خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف میشود
1395/09/24
14:00
حضور دولت در خودروسازی تعیین تکلیف میشود
بهرغم سهم اندک دولت در شرکتهای خودروساز اما مسوولان صنعتی کشور همچنان سیاستگذار اصلی صنعت خودرو شناخته میشوند این موضوع در شرایطی است که هماکنون شورای رقابت اعلام کرده که با ابزارهای قانونی درصدد تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت خودروساز است. بررسی روند خصوصیسازی در صنعت خودرو کشور نشان میدهد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) که بخشی از سهام خودروسازی کشور را در دست دارد، از سال 1379 اقدام به واگذاری سهام خود به بخش خصوصی کرد؛ این سازمان تا قبل از سال 1384 که اصل 44 قانون اساسی و بحث خصوصیسازی در صنایع کشور مطرح شود، سهم خود در شرکتهای خودروساز را به زیر 50 درصد کاهش داده بود. با ابلاغ سیاستهای اصل 44 قانون اساسی، ایدرو بهتدریج میزان سهام خود در شرکتهای خودروساز را کاهش داد؛ بهطوریکه در سال 1390 سهم ایدرو در ایران خودرو به 2/ 18 درصد ودر سایپا 8/ 36 درصد رسید. با وجود این کاهش اما بسیاری از نهادهای بالادستی تاکید داشتند که دولت باید سهام خود در شرکتهای خودروساز را بهصورت کامل به بخش خصوصی واگذار کند. در این بین اما سیاستگذاران صنعتی کشور نیز با تاکید بر اینکه بنابر قانون دولت اجازه دارد تا ۲۰ درصد از سهام شرکتهای خودروساز را در اختیار داشته باشد، همچنان به حفظ سهام خود در این شرکتها تاکید داشتند.
به این ترتیب در شرایطی انتقادات جدی نسبت دولتی بودن شرکتهای خودرو ساز وارد بود که شورای رقابت در سال 1390 و طی صورت جلسه شصت و سوم خود با بررسی وضعیت سهام و ترکیب هیاتمدیره شرکتهای ایران خودرو، سایپا و رنا اعلام کرد، خودروسازان باید بهصورت کامل به واگذاری سهام خود به شرکتهای بخش خصوصی اقدام کنند و دولت نباید هیچگونه سهمی در شرکتهای خودروساز داشته باشد. بنابر این مصوبه، ایدرو باید از رای شورای رقابت تمکین و سهام خود را به بخش خصوصی واگذار میکرد، هر چند طی این سالها ایدرو درصدی از سهام خود در دو شرکت بزرگ خودروساز را کاهش داد ولی سهام خود را بهصورت کامل واگذار نکرد؛ برهمین اساس هماکنون سازمان گسترش 04/ 14 درصد در ایران خودرو و 31/ 17 درصد نیز در سایپا سهام دارد. حال در شرایطی دولت تاکید دارد، سهم اندکی در شرکتهای خودروساز دارد که بخش اعظم سهام دو شرکت بزرگ خودروساز کشور متعلق به بخش خصوصی است، اما این سهام در مقابل سهام مدیریتی دولت توانایی تصمیمگیری و سیاستگذاری ندارد، موضوعی که منجر به افزایش دخالتهای دولتیها در این صنعت شده است. با این شرایط رئیس شورای رقابت بار دیگر به مصوبه سال 1390 شورای رقابت مبنیبر اینکه خودروسازان باید سهام خود را بهصورت کامل واگذار کنند، تاکید کرده و از تعیین تکلیف حضور دولت در دو شرکت بزرگ خودروساز خبر داده است. برهمین اساس، رضا شیوا در گفتوگو با خبرگزاری«تسنیم» عنوان کرد: براساس مصوبه خردادماه 1390 شورای رقابت، شرکتهای خودروسازی جزو گروه یک شرکتهای اصل 44 بوده که سهام آنها باید بهصورت صددرصد واگذار شود. شیوا با اشاره به اینکه در آذرماه سال 1390 وزیر وقت صنعت طرحی را به هیات دولت برد که براساس آن شرکتهای خودروساز در گروه 2 قرار گرفتند تا دولت بتواند تا 20 درصد در آنها سهم داشته باشد، گفت: برای بررسی این موضوع اخیرا جلسهای با حضور وزیر اقتصاد برگزار و در نهایت قرار شد برای تعیین تکلیف سهم دولت در شرکتهای خودروساز کارگروهی تشکیل و طرح خصوصیسازی صددرصدی این شرکتها برای تصویب به هیات وزیران ارائه شود.
