تلاش برای لغو مصوبه محدودسازی واردات خودرو

 

تلاش برای لغو مصوبه محدودسازی واردات خودرو

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه تعمیم بخشنامه جهانگیری در خصوص واردات کالاهای سرمایه‌ای به شریط داشتن نمایندگی به خوردو خلق الساعه است، از نامه‌نگاری برای لغو مصوبه وزارت صنعت خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت صنعت سال 93 به منظور ساماندهی واردات خودرو دستورالعمل جدیدی را ابلاغ کرد که براساس آن واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش در راستای اعمال مفاد قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان بازبینی و اصلاح شود.
 
براساس این دستورالعمل، تمام واردکنندگان خودرو ملزم شده‌اند مجوز نمایندگی خود را از شرکت خودروساز خارجی صاحب برند یا نماینده رسمی و اصلی این شرکت‌ها، دریافت کنند.
 
در این بخشنامه تاکید شده بود، در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش ، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس از عقد توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافقنامه مذکوربه سازمان توسعه تجارت ایران میسراست.
 
واردکنندگان خودرو بعد از ابلاغ این دستورالعمل اعتراضاتی را به برخی بندهای این بخشنامه وارد کردند که در نهایت وزارت صنعت با اصلاحاتی اجرای آن را از سوی واردکنندگان خودرو الزامی اعلام کرد و نمایندگی ها هم ملزم به اجرای آن شدند . البته وزارت صنعت در بهمن ماه سال گذشته مهلت 6 ماهه ای را به واردکنندگان خودرو داد تا طی این مدت اقدام به دریافت نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر کنند ولی با گذشت این مهلت شرکت‌ها موفق به کسب نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند و به همین دلیل وزارت صنعت مهلت داده شده را سه ماه دیگر تمدید کرد.
 
آذرماه امسال مهلت 9 ماهه وزارت صنعت به واردکنندگان غیر رسمی به اتمام رسید و همزمان با ابلاع بخشنامه جدید معاون اول رئیس جمهور واردات خودروهای فاقد نمایندگی رسمی از اول دی ماه 95 متوقف شد.
 
براساس بخشنامه معاون اول رئیس جمهوری که به منظور کنترل بازار ارز به وزارت صنعت ابلاغ شده بود مجموعه‌هایی که از نمایندگی اصلی مجوز ندارند دیگر حق واردات خودرو نخواهند داشت و شرط ثبت‌ سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود و ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش‌شرط مذکور ممنوع شود.
 
 واردکنندگان معتقدند بند شش این دستورالعمل قابلیت تفسیر دارد و وزارت صنعت باید در این رابطه تصمیم نهایی را اعلام کند. از طرف دیگر بحث حذف نمایندگی های غیررسمی در بازار و وجود انحصار در بازار واردات خودرو هم مطرح شده است.
 
هم اکنون واردکنندگان خودرو در حال تکاپو  برای دریافت مجوز رسمی شرکت‌های مادر برای فعالیت خود هستند اما هنوز مذاکرات به سرانجام نرسیده و در حال حاضر تعداد محدودی به عنوان نمایندگی رسمی در بازار ایران به واردات خودرو اقدام می‌کنند. این در حالی است که سهم نمایندگی های رسمی در بازار خودروهای وارداتی 20 تا 30 درصد و سهم نمایندگی های غیر رسمی در این بازار بین 50 تا 70 درصد است.
 
مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در همین ارتباط به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم می ‌گوید: معاون اول رئیس جمهور 12 دی ماه امسال خطاب به وزارت صنعت اعلام کرد که واردات کالاهای سرمایه ای صرفاً باید از نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های مادر صورت گرفته و در غیر این صورت واردات قانونی نیست که این موضوع را وزارت صنعت به خودرو هم تعمیم داده است.
 
وی با بیان اینکه قرار شد وزارت صنعت تفسیر خود را از این بخشنامه اعلام کند، افزود: طی روزهای اخیر وزارت صنعت به تفسیری در مورد این بخشنامه رسیده که براساس آن واردات خودرو از نمایندگی های غیررسمی که مجوز شرکت مادر را ندارند ممنوع است. این موضوع مشکلات زیادی را برای واردکنندگان غیررسمی به وجود آورده است چرا که آنها بیش از 50 درصد سهم بازار را در اختیار داشته و نمی‌توانند فعالیت خود را متوقف کنند.
 
