مشتری چه می خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

در سال های اخیر به ویژه در زمان ممنوعیت واردات خودرو، خودروی پیکان در مقایسه با خودروی پراید که با کیفیت بسیار پایین خود، خودرویی فاقد ایمنی محسوب می شده است، بیش ترین فروش و متعاقب آن بیش ترین سهم بازار را به خود اختصاص داده بود. چنان چه تحقیقات میدانی از مصرف کنندگان این خودرو به عمل می آمد، قابل تشخیص بود که دسترسی به شبکه تعمیرات در تمام نقاط کشور و هم چنین وفور قطعات یدکی و سهولت تعمیر این خودرو از عواملی بود که مشتریان را ترغیب به خرید می کرد. هم اکنون با واگذاری سهم بازار مذکور به خودروی پراید، همین عوامل به عنوان شاخص های کلیدی خرید این خودرو در کشور محسوب می شود.تحقیق انجام شده توسط شرکت نیسان نیز گویای همین نکته است؛ همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می شود، محور افقی بیانگر کیفیت خدمات و محور عمودی نشان دهنده کیفیت محصول است. چنان چه سازمان، محصول باکیفیتی عرضه کند و در ازای آن خدمات بالایی به مشتریان خود ارائه دهد، حدود 97% از مشتریان خود را به سازمان خود وفادار خواهد کرد (ربع اول). اما اگر هم کیفیت محصول و هم کیفیت خدمات در سطح مورد انتظار مشتری قرار نداشته باشد، فقط ۲۱% از مشتریان به آن سازمان وفادار خواهند بود (ربع سوم). حال اگر سازمان به ارائه محصولی با کیفیت خوب و عالی بسنده کند و ارائه خدمات مناسب را در نظر نگیرد، میزان وفاداری در حدود ۳۱% خواهد بود (ربع دوم). گفتنی است، دلیل عمده وفاداری این مشتریان عمدتاً به علت کیفیت محصول یا شرایط مشتری است. ربع چهارم به عنوان کلیدی ترین ناحیه این نمودار بیانگر این است که چنان چه برعکس ربع سوم، سازمانی نتواند محصول با کیفیتی ارائه دهد ولی در عوض به ارائه خدمات مناسب و شایسته مشتری اقدام کند، 2 برابر میزان ربع دوم و 3 برابر میزان ربع سوم موفق به وفادار کردن مشتریان خواهد شد و این بدین معنا است که مشتریان پس از دریافت محصول، خدمات آتی را شرط لازم و کافی برای وفادار ماندن خود نسبت به سازمان می دانند.

 

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

طی تحقیق سالانه و مستمری که توسط موسسه تحقیقاتی IPSOS-MORI در حال انجام است، صحت تحقیق شرکت نیسان مورد تایید قرار گرفت. همان طور که در نمودار زیر ملاحظه می کنید، مهم ترین شاخص های کیفیت خدمات، کیفیت محصول و صداقت از دیدگاه مشتری تا سال ۲۰۰۸ مورد بررسی قرار گرفته شده است. اگرچه شاخص های کلیدی دیگری نیز وجود دارند که می تواند از نظر مشتری پراهمیت باشند، اما به دلیل اهمیت این 3 شاخص، از آوردن آن ها در این گزارش صرفنظر شده است. در شروع و ابتدای این تحقیق، شاخص کیفیت محصول به عنوان عامل کلیدی و پراهمیت از نظر مشتریان شناخته می شد و با گذشت زمان و به مرور، اهمیت خدمات برای مشتریان و سازمان ها پررنگ تر و از ۱۰% به ۴۰% افزایش یافته است. مطابق این نمودار میزان کیفیت محصول در نظر مشتریان در ابتدا و انتهای تحقیق تقریبا ثابت و با ارزش یکسان بوده است (۳۳% در ابتدا و ۲۹% در سال ۲۰۰۷). سه شاخص اشاره شده در ابتدای گزارش در مجموع حدود ۶۳% امتیاز را به خود اختصاص داده و مابقی شاخص هایی که در این گزارش به آن اشاره نشده است، بالغ بر ۳۷% بوده است. در صورتی که در انتهای گزارش، سه شاخص مذکور دارای ۹۹% امتیاز بوده اند که تقریبا بقیه شاخص ها از نظر مشتریان بی اهمیت تلقی شده اند.

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

مطابق نظر موسسه تحقیقاتی POLK، شاخص های کلیدی برای وفاداری مشتریان در صنعت خودرو به شرح زیر تقسیم بندی شده اند که برای انتخاب محصول یا خرید مجدد، توسط مشتریان مورد ارزیابی قرار می گیرند:

۱- عوامل مرتبط با محصول اعم از کیفیت محصول، کیفیت تعمیرات، مصرف سوخت، راحتی و آسایش، ایمنی، و راندمان.

