همه‌چیز در یک خودرو، حجم موتور آن نیست

 

همه‌چیز در یک خودرو، حجم موتور آن نیست

 
از ابتدای قرن بیستم که صنعت خودرو پایه گذاری شد تا همین امروز که موتور ماشین‌ها تغییرات بسیاری به خود دیده‌اند مردم کمتر شناختی نسبت به مشخصات هر پیشرانه دارند و هنوز هم اغلب خریداران کیفیت موتور خودرو و شاید کیفیت یک خودرو را از روی تعداد سیلندرها، حجم موتور و میزان قدرت تولیدی خودرو تشخیص می‌دهند. اینجا در یک گزارش سعی کرده‌ایم کلیشه‌های رایج درباره موتور خودروها را با دلایل منطقی و آوردن مثال‌های روشن رد کنیم تا شاید درکی دقیق‌تری از مشخصات موتورهای مدرن پیدا کرده و هنگام انتخاب خودرو بتوانید به خوبی تفاوت‌های هر محصول را درک کنید.
 
 
نسبت مستقیم حجم موتور با مصرف سوخت
 
حجم یا ظرفیت موتور (پیشرانه) در واقع مجموع حجم سیلندرها است و معمولا در اصطلاح عامیانه معیاری برای تعیین قدرت خروجی پیشرانه به شمار می‌رود. قبلا با بالا رفتن حجم، سطح قیمت عمده خودروها بالاتر می‌رفت چون نشانه مهم یک خودروی گران موتور حجیم آن بود اما امروزه در بسیاری از محصولات گرانقیمت شاهد به‌کارگیری موتورهای توربو و کم‌حجم هستیم. همین الان ب.ام.و ۷۳۰ که در ایران قیمت حدود ۹۰۰ میلیونی دارد همانند زانتیا از حجمی معادل ۲۰۰۰ سی‌سی سود می‌برد.
 
 
اسب بخار همه چیز نیست!
 
هرچه سیر تاریخ را معکوس کنیم و به عقب برگردیم بیشتر به این گزاره پی می‌بریم که موتورهای قدیمی‌تر با کمک حجم و سیلندر بیشتر به افزایش قدرت نائل می‌شدند و هرچه جلوتر می‌آییم این هدف از طریق افزایش راندمان موتور و نصب سیستم‌های سوپرشارژر و توربوشارژر روی موتور محقق می‌شود. اسب بخار در یک تعریف علمی به میزان نیرویی گفته می‌شود که موتور در هر ثانیه بتواند وزنه‌ای معادل ۷۵ کیلوگرم را به طول یا ارتفاع یک متر بکشد و بلند کند. جدا از تعریف علمی اما با کمک اسب بخار می‌توان سنجید موتور چه مقدار توانایی کشش به هر خودرو می‌دهد. این یعنی اسب بخار رابط بین وزن و میزان جابجایی خودرو را در هر لحظه بیان می‌کند. هرچه خودرو سبک تر و اسب بخار تولید شده توسط موتور بهتر باشد این یعنی توانایی موتور شما برای حرکت سریع و پرشتاب بیشتر است. خودروهای سوپراسپورت بهترین مثال برای آن مورد هستند چرا که اغلب بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو داشته و کمتر از ۱۴۰۰ کیلو وزن دارند.
 
البته بازهم همه چیز به اسب بخار نیست و در میان سدان‌های شهری، کراس‌اوورها و هاچ بک‌ها کمتر مصداق دارد چرا که مسائلی به غیر از سرعت و شتاب در اولویت هستند. مصرف سوخت اندک، ارائه حداکثری نیروی موتور در دورهای پایین و نیز استهلاک اندک سه فاکتور مهمی هستند که معمولا بیش از اسب بخار باید مد نظر خریداران قرار گیرند. موتورهایی که در ساخت آن ازسیستم پاشش سوخت مستقیم و چندنقطه‌ای (Mpi)، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (vvti)، آلیاژهای مدرن نظیر منیزیم و آلومینیوم، و سیستم ۴سوپاپه برای هر سیلندر استفاده می‌کنند عموما دارای تکنولوژی جدیدی بوده و خریدشان به صرفه است. برای نمونه موتور خودروی هیوندای آی۲۰ مونتاژ کرمان موتور با داشتن تنها 1.4 لیتر حجم، به لطف به‌کارگیری همه این موارد ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند در حالی که کمتر از۶ لیتر سوخت مصرف کرده و کشش مناسبی هم دارد. در عین حال موتور خودرویی مثل پژو پارس با حجم ۱۸۰۰ سی‌سی تنها ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و چیزی بیش از ۹ لیتر مصرف سوخت دارد.
 
