ثبات رویه عامل جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودرو

 

صنعت خودرو

 
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید ثبات رویه وجود داشته باشد، گفت: صنعت خودروسازی نیاز به شریک و سرمایه‌گذار خارجی دارد که سرمایه‌گذاری مستقیم، انتقال دانش و فناوری، اهتمام به داخلی سازی و صادارت 30 درصدی محصولات تولیدی به بازارهای هدف را به‌درستی انجام دهد.
 
امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بین‌المللی در صنعت خودروی ایران در پسابرجام اظهار کرد: حدود دو سال از عمر برجام گذشته و اقدامات در صنعت خودرو در مجموع زمانبر است.
وی افزود: قبل از دستیابی به برجام از سوی ایران و کشورهای 1+5 غربی‌ها در یک حرکت موذیانه و غیرقانونی در قالب تحریم‌های اقتصادی صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی را تحریم کردند و این در حالی بود که صادرات خودرو ساخته‌شده به ایران را تحریم نکردند، که این موضوع منجر به افزایش بیش‌ از حد واردات خودرو به‌خصوص خودروهای لوکس به ایران شد.
او یادآور شد: در چند ماه گذشته دولت با توجه به میزان واردات، دستیابی به توافق هسته‌ای و تنوع بالای محصولات وارداتی شرکت‌ها را ملزم به آن کرد تا از شرکت‌های مادر نمایندگی رسمی واردات، فروش و خدمات پس از فروش دریافت کنند که اگر این قانون به‌درستی در ایران رعایت شود تنوع محصولات بیش از گذشته خواهد بود و از سوی دیگر خدمات بین‌المللی از سوی شرکت‌های مادر در ایران ارائه خواهد شد.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید واردکنندگان را به تولید خودرو در کشور ترغیب کرد اما نباید این ترغیب به‌گونه‌ای باشد تا انحصار در بازار ایجاد شود.
او خاطرنشان کرد: خودروسازان بین‌المللی به ایران نگاه ویژه‌ای دارند اما باید به این موضوع دقت شود که هر کشور در خودروسازی دارای ظرفیت مشخصی است و در شرایطی که بیش از ظرفیت یک کشور شرکت‌های خودروسازی به تولید و سرمایه‌گذاری بپردازند تیراژ تولید به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه در صنعت خودرو باید مدنظر قرارگرفته شود، گفت: باید دولت با تعرفه گذاری مناسب واردات را مدیریت کند تا واردکنندگان بیش‌ از حد نیاز بازار به واردات سوق پیدا نکنند و از سوی دیگر به سمت سرمایه‌گذاری در راستای تولید حرکت کنند.
کاکایی یادآور ‌شد: امید می‌رود در بلندمدت سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی به‌گونه‌ای رشد کند تا تعرفه‌های گمرکی کاهش یابد و صنعت خودروسازی کشور در یک فضای کاملاً رقابتی فعالیت کند.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: نباید هر سرمایه‌گذار خارجی به کشور وارد شود، بلکه ایران نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که شروط کشور مبنی بر سرمایه‌گذاری مستقیم، صادرات 30 درصد تولیدات به بازارهای جهانی و داخلی سازی را بپذیرد، البته ناگفته نماند با توجه به آنکه ایران در زمینه جذب سرمایه‌گذار دارای رقبایی است، دولت باید مشوق‌هایی در نظر بگیرد.
او مهم‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذار خارجی را شفاف‌تر شدن قوانین صادرات، تولید و واردات دانست و بیان کرد: ثبات رویه عملاً منجر به حفاظت و امنیت از سرمایه‌گذاری می‌شود و باید تصمیمات در زمینه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در طی یک برنامه پنج‌ ساله پیگیری و اجرایی شود تا فعالیت‌های اقتصادی دچار خدشه نشود.
 

منبع

ایسنا

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , برجام






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : سایپا ، ایران خودرو تا ۶ تیر تعطیل شدن 😐😐
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام دوستان . خواهشا یکی توضیح بده اگه نتونیم دعوتنامه مرداد رو تکمیل وجه کنیم چه اتفاقی می افته ؟ خواهشا شما هم پیگیر بشین و زنگ بزنید ایرانخودرو که بهمون وقت بده تو این اوضاع وضع خرابه به سختی میشه پول جور کرد نمیدونیم چیکار کنیم خدایا شکرت
کیان و کارن : سلام برای من یه مبلغ 112 تومان جدید اومده زده عدم تکمیل وجه این چیه باز زدن کسی می دونه ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید
123 : لطفا بفرمایید سود تاخیر از چه زمانی به بعد تعلق می‌گیرد
مجید : سلام دوستان من تحویل 31 ام فروردین بودم بعد از مدتی اسمس اسقاط برام اومد تا این لحضه فاکتور نشدم اکه کسی فاکتور شد لطفا به من خبر بده چکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید
3 تیر : والا فعلن هیچی نشدیم الانم ایران خودرو میره تعطیلات تابستون فک نکنم با این وضعیت فاکتور بشیم
رانا : سلام املاک و اسکان ثبت نام کردی؟
مهدی : با سلام یک سوال منظور از بازبینی کیفیت خودرو چیه ؟چون ماشین ثبت نامی من یک خرداد فاکتور شد از تاریخ 5 خرداد تا قبل از تعطیلات یعنی 13 خرداد چند بار پیامک تحویل حضوری اومد خلاصه اینکه 17 خرداد داخل کاستومر حمل خودرو به نمایندگی تیک سبز خورد بعد از چند روز که ماشین نیومد زنگ زدم نمایندگی میگه ماشین ارسال نشده و بازبینی کیفیت خورده همه مدارکش هم اومده و بیمه ماشین هم از 18 خرداد شروع شده
مجید : سلام کسیاز فرسوده 31فروردین که اسمس اسقاط اومد فاکتور شده لطفا منو راهنمای کنید
سمندسورن 13اسفند : سلام سمندسورن پلاس مشکی متالیک وابنوس یعنی چه منظورکه سرامیک میکنن من که نفهمیدم میشه راهنمایی کنیدممنون میشم
پرکان آل موسی : اگه تاموعدمقررواریزنکنی بایدصبرکنی تادعوت نامه های منقضی دوباره بیادکه دوسه ماهی طول می کشه تابیادمن یه تاراتحویل خردادداشتم واریزنکردم تاهنوزنیومده