۲- عوامل مرتبط با مشتری اعم از فرایند فروش، نحوه ارتباط با مشتری، دسترسی به نمایندگی ها، و تعمیرات.

۳- عوامل مرتبط با امور مالی اعم از قیمت خرید، طرح های تشویقی، سود و کارمزد، پرداخت های ماهانه، و هزینه های مالکیت.

این موسسه تحقیقی را به منظور تعیین ارتباط بین وفاداری مشتریان و سهم بازار برند انجام داده است که خلاصه آن در نمودار زیر آورده شده است. مطابق این نمودار، شرکت تویوتا با دراختیار داشتن ۱۸% از سهم بازار خودروهای دنیا، ۵۸% مشتری وفادار دارد؛ این در حالی است که مابقی مشتریان این کمپانی بین المللی، خریدهای آتی خود را از برندهای دیگری انجام خواهند داد. گفتنی است، سایر خودروها اعم از فورد، شورولت، و هوندا که اطلاعات آماری آن ها در این نمودار آورده شده است، جزء خودروهای با کیفیتی شناخته شده اند که بیش ترین سهم بازار خودرو را پس از تویوتا به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مشتریان در انتخاب محصول نهایی خود، هم چنان کیفیت محصول را عامل اصلی انتخاب خود در نظر می گیرند

مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

با توجه به توضیحات فوق دو نتیجه متفاوت از گزارش نتایج این دو تحقیق بدست می آید: یکی این که خدمات مناسب می تواند مشتریان را به محصول وفادار سازد و دیگری این که کیفیت محصولف عامل وفاداری مشتریان خواهد بود! بر اساس نتایج بدست آمده از مراجع مختلف از جمله تبلیغات محیطی، گفتگوهای دوستانه، تجربه قبلی نزدیکان، سهم از بازار، قیمت، کیفیت، و ...، مشتری در گام اول، خودرو را خریداری می کند. در این حال مشتری انتظاراتی از سازمان و محصول در ذهن خود پرورانده و به دنبال کسب این انتظارات است. اگر هر یک از این پارامترها یعنی "کیفیت خدمات سازمان" یا "کیفیت محصول" مطابق انتظارات مشتری نباشد، آن گاه مشتری عکس العمل متفاوتی را مطابق توضیحات و نمودارهای فوق نشان خواهد داد. به طور کلی نکات مختلفی برای تعیین استراتژی کاری سازمان ها، و پرورش پرسنل و نمایندگان آن ها وجود دارد که از این میان به موارد زیر اشاره می شود:

الف- کیفیت محصول و کیفیت خدمات، هر دو مانند یک جفت دست عمل می کنند. در صورتی که محصول به فروش نرسد، خدمات نیز فرصت خودنمایی و اظهار وجود نخواهد داشت. باید مطمئن بود خودروی عرضه شده دارای بالاترین کیفیتی است که توسط سازمان ارائه شده و مورد انتظار مشتری است و این محصول تحت نظر سازمان برای ارائه خدمات قرار خواهد گرفت.

ب- کیفیت محصول به عنوان عامل اولیه محسوب می شود. اگر سازمانی بتواند یک محصول با کیفیت ارائه دهد، قطعا می تواند یک مجموعه عملیات و خدمات عالی نیز به مشتری ارائه دهد.

ج- ابزار و دارایی فروش، خدمات است. بدون ارتباط دو سویه با مشتری و هم چنین عدم وجود خدمات مبتنی بر دانش، هیچ محصولی به فروش نخواهد رفت.

د- اتکاء به محصول یا خدمات با کیفیت هر یک به تنهایی، فقط در شرایط بحرانی و به عنوان آخرین ابزار باید در نظر گرفته شود. اگر سازمان، امکان ارائه محصول با کیفیت ندارد، باید به ارائه خدمات متفاوت اقدام کند (مثلاً عرضه خودروی پیکان با ارائه خدمات گسترده) و اگر امکان ارائه خدمات مناسب به مشتری وجود ندارد، لازمه آن، ارائه محصول با کیفیت است (مثلاً عرضه خودروهای وارداتی با کیفیت بالا که خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه نمی دهند). ارائه هم زمان این دو مقوله، موجب وفاداری و اعتماد مشتری به سازمان خواهد شد و نبود هر یک از این عوامل موجب سرگردانی، ناامیدی، و دلسردی می شود که در نهایت میل به رقیب را در میان مشتریان برمی انگیزاند.


