ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

 

ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

 
شنیدن قصه‌ی خرید آسان خودرو در اروپا و شنیدن خبر گرانی‌های پشت‌سر هم ماشین در ایران مرا دقایقی به فکر واداشت. همین شد که دست به قلم شدم و خواستم یک مقایسه‌ی خیلی ساده از شرایط خرید یک خودرو در ایران و آلمان بنویسم.
 
سایپا بازهم ماشین‌هایش را گران کرد، آن هم نه دویست سیصد هزار تومان، بلکه بین یک تا ۵ میلیون تومان ناقابل! بعد از آن شنیدیم که این افزایش قیمت کاملا طبیعی است؛ چون همه‌چیز گران شده، چرا ماشین چند میلیون تومان گران نشود!؟
 
البته گرانی ماشین، قصه‌ی جدیدی نیست و قبل این هم ماشین در ایران اصلا ارزان نبود. حالا به لطف رشد صعودی و غیرقابل بازگشت قیمت خودرو که هر چند وقت یک‌بار شاهدش هستیم، یک کارمند ساده به تلاش، پول و عمر بیشتری نیاز دارد تا صاحب یک خودروی ارزان‌قیمت شود.
 
چند ماه پیش، یکی از دوستانم به آلمان رفته بود و برایم از شرایط آن‌جا تعریف می‌کرد؛ از این که یک کارمند ساده می‌تواند با حداقل حقوق ماهیانه ظرف چند ماه به راحتی صاحب یک خودروی صفر روز شود. حالا بماند که یک کارمند معمولی و بالارده در یکی از شرکت‌های مهندسی، می‌تواند با کم‌تر از یک‌سال کار کردن، یکی از جدیدترین مدل‌های مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و آئودی را بخرد. ماشین‌هایی که برای من و شما وسوسه‌ برانگیز است و اکثر ما ایرانی‌ها از تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش با چنین ماشین‌های جذابی محروم هستیم!
 
با یک جستجوی ساده در گوگل، متوجه می‌شویم که حداقل حقوق یک شهروند آلمانی حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه است؛ این یعنی اگر یک کارمند ساده‌ کم‌تر از ۵ ماه به پولش دست نزند، می‌تواند جدیدترین مدل ساندرو استپ‌وی را با قیمت ۶٫۹۹۰ یورو (حدود ۳۳ میلیون تومان) بخرد. حالا اگر بیاییم دستمزد پایه‌ی اعلام شده‌ی ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومانی توسط وزارت کار را درنظر بگیریم، یک کارمند ساده در ایران باید بجای ۳۳ میلیون تومان برای خرید مدل جدید ساندرو استپ‌وی، ۵۵ میلیون تومان برای تهیه‌ی مدل قدیمی‌تر هزینه کند! نکته‌ی جالب اینجاست که برای خرید همان مدل قدیمی‌تر این ماشین با میزان درآمد گفته شده، بجای ۵ ماه به ۵ سال زمان نیاز است؛ یعنی کارمند ساده‌ی داستان ما باید از امروز کار کند و به پول خود دست نزند تا در سال ۱۴۰۱ صاحب ساندرو استپ‌وی مدل قدیمی و از رده‌خارج بازار جهان شود.
 
خب این شرایط آرمان‌گرایانه بود، چراکه به خاطر هزینه‌های سنگین زندگی یک کارمند نمی‌تواند برای چند سال پولش را برای خرید یک ماشین جمع کند. بنابراین بیاییم انتظارمان را با نگاهی واقع‌بینانه کم کنیم و حداقل خودروی صفر ارزان‌قیمت در ایران را درنظر بگیریم؛ پراید! پراید صفر در بازار امروز با قیمت بیشتر از ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. کارمند ساده‌ی داستان ما بازهم به بیش از ۲۲ ماه زمان (عمر) نیاز دارد تا بتواند یک پراید صفر بخرد. تمام این شرایط برای وقتی است که شخص به درآمد خود اصلا دست نزند تا بعد چند سال صاحب حداقل ماشین بازار شود.
 
پراید طراحی ۳۷ سال پیش است. ما برای ماشین تقریبا ۴۰ ساله، ۲۱ میلیون تومان هزینه میکنیم که برای خرید همین ماشین با حقوق گفته شده به ۲ سال عمر و پس‌انداز حقوق نیاز است!
 
