سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین s5 : من هم دقیقا همین شرایط و شهریور ثبت نام و دی تکمیل وجه ولی هیچ خبری از شاسی هم نیست
محمد G : سلام .این نوع خودرو از کلاس تیبا می‌باشد .بدنه موتور همون تیبا دو هستش .با کمی تغییرات تا قطعات الکترونیکی .وهمچنین سه تا اسب بخار ..ولی از لحاظ تریم داخلی خودرو ومانیتور قابل قبوله .و همچنین قابلیت ویا ابسن سانروف ودکمه های کنترلی روی فرمان که البته کروز نیست وهمون تنظیم آهنگ وبلوتوث وسپر وحراغ های عقب که به روز شده ‌فقط همین
با درود : آقا مصطفی درسته میفرمایید بعد یک ماه تکمیل وجه ولی منظور یک ماه کاری هست .به جز ایام تعطیلات رسمی . ممکن هست یک هفته ایی یا بیشتر تاخیر در تحویل باشه .
زهرا : من هم شرایط شمارو دارم، شهریور ماه ثبت نام کردم، دی ماه تسویه کامل انجام شده ولی هیچ خبری از شاسی نیست
جهان : طی چند روز پیش رو برات شاسی میزنن
یاشار : خدایی اطلس میگن خوبه ولی نمیدونم ارزش خرید داره یا نه لطفا اگه کسی بتونه یه راهنمایی کنه ماشینه خوبی هس یا نه من خودم کویک Rداشتیم خیلی عالی بود اگه مثل کویک باشه دیگه خیلی خوبه دوستان ایا اطلس ارزش خرید رو داره یا نه و مشتریش خوب هس یا نه لطفا یه کسی راهنمایی کنه ممنون
مصطفی : سلام دوستان یک ماه دقیق بعد از تکمیل وجه تحویل میدن یک روز هم دیر تر نمیدن انقد نگران نباشید
مهرداد۷۵ : دوستان ظاهرا اونهایی که پیش فروش بودن را نسبت به فروش فوری ها دیرتر فاکتور میکنن بخاطر همین تاریخ تحویل بعضی عقب جلو شده فروش فوریها تا ۲۴ فاکتور شدن
رادمهر : پیش فروش ۱۲ درصد فروش فوری ۱۴ درصد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا : درود مشتریان گرامی امروز دعوتنامه اسفند ابلاغ خواهد گردید جهت تکمیل وجه ازتاخیر به وجود امده پوزش می طلبیم
60019تحویل 29اسفند به 21 : از داخل قسمت میز خدمت مشتری.ردیابی قرارداد .تاریخ زیر درحال فاکتور شدن
دوستان : خواهشا بگین تا چندم پلاک شدین ؟ چند روز بعد فاکتور پلاک می کنن
صادق 207 اسفند : تاریخ بروزرسانی که میشه یعنی امروز دارن اون ماشینو فاکتور میکنند.
رانا پلاس طرح مادران موعد تحویل 30لهمن تکمیل وجه 19دی : طرح مادران خراسان رضوی هیچ خبری نیست و دو روز هست رنگ میزنم نمایندگی .سر و صدا و داد و بیداد .آخرش گفت چه چند روز وقفه داریم و بعد دوباره شروع به فاکتور میکنیم خدا بخیر بگذرونه باز چه خوابی دیدند دو ماه هست رو فاکتور می‌چرخه که اللهی ایران خودرو هم لاش بچرخه ملت رو جون به لب میکنند
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 : سلام دوستان امروز کسی فاکتور شد اطلاع بدید ممنون
صادق 207 اسفند : ان شاء الله امروز فاکتور داریم. بچهای 18 دی امروز فاکتور میشن.
حسین : عزیزان گرامی ماشین تحویل میگیری تو باک چقدر بنزین باید باشه ؟
احسان : سلام دوست عزیز از کجا متوجه بروز سیستم فاکتور میشی ممنون میشم من هم راهنمایی کنی
موسی : من آبدارچی مدیرعامل ایران خودرو هستم بهش گفتم زودتر ماشیناتون تحویل بده...