قیمت خودرو افزایش می یابد؟

 

قیمت خودرو افزایش می یابد؟

 
در طرح روی میز دولت، آمده است که واردکنندگان قطعات خودرو نیز در خروج خودروهای فرسوده سهمی دارند. کلیات این طرح بدین صورت است که واردکنندگان قطعات خودرو ملزم خواهند شد تا در ازای واردات قطعات، درصد مشخصی از ارزش قطعات را برای خروج خودرو فرسوده به دولت پرداخت کنند.
 
 اگر  از این موضوع  گذر کنیم که تصویب چنین تصمیمی با عنوان اینکه محدودیت در ترخیص قطعات از گمرکات محسوب شده و  به منزله نقض ماده 22 قانون لایحه احکام دائمی است، با توجه به نرخ دلاری که این روزها سر به افلاک کشیده، قطعا شاهد افزایش قیمت تمام شده بسیاری از قطعات که توان تولید آنها در کشور وجود ندارد و در نتیجه افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. حال پرسش اینجاست که مگر تولید کنندگان قطعات خودرو داخل کشور تا چه میزان توان تولید همه قطعات لازم را دارند و در صورت اجرای این طرح، قیمت تمام شده خودروها تا چه میزان افزایش خواهد یافت؟ 
 
در همین رابطه نیز حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: « وقتی می خواهیم هم صنعت قطعه سازی و هم صنعت خودروسازی را توسعه دهیم، با مغایرت هایی همراه می شویم که یکی از آن ها نیز ایجاد محدودیت ها است. اما باید تصمیم گیران بدانند که ایجاد این محدویت ها موجب اختلال در بازار، ایجاد شرایط رقابتی و افزایش غیر منطقی خودروها می شود». 
 
 او می افزاید: «نباید این چنین طرح های ناگهانی، شامل همه قطعات شوند. بلکه باید این چنین محدودیت هایی که بیشتر جنبه حمایتی دارند، بومی سازی  و داخلی سازی شوند.  به طور مثال شاید تولید یک قطعه به لحاظ تیراژ و تولید اولیه توجیه اقتصادی نداشته باشد؛ از این رو واردات آن به دلیل قیمت مناسب و تولید انبوه آن به نفع خودروساز باشد.» 
 
کریمی سنجری معتقد است: «باید دید که این سیاست در موضوع توسعه خودروسازی گنجانده شده یا خیر. زیرا زمانی نیز کره ای ها و چینی ها هم واردات خودرو را ممنوع کردند اما در قبال آن واردات قطعات مجوعه های اصلی آن ها از شمول محدودیت های واردات خارج بود.» 
 
او اظهار می کند: «اینکه فکر کنیم یک شرکت خودروساز این توان را دارد که مجموعه صفر تا صد یک پروسه خودروسازی، از طراحی و قطعه سازی و مونتاژ و مجموعه سازی را خودش به تنهایی و بدون مشارکت با سایرین انجام دهند، امکان پذیر است یا خیر و اینکه اصلا توجیه اقتصادی دارد یا خیر، در دنیا تعریف شده است. در تعریفی از خودروسازی جهانی آمده که مجموعه ای از تولیدات در نقاط مختلف دنیا با حداقل قیمت تمام شده تحت عنوان قیمت رقابتی به مشتری تحویل داده می شود.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اگر موضوع واردات قطعه هم وزن واردات خودرو با محدودیت همراه شود، جای بررسی کارشناسی بیشتری دارد، تصریح می کند: « شاید نیاز باشد تا واردات قطعات دسته بندی شوند. همچنین برخی قطعات تولیدی برای صنعت قطعه سازی و خودروسازی توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد. همچنین برخی قطعات ساخته شده نیز دانش فنی مورد نیاز را ندارد.»
 
او در پاسخ به اینکه اکنون راهکار جلوگیری از افزایش قیمت ها چیست، اظهار می کند:« باید در برخی شرایط دست خودروساز باز گذاشته شود تا برخی قطعات را با قیمت های مناسب تر از طریق واردات مصرف کند.  اتفاق دیگری که می تواند اجرایی شود، ادغام قطعه سازان با یکدیگر است. به گونه ای که ایجاد هلدینگ های بزرگ خودروسازی و مشارکت با شرکای خارجی می تواند موجب پیشرفت قطعه سازان شود.»
 
