خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 

خودروسازان قانون را دور می‌زنند؟

 
خودروسازان با دور زدن این قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است.
 
 طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کند. خودروسازان در ایران این قانون را به این شکل دور زده‌اند: شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد. شرکت تازه تأسیس، از نظر قانون تجارت حق دارد که سهام هر شرکتی را تملک کند. بنابراین اقدام به خرید سهام شرکت اصلی می‌نماید. در واقع شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را تملک می‌کند.
 
در شرکت ایران‌خودرو، بیش از 28% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 2 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند. این شرکت‌ها عبارتند از شرکت سرمایه‌گذاری سمند (با 12 % سهم). شرکت نگارنصر سهم(با 5% سهم)، شرکت سپهر ایرانیان کیش (با 10.6% سهم) و شرکت سرمایه گذاری سلیم با 1% سهم.
 
این مشکل در سایپا و البته به شکل شدیدتری وجود دارد. در شرکت سایپا، بیش از 40% از سهام شرکت در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه سایپا قرار دارد.  این شرکت‌ها در مجموع می‌توانند 3 عضو از 5 عضو هیات مدیره را نصب کنند.
 
این شرکت‌ها عبارتند از شرکت پیشگامان بازرگانی ستاره تابان (با 10.6% سهم)، شرکت سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا (با 15.3% سهم)، شرکت توسعه سرمایه رادین (با 1.1%سهم)، شرکت سرمایه گذاری سایپا با 9.6% سهم، شرکت تجارت الکترونیک خودرو تابان با 2.4%سهم و شرکت نیوان ابتکار با 1% سهم
 
به این ترتیب هرچند خودروسازان نص ماده 198 قانون تجارت را نقض نکرده‌اند ولی این اقدام آن‌ها با روح قانون در تضاد است زیرا قانون تجارت در ماده 41 تاکید دارد: در شرکت های سهامی عام، نقل و انتقال سهام نمی‌تواند مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی صاحبان سهام بشود. این در حالی‌ست که در حال حاضر اختیار فروش بیش از 30% از سهام هریک از خودروسازان در اختیار هیات مدیره شرکت مادر است.
 
به این ترتیب هر دو خودروساز با دور زدن قانون، حلقه مدیریت بسته‌ای را بین شرکت اصلی و شرکت‌های زیرمجموعه شکل داده‌اند که دارای مفسده جدی مالی و مدیریتی است. به همین خاطر در همه کشورها، خرید سهام یک شرکت توسط همان شرکت ممنوع است مگر آن‌که آن شرکت، حق تعیین هیات مدیره را نداشته باشد که در این‌صورت به آن سهام خزانه می‌گویند.   
 
بر اساس ماده 28 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر که در سال 1394 تصویب شده است، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در صورت رعایت ضوابط خاصی می‌توانند حداکثر تا 10% از سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه در شرکت نگهداری کنند. نکته مهم این است که این سهام فاقد حق رأی بوده و نمی‌تواند در تعیین هیأت مدیره شرکت نقش ایفا کند.
 
بر این اساس پیشنهاد می‌شود آن مقدار از سهام شرکت که در اختیار شرکت‌های زیرمجموعه همان شرکت است نیز سهام خزانه تلقی گردد تا امکان اعمال مدیریت از آن طریق از بین برود.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , گروه بهمن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: امیر(سابق)
4

از زمانی که ایرانخودرو(ایران ناسیونال) را از دست صاحبش بزور درآوردن هیچ قانونی را که به نفع مشتری باشه را رعایت نکردند . هیچ ارگان،موسسه،نهاد،شخص و ....... توان و ارده مقابله با آنها را ندارد. اصلا چرا باید باهاشون مقابله کرد؟ سودهای کلانی به جیب میزنند و هیچ ضرری هم بجز مردم به کسی نمیزنند و مردم هم که مهم نیستند. حالا تا انتخابات و راهپیماییها هم خیلی وقت داریم تا به مردم الکی توجه کنیم. پس فعلا الزامی برای مقابله با خودروساز و واردکننده وجود ندارد . برید سریع ثبت نام کنید که یه موقع عقب نیفتید
15:11  1395/09/04
پاسخ دادن
محمد
5

خودرو سازان سالهاست که همه چیز و همه مردم را دور می زنند !!!
10:36  1395/09/04
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

