«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 

«بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران

 
شرکای خارجی خودروسازی ایران در حالی همزمان با تشدید تحریم‌ها، ناگهان از جاده مخصوص رفتند که این بار وزارت صنعت، معدن و تجارت با در نظر گرفتن یک الزام مهم، احتمال قطع ارتباط یک طرفه از سوی آنها را محدود کرده است. آن طور که یک منبع آگاه به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید، وزارت صنعت با گنجاندن بندی در قراردادها و توافق نامه‌های خارجی صنعت خودرو در پساتحریم، شرکت‌های خارجی را ملزم به پرداخت غرامت، در صورت پایبند نبودن به تعهدات‌شان (در قبال شرکای داخلی) کرده است. طبق این «بند»، خودروسازان خارجی متعهد شده‌اند درصورتی‌که به هر دلیلی بخواهند قراردادشان با شرکت‌های خودروساز ایرانی را نادیده گرفته و قطع همکاری کنند، غرامت این کار را بپردازند. این در شرایطی است که گفته می‌شود پژو و رنو، قید شدن «بند غرامت» را در قرارداد و توافق‌نامه خود با طرف‌های ایرانی پذیرفته و مشکلی با آن ندارند، اما بنز زیر بار این موضوع نرفته است. اتفاقا یکی از دلایلی که بنز و ایران خودرو هنوز نتوانسته‌اند تفاهم‌نامه مشترک خود را به قرارداد تبدیل کنند، همین موضوع است. در واقع اصرار و فشار وزارت صنعت، معدن و تجارت بر قید شدن «بند غرامت» در پیش‌نویس قرارداد با بنز، از یکسو و مخالفت خودروساز آلمانی با این موضوع از سوی دیگر، کار را برای رسمی شدن همکاری مشترک میان این دو، سخت کرده است.
 
 
 
ریشه «بند غرامت» کجاست؟
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی به گنجانده شدن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو کشور اصرار دارد که این موضوع به‌نوعی از تداوم بی‌اعتمادی به شرکت‌های خارجی حکایت می‌کند. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت هنوز به امثال پژو و رنو و بنز که در دوران تحریم، خودروسازان داخلی را تنها گذاشته و به کشورشان برگشتند، مطمئن نبوده و همچنان فضای بی‌اعتمادی بین آنها حاکم است.با توجه به اتفاقاتی که در دوران تحریم افتاد و خودروسازان خارجی بدون توجه به تعهدشان به طرف‌های ایرانی، ارتباط خود را یک‌طرفه قطع کردند، به اصطلاح چشم وزارت صنعت ترسیده و این وزارتخانه نمی‌خواهد از یک سوراخ دو بار گزیده شود. اگر به عقب برگردیم و داستان‌های خودروسازی کشور را در دوران تحریم مرور کنیم، متوجه می‌شویم شرکای وقت این صنعت با وجود قرارداد و تعهدی که به شرکت‌های خودروساز داخلی داشتند، همکاری خود را یک‌طرفه قطع کرده یا به حداقل رساندند. بارزترین نمونه این بی‌وفایی، پژو فرانسه بود، شرکتی که اگرچه تا سال 2014 میلادی با ایران خودرو قرارداد همکاری داشت، اما دو سال زودتر و از ترس تحریم‌ها، آبی‌های جاده مخصوص را تنها گذاشت تا دورانی سخت را برای آنها رقم بزند. رفتاری که پژو در دوران تحریم از خود نشان داد، اگرچه به گفته مسوولان این شرکت، تابع قوانین وقت جهانی بود، با این حال پژو از نظر ایرانی‌ها رفیقی نیمه راه است که باید تاوان بی‌وفایی‌اش را بدهد. هرچند با وجود انتقادات فراوان به رفتار پژو در دوران تحریم، وزارت صنعت و ایران خودرو حاضر نشدند توضیح شفافی در مورد اخذ غرامت از این خودروساز ارائه کنند، با این حال کارشناسان معتقدند «بند غرامت» امتیاز بزرگی در ارتباط دوباره با پژویی‌ها به حساب می‌آید.
 
