سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 

سرنوشت خودروهای آلمانی در ایران چه می‌شود؟

 
برند مرسدس بنز تقریبا برای همه نامی آشنا است و نماد یک خودرو لوکس آلمانی مطمئن است. این خودروساز پیشینه زیادی در ایران دارد و از سالیان دور خودروهای این شرکت وارد کشور و حتی مونتاژ می‌شده است.
 
"ستاره ایران" به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت آلمانی در ایران فعالیت می‌کند.
 
محبوبیت این خودرو زمانی مشخص شد که در سال 1381، مدل‌های C240 و E240 این شرکت به نواگان موتوری نیروی انتظامی اضافه شدند و در سال 1386، شرکت ایران خودرو با همکاری دایملر آلمان شروع به مونتاژ سواری کلاس E مرسدس بنز با اتاق W211 کرد.
 
در تمام این سال‌ها مرسدس بنز مدل‌های به روز و جدید خودش را برای دوست داران و مشتریان ایرانی خود وارد ایران می‌کرد که شامل کلاس C، E و S و به تعداد محدود مدل‌های CLA و غیره می‌شد.
 
اما هفته پیش لیست جدید تعرفه خودروهای وارداتی ابلاغ شد و در آن علاوه بر ممنوعیت واردات خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی سی، یک سقف قیمتی جدید هم گذاشته شده است که واردات خودروهای بالای 40 هزار دلار را به کشور ممنوع می‌کند.
 
همانطور که می‌دانیم، مرسدس بنز یک برند لوکس محسوب می‌شود و عمده محصولاتش قیمتی بالای 40 هزار دلار دارند. حال، با توجه به تعیین سقف 40 هزار دلاری، عمده واردات محصولات این شرکت از جمله کلاس C، E و S نیز متوقف خواهد شد و به صورت کلی کاهشی بسیار چشم گیر خواهد داشت. از این رو دوست داران ایرانی بنز که حتی از دیدن خودروهای این شرکت در خیابان‌ها لذت می‌برند، در سال‌های آینده شاید دیگر شانس دیدن مدل‌های به روز این آلمانی‌های با ابهت را در خیابان‌ها تهران و ایران نداشته باشند.
 
در حال حاضر پیش بینی می‌شود که تنها مدل‌های زیر 40 هزار دلاری که شانس وارد شدن به ایران داشته باشند مدل‌های CLA، GLA، برخی از مدل‌های پایه کلاس E و همچنین خودرو "اسمارت" باشد.
 
از طرفی دیگر چندی پیش ایران خودرو و مرسدس بنز پیش نویس قرار دادی را امضا کرده بودند که در صورت نهایی شدن، تولید سواری‌های بنز در ایران آغاز خواهد شد.
 
اما سوال اصلی اینجا است که آیا این محدودیت‌های جدید بر روی این قرارداد تاثیر خواهد داشت؟
حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این رابطه بیان می‌کند: "موضوع محدودیت واردات خودرو برای شرکت ستاره ایران و هم برای تجارت صنعت خودروسازی هم می‌تواند یک تهدید باشد و هم یک فرصت."
 
او ادامه داد: "تهدید از این جهت که با تعیین محدودیت قیمتی برای منع واردات، برخی از سگمت‌های مرسدس بنز دیگر اجازه واردات به ایران را نخواهند داشت که تعداد آن‌ها کم هم نیست. اما از طرفی به دلیل قیمت زیاد محصولات این شرکت، بازار ایران تعداد محدودی مشتری برای خودروهای بنز دارد و منع واردات از نظر مالی برای این شرکت اهمیتی نخواهد داشت."
 
سنجری در رابطه با مزیت‌ها و فرصت‌هایی که این سقف 40 هزار دلاری می‌تواند به وجود بیاورد می‌گوید: "یکی از فرصت‌های ایجاد شده این است که شرکت ستاره ایران و صنعت خودروسازی ایران می‌توانند شروع به تولید سواری‌های مرسدس بنز در ایران کنند."
 
او می‌افزاید: " این شرکت آلمانی در نقاط مختلف دنیا مانند ترکیه، برخی از سگمت‌های خودش را تولید می‌کند و ایران در صورت هوشمندی در مذاکره می‌تواند به یکی از همین مراکز تبدیل شود."
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید می‌کند: "اصولا سیاست ورازت خانه برای محدود کردن واردات، تشویق شرکت‌های خارجی برای سرمایه گذاری و انجام تولیدات در کشور ایران است. در صورت تمایل مرسدس بنز و تولیدکنندگان داخلی، این امر می‌تواند یک فرصت مناسب برای هر دو شرکت باشد."
 
با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که شاید افزایش این محدودیت‌ها موجب کمک به صنعت خودروسازی کشور شود و محصولات تولید داخل مرسدس بنز را در آینده‌ای نه چندان دور در جاده‌های کشور ببینیم.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بنز , مرسدس , آیودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

اگر کسی موردی سراغ داره ک از این فرصت ها استفاده بهینه(نه رانتی) شده باشه بگه مام بدونیم.
17:40  1396/10/16
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
2

نوید جان داداش فکر کنم انشاالله خدمت تموم شده
14:36  1396/10/17

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
2

هنو یک سال نشده کاکو.

هستیم در خدمت اسلام و مسلمین :))
17:29  1396/10/17

گزارش
کاربر: امیر(سابق)
2

انشاالله که بسلامتی طی بشه و همیشه موفق و سربلند باشی در کنار هموطنان
15:54  1396/10/18

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شاهین : مزخرف نگو
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟
پانا مشکی تبدیل رینگ 31 خرداد : پیام اومد؟ برای من هنوز نشده
دنا تحویل خرداد : دوستان من دیروز فاکتور شدم امروز پلاک. پیش فروش پرداخت اولیه 26/11پرداخت دوم 20/1 26/3فاکتورشد امروزهم پلاک
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : سلام امروز سایپا اطلاعیه داده که میرن تعطیلات تابستونی....تا 6 تیر تعطیل شد فعلا.....پس بخوابید فعلا.....
10اسفند : آخرین فاکتور 6اسفنده.شما خودت هروقت فاکتور شدی خبر بده
اریزو6پرو..... : سلام برا ما تحویل12اردبیهشت بود کو دروغ میگن دیروز زنگ زدم صدای مشتری خوب از خجالت خجالتشون دراومدم بعد زنگ زدن میگن پشت گوشتو دیدی خودرو تو دیدی الان تواین شرایط ندن بهتره تا بیارم بیرون بنزین نیست و ....بمونه همونجا بهتره
تیگو 8 : اگه فاکتور شده و بیمه و پلاک وام واریز شده
دانیال : سلام دعوت نامه سایپا آمده واسه بهمن چقدر باید بریزیم