مشتری چه می‎خواهد: کیفیت محصول یا کیفیت خدمات؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

یه بنده خدا
1

چرا کسی نظر نداده؟؟
19:42  1395/01/23
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایگل : تحویل 90 روزه ثبت نام 21 ام تیر ماه. امروز برام پیامک شاسی اوند
اهورا : دقیقا منم پارسال آذر ماه 298 واریز کردم و سوم اردیبهشت هم باقی پول رو اما هیچ خبری نیست. یعنی روزی هزارتا نفرین به جون مسولین سایپا میفرستم. به خدا درمونده شدم نمیدونم چکار کنم. همونایی هم که تبدیل زدن هم پلاک نمیشن. این چه شرکت سایپا یی شد
شاهین ۶ تیر : دوستان وضعیت فاکتورشدگی ها همچنان ۳ اردیبهشت هست؟؟؟؟
V4 سفید : سلام من فروش فوق العاده دوره ششم تارا اتومات سفید برنده شدم 5 مرداد تکمیل وجه کردم تحویل 3 آبان بود پنجشنبه هشتم آبان فاکتور شد شنبه دهم پلاک شد امروز دوازدهم ساعت 8و 12دقیقه وارد نمایندگی شد، زنگ زدن و همون صبح رفتم تحویل گرفتم خودرو مشکلی نداشت کنسول وسط که در مدل های قبل مزاحم ترمز دستی بود، اصلاح شده، البته در فیلم معرفی تارا توربو این رو دیده بودم، انتظارش رو هم داشتم که روی این مدل هم از مدل اصلاح شده نصب کنن لاستیک ها کویر تایر بود، فاق کویر نرم تر هست که روی نرمی ماشین تاثیر داره نکته جالب برام این بود که من یه پلاک فک شده در سال 1400 داشتم که همون رو بهم دادن، البته تجدید چاپ شده بود و نو بود تنها نکته منفی همون پرتاب باد سیستم تهویه س، ضعیفه، انتظار داشتم تا الان دیگه حل شده باشه، اگه کسی تجربه ای راجع بهش داره ممنون میشم راهنمایی کنه در مورد دستگیره های لمسی و کیک سنسور هم نباید با عجله ازش استفاده کرد، اگه آروم و حدود یک ثانیه دستگیره رو لمس کنی خیلی دقیق و بی نقص عمل میکنه من که رانندگی باهاش برام لذت بخش بود انشاا.. همه به موقع تحویل بگیرید سوالی بود د ...
شاهین : بخاطر اینکه تولید روزانه شاهین الآن خیلی کمه
شاهین g : سلام کسی از آخرین فاکتور شاهین gخبر داره ؟ این سامانه سخا چیه کی باید اقدام کنیم لطفا راهنمایی کنید ممنون
سجاد : رها خانم ،رها کن این همه فاز منفی رو آبجی جان فدا سرت به فکر سلامتیت باش
نازنین : نه تمام واریزی ها باید از کارت صاحب ماشین باشد
جی زمستان : سلام،آیا می‌شود تکمیل وجه دوم یعنی حواله را با کارت شخص دیگر انجام داد؟؟
پناهی : ا سلام من واریز اولیه ام 17 آذر بود و تکمیل وجه 6 اردیبهشت شاهین جی امروز رفتم شرکت سایپا بعد کلی حرف زدن گفتن که اینور سال شاهین جی به هیچکس نمیدیم نداریم و مجبور شدم تبدیل بزنم به جی ال تو سیستم هم زد گفت 3000 نفر جلوتر از شمان برا جی دیگه تبدیل زدم خدا کنه زود بدن این هفت ماه هر روز اینجا سر میزدم پیامارو میخوندم به امید اینکه یه خبر خوبی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهسا : از اصفهان کسی هست برای تجمع یکشنبه بیاد؟
نیسان دوگانه : ماشین من چراغ تحویل روشن شده امروز کی بیمه میشه وچند روز دیگه تحویل میدن لطفا راهنماییم کنید.
تبدیلی : تبدیلی دو گانه به تک. واریز اولیه 17 دی 1403 تکمیل وجه 3 شهریور 1404 تاریخ فاکتور 12 آبان 1404 شیراز امیدوارم به زودی ماشین شما هم فاکتور بشه موفق و پیروز باشید
دنا اتومات تیتانیومی : منم تیتانیومی تحویل مهرم که هنوز فاکتور نشدم . تو کاستومر زده دهه اول مهر در حال فاکتوره من که دهه سوم مهرم . کلا هر وقت دوست داشته باشن ماشینا رو میدن کلا حق با خریدار نیست
30 آبان : پلاک هم شدم رو حمل به نمایندگی 3 روز گیر کردم
ادیب : دوگانه مرداد
علی سورن : مبارک اولسون عموما دوگانه ها سیمی هستند موقع فاکتور شدن و پلاک شدن پیامک میاد یا خودتون چک کردید؟
30 آذر : دوستانی که موعد تحویل 30 آذر هستند و فاکتور شده لطفا اعلام کنند
طرح فرسوده اردیبهشت : معلوم نیست شاید فاکتور میشن ولی اعلام نمیکنن
هادی : پلاک که بشی تو همون صفحه ای که دیدی فاکتور شدی شماره پلاک هم ثبت میشه و بعد چراغ تحویل روشن میشه انشالله