شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 

شورای رقابت به بازار وارداتی ها ورود نمی کند

 
در حال حاضر قیمت‌گذاری خودروهای پرتیراژ و زیر ۴۵ میلیون تومان بر عهده شورای رقابت است و تعیین قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون در اختیار خودروسازان قرار دارد. تولید‌کنندگان بنا بر تقاضای محصولات یاد شده در بازار می‌توانند نسبت به قیمت‌گذاری خودروهای  عنوان شده اقدام کنند.  خودروسازان در شرایطی که افزایش حباب گونه قیمت ها را در بازار خودرو مشاهده هستیم با تولید انبوه محصولات خود و افزایش کیفیت آن ها می توانند به متعادل سازی این بازار بپردازند. اما به‌دلیل نبود بازار رقابتی و انحصار شکل گرفته در بازار، ظاهرا انگیزه‌ای در این زمینه  برای آنها وجود ندارد.
 
گرچه سگمنت قیمتی زیر 45 میلیون توان بیشترین درصد مشتریان بازار ایران را به خود اختصاص داده اما اکنون با بالا رفتن تعرفه واردات خودرو، خودروسازان داخلی درسایر سگمنت های قیمتی نیز بی رقیب خواهند بود. با این حال که چنین اتفاقی می تواند زمینه های انحصاری بودن سایر بخش های بازار به نفع خودروسازان داخلی را رقم بزند، شورای رقابت می گوید که به این بحث ورود نخواهد کرد.
 
رییس شورای رقابت معتقد است از آنجایی که بازار خودرو های داخلی انحصاری است، افزایش تعرفه واردات تاثیری در بازار رقابت خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان ندارد و این رقابت تنها در بین خودرو های وارداتی است. 
 
شیوا به خودروکار می‌گوید: خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان بازار انحصاری دارد. با تعرفه ای که در گذشته وجود داشت این خودرو ها دیگراصلا  وارد نمی شود و برای واردکنندگان هم مقرون به صرفه نبود که این گونه خودرو ها را وارد کنند. اعتقاد  ما بر این بود که برای رقابتی شدن بازار خودرو های داخلی کشور که قیمت شان  زیر 45 میلیون  تومان است،  باید تعرفه این نوع خودرو ها پایین بیاید تا بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و این بازار از انحصاری بودن بیرون بیاید. ولی اکنون که این اتفاق نیافتاده و همه خودرو ها وارداتی  شده، قیمت ها هم افزایش پیدا کرده است . بنابراین این رقابت تنها بین خودرو های وارداتی است و هیچ تاثیری در وضعیت کنونی انحصار در بازار خودرو های داخلی نمی‌گذارد.
 
او در ادامه با اشاره به مشکل شکاف قیمتی بین وارداتی ها و داخلی ها اظهار می کند: خودروسازان ما محصولاتی تولید می کنند که قیمت آن ها زیر 45 میلیون تومان است. لذا هیچ زمانی این ها با خودرو های وارداتی رقابت نمی کنند. زیرا خودرو های وارداتی در این سطح قیمتی اصلا وجود ندارد. 
 
رییس شواری رقابت  با اشاره به بازار رقابتی  انواع مدل های مونتازی نیز می گوید:  قیمت این محصولات هم همانند وارداتی‌ها است. آن ها هم باید تعرفه بالاتری بدهند و با یکدیگر رقابت دارند.پس در تولید خودرو های داخلی زیر 45 میلیون تومان این تعرفه در بازار رقابتی تاثیری ندارد.
 
او با تاکید بر این موضوع که نظارت بر خودرو های بالای 45 میلیون جز وظایف شورای رقابت نیست اظهار می کند:  اکنون بازار خودرو های بالای 45 میلیون تومان انحصاری نیست و ما هم دخالتی نمی توانیم در آن داشته باشیم. این وظیفه وزارت صنعت معدن و تجارت است که بربازار این خودرو‌ها نظارت داشته باشد وآن ها را  کنترل و رصد کند.
 
