی بین آنها حاکم است.با توجه به اتفاقاتی که در دوران تحریم افتاد و خودروسازان خارجی بدون توجه به تعهدشان به طرفهای ایرانی، ارتباط خود را یکطرفه قطع کردند، به اصطلاح چشم وزارت صنعت ترسیده و این وزارتخانه نمیخواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. اگر به عقب برگردیم و داستانهای خودروسازی کشور را در دوران تحریم مرور کنیم، متوجه میشویم شرکای وقت این صنعت با وجود قرارداد و تعهدی که به شرکتهای خودروساز داخلی داشتند، همکاری خود را یکطرفه قطع کرده یا به حداقل رساندند. بارزترین نمونه این بیوفایی، پژو فرانسه بود، شرکتی که اگرچه تا سال 2014 میلادی با ایران خودرو قرارداد همکاری داشت، اما دو سال زودتر و از ترس تحریمها، آبیهای جاده مخصوص را تنها گذاشت تا دورانی سخت را برای آنها رقم بزند. رفتاری که پژو در دوران تحریم از خود نشان داد، اگرچه به گفته مسوولان این شرکت، تابع قوانین وقت جهانی بود، با این حال پژو از نظر ایرانیها رفیقی نیمه راه است که باید تاوان بیوفاییاش را بدهد. هرچند با وجود انتقادات فراوان به رفتار پژو در دوران تحریم، وزارت صنعت و ایران خودرو حاضر نشدند توضیح شفافی در مورد اخذ غرامت از این خودروساز ارائه کنند، با این حال کارشناسان معتقدند «بند غرامت» امتیاز بزرگی در ارتباط دوباره با پژوییها به حساب میآید.
این داستان در مورد دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو و البته بنز نیز صدق میکند، چه آنکه این دو شرکت نیز به روش خود، خودروسازی ایران را در دوران تحریم تنها گذاشتند. بهعنوان مثال اگرچه رنو در دوران تحریم مانند هموطنش، سفتو سخت رفتار نکرد، با این حال فعالیتهایش را در خودروسازی کشور به حداقل رساند تا مرتکب تخلفی در قالب قوانین بینالمللی وقت، نشده باشد. بنز نیز که کلا ارتباط با ایران خودرو و ایران خودرودیزل را قطع کرد و تا از جمله تحریمکنندگان اصلی صنعت خودرو کشور لقب گیرد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای جدید، امتیاز مهمی بهشمار میرود و میتواند بهعنوان یک ضامن (در راستای پایبند ماندن خودروسازان خارجی به تعهدات شان) عمل کند.همچنین حسن کریمی سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز در این مورد میگوید: وزارت صنعت بهنوعی چشمش ترسیده و هدف از در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو نیز این است که احتمال تکرار اتفاقات دوران تحریم به حداقل برسد.
