معافیت خودروسازان از اسقاط به زیان محیط زیست

 

 2500000 خودرو فرسوده در انتظار اسقاط

 
با بسته شدن سایت ثبتارش، نه تنها وارد کنندگان خودرو و نمایندگی های مجاز، بلکه بسیاری از صنایع وابسته به صنعت خودرو با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده اند که از جمله آنها، مشاغلی همچون بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده است.
 
در این میان برخی مشکلات قابل مشاهده بوده و برخی دیگر نیز سال های آینده خودنمایی می کنند که کاهش اسقاط خودروهای فرسوده از این دست مشکلات است. زیرا با کاهش اسقاط خودروهای فرسوده، آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت،  بیکاری مشاغل مربوط به اسقاط خودرو و درنهایت تعطیلی این مراکز پیش رو خواهد بود.
 
حدود یکسال گذشته کمبود مراکز اسقاط خودرو بهانه ای برای کاهش تعداد خودروهای اسقاط شده بود، اما مدتی بعد، تعداد این مراکز از 120 به 200 مرکز افزایش یافت، اما رقم اسقاط خودروهای فرسوده چندان چشمگیر نشد، زیرا از نیمه های تابستان سال 96 خودروسازان داخلی با حمایت دولت از اسقاط خودرو معاف شده و در واقع حجم اسقاط در نظر گرفته شده برای واردکنندگان دو برابر شد.
 
 نکته جالب اینجاست بود که، دو برابر شدن اسقاط توسط واردکنندگان زمانی در نظر گرفته شد که سایت ثبتارش بسته بود و علنا حجم خودروی زیادی به کشور وارد نمی شد. حالا پس از بازگشایی سایت ثبتارش، چشم امید مراکز اسقاط به واردکنندگان دوخته شده است. از این رو، این پرسش مطرح است که آیا با باز شدن سایت ثبتارش، چالش های پیش روی این مراکز کاهش می یابد؟
 
در همین زمینه، امیر سیفی زاده- کارشناس اسقاط خودرو در گفت و گو با خودروکار مهمترین چالش پیش روی صنعت بازیافت و پس از آن اسقاط خودروهای فرسوده را،  نبود برنامه‌ریزی و خلاء مدیریت عنوان می‌کند و می گوید: «طبق قانون، در حال حاضر چالش مراکز اسقاط خودروهای فرسوده به حمایت واردکنندگان نیاز دارد چرا که پیش از حضور وزیر وقت حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروهای فرسوده صورت می گرفت که  با آمدن جناب وزیر، این حمایت ها کاسته شد و در نهایت خودروسازان از اسقاط خودروهای تولیدی خود معاف شدند. حالا چشم امید مراکز اسقاط به واردات خودرو است».
 
سیفی زاد، در پاسخ به اینکه چرا باید اسقاط خودروها جدی گرفته شود؟ اظهار می کند: « به طور طبیعی کاهش آلایندگی هوا، تغییر مبلمان شهری، کاهش مصرف سوخت، تامین مواد اولیه فولاد کشور و عواملی از این دست عوامل، از جمله اهداف اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری هستند. از این رو حمایت خودروسازان از اسقاط خودروهای فرسوده در هر کشوری مد نظر است.اما مشکل اینجا است که در ایران و طی ماه های گذشته حمایت خودروسازان داخلی از اسقاط خودروها کاهش یافته است.»
 
به گفته او، این در حالی است که بر اساس قانون مدیریت پسماند وقتی کالایی توسط شرکتی تولید می شود، بازیافت و اسقاط آن کالا باید توسط همان شرکت صورت گیرد. اما در حال حاضر خودروسازان ایرانی از این قانون  معاف هستند.
 
این کارشناس اسقاط خودرو تاکید می کند:  «در بسیاری از کشورها از کوچکترین تولیدات تا بزرگترین آنها بازیافت می شود، اما در ایران نه تنها بازیافت ظروف پلاستیکی به راحتی صورت نمی‌گیرد بلکه صنعت خودروسازی نیز از این ماجرا به دور مانده است.»
 
سیفی زاده می‌افزاید: «اگر به قانون احترام گذاشته شود، بسیاری از مشکلات صنعتی کشور برطرف می‌شود. به گونه ای که  خودروسازانی که می‌توانند سالانه حدود 330 هزار خودروی فرسوده از رده خارج کنند، اما از بازیافت معاف هستند، مشکلات متعددی برای مراکز اسقاط ایجاد خواهند کرد.»
 
این کارشناس اسقاط خودرو، با بیان اینکه با فرض خروج این تعداد خودرو در سال از کلانشهرها متوجه می شویم که چه میزان از آلودگی هوا کاسته می‌شود و در مقابل فعالیت های اقتصادی وابسته به صنعت خودرو افزایش می یابد، تصریح می کند: «در این شرایط مراکز اسقاط به واردات چشم می دوزند. وارداتی که خود با مسایل متعددی دست و پنجه نرم می کند. به گونه ای که طی ماه‌های گذشته شاهد بسته و باز شدن سایت واردات خودرو بودیم که این برای مراکز اسقاط زنگ خطر است چرا که اگر امسال این سایت شش ماه بسته بود، شاید سال آینده این سایت هشت ماه بسته بماند. از این رو کاهش واردات خودرو طی سال های آینده در اسقاط خودروها موثر خواهد بود.»
 