اگر دلار را ۴ هزار تومان فرض کنیم و هزینه‌ی تعرفه‌ها را صفر درنظر بگیریم، ما می‌توانستیم با کم‌تر از ۶۰ میلیون تومان صاحب ماشین‌های برند، روز و شیکی مثل تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت شویم، نه این که با همین قیمت مجبور شویم به سراغ خرید ماشین‌های قدیمی و مونتاژ داخل مثل دنا و ساندرو برویم. هرچند ماه یک‌بار همین ماشین‌ها هم گران می‌شوند و بعد از آن می‌شنویم که این گرانی خیلی هم طبیعی است!
 
به هرحال می‌توانست یک شوخی خنده‌دار باشد یا یک جوک کوتاه در یکی از هزاران کانال‌ تلگرامی ولی حالا تبدیل به واقعیت تلخ برایمان شده: ما در ایران با کم‌ترین حقوق، گران‌ترین ماشین‌های دنیا را می‌خریم! اما ایرادی ندارد، اگر روزی توریستی را دیدید که به شما گفت، این چه ماشین‌های قدیمی، ناشناخته و تکراری هستند که شما در شهرتان دارید ؟ در جواب بگویید، ماشین‌های ما را دست کم نگیر؛ این‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا هستند!
 

منبع

دیجیکالا


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایرانی , گران‌ترین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاوه
0

جو منفی ندهید، ایران بهشت است!
10:17  1396/08/12
گزارش
پاسخ دادن
کمب
0

چرت نگو بابا انگار تو خوابی.قیمت ماشینهارو با5 سال پیش مقایسه کن بعد بگو بهشت.اینجا خوده جهنمه
23:49  1396/08/12

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : تجمع قراره جلوی امور مشتریان سایپا انجام بشه گویا مکان قبلی عوض شده هر کی تونست شنبه ساعت 10 اونجا باشه
مهدی : خیلی مبارکه ردیف قراردادتون چند بود؟
محمد تقی افشاری : اقاارش چندروزطول می‌کشه بعدازفاکتور،پلاک بشه دقیقا
نیسان آبشنال : آقا تکلیف مردم چیه نیسان ثبت نام کردیم فاکتور شده پلاک نمیشه هیچکیم پاسخگو نیست یکی نیست یه جواب حسابی به ما بده
محمد تقی افشاری : سلام آقا آرش شما کی فاکتورشدید،الان پلاک شده یان
علی شاهین : کسی حق مارو نمیده تا ما خودمون حق خودمونو نگیریم پس قرار ما ساعت ۱۰ روز شنبه امور مشتریان سایپا
طرح فرسوده : دوستان من دیروز سایت چک کردم فاکتور شدم الان رفتم دیدم تمام مراحل به عقب برگشته علت چیه ؟؟
علی شاهین جی آذرماه : قرار مالباختگان خودرو شاهین ساعت ۱۰ روز شنبه امور مشتریان شرکت کلاهبردار سایپا
تارا v1 : سلام دوستان تارا دستی فروش فوری تکمیل ۱۵ مرداد تحویل ۱۴ شهریور یه ساعت پیش فاکتور شد رنگ سفید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : سلام مبارکتون باشه تکمیل وجه کی بودی هفته چندم دی ماه و رنگ ماشین چی بود
فوق العاده 23 بهمن : سلام صبح فاکتور شدم اینم شماره پذیرش 12161596
سورن 31 شهریور : پس این ماشین ما چرا فاکتور نشد ، دیروز تبدیل اومد زدم ولی هنوز فاکتور نشده . تحویل 31 شهریور ، تکمیل وجه 23 تیر
دنا : 92800 تاثیر مصوبه شورای رقابت کسورات زده یعنی بهمون برمیگردونن
سهیل : دوستان راسته میگن تا 1 مرداد فاکتور کردند ؟من زنگ زدم گفتن تا 1 مرداد فاکتور شده
تحویل مرداد : سلام کسی میدونه آماده برای تحویل چقدر طول میکشه؟ امروز پلاک شد تا کی باید صبر کنیم تحویل بگیریم؟
سورن تحویل 31 مهر : آقا این درسته که هر کس تا حالا تبدیل زده دریچه برقی بهش دارن یا کسی هم سیمی ب.ده با تبدیل؟
فوق العاده 23بهمن : کدوم پیج گذاشته؟
سید ممد ممدی : سلام دوستان کی میدن کوییک s تکمیل وجه 23 تیر الان 60 روزم رد کرده زنگ زدم گفت تا 22 تیر فاکتور شده
رانا : برنامه از 617شده 622میلیون