تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

 

تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب

 
تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا در سال 1387 و در ابتدا با نام مینیاتور رونمایی شد درحالی‌که پروژهٔ ساخت آن حدود 10 سال قبل با کد S81 آغاز شده بود. این سدان سگمنت B در اصل با تلفیقی از قطعات پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته شده بود و نهایتاً با تمامی این حواشی و تغییر نام به تیبا به بازار آمد. تیبا با وجود تمامی ضعف‌هایش، به دلیل قیمت مناسب و توانایی‌هایی بالاتر از پراید با استقبال مناسبی از سوی خریداران روبرو شد و به‌سرعت توانست اصطلاحاً جای خود را در بازار خودروی کشور باز کند. این خودرو اولین محصول سایپا محسوب می‌شود که روی پلت‌فرم موسوم به X200 این شرکت ساخته شده و بعداً به‌عنوان پایه‌ای برای ساخت محصولات آیندهٔ سایپا مثل ساینا و کوییک مورداستفاده قرار گرفت.
 
طراحی بیرونی
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
 
طراحی تیبا توسط شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته است اما بااین‌حال نمی‌توان انتظار بالایی از طراحی آن داشت چراکه از آغاز پروژهٔ تیبا و طراحی آن نزدیک به دو دهه گذشته است و به همین دلیل طراحی آن کاملاً قدیمی و کسل‌کننده به نظر می‌رسد؛ اما اگر به استایل تیبا با توجه به شرایط بیست سال پیش بنگریم می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست آن‌هم برای یک خودروی ارزان‌قیمت کوچک. درهرحال تیبا از لحاظ طراحی بیرونی حتی در برابر خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی امروزی هم حرفی برای گفتن ندارد اما به‌طورکلی این سدان ساب‌کامپکت سایپا با چراغ‌های مثلثی جلو، جلوپنجرهٔ کوچک، سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی، لااقل از طراحی هماهنگ و یکنواختی برخوردار است که یک سر و گردن بالاتر از خودرویی چون پراید 132 قرار گرفته و با کمی اغماض و همین‌طور با توجه به کلاس و رنج قیمتی، می‌توان آن‌را قابل‌قبول دانست.
 
طراحی داخلی
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
طراحی داشبورد تیبا نیز همانند نمای بیرونی هم‌اکنون کاملاً قدیمی و از مُد افتاده به نظر می‌رسد که شاید هیچ جذابیتی نداشته باشد. همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که به‌واقع بی‌کیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آن‌ها به انسان دست می‌دهد! اما بااین‌وجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرن‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در رو دری‌ها قسمتی پارچه‌ای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب می‌شود درحالی‌که غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوش‌فرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاک‌کن همچنان از پراید قرض گرفته شده است.
 
قوای محرکه تیبا
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
 
تیبا همان‌طور که در پلت‌فرم اشتراکات زیادی با پراید دارد، در بخش پیشرانه نیز کاملاً مدیون این ماشین است چراکه موتور تیبا در اصل همان پیشرانهٔ پراید است که توسط شرکت FEV آلمان (همان سازندهٔ پیشرانهٔ EF7 ایران‌خودرو) تقویت شده است. این شرکت حجم موتور پراید را از 1300 به 1500 سی‌سی افزایش داده و ضریب تراکم آن‌را هم افزایش داده است؛ بنابراین حالا موتور 1.5 لیتری تیبا 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بااین‌حال هنوز هم بازدهی این موتور نسبت به موتورهای روز دنیا بسیار پایین است که بخش عمده‌ای از این مشکل به خاطر هشت سوپاپ بودن آن است. بااین‌حال این موتور برای تیبا مناسب به نظر می‌رسد به‌نحوی‌که کشش خودرو نسبت به پراید بسیار بهتر شده و استفاده از کولر نیز تأثیر منفی کمتری روی موتور می‌گذارد. در سیستم تعلیق تیبا اما قطعات فراوانی از ریو بکار رفته است تا جایی که تعلیق جلوی آن کاملاً با ریو یکسان است و این یکی از نقاط قوت تیبا محسوب می‌شود. علاوه بر این، سیستم ترمز تیبا نیز مشابه ریو است.
 