رئیس شورای رقابت موضوع مهم دیگر را خرید سهام شرکتهای خودروساز ازسوی شرکتهای فرعی زیرمجموعه خود دانست و تاکید کرد، شرکتهای خودروساز با ایجاد شرکتهای فرعی، فروش سهام خود را به نام خصوصیسازی انجام میدهند، اما عملا شرکت اصلی با یک یا چند واسطه سهام خود را خریداری کرده است که این موضوع هم در دستور کار شورای رقابت بوده و در این رابطه هم تصمیمات لازم اعلام خواهد شد. به این ترتیب شورای رقابت در شرایطی تصمیم دارد مصوبه سال 1390 خود را این بار از طریق وزارت اقتصاد و طی مصوبهای به هیات وزیران برای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اجرایی کند که بسیاری از کارشناسان عدم ارتقای کیفی و کمی در صنعت خودرو را دخالتهای مستقیم دولت در مدیریت این شرکتها دانستهاند. موضوعی که گفته میشود، موجب انحصار در بازار خودرو کشور شده و رقابتی شدن که یکی از اصول اساسی توسعه صنعت خودرو به حساب میآید را از بین برده است. در این زمینه یکی از مدیران شرکتهای خودروساز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه رای شورای رقابت در سال 1390 الزام آور بوده و ایدرو باید سهام خود را واگذار میکرد، میگوید: در هر صورت دولت بهدلیل منافعی که در صنعت خودرو دارد، چنین مصوبهای را اجرا نکرد؛ به همین دلیل نیز در شرایط کنونی شورای رقابت با طرح ورود شرکتهای خودروساز به «گروه یک» قصد دارد که زمینه خروج دولت از صنعت خودرو را فراهم کند.
در این بین کارشناسان صنعت خودرو نیز اقدام شورای رقابت را مثبت ارزیابی میکنند و معتقدند که صنعت خودروی ایران طي سالهای مختلف دارای افتوخيزهای زیادی بوده و همواره مشكلات زیادی در این صنعت وجود داشته که مهمترین عامل آن ریشه در مشكلات مدیریتي و دولتي بودن این صنعت دارد؛ بهطوریکه صنعت خودرو بهدلیل حمایتهای بسیاری که از سوی دولت صورت گرفته است نتوانسته ورود جدی به فضای رقابتی داشته باشد و محصولات کیفی و با قیمت مناسب ارائه دهد. در این زمینه، حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه شورای رقابت در جریان پروژه انحصارزدایی و ایجاد رقابت میتواند، خصوصیسازی کامل در این صنعت را ایجاد کند، میگوید: واگذاری سهام ایدرو به بخش خصوصی مثبت است، اما این اقدام باید بهصورت پلکانی صورت بگیرد تا بدون برخورد با موانع بتواند، عملیاتی شود. کریمی سنجری از جمله موانع پیشروی خصوصیسازی در صنعت خودرو را منافع دولت و تاثیر قوانین کسبوکار عنوان میکند و میگوید: در هر صورت دولت از تصدیگری در این صنعت نفع میبرد و به آسانی سهام خود را واگذار نمیکند. در این بین موضوعاتی چون اشتغال و... نیز محدودیتهایی را برای تصمیمگیری نهایی در این خصوص ایجاد میکند؛ بهخصوص آنکه بخش خصوصی واقعی و متخصص تمایل به کاهش نیرو و افزایش بهرهوری دارد.
منبع
دنیایاقتصاد
برچسب :
خودرو
,
بازار خودرو
,
تولید خودرو
,
قیمت خودرو
,
ایران خودرو
,
سایپا
,
پارس خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
1 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
خصوصی سازی ب جز شعار چیزی نبوده. مگه دولت میتونه از اینهمه منافع دل بکنه و برا خودش یه گوشه بشینه مالیاتشو بگیره و حکومتشو بکنه!