این داستان در مورد دیگر خودروساز فرانسوی یعنی رنو و البته بنز نیز صدق می‌کند، چه آنکه این دو شرکت نیز به روش خود، خودروسازی ایران را در دوران تحریم تنها گذاشتند. به‌عنوان مثال اگرچه رنو در دوران تحریم مانند هموطنش، سفت‌و سخت رفتار نکرد، با این حال فعالیت‌هایش را در خودروسازی کشور به حداقل رساند تا مرتکب تخلفی در قالب قوانین بین‌المللی وقت، نشده باشد. بنز نیز که کلا ارتباط با ایران خودرو و ایران خودرودیزل را قطع کرد و تا از جمله تحریم‌کنندگان اصلی صنعت خودرو کشور لقب گیرد. در این مورد فربد زاوه کارشناس خودرو کشور معتقد است، در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای جدید، امتیاز مهمی به‌شمار می‌رود و می‌تواند به‌عنوان یک ضامن (در راستای پایبند ماندن خودروسازان خارجی به تعهدات شان) عمل کند.همچنین حسن کریمی سنجری دیگر کارشناس خودرو کشور نیز در این مورد می‌گوید: وزارت صنعت به‌نوعی چشمش ترسیده و هدف از در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خارجی صنعت خودرو نیز این است که احتمال تکرار اتفاقات دوران تحریم به حداقل برسد.
 
 
 
بندی مرسوم اما متفاوت
 
اما در نظر گرفتن «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی کشور در حالی است که اگرچه این موضوع در خودروسازی دنیا چندان مرسوم نیست، اما چیزی شبیه آن معمولا لحاظ می‌شود.به‌عبارت بهتر، عموم قراردادهایی که در خودروسازی جهان میان شرکت‌های مختلف امضا می‌شود، دارای بندی است که تکالیف طرفین را در صورت فسخ قرارداد مشخص می‌کند. این «بند» البته معمولا در پروسه‌های مختلفی که به قرارداد می‌انجامد، ازسوی طرفین معامله در نظر گرفته می‌شود و قراردادهای خودروسازی نیز از این قائده مستثنی نیست. در این مورد، زاوه با بیان اینکه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی عرف نیست، می‌گوید: البته تمام قراردادهایی که منعقد می‌شود، دارای یک بند مخصوص فسخ است که در آن مشخص می‌شود اگر هر یک از طرفین به تعهدات خود عمل نکنند، باید خسارت بپردازند. وی می‌افزاید: البته بین بندی که وزارت صنعت در قراردادها لحاظ کرده با آنچه در قراردادهای خارجی گنجانده می‌شود، تفاوت ساختاری وجود دارد. زاوه ادامه می‌دهد: ریشه «بند غرامت» در قراردادهای خودرویی ایران، بی‌اعتمادی به خارجی‌ها از ناحیه مسائل سیاسی است، اما در قراردادهای خارجی، مسائل اقتصادی را پیش فرض قرار می‌دهند.گفته‌های زاوه در شرایطی است که کریمی سنجری نیز می‌گوید: در قراردادهای خارجی اگر بندی در راستای غرامت و خسارت گنجانده می‌شود، ناشی از احتمالات اقتصادی است که می‌تواند به فسخ بینجامد. وی تاکید می‌کند: با این حال ریشه در نظر گرفتن چنین بندی در قراردادهای جدید صنعت خودرو، اتفاقاتی است که در دوران تحریم رخ داده و سبب بی‌اعتمادی به خودروسازان خارجی شده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , رنو , پژو , فولکس , سیتروئن , بازار خودرو , تولید خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: m&z
0

شیره جدیدی است بر سر افکار عمومی
15:52  1395/08/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