شیوا در پایان خاطر نشان می کند: وارد کنندگان باید سود محدودی داشته باشند. یعنی حداکثر بین 7 تا 10 درصد. بنابراین اگر همان خودروهای وارداتی هم از یک رقمی بالاتر برود بر اساس دستور العملی که وزارت صنعت ،معدن و تجارت دارد  نهاد های نظارتی باید دقت کنند که یک وارد کننده هم نتواند سودی بیشتر از حداکثر  10 درصد ببرد.
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار وارداتی ها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

دو دلیل اصلی در این که ورود نمیکنند وجود داره یکی اینکه برخی از اعضا خود وارد کننده هستند و دلیل دوم اینکه حق حساب بموقع و بمقدار کافی میرسه که اگه هر کدوم از اینها دچار نقص بشه یه تبصره جور میکنند و برای دفاع از حق مردم تو این بازار هم ورود خواهند کرد
12:20  1396/10/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
داریوش : خدا بزرگه من سپردم به اون شما هم بسپار به خدا
J4 : واسه من شاسی شماره خورده و تو مرحله پلاک هست معمولن تحویل خودرو کی میتونه باشه؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
علی : به سوم بهمن ببخشید شما پیش فروش عادی بودی یا جایگزین فرسوده؟
طهورا : سلام خدا مرگ شون بده الهی ما هم شاهین g خرداد ماه بودیم اما از بس گفتن قراره گرون بشه و البته همین طورم شد ما تبدیل به gl زدیم بعدش که گرون کردن گفتیم حتما دیگه تکمیل وجه ش زود میاد می تونید تماس بگیرین با نمایندگی که ثبت نام کردین ، بهتون میگن
ستار : هعی خر ما از کرگی دم نداشت خدا کنه ای هفته بقیه فاکتور بشن
شاهین+۱۳ : کنار باتری رو پوسته گیربکس حک شده.
عرفان ۱ اردیبهشت : چی بگم اقا داریوش هر روز ی بازی در میارن اینا ایشالا ک نویت ما هم برسه خسته شدیم از انتظار بسه دیگه اعصاب و روانمون به هم ریخته
شاهین اتومات : متاسفانه با فساد سیستماتیک مواجه هستیم . و عده ای که با تمام وجود سعی میکنن مردم را با حکومت در بیاندازند
امید : دوستان عزیز منم شاهین g ثبت نام کردم از اردیبهشت همینطور سنگ پلخمونمون کردن خدا شاهده راننده بودم دم هتل الان از اول برج دو بی وسیله ام و لنگ در هوا اونم با این وضعیت گرونی ترو خدا صدای ماهم باشین تو اعتراض فرداتون. با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس 14 : سلام من امروز مرخصی گرفتم و ساعت 5 راه افتادم از آمل ساعت 9 کیلومتر 11جاده مخصوص
رضایی : صفارزاده خفه لطفا
اطلس بهمن : سلام.آذر ماهی تا چندم هستن؟
مهدی کوییک اس : چه خبرشونه اینا کی میخوان فاکتور کنن کشتن مارو اینا کوییک ار اس تا 16خرداد فاکتور شدن
کوییک اس : من 4 خرداد تکمیل وجه 10 خرداد سخا هنوز فاکتور نشدم. رفتم نمایندگی، گفتن آخرین تاریخ 1 خرداد بوده که فاکتور شده
کوییک : من 4 خردادم هنوز نشده
مهدی کوییک اس : کسی خبر داره کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده من 21خرداد تکمیل کردم هنوز فاکتور نشده؟
کوییک آر اس : سلام من 28 اردیبهشت تکمیل وجه کردم دیشب فاکتور شدم ب امید فاکتورشدن همه عزیزان
فوق العاده بهمن : لطفا هرکس فوق العاده فاکتور شد خبر بده
دنا 5دنده14مرداد تحویل سفید : رنگ سفیدی ؟؟