۵ هزار خودروی الکتریکی در راه پایتخت

 

۵ هزار خودروی الکتریکی در راه پایتخت

 
معاون مرکز خودرو و توسعه‌ی فناوری خودروهای الکتریکی پژوهشگاه نیرو، از ورود ۵ هزار خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران و طراحی اولین مدل آزمایشی ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی خبر داد.
 
 
بحث ورود و استفاده از خودروهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی ایران در دولت یازدهم مطرح شد و در این زمینه برخی از مسئولان نیز با خودروهای الکتریکی عکس‌های یادگاری گرفتند و پس از آن همه چیز به فراموشی سپرده شد؛ به نحوی که تا به امروز هیچ خودروی الکتریکی وارد کشور نشده است.
 
در همین زمینه مهدیه علی بخشی، معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم از برنامه‌های این سازمان در زمینه ورود و به‌کارگیری خودروهای الکتریکی در کشور گفت. وی در این زمینه اعلام کرد:
 
تمرکز اصلی مرکز فناوری خودروهای الکتریکی بر توسعه‌ی زیرساخت‌های مورد نیاز این نوع خودروها است. مهمترین زیرساخت مورد نیاز در این زمینه، تاسیس ایستگاه‌های شارژ و تامین انرژی مورد نیاز این خودروها است. باید توجه داشته باشیم که ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف دنیا دارای استانداردهای متنوعی هستند و در حال تلاشیم تا برای کشور خودمان نیز استانداردسازی لازم را انجام دهیم. همچنین بومی‌سازی ایستگاه‌های شارژ و یافتن مکان‌های مناسب جهت نصب این ایستگاه‌ها از دیگر برنامه‌های ما است. باید با دقت و با برنامه‌ریزی دقیق برای سال‌های آینده گام برداریم. دوچرخه و موتورهای الکتریکی بار زیادی از شبکه‌ی برق نمی‌گیرند؛ اما اگر استفاده از خودروهای الکتریکی در کشور رواج پیدا کند شبکه‌ی ما باید تحمل بار زیاد را داشته باشد.
 
 
علی‌بخشی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی وی درباره زمان‌بندی طراحی و پیاده‌سازی این طرح نیز گفت:
 
برای ۱۰ سال آينده در حال برنامه‌ریزی هستیم. باید توجه داشته باشیم که خودروهای الکتریکی توان شبکه‌ی برق را بر هم خواند زد و در صورت عدم آگاهی و پیش‌بینی این شرایط، سیستم دچار اختلال خواهد شد. باید استانداردهایی که در جهان مطرح است را پیاده‌سازی کنیم و البته استانداردهای بومی خودمان نیز باید شکل بگیرد.
 
علی بخشی از آغاز به کار فعالیت‌های مرکز فناوری خودروهای الکتریکی از سال ۹۴ گفت و اعلام کرد که نقشه‌ی راه این سازمان ۱۰ ساله بوده و تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی‌ها انجام شده است. از دیگر بخش‌های این مرکز که علی‌بخشی به آن اشاره کرده است زیرساخت آزمایشگاهی است که نه تنها برای ایستگاه‌های شارژ خودرو مورد نیاز است بلکه در زمینه اجزا و قطعات خودروهای الکتریکی نیز اهمیت دارد. وی از بررسی آزمون‌ها و استاندارهای مورد نیاز برای این دست از خودرو گفت و خاطر نشان کرد:
 
باید یک شبکه‌ی آزمایشگاهی گسترده در کشور پیاده‌سازی شود که نه تنها پژوهشگاه نیرو، بلکه صنایع خودروسازی و تمام بخش‌های مرتبط با خودروهای الکتریکی را نیز تحت پوشش خود قرار دهد. با تشکیل کارگروه ملی خودرو طی ۲ سال گذشته تلاش کردیم جلساتی را با ارگان‌های مرتبط از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت کشور، سازمان محیط زیست، سازمان گسترش، شهرداری تهران و سازمان ملی استاندارد برگزار کنیم. موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شده و بیشتر مباحث حول آیین‌نامه و دستورالعمل نحوه اجرای استانداردها بوده است. در بخش فنی نیز با شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، ایپکو و شرکت‌های دانش بنیان نیز ارتباط داشته‌ایم.
 