غرامت گرفتنتون رو هم دیدیم. یه قرون پول نتونستن از پژو بگیرن، سروته قضیه رو با قطعات و تکنولوژی و تربیت نیرو هم آوردن (شک دارم ارزش همه این ها روی هم یک دهم غرامت تأیین شده باشه) . به جای غرامت میتونستن تبادل سهام کنن. چند درصد سهام پژو سیتروئن رو بگیرن و چند درصد سهام خودشونو به پژو سیتروئن بندزان. از همه مشکلات جلوگیری میشه و اگر حق رأی هم بدست بیارن دیگه کلاه سرشون نمیره.
13:04  1395/08/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : اگه قرارداد رو بخونید برا شاهین نوشته در صورتی که سانروف تامین نشود شرکت بدون سانروف تحویل می‌دهد تعهدی برا سانروف ندارن
V1سفید ۳۰آبان : واریز مرحله دومتون چه تاریخی بوده؟
نازنین : شما خودت میگی هفته ۴ مهر هستی .من هفته ۴ مرداد بودم که تازه هفته پیش پیام تبدیل امد .برای شما هم میاد انشاالله یکی دوهفته دیگه
ماهان : علت تاخیر x5 ها خصوصا سفید فروشهای نقدی تحویل کمتر از 30 روز هست که به نام ریس نمایندگی شاسی شده است. همین الان هم زنگ بزنید نمایندگی ها میگن زیر 20 روز تحویل میشه چون شاسی شده و 20 هم برای پلاک و بیمه می باشد.. شرکت دید ما باید ماشین اینها رو تحویل بدیم . وقتی میتونیم فعلا با فروش نقدی بیشتر پول جمع کنیم چرا فعلا تحویل بدیم. جریمه تاخیر هم که نمیدیم. فقط باید رسانه ای بشه حداقل مردمی که الان میخوان ثبت نام کنن که اردبهشت 1405 ماشینشونو تحویل بگیرن در جریان باشن.
ماهان : سلام. من هم ثبت نام فروردینx5 دومرحله ای تحویل سیستمی شهریور هستم. علیرغم تکمیل وجه در شهریور ماه هنوز بعد از 2 ماه شاسی هم نشده. زنگ هم میزنیم سر کارمیزان. دروغ میگن ماشین ندارن. تمامی نمایندگی ها فروش نقدی تحویل 30 روزه به نام ریس نمایندگی با تخصیص شاسی گذاشتن . زنگ بزنید میگن چون شاسی به نام رییس نمایندگی هست کمتر از 30 روز تحویل میدن. به نظر من فقط باید رسانه ای بشه. حداقل مردم در جریان فروشهای کرمان موتور باشن ودیگه گول نخورن. یکی از علت های تاخیرهای اخیر فروش نقدی هست که از اول مهر شروع کردن و الان هم ادامه داره
وحید بی پلاک : عزیز دل برادر،در سایت سایپا،با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد شوید،بعد در پنل شخصی خودتان،در قسمت "درخواست ها" گزینه "درخواست حضوری" را فعال کنید.توجه داشته باشید،این گزینه غیر قابل برگشت است و اگر فعال کردید،دیگر خودتان نمی‌توانید آن را لغو و کنسل کنید،حتما باید از طریق نمایندگی اقدام شود.ایام بکام.
شاهینcvt402 : فکرکنم قرارنیست شاهینcvt واریزی مهر402 تکلیفشون مشخص بشه این چه وضعیته بابا8ماه تاخیردعوتنامه مگه میشه کسی هم نیست جواب بده هیچ چیز بعداز4بارحضوری رفتن واومدن معلوم نیبست تکلیفمون چیه بالاخره چه گناهی کردیم پول دادیم
حلما : این افزایش قیمت شامل همه میشه ؟ ما که پول پیش اولیه رو دادیم ؟
فاطمه محمدی : سلام من پارسال آذر597ملیون پول کامل برای شاهین جی پرداخت کردم داره یکسال میشه که تحویل ندادن من اگه پارسال همین پول طلا خریده بودم الان سه برابر شده بود خدا ازشون نگذره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک آر اس : من هر سال از سایپا ماشین حواله داشتم ، نگران نشید ، سایپا همیشه با تاخیر داده ، دیر یا زود ماشین دست ات می رسه کوییک ها الان وضع تحویل اشون هاز همه ماشین ها بهتر هست
دی ماه 1403 : سلام تحویل 30مهر رنگ مشکی تبدیل نزدم جمعه فاکتور شد درحال تحویل به نمایندگی
ساینا پیش فروش24بهمن : سلام دوستان از پیش فروش های تکمیل وجه شده دهم تیر ماه کسی فاکتور شده؟
سلام : آقا من سوم پلاک شدم الان حدود 11 روز هم گذشته ولی نفرستادن ماشینو
تکسوز : تکسوز فاکتور 23 شهریور هنوز پلاک نشدم.
دنا تیتانیوم : تیتانیوم اتومات تحویل 15 مهر فاکتور شده کسی
تکسوز : مبارک باشه 7/7 فاکتور شدم یعنی نوبت منم نزدیکه
بهلول : گاو جانداری مفید وخدمتگزار است لطفا جانوری دیگر بیابید که گاو آبروی چندصد ساله را قطره قطره شیرداده
پیش فروش برج 11 : سلام امروز کسی فاکتور شده اعلام کنه ممنون
پیش فروش : کسی اگه شماره کاشان رو داره بزاره ممنون