مشتری چه می خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

در سال های اخیر به ویژه در زمان ممنوعیت واردات خودرو، خودروی پیکان در مقایسه با خودروی پراید که با کیفیت بسیار پایین خود، خودرویی فاقد ایمنی محسوب می شده است، بیش ترین فروش و متعاقب آن بیش ترین سهم بازار را به خود اختصاص داده بود. چنان چه تحقیقات میدانی از مصرف کنندگان این خودرو به عمل می آمد، قابل تشخیص بود که دسترسی به شبکه تعمیرات در تمام نقاط کشور و هم چنین وفور قطعات یدکی و سهولت تعمیر این خودرو از عواملی بود که مشتریان را ترغیب به خرید می کرد. هم اکنون با واگذاری سهم بازار مذکور به خودروی پراید، همین عوامل به عنوان شاخص های کلیدی خرید این خودرو در کشور محسوب می شود.تحقیق انجام شده توسط شرکت نیسان نیز گویای همین نکته است؛ همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می شود، محور افقی بیانگر کیفیت خدمات و محور عمودی نشان دهنده کیفیت محصول است. چنان چه سازمان، محصول باکیفیتی عرضه کند و در ازای آن خدمات بالایی به مشتریان خود ارائه دهد، حدود 97% از مشتریان خود را به سازمان خود وفادار خواهد کرد (ربع اول). اما اگر هم کیفیت محصول و هم کیفیت خدمات در سطح مورد انتظار مشتری قرار نداشته باشد، فقط ۲۱% از مشتریان به آن سازمان وفادار خواهند بود (ربع سوم). حال اگر سازمان به ارائه محصولی با کیفیت خوب و عالی بسنده کند و ارائه خدمات مناسب را در نظر نگیرد، میزان وفاداری در حدود ۳۱% خواهد بود (ربع دوم). گفتنی است، دلیل عمده وفاداری این مشتریان عمدتاً به علت کیفیت محصول یا شرایط مشتری است. ربع چهارم به عنوان کلیدی ترین ناحیه این نمودار بیانگر این است که چنان چه برعکس ربع سوم، سازمانی نتواند محصول با کیفیتی ارائه دهد ولی در عوض به ارائه خدمات مناسب و شایسته مشتری اقدام کند، 2 برابر میزان ربع دوم و 3 برابر میزان ربع سوم موفق به وفادار کردن مشتریان خواهد شد و این بدین معنا است که مشتریان پس از دریافت محصول، خدمات آتی را شرط لازم و کافی برای وفادار ماندن خود نسبت به سازمان می دانند.

 

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

طی تحقیق سالانه و مستمری که توسط موسسه تحقیقاتی IPSOS-MORI در حال انجام است، صحت تحقیق شرکت نیسان مورد تایید قرار گرفت. همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می کنید، مهم ترین شاخص های کیفیت خدمات، کیفیت محصول و صداقت از دیدگاه مشتری تا سال ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار گرفته شده است. اگرچه شاخص های کلیدی دیگری نیز وجود دارند که می تواند از نظر مشتری پراهمیت باشند، اما به دلیل اهمیت این 3 شاخص، از آوردن آن ها در این گزارش صرفنظر شده است. در شروع و ابتدای این تحقیق، شاخص کیفیت محصول به عنوان عامل کلیدی و پراهمیت از نظر مشتریان شناخته می شد و با گذشت زمان و به مرور، اهمیت خدمات برای مشتریان و سازمان ها پررنگ تر و از ۱۰% به ۴۰% افزایش یافته است. مطابق این نمودار میزان کیفیت محصول در نظر مشتریان در ابتدا و انتهای تحقیق تقریبا ثابت و با ارزش یکسان بوده است (۳۳% در ابتدا و ۲۹% در سال ۲۰۰۷). سه شاخص اشاره شده در ابتدای گزارش در مجموع حدود ۶۳% امتیاز را به خود اختصاص داده و مابقی شاخص هایی که در این گزارش به آن اشاره نشده است، بالغ بر ۳۷% بوده است. در صورتی که در انتهای گزارش، سه شاخص مذکور دارای ۹۹% امتیاز بوده اند که تقریبا بقیه شاخص ها از نظر مشتریان بی اهمیت تلقی شده اند.

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مطابق نظر موسسه تحقیقاتی POLK، شاخص های کلیدی برای وفاداری مشتریان در صنعت خودرو به شرح زیر تقسیم بندی شده اند که برای انتخاب محصول یا خرید مجدد، توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرند:

۱- عوامل مرتبط با محصول اعم از کیفیت محصول، کیفیت تعمیرات، مصرف سوخت، راحتی و آسایش، ایمنی، و راندمان.

۲- عوامل مرتبط با مشتری اعم از فرایند فروش، نحوه ارتباط با مشتری، دسترسی به نمایندگی ها، و تعمیرات.

۳- عوامل مرتبط با امور مالی اعم از قیمت خرید، طرح های تشویقی، سود و کارمزد، پرداخت های ماهانه، و هزینه های مالکیت.