 
موتورهای توربو قدرت جادویی دارند
 
یک خودروی خانوادگی اعم از سدان، هاچ بک یا کراس‌اوور باید کشش ثانویه خوبی داشته باشد تا بتواند به راحتی در ترافیک شهری، جاده‌های پرفراز و نشیب، و یا مناطق سنگلاخی به راحتی حرکت کنند. موتورهای توربو در عین شتاب اولیه مناسب، شتاب ثانویه بالایی را به خودرو ارزانی می‌کنند. رنو تالیسمان با اینکه همانند پژو ۲۰۶ تنها 1.6 لیتر حجم موتور دارد اما قدرتی معادل موتور ۳ لیتری و شش سیلندر نیسان ماکسیما که ۲۰۰ اسب بخار است به راننده اعطا می‌کند. اما چطور موتورهای توربو چنین عملکرد بالایی دارند.
 
بگذارید با یک مقایسه شروع کنیم . موتور پژو ۲۰۰۸ محصول جدید ایران خودرو با حجم کمتر از ۱۶۰۰ سی‌سی بیش از ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد و موتور لیفان ۸۲۰ هم با حجم ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۶۰ اسب بخار نیرو دارد.
 
این میزان قدرت‌ اما در پژو ۲۰۰۸ باعث افزایش مصرف سوخت نشده چرا که موتور ۲۰۰۸ از آخرین فناوری‌های روز جهان بهره برده است. موتور لیفان چینی اما تنها به زور حجم بیشتر مصرف بنزین بیشتر توانایی تولید نیروی بیشتر را دارد. جالب است بدانید که شرکت فورد با داشتن قوی‌ترین موتور ۴ سیلندر جهان، صاحب بهترین موتور جهان در این کلاس است به طوری که موتور 1 لیتری و توربو این شرکت با نام اکوبوست قدرتی معادل 174 اسب بخار دارد که بیش از میزان نیرویی است که موتور 2500 سی‌سی نیسان ایکس تریل تولید می‌کند. در گزارش‌های بعدی بیش از این به ویژگی‌های هر موتور اعم از گشتاور یا نسبت موتور و جعبه دنده می‌پردازیم.
 
 
 
 

منبع

هفت صبح


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اسب بخار , مصرف سوخت , توربو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

شریفی
4

گشتاور هیوندای i20 فقط 137 نیوتن متر در دور 4200 هست ولی xu7 میتونه 153 نیوتن متر در دور 3000 تولید کنه . یعنی هم گشتاور بیشتری داره و هم در دور پایین تر تولید میشه . اگر موتور i20 رو بزنید روی پارس اونوقت دیگه تو سربالایی ها حسابی کم میاره . ضعف کشش رو دقیقا میشه در موتورهای کم حجم بدون توربو دید . مثل همین tu5 و xu7 که پارس xu7 تو سربالایی کشش بهتری داره چون گشتاور دور پایین xu7 بهتر هست .
بی دلیل نیست که کارول شلبی گفته : اسب بخار ماشین رو می فروشه اما گشتاور مسابقه رو برنده میشه .
نویسنده این مقاله که موتور i20 رو با موتور 1800 پارس مقایسه کرده دیگه به گشتاور توجه نکرده . شاید هم اصلا نمیدونسته گشتاور چیه و چه تاثیری داره .
11:35  1396/08/14
گزارش
پاسخ دادن
کاوه
9

با این بحث های فنی و کارشناسی که گفته شد و درست هم هست، چرا هنوز در ایران خودروهای قدیمی با کارآیی کم و مصرف سوخت بالا تولید می شود؟
چرا این قدر باید هزینه بیخودی بدهیم و محیط زیست خود را بی جهت آلوده کنیم؟ آیا فکر حسابگر و دوراندیش در این کشور وجود ندارد؟
19:19  1396/08/09
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
3

برو بابا تو این مملکت همه به فکر دزدی و اختلاس و سواری گرفتن از مردم ان
شما در مورد محیط زیست و دور اندیشی حرف میزنی؟؟؟فازت چیه
اینا این قضایا رو به اونجاشون گرفتن
00:26  1396/08/10

