راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 

راه‌های حفظ رونق فروش خودروسازان

 
خودروسازان داخلی در حالی این روزها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزهای پر رونقی را در فروش سپری می‌کنند که حفظ این وضعیت مثبت، چندان کار ساده‌ای نیست و ممکن است با اندکی غفلت، باز هم رکود میهمان «جاده مخصوص» شود.آن طور که خبر می‌رسد، چند وقتی است فروش خودروسازان، رونق گرفته و مشتریان استقبال خوبی از خودرهای داخلی به عمل می‌آورند. اوضاع به شکلی است که هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری خودروسازان وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. روند افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی به حدی بوده که طبق آخرین آمار ارائه شده از تولید، خودروسازان تیراژ خود را افزایشی قابل توجه داده‌اند تا بتوانند جوابگوی نیاز مشتریان باشند.افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری یک اتفاق ویژه برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته است. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که نگه داشتن این وضعیت، کار سختی بوده و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تداوم روش‌های جذاب فروش دارد.
 
برای آنکه بدانیم حفظ رونق به‌دست آمده در فروش خودروسازان، نیاز به چه مولفه‌های دارد، بهتر است ابتدا نگاهی بیندازیم به عوامل موثر بر بهبود فروش خودروهای داخلی.طی چند سال گذشته، فروش خودروسازان به سه دلیل اصلی، با رکودی نسبی مواجه بود؛ اول، کاهش قدرت خرید مشتریان؛ دوم افزایش قیمت خودروها و سوم، انتظاری که برجام بابت ورود خودروهای ارزان و با کیفیت، در اذهان ایرانی‌ها ایجاد کرد. هرچند اتفاقاتی مانند «کمپین خرید خودرو صفر ممنوع»، نشان از اعتراض عمومی به سطح کیفی و قیمت خودروهای داخلی داشت، با این حال مشکل اصلی در رکودی شدن فروش خودروسازان، همین دلایل سه‌گانه به‌خصوص کاهش قدرت خرید مشتریان بود. این موضوع وقتی بر همگان روشن شد که دولت طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی را در نظر گرفت و 130 هزار مشتری را در اندک زمانی روانه نمایندگی‌های خودروسازان کرد. این سطح از استقبال مردمی نشان داد مشکل اصلی مشتریان، مالی بوده و رکود خرید و فروش خودرو ربطی به سایر مسائل از جمله کمپین ندارد. مساله دیگر اما قیمت بالای خودروهای داخلی بود که اجازه نمی‌داد بسیاری از مشتریان برای خرید خودرو اقدام کنند. جدای از طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی که امکان خرید خودرو با اقساط یک تا چهار ساله را فراهم آورد، در نظر گرفتن روش‌های جذاب فروش نیز بر بهبود روند افزایش تقاضا اثرگذار بود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت‌دار تسویه کنند.
 
فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود.با این حساب، یکی از مولفه‌های اصلی برای حفظ و حتی تقویت فروش خودروهای داخلی، همین فروش اعتباری و چکی است که می‌تواند همچنان اثر مثبتی بر فروش شرکت‌های خودروساز داخلی داشته باشد. این اثرگذاری از آن جهت است که بسیاری از مشتریان ایرانی قدرت خرید پایینی برای خرید خودرو دارند و بنابراین وقتی امکان خرید با نقدینگی کم فراهم باشد، بسیاری از آنها می‌توانند اقدام به خرید خودروهای داخلی کنند. هرچند در فروش اعتباری و چکی، مشتریان در کل، مبلغ بیشتری بابت خرید خودرو می‌پردازند، با این حال ازآنجاکه در مدت زمان نسبتا زیادی (به‌طور متوسط دو سال) پول خودرو را می‌پردازند، این موضوع چندان ملموس نیست. همچنین اگرچه خودروسازان می‌گویند برخی محصولات آنها زیان ده است، با این حال اگر بتوانند روی خودروهای پر سود خود، تخفیفی هرچند اندک نیز در نظر بگیرند، این موضوع نیز به جذب هر چه بیشتر مشتریان کمک خواهد کرد. به هر حال برخی از محصولات خودروسازان داخلی از سود بالایی برخوردارند و ارائه تخفیف به مشتریان آنها می‌تواند روند فروش شان را بهتر و بهتر کند.
 
 
 
