سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 

سريال تكراری توقف شماره گذاری خودروهای ساخت داخل

 
اصولا سازمان ملی استاندارد که وظیفه تنظیم مقررات کیفی برای تولیدات و واردات را بر عهده دارد بر اساس آنچه در رشد استانداردهای کیفی دنیا بویژه اروپا رخ می‌دهد نسبت به تدوین مقررات داخلی اقدام می‌کند. اگر چه مقررات مطروحه به جهت سالم سازی محصولات و ایمنی مصرف کنندگان داخلی و نیز با در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی تدوین می‌گردد اما اصولا از آنجاییکه شرایط صنعت و اقتصاد صنعتی جمهوری اسلامی ایران چندان با سطح کیفی استانداردهای دنیا تطابق ندارد لذا همواره بین این دو نهاد یعنی سازمان ملی استاندارد و شرکت‌های خودروسازی چالش‌های مداومی بوجود می‌‌اید. 

بازار و صنعت خودروهای داخلی را مانند استخری تصور کنید که هیچگونه آب رونده‌ای نه به آن وارد می‌شود و نه از آن خارج می‌شود که اگر هم ورود و خروجی دارد آنقدر اندک است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد. اگر این استخر از شرایط ایده آلی برخوردار باشد طبیعی است که اِلمانهایی نظیر دانش فنی طراحی خودرو، نوسازی تجهیزات وماشین آلات، بهینه سازی نیروی انسانی، تامین قطعات با کیفیت وبسیاری دیگر از الزامات مورد نیاز این صنعت بایستی به این استخر فرضی وارد و محصولات با کیفیت و قیمت رقابتی بایستی از خروجی این استخر به خارج از آن (منظور خارج از کشور است) صادر گردند. در حالیکه مجموع شرایط سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به صنعت خودروسازی اجازه چنین تعاملی نمی‌دهد. نتیجه چنین وضعی عدم امکان برخورداری خودروسازی ایران از پلت فرم‌های بروز جهت جایگزینی با پلت فرم‌های قدیمی نظیر پراید و ۴۰۵ می‌باشد. نه دانش فنی تولید پلت فرم‌های بروز را داریم و نه اصولا از بازارهای صادراتی برخورداریم که هزینه‌های طراحی و تولید پلت فرم را توجیه نماید. از طرفی نقدینگی این صنعت آنچنان بالا نیست که توانائی نوسازی تجهیزات و ماشین آلات چه در خودروسازی‌ها و چه در قطعه سازی‌ها وجود داشته باشد. 

دولتی بودن بیش از ۹۰ درصد این صنعت نیز مزید بر آن علت است که اصولا بتوان بر روی بهره وری نیروی انسانی و سایر منابع هرگونه فعالیتی را به ثمر نشاند. با این وجود تضمین رعایت استاندارد‌ها یا عملا امکانپذیر نیست و یا باید به زمانی دیگر وعده داد. اتفاقی که معمولا در پس هر تدوین و رسیدن زمان رعایت هر الزام رخ می‌دهد. 

چه باید کرد؟ 

اگر قرار است توسعه‌ای در خودروسازی ایران رخ ندهد و اگر سیاست دست بردار این صنعت نیست پس دو راه بیشتر نداریم یا واردات را محدود نکنیم و یا به سطح پایینی از استاندارد‌ها که توانائی تامینش را داریم اکتفا کنیم. بیش از این اما، نیاز به تحولاتی است که کوچکترینش کوتاه شدن دست مدیران دولتی از سر این صنعت است. بماند که برای بهبود فضای کسب و کار چه باید کرد، برای بهره‌مندی از بازارهای صادراتی به چه ابزاری نیاز داریم و برای جذب دانش فنی و سرمایه خارجی باید به کدام شرایط رقابتی نزدیک شد. رعایت الزامات استاندارد نیاز به سرمایه گذاری دارد و سرمایه گذاری از جایی که شاخص‌های اقتصادیش ناپایدار است و قوانین حوزه کسب و کارش هم همینطور، گریزان است. قطعا فشار بر خودروسازان بیش از آنچه در توانایی‌های فعلیشان نهفته باعث می‌شود خلاقیت‌های ایرانیشان بیش از این گُل کند بطوریکه برای رسیدن به هدف شاخص‌های استاندارد از روش‌های غیر معقول بهره برند. آنوقت نه تنها استاندارد نداریم که فکر می‌کنیم داریم، مانند آن خدا بیامرزی که سیم ترمزماشینش را بریده بودند در حالیکه فکر می‌کرد ماشینش ترمز دارد و در پس پیچی سقوط کرد و به رحمت خدا رفت. 