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
تارا اتومات اذر : سلام دوستان یه سوال داشتم ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد یعنی چی؟؟؟؟؟؟
سمانه : خانم نازنین منم شرایطم دقیقا مثل شماس ۴ دی ماه ۲۹۱ واریز کردم‌هفته چهارم‌مهر ماه بودم ولی خبری از تکمیل وجه و دعوتنامه نیس چطوری میشه اخه؟
فاکتور 2 اردیبهشت : من 24-07 فاکتور ، 26-07 پلاک امروز علامت دایره تحویل زرد رنگ شد وضعیت هم نوشته تحویل شده تماس گرفتم سایپا و نمایندگی میگن مجوز خروج اخذ شده ، تحویل پیمانکار شده و تا چند روز آینده تحویل نمایندگی خواهد شد .حالا ببینیم این چند روز واقعا چند روزه ، دود اومدیم بعد 8 ماه تاخیر والا قبلا علامت تحویل روشن میشد یعنی تحویل نمایندگی شده بود ، الان میدن پیمانکار میزنن تحوی شده!!!
نازنین : دوستان من الان رفتم دعوتنامه مرداد ک میگن اصلی بوده رو دیدم راسته چون توش قید نشده که دعوتنامه پیشنهادی میباشید درصورتی که قبلا می‌نوشت پیشنهادی هست .بخاطر همون شما باید مبلغ جدید رو واریز کنید
حسن اقا : 1920 چجوری حساب کردی
Samirax5 : نه دیگه ۱۹۲۷ تقریبا درمیاد چون ۱۳۰ هم برمی‌گردانند
نازنین : خطاب به میثم .برای من پیام نیومده که شامل گرونی نمیشید و من خیلی استرس کشیدم .و موعد من مرداد بود ک فقط خرداد تبدیل امد نزدم .اما آبان امد به قیمت قبل امد و منم تبدیل زدم .اما تا جایی که میدونم هردعوتنامه ای که بیاد اگر اجباری باشه مینویسه اجباری اما تاالان همیشه پیشنهادی امده برای همه .مگر اینکه شگرد جدید سایپا باشه .درکل امسال برای من کلا ۲ بار دعوتنانه امد که یکیشو پرداخت کردم
سینا : 4 تیر تحویل گرفته ام تکمیل وجه 20 اسفند 9 میلیون و هشتصد هم جریمه دیرکرد روی سند زده شده تا الان خبری از پرداخت این نوبرانه سایپای منحوس نیست.
بهنام : من که شخصا ۲۹ اردیبهشت پرداختی داشتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جواد : گل بگیره اون شرکت زامیاد و که مردمو اینجوری گرفتار میکنن
جواد : داداشیا ما اول برج 5 ثبت نام کردیم تحویل یه ماهه هنوز تحویل نگرفتیم 10روزه پلاکم شدیم چراغ تحویلم روشن تازه تحویل حصوری هم ثبت کردیم نه پیامی اومده نه زنگی زدن بعد شما منتظرین اکستند ثبت نام کردین بهتون بدن از اسفند زودتر گرفتین هر چی خاستین بگین
تکسوز سوخته مال : رفقا لطفا خواهشا مرامی معرفتیی هرکی فاکتکرشد ننویسه و در بره لطفا تاریخ تکمیل و نوع طرح و شماره پذیرش را بزاره دمتون گرم ناز دارین صفا دارین عشقین عشق
زابل : سلام تازه اینجا را پیدا کردم اکثر پیاما ره خوندم صدای شما ره شنیدم خیلی بدبخ شدن دوگانه ها چرا حتی اینجا شهرستان سرباز زابل هم دوگانه صفر قسطی هس هم تکسوز قسطی جدی علت چیه؟ تحویل مردم که نمیدن بگیم مال مردمه آوردن بفروشن .بعد کی حاضر میشه قسطی بده اگه قسطیه چرا چک ها ماه ب ماه در وجه نمایندگی سایپا ثبت میشع اصا چرا تاریخ برو تحویل میدن ؟ وجدانن یه شلوغی سراسری باید بشه جلو نمایندگیها بجان خودم به نصف روز نمیکشه همه را تحویل میدن میبینن ساکتیم میگن ولشون کن
207tu5pپانادیماه : فاقد صف فاکتور یعنی خیلی تاخیر داره تا صف انجام بشه تا به نوبت بدن خیلی تاخیر میخوره احتمالا تحویل دیماهی هارو 1405 بده چون الان دارن تحویل شهریور ماه رو میدن
سلیمه : من امروز برای اعتراض به شاهین آمده بودم دیدم دارن شماره درخواست یه عده رو یاداشت میکنن. ولی من متوجه نشدم جریان چیه. اما هیچ تجمع و اعتراضی در کار نبود
محمد نورآباد لرستان : سلام دوستان سوم آبان پلاک شدم تحویل حضوری بودیم دوتا نوشتیم با رفیقم اون امروز تحویل گرفت برا من هنوز پیامک نیومده، پیامک بیمه هم برا دوتامون نیومده بعد تحویل حتما شکایت کنید واسه تاخیر
کوییک اس : تکمیل وجه سی و یکم مرداد اشتباه نمیکنی
ساینا s پیش فروش : سلام برادر، والا من یک شنبه هفته پیش فاکتور شدم و دیروز خودرو از نمایندگی تحویل گرفتم
بیات : من تحویل تیرم و 21مهر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتورم نشدم .