02:14 1395/09/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
محمد-::::::::
12 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
10 نظر
سوم بهمن
10 نظر
اطلاعات خودرو
دوگانه تیر
40 نظر
تحویل ۳۱ تیر بود هنوز خبری نیس
39 نظر
مجید غلامی
22 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
رضا
: تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه
: درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
قم
: عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: جریمه تاخیر پیش فروش نمیدونم ولی جریمه تاخیر فروش ۹۰ روزه ۳۶ درصد کل مبلغ واریزی هست یعنی اگه ۵۹۴ میلیون واریز کردین بعد از ۳ماه جریمه تاخیر حساب میشه ماهی 17820000 تومن میشه
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: درجواب امیر پذیرش مهم نیست تاریخ تحویل سخا مهمه برای من که سخا ۱۳ اذر هست ۱۷۵ نفر جلوتر از من هستن تو سیستم زد گفتش روزی ۱۳ تا فاکتور میشه روز کاری ۵ روز حساب میکنن واسه تولید من که عمرا تبدیل نمیزنم بعد ۸ ماه واریز وجه این کار منطقی نیست ولی ۳۶ درصد جریمه تاخیر میدن ولی چه دادنی بعد ۸ ماه جریمه میدن که باتوجه به تورم نباید روی جریمه تاخیر حساب باز کرد هیچ چیزی مشخص نیست ممکنه زودتر هم تحویل بدن ممکنه دیرتر تحویل بدن ولی یه چیزی خوب متوجه شدم توی تجمع امروز که مثل سگ از همه ماها و تجمع کننده ها میترسن اگه تجمع ادامه پیدا کنه و تعداد بیشتری بیان و جلوی ساختمان دادستان کل هم بریم شک نکن زودتر فاکتور میشن
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
شاهین g
: درجواب 5252 شاهین g شما همین امروز فردا فاکتور میشی
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
علی شاهین cvt
: سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
5252
: سلام اقا حسین من پذیرشم #۱۲۰۵۶۴۷ و شماره درخواستم#۱۹۳۴۲۵۷ هست ۱۱ آذر کل پولو ریختم ۱۲ آذر پذیرش و ۱۳ آذر سخاس بنظرت چند نفر جلومه تبدیل بزنم ؟
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
آریا شاهین cvt
: بله شماره پلاک ماشین رو نوشته توی اطلاعاتم
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
سهند
: سلام سهند نقره ای تا چه تاریخی فاکتور شده؟ 7 اردیبهشت یه عزیزی بود فک کنم فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا
آقای صبوری
: 😂👍
ساینا
رسول
: داداش صبوری خانمه الآنم در اختیاره دوستانه نکنی خیته خدمات میده به بچه ای بهمن واسفند
سورن ELX EF7
سورن 13تیر
: بعد از فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن
پژو 207i دستی
سپهر
: سلام واریزی 9 فروردین مادران فروش فوری تحویل 6 تیر تبدیلی رانا به 207 فلز هنوز فاکتور نشده
دنا 1.7
دنا5دنده
: آقا پارسا کلیه حواله تاریخ تحویل 31 ماه همون پیش فروشن وبقیه فوق العاده
دنا 1.7
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش
: داخل قراردادن نوشته .چه رینگی هستی
سایپا کوییک
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد
: اردیبهشت رو دارن میدن واسه شما 17 ام هس من موندم چرا ندادن نگا کن شاید فاکتور شدی
سورن ELX EF7
تحویلی 13 تیر
: باسلام بنده تحویلی 13 تیر بوده ام که امروز فاکتور شد
دنا 1.7
دنا بورسی
: روزی 750 تومن ؟اشتباه میکنی چون برای ما واکثر دوستان که سود تاخیر دارن محاسبه میکنند حدودا روزی 200وخرده ای البته برای پیش فروشها اینطوریه یا اینگه جنابعالی جزو پیش فروشها دیگه نباشید
ساینا
سلامتی کبوتر آزاد شده از قفس
: انشالله، سخن پایانی؟