حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

 
در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود ۵۰ درصد برسد.
 
به گزارش ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.
 
در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.
 
در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل ۴۰ درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود ۷۰ درصد برسانند.
 
این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.
 
‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴" پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به ۵۰ درصد برسد.
 
ویرایش دوم این سند در سال ۱۳۹۳ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.
 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , فروش خودرو , خرید خودرو , واردات خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به آقا مجتبی و همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 13 اسفند و 14 اسفند هستن. لطفا اعلام حضور کنن و تاریخ سخا رو هم بفرمایین. اگر فاکتور شدید بفرمایین.
تجمع : چون فاکتور میشن دیگه مهم نیس براشون
شاهین : چون فاکتور میشه سوال کردم از دوستم امروز بود
j4 : سلام ما پیگیری کردیم مجوز راهور نمیدن برای بارگیری هنوز اونایی که خرداد فاکتور شدن رو تحویل ندادن هر روز باید زنگ بزنیم بهشون تا مجوزو بگیرن وگرنه کاری نمیکنن چون سود تاخیر هم تا زمان فاکتور میدن و براشون مهم نیست
شاهین : چرا هرکی میره تجمع دیگه خبری ازش نمیشه؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : در مورد شاهین G میگن روزی دو تا تولید داریم ولی تولید شاهین GL بیشتره، میگن بیاید تبدیل کنید تا زودتر تحویل تون بدیم
ایگل : چه ماشینی ثبت نام کردین؟
شاهین : علی آقا که رفته بودید تجمع درسته که فاکتور شدید؟ چرا بعد تجمع دیگه خبری از نتیجه نمیدید؟!!
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : گرون تر نشده بیمه بدنه و اون مورد اختیاری هست.
محمدرضا : سلام دوستان ثبت نام من 8 تیر فاکتور شده صدور بیمه و صدور پلاک هم شده تو مرحله ارسال پلاک و مدارک هست که تاریخ ارسال رو ۳۰ تیر زده ، امروز زنگ زدم ببینم تحویل کی میشه میگه تو نوبت بارگیریه ، خدا بخیر کنه ، کسی می‌دونم چقدر طول می‌کشه بیاد برای تحویل ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
1 : ما هم 11 خرداد تکمیل وجه هیچی
میلاد : داداش 12 خرداد پول ریختی اگه فاکتور شد بهم خبر بده ممنون میشم من تهران ثنت نام کردم
پیش فروش پانا رینگ فولادی 31 تیر 0 : سلام من 8 مرداد تبدیل به رینگ زدم تا الان فاکتور نشده فقط هر روز تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز می شود. با شرکت هم تماس گرفتم متصدی مربوطه با پررویی تمام می گه موعد تحویل قرارداد مهم نیست بلکه ما تا 90 روز بعد تکمیل وجه دوم هیچ تکلیفی برای صدور فاکتور نداریم نتیجه دوستان الکی پولهاتون را به حساب این دزدان سر گردنه واریز نکنید فایده ای هم نداره
الناز : خیلی ممنون خداکنه همینطوری باشه که شما میگی
اطلس مشکی 27مهر : نمی دونم چه طوری میشه که مهر رو کلا ول کردن دارن اسفند رو میدن!!! خب حداقل رنگ مشکی رو تغییر بدین اگر ندارین آخرین مشکی که فاکتور شده 23 مهر بوده بیشتر از یک ماهه که همونجا گیر کرده جلو نمیره لعنت بهشون و ماشین هاشون
رانا سفید 8 مرداد : هنوز تا مرداد ماه خیلی مونده ، رانا جابجایی خط تولید داشته از ایران خودرو تهران به خراسان
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : با کارت طلایی قسطی ؟
اطلس آذر علی : اگر مطمئن بودم مشکلی پیش نیاد یک سال و نیم صبر کرده بودم این دوماه هم صبر میکردم ولی متاسفانه آدم میترسه شرکت های قطعه سازم میگن سایپا اصلأ ثبت سفارش قطعه نداره اوضاع مالیشم خوب نیست مملکتم که درست نیست
مهدی : دوس خوبم از من پرسید شما چرا خودتو جای من میزنی ؟؟؟؟؟ و به سوالش پاسخ میدی ؟
کوئیک آر اس : دوستان کوئیک آر اس پیش فروش تحویل خرداد تا 2/23 مهلت داشته؟