این موسسه تحقیقی را به منظور تعیین ارتباط بین وفاداری مشتریان و سهم بازار برند انجام داده است که خلاصه آن در نمودار زیر آورده شده است. مطابق این نمودار، شرکت تویوتا با دراختیار داشتن ۱۸% از سهم بازار خودروهای دنیا، ۵۸% مشتری وفادار دارد؛ این در حالی است که مابقی مشتریان این کمپانی بین المللی، خریدهای آتی خود را از برندهای دیگری انجام خواهند داد. گفتنی است، سایر خودروها اعم از فورد، شورولت، و هوندا که اطلاعات آماری آن ها در این نمودار آورده شده است، جزء خودروهای با کیفیتی شناخته شده اند که بیش ترین سهم بازار خودرو را پس از تویوتا به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشتریان در انتخاب محصول نهایی خود، هم چنان کیفیت محصول را عامل اصلی انتخاب خود در نظر می گیرند

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

با توجه به توضیحات فوق دو نتیجه متفاوت از گزارش نتایج این دو تحقیق بدست می آید: یکی این که خدمات مناسب می تواند مشتریان را به محصول وفادار سازد و دیگری این که کیفیت محصولف عامل وفاداری مشتریان خواهد بود! بر اساس نتایج بدست آمده از مراجع مختلف از جمله تبلیغات محیطی، گفتگوهای دوستانه، تجربه قبلی نزدیکان، سهم از بازار، قیمت، کیفیت، و ...، مشتری در گام اول، خودرو را خریداری می کند. در این حال مشتری انتظاراتی از سازمان و محصول در ذهن خود پرورانده و به دنبال کسب این انتظارات است. اگر هر یک از این پارامترها یعنی "کیفیت خدمات سازمان" یا "کیفیت محصول" مطابق انتظارات مشتری نباشد، آن گاه مشتری عکس العمل متفاوتی را مطابق توضیحات و نمودارهای فوق نشان خواهد داد. به طور کلی نکات مختلفی برای تعیین استراتژی کاری سازمان ها، و پرورش پرسنل و نمایندگان آن ها وجود دارد که از این میان به موارد زیر اشاره می شود:

الف- کیفیت محصول و کیفیت خدمات، هر دو مانند یک جفت دست عمل می کنند. در صورتی که محصول به فروش نرسد، خدمات نیز فرصت خودنمایی و اظهار وجود نخواهد داشت. باید مطمئن بود خودروی عرضه شده دارای بالاترین کیفیتی است که توسط سازمان ارائه شده و مورد انتظار مشتری است و این محصول تحت نظر سازمان برای ارائه خدمات قرار خواهد گرفت.

ب- کیفیت محصول به عنوان عامل اولیه محسوب می شود. اگر سازمانی بتواند یک محصول با کیفیت ارائه دهد، قطعا می تواند یک مجموعه عملیات و خدمات عالی نیز به مشتری ارائه دهد.

ج- ابزار و دارایی فروش، خدمات است. بدون ارتباط دو سویه با مشتری و هم چنین عدم وجود خدمات مبتنی بر دانش، هیچ محصولی به فروش نخواهد رفت.

د- اتکاء به محصول یا خدمات با کیفیت هر یک به تنهایی، فقط در شرایط بحرانی و به عنوان آخرین ابزار باید در نظر گرفته شود. اگر سازمان، امکان ارائه محصول با کیفیت ندارد، باید به ارائه خدمات متفاوت اقدام کند (مثلاً عرضه خودروی پیکان با ارائه خدمات گسترده) و اگر امکان ارائه خدمات مناسب به مشتری وجود ندارد، لازمه آن، ارائه محصول با کیفیت است (مثلاً عرضه خودروهای وارداتی با کیفیت بالا که خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه نمی دهند). ارائه هم زمان این دو مقوله، موجب وفاداری و اعتماد مشتری به سازمان خواهد شد و نبود هر یک از این عوامل موجب سرگردانی، ناامیدی، و دلسردی می شود که در نهایت میل به رقیب را در میان مشتریان برمی انگیزاند.


مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

یه بنده خدا
1

چرا کسی نظر نداده؟؟
19:42  1395/01/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 36 نظر
پارسا. 36 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس : درودبرشما آقا سیاوش واریزی اولیه ۱۳شهریور واریزی‌دوم ۱۴ اردیبهشت منتظر فاکتور شدن هستم
حسین : قطعات لاماری تو کانتینر بود همه سوخته باید صبر کنید سود تاخیر میدن چاره ای نیست من تماس گرفتم میگه مشکل قطعات داریم باید طرف گمرک مشخص بشه شرکت آریا پارس خواهش میکنم ماشین رو زودتر تخصیص کن
لاماری ایما ۲دی : رنگ مشکی تخصیص نخوردم دارم دیونه میشم گمرک شامل حال من هم میشه
لاماری : 🔴🔴🔴🔴افزایش چشمگیر تعرفه گمرکی خودرو در سال ۱۴۰۴؛ پرداخت ما‌به‌التفاوت برعهده مشتریان یا شرکت واردکننده افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ابتدای سال ۱۴۰۴ به یکی از مهم‌ترین عوامل تغییر قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی تبدیل شده است. تصمیمی که مستقیماً بر میزان پرداختی مشتریان تأثیر گذاشته و سوالات زیادی درباره تعهدات خریداران در سال جدید ایجاد کرده است. 🔴افزایش نرخ ارز محاسباتی و تأثیر آن بر قیمت خودرو از ابتدای فروردین ۱۴۰۴، نرخ ارز محاسباتی گمرک برای ترخیص خودروهای وارداتی و مونتاژی از رقم ۲۸,۵۰۰ تومان به ۶۸,۷۰۰ تومان تغییر پیدا کرده است. این جهش ارزی که بیش از ۲.۵ برابر افزایش را نشان می‌دهد، عملاً باعث بالا رفتن شدید هزینه‌های گمرکی و در نهایت افزایش قیمت تمام‌شده خودرو برای مصرف‌کننده نهایی شده است. در واقع، هر خودرویی که پس از این تاریخ مجوز ترخیص از مبادی گمرکی را دریافت کند، مشمول محاسبه تعرفه‌های گمرکی با نرخ جدید خواهد بود. این مساله موجب شده تا بسیاری از خریداران خودرو، به‌ویژه کسانی که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند، درباره وضعیت پرداختی خ
یوسف : کی گفته ترمز معمولیه؟؟ ۴ چرخ دیسکی با ترمز ESC فقط سانروف نداره. متریال داخل و اپشن ها همه یکی هست هیچ فرقی هم ندارن باهم. منتظر افزایش قیمت باشین . ۲۵ درصد میخواد گرون بشه دلار ارز نیمایی رسوندن ب ۷۰ تومن. ورداخت هم کنین بازم دیر تحویل میگیرین
مرتضی j4 : سلام ثبت نامی اسفند ۱۴۰۳ برای j4 کسی هست
رضا : مبارکتون باشه انشالله ماشین به همه‌ خواهند داد دور و زود داره
X5 ثبت نامی 25شهریور : کسی ازاین کرمان شتر سود تاخیر بعداز فاکتور تا زمان تحویل گرفته اگه گرفته مراحلشو توضیح بده تا این سود تاخیر تا زمان تحویل از این نامردهای بیشرف بگیریم
مرتضی j4 : سلام به همگی دوستان . شرمنده ۲۶ اسفند ثبت نام کردم . کسی میدونه کی تحویل میدن . ممنون . هنوز فقط گزینه اول سبز شده
فاطمه جی 4 سفید مشهد : یکماه یه بک کرایه کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کارگر خط تولید بدنه : 29بهمن،من دارم زحمت میکشم و عرق میریزم،تو معلوم نیس با چه پولی اومدی ماشین بخری
پذیرش 21 آبان1403 : باهمیم.منم 12023485 هستم
رسول : زده تحویل 31 تیر ماه
29بهمن : کارگر خط تولید بدنه پولی که سایپا به شما میده آه مردم پشتشه دیگه خودت قضاوت کن مورد داره یا ن
اف ایکس 404 : ببینید اگر همه انصراف بدن مدیران خودرو برشکسته و بیچاره میشه به جون همه کسم من فردا صبح میرم پلیس قضایی شکایت کنم دیون و میون هم بهم بگن نمایندگی و تو سرشون خراب میکنم هزار تا فحش ناموس و مرده زنده نثار مدیران خودرو
دوگانه اسفندی : آخه من امروز از نمایندگی پرسیدم گفت اگه مابه تفاوت پرداخت نکردی تبدیل نشده نمیدونم حرفش چقد درست بود شما اطلاعی در این مورد دارید؟
زینب : سلام اینایی که میگن ما فروردین بودیم تبدیل شدبم به چه سوری ef7 تبدیل شدین کدوم نوعش بعدش چقد واریز کردین اینی که میگه 21 واریز کردم جور در نمیاد با 615 که برا رانا ریخت فکر نکنم شرکت بیاد. Ef7 بده به ملت همون موتور مسخرع رو میده بی شک
دیما : باید تجمع کنیم دوستان باید تجمع کنیم همگی جان هرکی دوست دارین بیایین تجمع کنیم.باعلی ضیا حرف زدیم چند نفری قرار شده رسانی بشه...خاک عالم بسر رییس بی عرضه سایپا
اطلس اذر ح : اطلس جی دیوار تهران بزن ببین مدل 404سند آزاد هر تعداد بخواهی بازار آزاد رد میکنن مارو زاپاس دارن خدا از تو سایپای دوزد نگذره شمارو بخدا مردی کنید یک روز تجمع کنیم همه بیان بزاریم فیلم اینستا تا آبروی براشون نماند من شهرستانم به خدا سینه خیز میام این بی همه چیزا دلشون به ما نمیسوزه هوا پیما تولید نمیکنن دو سال شده خون مارو مکیدن
امین : دوستان این رینگ فابریک جدیدی که کارخونه میزنه رو چه مدل کوییکی هست؟ وروی تحویلی های چه ماهی میزنه؟