 
علی بخشی ضمن ابراز امیدواری جهت نهایی شدن استاندارد ملی ایستگاه‌های شارژ تا پایان سال، از اقدامات این سازمان در قالب پروژه‌های پایلوت در شهرهای مختلف مانند تهران، اراک، مشهد و اصفهان در زمینه‌ی راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ موتورسیکلت‌های الکتریکی گفت. وی از چالش‌های پیش روی این طرح‌ها گفت و اذعان داشت:
 
هنوز در بعد اجرایی هیچ اقدامی در کشور انجام نشده و چالش‌های مختلفی در این راه وجود دارد. یکی از مهمترین مسایل بحث قیمت خودروهای الکتریکی است که رقم بالایی به شمار می رود. شهرداری تهران به صورت مستقل در حال وارد کردن ۱۲ ایستگاه شاٰرژ از خارج کشور است و ما نیز در پژوهشگاه، به دنبال طراحی و ساخت ایستگاه‌های شارژ معمولی و سریع هستیم. برای تجاری‌سازی این طرح‌ها نیز با برخی از شرکت‌ها مذاکراتی داشتیم و امیدواریم تولید این ایستگاه‌ها در آینده نه چندان دور به صورت انبود درآید.
 
علی بخشی در ادامه از ورود چندین ایستگاه‌ شارژ خارجی به کشور جهت بررسی، مهندسی معکوس و همچنین جلب اطمینان مردم نسبت به این تکنولوژی کفت و اعلام کرد که تکنولوژی خودروهای الکتریکی چندان پیچیده نیست و شرکت‌های ایرانی نیز قادر هستند این خودروها را طراحی کرده و بسازند. وی در ادامه افزود:
 
خودروسازان داخلی از جمله دو شرکت ایران خودرو و سایپا با همکاری برخی از دانشگاه‌های کشور در حال ساخت خودروهای الکتریکی هستند. بسیاری از دانشگاه‌های کشور به بحث طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی ورود پیدا کرده‌اند.
 
 
معاون مرکز خودرو و توسعه فناوری خودروهای برقی پژوهشگاه نیرو از برنامه‌ریزی‌ این مرکز جهت واردات ۲۵۰۰ ایستگاه‌ شارژ، یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت الکتریکی به کشور تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و اعلام کرد که در حال حاضر شهرداری تهران آماده تزریق حدود ۵ هزار دستگاه خودروی الکتریکی به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر است. وی در پایان اعلام کرد:
 
تعدادی خودروی الکتریکی وارد کشور شده که مشکل پلاک‌گذاری دارند و همچنان بلاتکلیف هستند. اما شهرداری تهران در حال وارد کردن ۵ هزار خودروی برقی برای حمل و نقل عمومی پایتخت است. پیش‌بینی‌ می‌کنیم این امر در سال آینده حتما محقق شود. هر خودروی الکتریکی یک ایستگاه شارژ خانگی خواهد داشت که همراه با خودرو، به فروش می‌رسد. اصولا عمده‌ی شارژ مورد نیاز خودرو از طریق این ایستگاه‌های خانگی تامین می‌شود اما همواره تعدادی ایستگاه شارژ عمومی نیز برای خودروها در نظر گرفته خواهد شد.
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی الکتریکی , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
0

خدا میدونه روی این طرح چقدر بودجه رد و بدل شده و آخرش هم میگن ب مشکل خورد و ...
23:31  1396/10/12
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 28 مهر اطلس : سلام دوستان یعنی تبدیل هم نمیکنن؟
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام دوستانی که تبدیل زدن از 75 به 100 و ماباتفاوت دارن توصیه میکنم مابتفاوت رو پرداخت کنن وگرنه خودرو سند نمیخوره از خسارت تاخیر کم نمیکنن
ترامپ xu7 p : سلام داستان چیه 10 خرداد فاکتور نشدم هنوز
اف ایکس 404 : اونایی که پارسال افزایش قیمت داشتن ثبت نام سال 403 بودن قیمت هم تو بخشنامه و قرارداد علی الحساب بوده
اشتری : اسکل جان .منظورم از تأیید اینه که پاسخ دادن و گفتن که اخطار به خودروساز داده شده و منتظر جواب هستن.خیلی ها شکایت کردن و فقط من تنها نبودم.
اف ایکس 404 : عزیزان آنقدر حرف دیون نزنید چه دیونی
207فلز اردیبهشت : من زدم نمایندگی پرسیدم گفتن تحویل فوری 90روزه رو با نهایت 10الی 15روز تاخیر میدن ولی پیش فروش و طرح های دیگه یه 30تا 50روز تاخیر میخوره بهشون بخاطره سود تاخیر کمشون
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : لعنت خداو عالم و ادم بر مدیریت و کارکنان و مسئول مملکت و سایپا
وحید : دوست عزیز dae و لاندای مربوط به دنده اتوماتیک هست 6 دنده دستی شامل این موارد نمیشه
محمد موتور جدید : با سلام یازدهم خرداد ماه هنوز فاکتور نشد، کسی می دونه داستان چیه سورن موتور جدید 10 روز فاکتور نمیشه؟؟؟؟؟؟