او می افزاید: «ممکن است درباره برخی قطعات خاص که توان تولید داخلی وجود دارد و تولید انبوه آن ها توجیه اقتصادی دارد، ایجاد محدودیت ها به توسعه و رشد آن بخش بیانجامد. البته رشد و توسعه ای بدون اثر گذاری در قیمت تمام شده محصول. از این رو باید قطعات محدود شده طبقه بندی شوند زیرا ممکن است این سیاست ها برای برخی قطعات مفید و برای برخی با ضرر همراه باشد.» 
 
کریمی سنجری تاکید می کند: «بهتر است صنعت خودروسازی در داخل پکیج و مجموعه مرتبط سیاستگذاری شود. از این رو ابتدا باید آرمان ها از صنعت خودروسازی مشخص شود و اهداف و مسیر به صورت شفاف دنبال شوند. چرا که در حال حاضر ممکن است، سیاست های از هم گسسته در بخشی تاثیر مثبت و در بخشی دیگر تاثیر منفی داشته باشد.»
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ALI : بله درست میفرمایید. دوستان خبر جدیدی دارند
تارا v4 شیراز : واقعا؟؟ما تیتانیوم فکر کنم همون ابان بدن.اینا تخم حرمن.ازیت میکنن
ایگل مشکی تهران : سلام دوستان من زنگ زدم ۱۶۲ و مشکل تحویل و تاخیر رو گفتم گفتن پیگیری میشه البته گفتن هر چه تعداد بیشتری تماس بگیرن زودتر پیگیری میشه
مهدی : لطفا اگه کسی میدونه پاسخ منو بده بعد از واریز وجه اولیه، پیامک اسقاط از ایرانخودرو میاد یا از سازمان نوسازی؟
تارا : سلام کسی از فروش فوری ها سفید رنگ امروز فاکتور نشده؟
شاهین مهر402 : داداش هنوز هفته چهارم اسفند403کامل نیامده شما حالا حالا ها عستی
در جواب کارن : اونایی که پیش فروش مرداد بودن خرداد پیام تبدیل اومد از ۱۷تا ۲۰خرداد هرکی تبدیل زده اوایل همین برج فاکتور شده بعد از ۲۰ فاکتور نکردن الان نزدیک یه ماهه فاکتور نمیکنه نمیدونم چرا
تبدیل : دوستایی که آذر تا اردیبهشت تکمیل وجه کردین برای جی ، تبدیل به جی ال بزنید فوری فاکتور میشید و خلاص وگرنه یه سال دیگه هم بشینید جی تحویل نمیگیرید از من گفتن من که زدم و جی ال تحویل گرفتم ارزش نداره بخاطر یه سانروف خودمونو علاف این شرکت کنیم
محمد : منم تحویل فوری 24 شهریور رنگ سفید فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ثبت نامی مرداد : کارمون فقط شده نگاه کردن به وضعیت خودرو مون ، بابا هرکی نزدیک تهران هست بره شرکت سایپا اونجا شاید کارمون درست شه باور کنید اگه چند نفر باهم برن پیگیرشن زودتر پلاک میشیم
فوق العاده 23بهمن : عزیزان کسی فاکتور شد؟
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : درست گفتن منم زنگ زدم ایران خودرو کارشناسشون گفت تا اواسط مهرماه تازه فاکتور میشید
207 پانا اتومات : سلام کسی شماره از پارکینگ مازندران داره ؟
ثبت نامی مرداد : پلاک نشده کجا بره ؟؟؟؟؟
علی دوگانه : دوباره تاریخ صمت بروز نشده برا من
علی : آره شنبه 9 همه جلو در اصلی ایران خودرو تجمع مگه اینجوری حقمون بگیریم
207پانااتومات : 207پانا اتومات ارتقا تحویل 27 مهر رنگ سفید امروز فاکتور شد.فوق العاده واریز وجه 31تیر
ساینا اس دهه فجر : پذیرش12164211 هنوز فاکتور نشدم واریزی دوم تیر5
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : من کرمانم کسانی که نزدیک هستن بخاطرخودشون برن شایدکارماهم درست شد