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام اینکه بخشنامه معاون اول به نظر من برای جلوگیری از خروج ارز با واردات کالاهای سرمایه‌ای صادر شده است، گفت: این بخشنامه در ارتباط با خودرو نمی‌تواند نتایج مثبتی را داشته باشد چرا که سالانه 70 تا 80 هزار خودروی خارجی به کشور وارد می‌شود که بخشی از آنها را نمایندگی‌های رسمی و بخش دیگر نمایندگان غیررسمی انجام می‌دهند. برهمین اساس تقاضا در بازار هست و نمی‌توان با این تصمیمات خلق الساعه وزارت صنعت نتایج مناسبی را بدست آورد.
 
مرشد سلوک با بیان اینکه دستورالعمل ضوابط واردات خودرو که در سال 93 ابلاغ شد در طول این دو سال به نحو مناسبی اجرا و حتی ساماندهی واردات خودرو را هم انجام داده بود، تصریح کرد: این بخشنامه توانست مدیریت واردات خودورها را انجام دهد به نحوی که 96 درصد واردات خودرو توسط اعضای انجمن واردکنندگان صورت می‌گرفت. اما متأسفانه اخیراً استنباط وزارت صنعت از بخشنامه معاون اول باعث شد تا بازارخودروهای خارجی از ساماندهی خارج شود.
 
وی در خصوص اینکه در حال حاضر چه تعداد نمایندگی توانسته‌اند مجوز شرکت‌های مادر دریافت کنند، گفت: اطلاعات دقیق این موضوع را وزارت صنعت می‌داند و آنها با توجه به اسناد و مدارک واردکنندگان مجوز لازم را صادر می‌کنند.
 
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: امروز همه تمرکز زیادی را بر واردات خودرو قرار دادند و کسی نمی‌تواند خارج از چارچوب خودرو وارد کشور کند. تعدادی از واردکنندگانی که قبلا با شرکت‌های مادر فعالیت می‌کنند امروز در تلاش برای کسب نمایندگی رسمی از آنها هستند که به نظر می‌رسد مذاکرات آنها در مرحله نهایی قرار گرفته است اما باید تأکید کنم که سهم زیادی از بازار خودروهای وارداتی در اختیار نمایندگان غیررسمی است و ما نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. این تصمیم وزارت صنعت به طور حتم آسیب جدی را به آنها وارد خواهد کرد.
 
وی در خصوص بروز انحصار در بازار خودروهای وارداتی با اجرای تصمیمات جدید وزارت صنعت، گفت: بنده تعبیر انحصار را در مورد واردات خودرو قبول ندارم چرا که واردکنندگان خودرو براساس ضوابط سازمان حمایت فعالیت کرده و در صورت تخطی از این موضوع برخورد لازم با آنها انجام خواهد شد.  اگر برفرض احتمال بازار در دست تعدادی از نمایندگی‌های رسمی قرار بگیرد آنها به دو دلیل یکی عدم امکان رقابت و دیگری تفاوت قیمت‌ها نمی‌توانند انحصاری در بازار بوجود بیاورند.
 
نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به تلاش انجمن برای تجدیدنظر در تصمیم وزارتخانه اشاره کرد و گفت: مکاتباتی را با وزارت صنعت و مجلس انجام داده‌ایم که امیدواریم به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , محدودیت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

به بهانه خروج ارز همه چوبی رو دارن توسرمون میکوبن. بابا جمع کنید این بازیا رو.
اول جلو خروج زن و بچه های خودتون از کشور رو بگیرید و به جای این که تحصیل و تفریحشون توی بهترین کشورای دنیا انجام بشه همین جا اون پولا رو هزینه کنید. عامل اصلی خروج ارز همون از ما بهترونن.
هی میگن واردات عامل خروج ارز. خب عرضه ندارین برندای دنیا رو در کشور مونتاژ کنید باید وارد کنید دیگه. حالا چه فرقی میکنه توسط چه کسی وارد شه. اتفاقا اگر هر کس بتونه ماشین خودشو وارد کنه این دلال بازیا هم جمع میشه.
16:59  1395/11/05
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
1