همیشه همینجور بوده. حالا خیلی هم بخوان شخصی سازی کنن سهاما رو میدن به هیات مدیره و دوست و آشنا. این که چیز تازه ای نیس.
دوستانی که توی بورس بودن از این چیزا خبر داشتن و میگفتن.
07:48  1395/09/04
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
شهابx5 آبان : مبارکت باشه و دلخوش
امین : جناب شما شاهین اتوماتیک هستی ما شاهین پلاس هستم زمین تا آسمان فرق میکنه
قم شاهین : عزیزان فردا تکمیل وجه کنم برای جی ال. که ماشین بدستم میرسه؟
مریم ایکس 5ابان : مبارکتون باشه انشالله بشادی استفاده کنین...ببخشید شما چندم پلاک شدین؟چون برامنم 25ام شاسی شده بود و پریروز پلاک
محمد : پیش فروش بودین یا فروش فوری طرح عادی یا فرسوده یا مادران بودین؟
متخصص : سلام اگه ماشین زود میخایی گیرت بیاد تبدیل بزن وگرنه ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره شاهین g
حواله شاهین جی سانروف : سلام شاهین جی پذیرش14 آذر امروز فاکتور شد،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید اسدآباد : 15بهمن فاکتور شدم
شاهان : 207اتومات سقف فلز ب شیشه کسی اطلاع داره ببینم تبدیل ب شیشه فعال میشه
شاهان : یعنی تبدیل نمیزارن 207اتومات سقف فلز خرداد برا سقف شیشه کسی نمیدونه اطلاع رسانی کنید
ساینا : احتمالا این برای هزینه حمل هست برای سود تأخیر هم براتون پیام میاد مجدد
ساینا : دوست عزیز میشه بفرمایین چه تاریخی تحویل حضوری گرفتین؟؟؟
کوییک تحویل هفته چهار بهمن فاکتور 24 فروردین : تداوم بحران شماره‌گذاری خودروها و سردرگمی مردم با گذشت بیش ازچند هفته از آغاز فرآیند شماره‌گذاری خودروها در سال جدید، بحران ارتباطی میان نهادهای مرتبط با شماره‌گذاری خودروها همچنان بدون راهکار عملی باقی مانده است. اختلالات ناشی از ارتقای نرم‌افزاری و ناهماهنگی میان ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا، موجب توقف یا کندی در روند صدور پلاک خودروهای صفر کیلومتر شده است. در برخی شرکت‌ها خودروها تا بیش از دو هفته در پارکینگ‌ها معطل مانده‌اند؛ موضوعی که نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌های نگهداری برای شرکت‌ها شده بلکه مشتریان را نیز با بلاتکلیفی و تأخیر در تحویل مواجه کرده است. اینم از سایر دلایل ندادن خودرو بعد از تحقیقاتم
علی : دوستان یکی نتیجه کامل تجمع رو بگه خب رفتین اونجا چیکار کردین نه داد و بیدادی نه چیزی میگفتین بیناموسا کجای دنیا ماشین 8ماه تاخیر میخوره من 2هزار کیلومتر راه دارم تا اونجا ماشینم ندارم وگرنه به خدا میومدم کوتاه هم نمیومدم دوستان مث اینکه الکی 13 اردبیهشت 13اردبیهشت میکردن همش کشک بود
بشیر : من بودم رفتم اونایی که بودن دیدند شما هم اگه میخواستی به حقت برسی باید می آمدی ما حدود 15 نفر بودیم 8 الی 9 نفر خانم بودند دمشون گرم اگه حتی به 50 نفر میرسیدیم میرفتم کیمتر 15 پیش مدیر عامل در دو هفته آینده میرم راستی اون دسته از دوستان که خونه نشستن خدا وکیلی چطور رو اون میشه به آقا محمد و آقا رضا میگید: همین..؟ خب این رو میگفتی ؟ خیلی راست میگید خیلی بلدید می آمدی حرفت رو بزن من کاری به با ادب هاش ندارم اما بی ادبا باشمام جرات نداشتید بیاید 8 نفر خانم آمده بودن از ده مثل من و خیلی های دیگه او این جمع جوربزه داشتن حق کرفتنیه نه دادنی یاحق
کوییک تحویل اردیبهشت : دوستان لطفاً توجه بفرمایید این آخرین پیام من در این گروه است کوییک gxl سفید پیش فروش با موعد تحویل هفته آخر اردیبهشت 1404 ... پذیرش 3 دی ... تکمیل وجه 19 اسفند ... ماب التفاوت بیمه 2 اردیبهشت...فاکتور 4 اردیبهشت.. لاک مجازی 7 اردیبهشت .... تحویل حضوری امروز شنبه 13 اردیبهشت در مرکز تحویل حضوری شرکت سایپا انجام گرفت.... خودرو کاملاً سالم شسته شده و تر تمیز با تمام منصووبات تحویل شد و دارای نمد کاپوت بود و از تهران تا شهرستان زنجان اومدم هیچ سر صدایی و مشکلی از نظر فنی و ظاهری مشاهده نشد و در ظاهر خدا را شکر همه چی عالی و درست است .. لطفاً به شایعات منفی بافان در گروه توجه نکنید ، موفق و مؤید باشید.. خدانگهدار
کرقستان : سلام دوستان.این که باد میاد و شاخه میجنبه تا شهریور از تحویل ماشین خبری نیست😩