پس مراقب باشیم با آدرس دهی غلط، صنعت خودرویمان را به رحمت خدا نفرستیم. 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شماره گذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : الان کسی هس شاهینGمدل۱۴۰۴گرفته باشه؟
شاهین 403 : خدا رو شکر که تولیدات سایپا این قدر طرفدار داره از ثبت نام اولیه که خرداد 403 بود تا الان بیش از 2 سال هست که میگذره و ما هنوز به ماشینمون نرسیدیم واقعا همه چیز طبق برنامه پیش میره
مهدی : 7 مهر تکمیل وجه19اسفند در انتظار فاکتور خراب بشه سایپا
مهدی : سلام دوستان ماهایی که آذرماه نصف مبلغ واریز کردیم باید چیکار کنیم هفته چهارم خرداد قرار بوده دعوت نامه بیاد ولی هیچ خبری نشد به نظرتون چی میشه آخرش شماهایی که کل مبلغ واریز کردین خبری نیست وای به حال ما الکی معطلیم فک کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تبدیل بزنم نزنم میترسم اونم خیلی طول بکشه
سایپای دزد : من واریزی ۱۲ آذر و سخا ۱۴ آذر G هستم.خبری نیست.اون اپراتورها همگی دروغ گوین.عین شرکتشون
حسینی : سلام دوستان الان تماس گرفتم با کارشناس سایپا ایشون گفتند ۱۳اذر تمام شده الان ۱۴ اذر دارن فاکتور میکنن چون من خودم ۱۳ اذر بودم وفاکتور نشده بودم سوال کردم گفتند تاریخ سخا مهمه اصلا پذیرش یا تکمیل وجه مهم نیست اینجا کسی هست ۱۴ اذر سخاش تایید باشه وفاکتور نشده باشه
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
X5 اسفند علیرضا : سلام. نمیشه بریم دم کارخونه خودمون تحویل بگیریم؟
شاهین جی : اینجا هر چی بنویسیم فایده ندارد. نزدیک ۹ ماهه پول نقد گرفتن هر جا زنگ زدم فایده ندارد. بی درو پیکره. حالا اینجا نظر بدیم که چی بشه حوصلم سر رفته ای کاش می‌توانستم برم آنجا. حیف که عمل کمر انجام دادم وگرنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : توکل بخدا میریزم دیگه چاره ای نیست خدایش پول زوره کاش با همون فولادی میدادن میخوام این 20 تومن وام بردارم برای تغییر رینگ بریزم🙁🙁🙁
شکایت و دادخواست قضایی : دوستان سود مشارکت و سود تاخیر هر دوتا تا زمان تحویل خودرو باید پرداخت بشه فریب نخورید توی هیچ کجای قرارداد ننوشته سود مشارکت تا زمان فاکتور شدن هست و بعد از ان نیست اینا فقط حرف و حدیثه در حالیکه در متن قرارداد نوشته تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت 16درصد بعلاوه سود تاخیر 12درصد که جمعا 28درصد خواهد بودالبته سود تاخیر بعد از تاخیر در تحویل خودرو محاسبه خواهد شد و هر دو سود مشارکت و جریمه تاخیر در صورت دیر تحویل دادن خودرو بایدوبایدتا زمان تحویل خودروپرداخت بشود سرتون کلاه نره اگه سایپا حرف دیگه ای بزنه زود شکایت و داد خواست قضاییه بدهید و بر اساس قرارداد شکایت کنید
ارش : حضوری نرین تحویل بگیرید شهرستانی ها ارزش نداره بزار بیارن تحویل بدن پولم ندادن گفتن شاید تا حد یک تومن بدن ندادن فعلا خبری م نیست
مالباخته سایپا تحویل دی 1403 : سلام/ دوستان عزیز ، تغییر رنگ نمیشه زد؟
ارش : داغون دست میزنی هر وسیله ای درمیاد صندلی خراب قوری بدنه داغون داغون خلاصه ارزش نداره بخدا بابتش اینقدر پول بدی
اطلس سفید : سلام علی آقا فعلا رنگ سفید به زور دارن فاکتور میکنن ببین میتونی تغییر رنگ بدی
اطلس آذر علی : هنوز مهر ماهی ها نقره ای فاکتور نشدن
اخبار سایپا : تعطیلات تابستانه سایپا از 19مرداد تا 25مرداد میباشد،در این تایم انتظار فاکتور نداشته باشید،مدیر عاملی سایپا تغییر کرده و به زودی آقای منتظر المهدی معرفی میشود
دنا 6دنده تحویل 31تیر : تغییر رینگ تا پولشو بریزی دوسه روزه فاکتور میشه
دنا 6دنده فولادی : سلام سریع اقدام کن فوری فاکتور میشه