بندی مرسوم اما متفاوت
اما در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی کشور در حالی است که اگرچه این موضوع در خودروسازی دنیا چندان مرسوم نیست، اما چیزی شبیه آن معمولا لحاظ میشود.بهعبارت بهتر، عموم قراردادهایی که در خودروسازی جهان میان شرکتهای مختلف امضا میشود، دارای بندی است که تکالیف طرفین را در صورت فسخ قرارداد مشخص میکند. این «بند» البته معمولا در پروسههای مختلفی که به قرارداد میانجامد، ازسوی طرفین معامله در نظر گرفته میشود و قراردادهای خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مورد، زاوه با بیان اینکه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی عرف نیست، میگوید: البته تمام قراردادهایی که منعقد میشود، دارای یک بند مخصوص فسخ است که در آن مشخص میشود اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، باید خسارت بپردازند. وی میافزاید: البته بین بندی که وزارت صنعت در قراردادها لحاظ کرده با آنچه در قراردادهای خارجی گنجانده میشود، تفاوت ساختاری وجود دارد. زاوه ادامه میدهد: ریشه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران، بیاعتمادی به خارجیها از ناحیه مسائل سیاسی است، اما در قراردادهای خارجی، مسائل اقتصادی را پیش فرض قرار میدهند.گفتههای زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری نیز میگوید: در قراردادهای خارجی اگر بندی در راستای غرامت و خسارت گنجانده میشود، ناشی از احتمالات اقتصادی است که میتواند به فسخ بینجامد. وی تاکید میکند: با این حال ریشه در نظر گرفتن چنین بندی در قراردادهای جدید صنعت خودرو، اتفاقاتی است که در دوران تحریم رخ داده و سبب بیاعتمادی به خودروسازان خارجی شده است.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
,
رنو
,
پژو
,
فولکس
,
سیتروئن
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
واردات خودرو
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
کاربر: m&z
0
شیره جدیدی است بر سر افکار عمومی
15:52 1395/08/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2
غرامت گرفتنتون رو هم دیدیم. یه قرون پول نتونستن از پژو بگیرن، سروته قضیه رو با قطعات و تکنولوژی و تربیت نیرو هم آوردن (شک دارم ارزش همه این ها روی هم یک دهم غرامت تأیین شده باشه) . به جای غرامت میتونستن تبادل سهام کنن. چند درصد سهام پژو سیتروئن رو بگیرن و چند درصد سهام خودشونو به پژو سیتروئن بندزان. از همه مشکلات جلوگیری میشه و اگر حق رأی هم بدست بیارن دیگه کلاه سرشون نمیره.
13:04 1395/08/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
6 نظر
So
4 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
72 نظر
تاجی 🇮🇷
57 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 خرداد
: پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مریم
: امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سفید بهمن
: دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی
: برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
اطلس G
: سانروف رو برای شاهین پلاس دارن برای اطلس ندارن نامردی هست به خدا در حق اطلسی ها
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
محمد ۳اردیبهشت
: منم الان نگاه کردم فاکتور شدم انشالله همه دوستان زودتر فاکتور بشن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
امیر،اردیبهشت
: خداروشکر فاکتور ها ادامه دارن اینا فقط لنگ افزایش قیمت بودن این همه معطل کردن مردم رو
بررسی MVM X33
ساره
: X33MVM مدل ۹۱ آیا USB فلاش میخوره کدام قسمت ماشین
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بهنام
: شماره پذیرش هم میدین لطفا؟
بررسی MVM X33
ساره
: USB کدام قسمت ماشین هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا اطلس جی
اطلس
: ماهم همین مشکل داریم ابروی خودشون و کشورشون بردن با این تولیدشون
پژو 207i دستی
رامین
: رنگش نقره ای تیتانیوم هست مشکلی نداره
رانا LX
رانا پلاس
: تبدیل به سورن پلاس با موتور تیوفایوپلاس نه ایکس یو پلاس
ساینا
امیر عباس
: زنگ زدم کارشناس گفت تا 4 خرداد فاکتور شده
سایپا کوییک
تجمع
: سایپا ارگان دولتی ؟ 😁😁😁
دنا 1.7
بابک
: سلام، چند روز قبل موعد تحویل پیش فروش ها دعوتنامه تکمیل وجه میاد کسی اطلاعی داره لطفا بگه، ممنون
سایپا کوییک
کوییک اس
: شما بالاخره پلاک میشی مگه سی تیر تکمیل وجه کردی چون نفر عکس گذاشته کوییک اس تکمیل 29 تیر پلاک هم شده .
نیسان دیزل
سید
: سلام نیسان دوگانه 3 آبان پلاک شد تحویل امروز کارشناس بردم آبرنگ داشت تحویل نگرفتم در و کاپوت
نیسان دیزل
اسدالهی
: سلام دوستان منم تحویل نگرفتم منم 3پلاک شدم.دوستا موقع تحویل از نمایندگی تحویل نگیرید اول داستان چکاتونو اوکی کنید بعدش تحویل بگیرد
ساینا
پیش فروش
: امروز فردا فاکتور میشید