مزایا و معایب تیبا
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااین‌وجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد می‌توان به‌عنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سال‌های ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج می‌برد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونه‌های جدید برطرف شده است. از دیگر معایب این سدان کوچک ایرانی نیز می‌توان به کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل اتاق اشاره کرد.
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
در سوی دیگر با توجه به شرایط کنونی بازار خودروی کشور، شاید قیمت مناسب تیبا را بتوان یکی از مزایای عمدهٔ آن دانست که همین امر به فروش بالای آن‌هم انجامیده است. علاوه بر این، یکی دیگر از مزایای مهم این خودرو، هزینه‌های نگهداری نسبتاً پایین و استهلاک کمتر آن خصوصاً در مقایسه با محصولات ایران‌خودرو است. علت این موضوع این است که پایه و اساس تیبا به پراید بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در ایران به کم‌خرجی معروف است. کشش مناسب پیشرانه، فضای داخلی مناسب خصوصاً در قسمت عقب با توجه به کلاس خودرو و توانایی بهتر ترمزها در مقایسه با پراید را نیز می‌توان به‌عنوان دیگر مزایای تیبا نام برد.
 
تجهیزات، قیمت و رقبا
 
تیبا: بررسی، مشخصات، مزایا و معایب
 
از خودرویی با قیمت زیر 30 میلیون تومان آن‌هم در این شرایط آشفتهٔ بازار نباید انتظار تجهیزات زیادی داشت. به همین دلیل از مواردی چون دو ایربگ، تهویه مطبوع، ریموت کنترل، فرمان هیدرولیک و ایموبیلایزر می‌توان ازجمله تجهیزات برجستهٔ تیبا نام برد درحالی‌که سایپا آینه‌های جانبی تاشو، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، چراغ خطر سوم و گرم‌کن شیشهٔ عقب را هم به‌عنوان آپشن‌های تیبا نام برده است! درهرحال بهای کارخانه‌ای این خودرو هم‌اکنون از 25,500 میلیون تومان در نمونهٔ سفیدرنگ آغاز شده و نهایتاً به 27,300 میلیون تومان در نمونهٔ دوگانه‌سوز رنگی می‌رسد؛ بنابراین تیبا با این قیمت در بازه‌ای تقریباً بی‌رقیب قرار گرفته و رقیب مستقیمی را روبروی خود نمی‌بیند. به همین دلیل شاید بتوان سمند SE را با قیمت 28,100 میلیون تومان، به‌عنوان تنها رقیب قیمتی ایران‌خودرو برای تیبا برشمرد.
 
 
 
 

منبع

پدال

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تیبا , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

علی پاشا
2

از سمند و پژو بهتر و سرتره از لحاظ شتاب و قدرت موتور به نظر من
01:32  1398/01/31
گزارش
پاسخ دادن
خسته
3

می‌دونی که همین خودروهای پر خرج ایرانی چقدر تو بخش ساخت قطعات و تعمیرگاه ها اشتغال ایجاد کرده و آیا با واردات محصولات خارجی میتونیم ایجاد اینهمه شغل داشته باشیم...
مدیونی اگه فکر کنی که خودروسازهای داخلی همون دزد های دولتی هستند و تصمیماتشون فقط در جهت پر کردن جیبهاشونه
19:51  1396/10/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: Dany
7

با سلام

بنده هم مدل 94 دارم و به قول دوستمون آقا صادق میتونم بگم یه آشغال به تمام معنی
نمیدونم شاید مدلهای 94 اینجوری در اومده ولی من اصلا راضی نیستم و با توجه به اینکه اکثر قطعات تعویضی رو هم عوض کردم باز برام ماشین نشد که نشد ، هر دفعه یه جاش مشکل داره به خدا خسته شدم .
بابا اگه نمیتونید خودرو تولید کنید خوب اینکارو نکنید و مردم رو اسیر تعمیرگاهها نکنید واقعا میخوام بدونم یه خودرو معمولی خارجی هم اینطوریه مثل خودرو ملی ماست ، بعد میگن کالای ایرانی بخرید و از تولید داخل حمایت کنید .
به خدا من راضی نیستم از این خودرو اگه نداشتم بهتر بود ، حتی 5 میلیون هم نمی ارزه !!!!!!!!
15:00  1396/10/24
گزارش
پاسخ دادن
مجید
6