گفت قاضی؛ این خطاکاری چه بود * گفت دزد؛ هان اگر گویم به پا خیزد ز دامان تو دود !؟
15:34  1395/11/05
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد : بعد فاکتور شدن چقدر طول کشید تا پلاک شدید؟
X5 سفید بهمن : فیدیلیتی ظاهرش خوب هست ولی موتورش کلا ۱۵۰ اسب بخار هستش برای اون اتاق بزرگ کم هستش بله اینجوریاس راه نمیره فقط ظاهرش خوب وگرنه فنی حرفی برای گفتن ندارد
شاهین gl در انتظار پلاک : سلام دوستان 24 مهر فاکتور شدم هنوز خبری از پلاک نیست. تبدیلی 21 خرداد. راستی از مادر مدیرعامل سایپا چه خبر؟
اردیبهشت۲ : سلام دوستان کسی پلاک شده ؟ لطفا تاریخ فاکتور واعلام بفرمایید من ۳ اردیبهشت تاریخ فاکتور شدنم بوده
طاها : سلام خواستم ببینم کسی شرایطش مثل من هست من ۲۷مهر ۴۰۲شاهین جی اتوماتیک ۲۹۰ پول واریز کردم مانده ۹مهر۴۰۴برام پیشنهادی شاهین جی ال دندی آمد قبول کردم امروز یک ماه شد زنگ زدم سایپا گفت هنوز فاکترم نشدید کسی مثل من هست بگه بخدا نمیدونم چکار کنم بی ماشین ماندم
صادق : سلام ماشینه خوبیه سیستم تعلیق نرمی داره و تو سرعت کم نمیاره ولی مصرف سوخت اولش بالا بود که من حساب میکردم صدی چهارده لیتر می سوزوند اما حالا به با گذشت 8000 کیلومتر مصرف سوخت اومده روی یازده ونیم دومین مشکل ماشین من مانیتورش هنگ می کنه انگار که کسی داره بهش دست می زنه خود بخود از این صحفه به صحفه میره سومین مشکل ترمزش خوب نیست ماشین قبلیم پارس بود ترمزش نسبت به این ماشین خیلی بهتر بود
cvt : سلام به همه اگر پولی که به سایپا دادید براتون مهمه ، لطفا یه تاریخ و ساعت تعیین کنید همه یکصدا تجمع کنیم و همه بدونیم تکلیفمون چیه
j7 فروردین : دوستان شرکت به مشتری ها داره دروغ میگه! من هر روزی تماس گرفتم گفتن 1 هفته هست که j7 ها دارن بارگیری میشن! به نمایندگی زنگ میزنم میگه هیچ خودرویی بارگیری نشده و مشکل شرکت پرداخت نکردن عوارض گمرک هست برای ترخیص خودرو ها احتمالا شرکت پول نداره عوارض رو پراخت کنه تا خودرو ها از منطقه بم ترخیص بشن! پس حالا حالا ها گیریم! برای این موضوع باید کمپین ایجاد بشه و پیگیری بشه شما پرداخت هم بکنی ماشین بهت تحویل نمیدن! 2 ماه تاخیر خورده ماشین هم پلاک شده مدارک هم دستمه اما ماشین رو نمیدن
صادق : سلام برای من اومد مقداری از سود تاخیر دادم برای کارت طلایی و بقیه اش هم چند روز پیش پیامکش اومد رفتم نمایندگی حواله ای بهم داد رفتم بانک صادرات و به حسابم ریختم هنوز هم پنج میلیون مونده که نمایندگی گفت بعد از چند مدت دیگه بهت میدن
زارعی : من هم شهریوری هستم هیچ پیامی نیومده برای تکمیل وجه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : داداش 30 درصد سالانه است اونم که نمیدن
سبحان : سلام دوستان من طرح فجر پیش فروش بودم تکمیل وجه 4خرداد بودم الان از نمایندگی زنگ زدن برا تحویل خودرو انشالا قسمت همه
31شهریور : سلام.سود تاخیر که نمی‌دهندولی بخوان بدن روزی چقدر میشه؟قرار داد نوشته 36درصد روز شمار ش میشه 414تومنی دادیم روزی 400تومن اینجوری که برای سایپا فاجعه میشه...
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک اس _من هم 30 تیر هستم هنوز فاکتور نشدم آخرین عکسی هم که گذاشتن همون 29 تیر هست ،30 تیر هنوز فروش عادی کسی عکس نذاشته
فرسوده : سلام در طرح فرسوده قرار بر این بود که خودرو فرسوده با خودرو نو جایگزین شود قرار نبود ما بی ماشین شویم 4 ماه از تحویل خودرو گذشته آهای مسئول بی وجدان نگذار شرکت سایپا طرح فرسوده بذاره نمیتونه تحویل بده طرح نگذاره ولی میدونم صداهای من و امثال من در این مملکت بی درو پیکر به هیچ جا نمیرسه اینا برا اون دربدری نوشتم که میخواد از این شرکت در پیت خودرو نو بگیره و خودرو فرسودشو تحویل بده
محسن : خدا اینجا اعلام فاکتوره یا هواشناسی😐😂
هادیgxl : زنگ زدم سایپا اینطوری گفت که 26 خرداد تکمیل وجه کردین ولی 4/5 به حساب نشسته
ساینا پیش فروش24بهمن : ممنون از پاسخگویی شما
وحیدgxl26خرداد : سلام من هم مثل شمام ولی خبری نیس
207 تیوتری : سلام.207tu3 فروش فوری20 مهر تحویل آبان فاکتور شدم