سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ارمان بک x3 : والا هیچی همثن مرحله تکمیل وجه شاسی هم‌نشده هنوز تحویلش قرار بود ۱۵ خرداد باشه
آقا اهورا : سلام لطف می کنید بگوئید تکمیل وجه شما برای چه تاریخی بوده ممنون از لطف شما
سودابه : سلام لطفا اگر کسی تحربه ای از دریافت سودتاخیر ماشبن های سایپا داره بگه. البته شاهین را فکر نکنم تا حالا برای کسی پیامک از بانک اومده باشه.
سلام من ت : سلام من تکمیل وج اولی را انجام دادم دومی دی باید تکمیل وج کنم به نظرتون کی پیام میدن
علی : سلام از کجا معلوم میشه که چه تاریخی باید تکمیل وجه دوم انجام بشه؟ منم اسفند 1403مبلغ 423تومن واریز کردم!!! تاریخ تحویل برام زده هفته چهارم اسفند ماه حالا تکمیل وجه دوم چه تاریخی میشه؟
Bac x3 pro : دوستان ثبت نامی اخر مرداد بک ایکس نقدی تحویل ۹۰ روز داریم اینجا؟؟ توی چه مرحله ای هستین؟
اهورا : منم دقیقا شرایطم مثل شما هست. 17 آذر مرحله اول و دوم اردیبهشت تکمیل وجه کردم. 21 آبان تبدیل به جی ال زدم. تا امروز خبری نبود. الان پیام آمده در صورت تمایل به رنگ مشکی فوری فاکتور میشین . ولی من رنگ مشکی نمیخوام
شاهین مهر نسرین : بله دعوتونامه های مهرماه امروز فرستادن
علی : با سلام بنده دی ماه ۱۴۰۳ ۲۸۲ میلیون واریز کردم.بابت تبدیل شاهین G به GL قرار بوده دعوتنامه شاهین آذر ماه ۱۴۰۴ ارسال بشه.ولی متاسفانه دوباره دعوتنامه کویک اس ارسال شد بنده قبول نکردم. به نظرتون دعوت نامه شاهین GL موعد آذر ماه تا کی ارسال میشه؟ و اینکه چقدر دیگه باید پول بدم.طلای گرمی ۳ رو فروختم الان شده ۱۳
امیر شاهین البرز🌹 : سلام دوستان.پیش‌پرداخت شاهین جی29اسفند1403و تکمیل وجه تبدیل به جی ال26خرداد1404.الان برام تبدیل رنگ به جی ال مشکی اومد.تو سایت سایپا تغییر رنگو تایید کردم.امید وارم فاکتور شم.اگه کسی از خردادیا از26 به بهد فاکتور شد اطلاع رسانی کنه.ممنونم از دوستان.شماره پذیرش🌹🌹120693 امیر از کرج.مشتری محترم آقای امیر با شماره پذیرش 1206 باسلام و احترام، امکان تغییر رنگ خودرو شاهین GL و SBR ثبت نامی جنابعالی در سایت https://saipa.iranecar.com بخش کاربری/منوی درخواست/پنل تغییر رنگ و مدل، میسر گردیده است. لذا با توجه به تعداد محدود موجودی در صورت تمایل می توانید حداکثر تا پایان روز 30 آذر ماه نسبت به انتخاب خودرو شاهین GL و SBR با رنگ مشکی اقدام فرمائید. لازم به ذکر است در صورت موافقت و اعمال تغییر, بلافاصله تخصیص خودرو صورت خواهد پذیرفت. بازاریابی و فروش سایپا لغو 11
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قباد : دوستان ابی تولید نمیشه ابن یه تعداد که قبلا تولید شده بود را اجازه پلاک نمیدادن الان با ورود دادستان تهران اجازه پلاک گرفتن و گذاشتن برای فروش و کلا حدود 1500 دستگاه هم هست
ساینا دوگانا : حدودا 5 ماهه من زنگ میزنم میگن آخرین فاکتور مال 28 اسفند 403 هست
دوگانه کاش تک بود : این روزا را یادتون باشه که چه گرفتار این شرکت درب و داغون شدیم بعد ازتحویل خودرو شکایت قضایی برای سود تاخیر همگی انجام بدید تا به پولتون در کمترین زمان برسید به امیدی نابودی شرکت درب داغون سایپا
بهمن : اینکه میشه فروش فوق العاده
سایناتک : برادر ماثبت نام بهمنیم هنو فاکتور نشدیم..
پدرام : فقط برای کوییک اس اومده که اول آبان پرداخت کردیم تحویل آذر
فرسوده : سایپا ورشکست شده اینا ماشین بده نیستن همگی شکایت کنید بازرسی کل کشور الان 2ماه میگه تا 28 اسفند فاکتور شده دوگانه بیاد حواله های مار وبدن ایران خودرو مابه تفاوتش را میدیم
دنا اپشنال اتومات فوری فرسوده : تحویل 2 دی هستم فروش فوری هنوز فاکتور نشدم کسی هست فاکتور شده باشه؟
حسن : من هر دو روز یکبار زنگ میزنم کارشناس سایپا میگه منتظر باشید فاکتور میشه تا الآن اگر صبر ایوب هم داشتیم تموم شد،این طور که اینا دارن فاکتور میکنم من که 7/12تکمیل وجه کردم برج یازده فاکتور میشم
امیر : سلام شماره پذیرش چنده؟