بهبود کیفیت و کنترل قیمت
 
اما دیگر راهکاری که می‌تواند به بقای رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کند، عرضه محصولات جدید با سطح کیفی قابل‌قبول و قیمت مناسب است. طی این سال‌ها، همواره یکی از انتقادهای اصلی مشتریان ایرانی به خودروسازان، کیفیت نامناسب و قیمت بالای محصولات تولیدی آنها بوده است؛ بنابراین اگر خودروهایی با کیفیت‌تر و ارزان‌تر عرضه شود، این موضوع می‌تواند بر تثبیت وضع فعلی فروش شرکت‌های خودروساز داخلی اثرگذار باشد.در حال حاضر نیز که فرصت برای حضور خودروسازان بزرگ در ایران فراهم آمده، امکان تولید و عرضه محصولاتی با سطح کیفی بالاتر و قیمت پایین تر، بیش از پیش ایجاد شده و در صورتی که خودروسازان داخلی بتوانند به خوبی از این فرصت استفاده کنند، اثرات مثبت آن را در فروش خود لمس خواهند کرد. از این موضوع که بگذریم، کنترل قیمت خودروهای داخلی نیز راهکاری اثرگذار بر تثبیت رونق فروش خودروسازان داخلی است. هرچند به هر حال افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده خودروهای داخلی را بالا می‌برد، با این حال خودروسازان کشور می‌توانند با کنترل هزینه‌ها به‌واسطه مسائلی مانند افزایش بهره‌وری، تا حد امکان از افزایش قیمت محصولات خود پرهیز کنند. بدون شک تثبیت قیمت می‌تواند به نوبه خود به تداوم رونق فروش خودروسازان داخلی کمک کرده و همچنین سبب اعتمادسازی مشتریان شود. جدای از این عوامل اما فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که به‌واسطه آنها می‌توان رونق فروش خودروسازان را تضمین کرد. از جمله این عوامل می‌توان به بهبود صادرات اشاره کرد که البته نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و مدون دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , فروش خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله : سلام دوستان فاکتورها با توجه به شهر و استان چند روزی با هم فرق میکنه .
رز زرد : سلام منم دقیقا شرایط شمارو دارم،دیروز برای دومین بار پیام تبدیل اومده،قبول نمیکنم این چند ماه هم روش...ببینیم آخر اردیبهشت چی میشه
A5 مرداد : ببخشید a5 فراهانی شما ثبت نام چه ماهی بودید؟ چه رنگی؟ من مشکی مرداد بودم هنوز شاسی نشده زنگ میزنم میکه تو همین ماه شاسی میشه اگر مثل همیشه دروغ نگن
مهدی پلاس : درودبرشما آقاسیاوش ممنون ازراهنماییت صبح رفتم هم واریز وجه وسخا رو انجام دادم واریزاولیه 13شهریور واریزدوم 14 اردیبهشت ماه
مشکیj7 ابو محمد : سلام کرمان موتور خیلی بی درو پیکره بی تعهده خیلی اذیت می‌کنه مردم رو اذیت می‌کنه ننگ بر کرمان موتور
محمد : من 5 شهریور و 16 اسفند بودم فردا تحویل میگیرم
حسین : سلام و عرض ادب مبارکه ایشالا. ببخشید شماره قرارداد شما چند بوده؟ منم ثبت نام ۱۸ آذر بودم تحویل اسفند ولی هنوز توی مرحله تکمیل وجه مونده؟؟
مصطفی : اگه سرامیک داری حذف کن
J7 آبان ماه : بله پیامک میاد
امیر اصفهان : واسه ما 4 روز بعد پیامک اداره پست اومد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام. به نظرم اگه از تجمع فیلم بگیرید یا اعتراضمونو توی اینستا با مدارکمون نشون بدیم نتیجه بده. چون داییم یه سال پیش ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد. هر چی میرفت نمایندگی کسی مشکلشو حل نمیکرد. آخرش رفت براشون داغ کرد وگفت از ماشین که نو هست و این مشکل رو داره فیلم میگیره و میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وکارشناس از تهران اوردن و ماشینو درست کردن.
عباس : سلام دوستان دنا پلاس دستی 6 دنده رنگ سفید تا موعد تحویل چه ماهی فاکتور شده ؟ من 2 اردیبهشت تکمیل وجه کردم موعد تحویل 31 خرداد هستم هنوز فاکتور نشدم . بنظرتون تا کی طول میکشه ؟
مراد بیگ : سلام چرا دوگانه‌سوز ها جواب نمیدن بینم چه خبره
دنا آپ.تحویل 30اسفند مشکی سرامیک : چهار روز پس از درخواست کتبی لغو سرامیک امروز 14 اردیبهشت فاکتور شد.
مهسا 28بهمن : سلام داداش توحید اینا چرا فاکتورها ی یه روز میزن قبلاً هفت رو تو یه روز می فاکتور میردن
سورن جدید : سلام دوستان تحویل خرداد امروز کسی فاکتور شده؟
احمد : اگه از تجمع فیلم گرفته بشه یا توی اینستا اعتراض کنیم به نظرم جواب بده. چون داییم یه سال پیش یه ساینا تحویل گرفت ماشین الکی یهو خاموش میشد هرچی رفت نمایندگی کارشو درست راه نمینداختن .اخرش رفت سرو صدا کرد وتهدیدشون کرد که ازماشین که نو هست واین مشکل رو داره فیلم میزاره توی اینستا اونا هم ترسیدن وماشینو درست کردن.
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : من تحویلی 31 فروردین بودم منتها ایران خودرو چون 3ماه تحویل میداد و نسبت به اون 31 فروردین 2میلیون 100 جریمه تاخیر خورده آخه دلیلی نداره دروغ بگم بعضی ها واقعا شعور ندارند
محمد 19مهر : ما از دوستانی که دورن تو شهرستان هستن انتظاری نداریم واقعا سخته اومدنشون حرفمون واسه دوستانی که نزدیک هستن با ما همکاری کنن تشریف بیارن حداقل کاری کرده باشیم
اتومات : پاسخ به دنا 6دنده ما تشخیص رنگ بردیم خود نمایندگی هم گفت پیش میاد رنگ داشته باشن ببرین بهتره