سلام

مدل 94 دارم البته تیبا2

ماشین خوبیه کم خرج شتاب عالی مصرف خوب

من که راضیم از تیبا هاچ بکش
12:30  1396/10/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به 5252 : فکر کنم زیر 300 نفر باشه شایدم کمتر
حسن : سلام من میفروشم شنبه هفته قبل تکمیل وجه کردم
عباسی : والا تکمیل وجه گروه اول اسفندی ها تا 26 اسفند بود چطوری شما 29 اسفند تکمیل وجه کردین؟ شاهین پلاس بودین؟
عباسی : وااای چقدر دیر تحویلتون سد مبارک باشه آقا بهزاد من که 20 روز پیش تحویل گرفتم فروختم یک هفتس دنا پلاس گرفتم
درسا : زنگ زدم نمایندگی سوال کردم گفت ، خودش به روز رسانی می شه ، دیگه نیازی نیست سخا رو بیاری نمایندگی تحویل بدی ، حالا ببینم کی پلاک می شه .
خانواده شاهین : اقای شاهین جی تحویل اسفند 1403 که گفتین پذیرش 17 آذرین و 1400 نفر جلوتن و تبدیل به جی ال زدین....ببخشید شماره پذیرشتون رو اعلام میکنید ممنون
شاهینg : دوستان میگن هر ماه یک روز میره جلو یعنی تا ۲۸ ۱۰ روز هست ۱۰ ماه باید صبد کنی با این حساب😐
سروش 25 اسفند : من شنبه بعد از ظهر پلاک ماشین صادر شد من فکر کنم به جای روزی 30 تا شاهین هفته ای 30 تا تحویل میدن اون هم فقط آخر هفته ها اعلام میشه
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
تجمع : من دیروز صحبت کردم گفتن هیچی معلوم نیست کلا روزی 2 عدد g فاکتور میکنن 1100 نفر با من که 14 آذر پول کامل ریختم جلوتر گفتن حداقل 3 ماه دیگه اگه مشکل قطعه نداشته باشیم من گفتم میخواید ما سانروف بیاریم براتون یا شما سقفشو سوراخ بزار ما خودمون میزاریم اینا منتظرن جنگ بشه پولمون بالا بکشن کلن باید بریم جای دیگه تعداد بیشتری بیان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
معین : دوستان تبدیلی قطره چکانی تبدیل ها فاکتور میشن ،ظاهرا بستگی به نمایندگی ثبتنامی هم داره که زیاد ثبتنام داشته باشه یا کم و تاریخ واریز وجه اول 25 آذر اولویت فاکتور هستند.من خودم 15 تیر تبدیل زدم 16 تیر سخا، 30 روز کاری هم در نظر بگیرید که برای من میشه 20 مرداد به بعد منتظر فاکتور باشم، قبل اونم فاکتور بشه فبها نعمه
ثبت شکایت : لطفا همه دوستان برید تو سایتcrm.ikco.irو شکایت از تاخیر در تحویل و صدورفاکتور رو ثبت کنید،
خرزوخاک سایپا : چراغای من خاموش شدن' نکنه برقا رفته؟😂👊
خرزوخاک سایپا : دوستان چراغ عدم تحویل برای من روشن شده یعنی چی؟ یعنی برم عدم تحویل بگیرم؟😂👊 لگن من میدین یا لگنتون بشکنم؟!
ساینا اس یازدهم اسفند : حالا باید هی،بپرسیم بعد پلاک شدن کی تحویل میدن😅😅😅
دنا : رینگ 15آلومینیومی، صلیبی
فوق العاده 8بهمن : سلام مگه فاکتورشدی
یاری : بهاره دروغ خوب نیس
مهران : سلام 27 میلیون خورده ای
6 تیر اهواز : سلام ، هرکس امروز فاکتور شد با شماره قرارداد اعلام کنه 🙏