این کارشناس اسقاط خودرو در پاسخ به اینکه چه راهکارهایی برای جبران این فاصله نیاز است، تصریح می کند: در حال حاضر حدود دو میلیون و 500 هزار خودرو فرسوده فارغ از شمارش گواهی اسقاط خودروها که عددی بیش از این میزان را رقم می زند، فرسوده هستند با این حال سال گذشته تنها حدود ۱۲۰ هزار خودرو از رده خارج شده است.حال با فرض تولید یک میلیون خودرو در سال و خروج ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده، بازهم مشکلات آلودگی هوا و مراکز اسقاط خودرو کاهش نمی یابد،‌ چرا که باید تولید و خروج خودروها از رده مصرف، با برنامه ریزی جدی و مدیریت صحیح صورت گیرند.»
 
این کارشناس تاکید می کند:« اگر می خواهیم در چشم انداز جهانی صنعت خودرو موفق عمل کنیم، باید روش های مدیریتی مطلوب را تدوین و اجرایی کنیم.»
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , اسقاط






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
پلاس آذر : کسی میدونه چرا دعوت نامه ها ارسال نمیشه نکن شانس ما میخان تبدیل بزنن
شاهین تکمیل وجه هفته ۴ خرداد ماه : سلام تماس گرفتم با نمایندگی گفت که شاهین جی شما سر جاشه. برای تبدیل ها هم همه اختیاری هست و حقی بر جابه چایی ندارن. تماس گرفتم با تماس با مشتریان سایپا گفت نه خیر چیز مبنی بر ارسال تکمیل وجه با قیمت جدید نگفتن و گفت باید منتظر پیام باشید. هر چی باشه قابلیت پیگیری داره
شاهین جی ال : بچه ها یک چیز بگم بخندیم دیشب من خواب دیدم فاکتور شده پلاک رفتم تحویل بگیرم دیدم ماشینی نیس گفتم ماشین کو پس گفت اون لودر میبینی سایپا بجای شاهین لودر بهت داده گفتم دیر داد ولی دمش گرم لودر داد
پلاس ۳ اردیبهشت : من ۷ آبان فاکتور شدم هنوز پلاک نشده امروز زنگ زدم از تو سیستم گفت راهور بازدید کرده رفته مرحله بعد
حامد j7 : درود بر دوستان دو مرحله‌ای فروردین کسی با قیمت جدید تکمیل وجه انجام داده
حامد : سلام منم امروز شنیدم که شاهین پلاس ۳ اردیبهشت فاکتور شده یعنی چی اگه سانروف نیست چطور برای پلاس هست چرا برای شاهین جی اینهمه مشکل می‌تراشند جریان چیه ما تا کی باید منتظر بمونیم هیشکی هم جواب گو نیست نه نمایندگی نه خوده سایپا
احسان شاهین دستی : ۲۰روزه ازفاکتورگذشته ولی هنوزپلاک نشده لعنت برجدآبادتان لعنت برفرزندان حرامزادتان
تارا V4 اتومات : سلام دوستان من تحویل ۳۰ مهر رنگ تیتانیوم هنوز فاکتور نشدم زنگ به نمایندگی زدم میگه احتمالا تا آخر آبان ماشین تحویلتون میشه دیگه نمی دونم راست و دروغشو
شاهین جی ال : من کوردم یک مثال داریم میگه گفتن خرس یک تخم گزاشت گفتن از این دم بریده هیچی بعید نیس جریان سایپاس
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید به خدا : خبری از پیش فروش هفته چهارم مهر ماه نشده است؟ آیا کسی هفته چهارم مهر ماه هست که تکمیل وجه کرده باشد؟
اکستند : یا خدا. من گفتم این ماشین مشکل داره شما به حرف نکردیم ثبت نام کردین حالا هم کاری از دستتون نمیا. فقط باید تماس بگیرین صدا سیما
محمد : زنگ زدم سایپا گفتم شاهین تبدیل زدم کوییک گفت 3 ماه دیگه فاکتور میشه.کاش تبدیل نمیزدم
تیر دوگانه : دوگانه های 27 اسفند فاکتور شدین تموم شد؟
دنا 6 دنده دیماه : سلام دوستان سوم تکمیل کجه کردن الان رفتم تومیزکار تبدیل اومده ولی چیزی رو بالا نمیاره مینویسه اطلاعاتی یافت نشد .دوستان دیماهی یه نگاه بکنین خبر بدین ممنون
اکستند دوگانه : 31/6 پذیرش شدم دوگانه اکستند الان 42 روز فاکتور شدم خبری از پلاک نیست قرار بود 30 روز تحویل بدن ماشین آقایان نخرید اکستند مشکل داره پلاک نمیشه فقط پول می‌گیرند هیچ اکستند پلاک نشده پس مشکل دارد
علیرضاااااا : سلام شنبه فاکتور شدم هنوز پلاک نخورده، کی پلاک میشه به نظرتون؟
پیش فروش : زنگ بزن نمایندگیت ببینم شاید مدارکت ناقصه البته فکر کنم شهر های با تقضا بیشتر رو زوتر فاکتور کنن البته احتمالا چون هم من و هم یکی از اشناها 8 تیر هستیم جفتمون فاکتور و پلاک شدیم
مهدی دوگانه تحویل مرداد : سلام از دوگانه ها کسی خبر نگرفته مگه میشه بعد تکمیل وجه تبدیل بیاد چه مسخره اس شرکت نفت طرح گذاشته بنزینی ها رو رایگان دوگانه کنه ولی سایپا کمبود داره خیلی میخره اس طلا فروختیم تکمیل وجه کردیم نفروخته بودیم الان از بازار آزاد میخریدیم و گرفتار شما نمیشدیم
من : سلام جناب مظلومی شماره ندارید از این کارزاری اگه دارین شمارشون رو بهم بدید .