سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سالار : منم فکر میکردم دروغ میگه تا پیامش رو دیدم من 6 شهریورم فاکتور نشدم ولی محمد 5 شهریور فاکتور شد
Nazi : خوش خبر باشید انشالله ما هم به زودی فاکتور شیم
فروردین : چرا فاکتور فروردین شروع نمیشه خوب اتومات بدن بجای دنده دارن که ...
احمدوند t8 شهرری : سلام به من دیر تحویل دادن از طریق دفتر خدمات قضایی و در شورای حل اختلاف ۳۰ روزه خسارت گرفتم البته تا صدور فاکتور و هزینه دادرسی هم گرفتم
شاهین جی ۱۱ آذر : شماره پذیرش تون چنده؟؟
مهدی پلاس : گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها اعلام کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا حسینی مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز بابت تاخیر در تحویل برخی از خودروها گفت: با برنامه ریزی صورت گرفته در‌چند هفته آینده تمامی خودروها به مشتریان گرامی تحویل خواهند شد. وی ادامه داد: برخی از آمارهای منتشر شده در فضای مجازی با واقعیت فاصله دارد و گروه خودروسازی سایپا از ابتدای امسال حدود 30 هزار دستگاه خودرو تولید و فاکتور کرده است و هیچ مشکلی بابت عرضه خودرو از سوی این گروه خودروسازی وجود ندارد. مدیر ارتباطات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اخذ مجوزهای لازم برای ادامه تولید در شرکت بن رو گفت: با همراهی و درایت مسئولین مربوطه و اخذ مجوزهای لازم از فردا شرکت «بن رو» به مدار تولید برمیگردد و با اضافه شدن تولید در این شرکت، تولید گروه سایپا به مرز 1900 تا 2 هزار دستگاه در روز می رسد. وی تاکید کر
شاهین : من پذیرش 14 آذر هستم ان شاالله ک فاکتور بشیم هر چ زودتر
مهدی شاهین پلاس اسفندی : منظورش روزی1900 الی 2000 می باشد
حسن : شمابین تاراودناانتخابتون کدوم هست داداش؟؟
متخصص : سلام بله ۱۱ آذر فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : شماره رو بزارید زنگ بزنیم
GXR-L - هفته چهارم اسفند : من پنج شنبه تحویل گرفتم از کارخونه سفید مشکی- تکمیل وجه 29 بهمن
دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند : دنا 6دنده تکمیل وجه 7 اسفند موعد تحویل 31رفروردین بود که در زمان تکمیل وجه گفتند 3 ماه تحویل میدن میشه 5 خرداد تحویل اما 10 اردیبهشت فاکتور شد و 11 اردیبهشت پلاک و الان توی،صدور اسناد
اطلس دی : غلط کردید شما که نمیتونید ماشین بدید ثبت نام کردید پول مردمو خوابوندید تو حساب شرکتسودشو میبرید حرومزادها اگر راست میگید شاهین بدید اطلس ندارید.کوئیک خر سوار میشه؟ باید ماشین مردمو بدید تبدیل هایی که فرستادید به درد عمه تون مبخوره.
کیوان : سلام دوستان ما هفته قبل تجمع کردیم خیلی خوب بود فقط تعدادمان کم بود این بار با نفرات بیشتری اعتراض می‌کنیم وحق خودمون رو میگیریم
حسن دوگانه : حودروی من فکر کنم از سایت تبریز بیاد .خودم سرخس هستم اول میاد تهران بعد مشهد و در نهایت سرخس .فکر کنم بعد از فاکتور دو ماه طول بکشه برسه به دستم کجا برم تو نیمه راه تحویل بگیرم به نظرتون
تبریزی : آره با سود مشارکت میتونی خانه بخری
نیلوفر : دوستان عزیز..کوییک جی اکس ال از تحویلی خرداد کسی دعوتنامه براش صادرشده....؟؟؟؟؟
حمید رضا : سلام می خواستم بدونم 6بهمن تکمیل وجه کردم موعد تحویل خودرو 14اردیبهشت هستش مثل اینکه تاخیر داره وهنوز هم فاکتور نشده چطور کسانی که دیرتر تکمیل وجه کردن فاکتور شدن اگه به ترتیب هستش این چه ترتیبیه لطفاً راهنمایی کنید چکار باید انجام بدیم
نویان : درود دوست گرامی چقد کاشان علافی داره تا ماشین تحویل بگیری؟