هایما S5، بررسی در بازار ایران

 

هایما S5، بررسی در بازار ایران

 
زمانی بود که هیچ کدام از ما گمان نمی کردیم دو خودروساز اصطلاحا ملی ، دست به تولید انبوه خودروهای چینی بزنند. اما ایران خودرو بعد از مدت ها نظاره گر رقبا بودن ، راحت ترین راه را برگزید و اقدام به افزودن خودروهای چینی به سبد محصولات خود نمود. هایما S7 اولین خودرو از برند هایما بود که ایران خودرو تصمیم گرفت جهت رقابت با کراس اوور های شهری 60 تا 80 میلیون تومانی آن را با آپشن های رنگارنگ به بازار داخلی عرضه کند. ولی گویا بازاریابان ایران خودرو تنها در زمینه ی قیمت گذاری منطقی عمل کردند و در سایر موارد همچون شرایط فروش ، تحویل به موقع ، کیفیت خدمات فروش و پس از فروش و مشتری مداری همان روند قبلی را در پیش گرفتند. نتیجه مشخص بود ، شکست کامل هایما S7 با وجود بهره مندی از امکانات و تجهیزات بیشتر نسبت به رقبا ، به دلیل مشکلاتی همچون شتاب ضعیف ، ایرادات فنی و عدم مشتری مداری ایران خودرو. شکست هایما S7 در بازار ایران نشان داد که صرفا آپشن پسند بودن مشتریان و امکانات زیاد خودرو نمی تواند دلیلی بر موفقیت باشد.
 
 
هایما S5، بررسی در بازار ایران
 
پس از این شکست ایران خودرو مدل توربوی این خودرو را در رده ی قیمتی 90 تا 100 میلیون تومان جهت رقابت با خودروهایی نظیر چری تیگو فایو و جک اس فایو که در رده ی خود محبوب هستند به بازار ارایه کرد. هایما S7 توربو در گزارش ها و تست های اولیه نظر خبرنگاران را با شتاب مناسب ، امکانات خوب و ظاهر قابل قبول به خود جلب کرد . گزارش های مثبت اولیه باعث شد تا عده ای خریداران نسبت به این خودرو اقبال نشان دهند. اما در چند ماه بعد ایرادات فنی ناشی از مونتاژ و یا مشکلات عدم سازگاری با شرایط ایران بروز کردند و ایران خودرو مجبور به فراخوان های پی در پی برای رفع نواقص شد و دید نه چندان جالبی از این خودرو در ذهن بازار نقش بست.
 
 
هایما S5، بررسی در بازار ایران
 
جهت رفع شکست های گذشته شرکت مجددا تلاشی جهت بدست آوردن بازار زیر صد میلیون تومان با ارایه ی مدل S5 از برند هایما آغاز نمود. پیش فروش این خودرو چند ماه پیش با پیش پرداخت ۳۷ میلیون تومانی صورت گرفت و خریداران توقع قیمتی در بازه ی ۷۴ تا ۸۰ میلیون تومان از این خودرو داشتند. در نمایشگاه خودروی تهران نیز اعلام های غیر رسمی مسوولین غرفه از قیمت 74 الی 76 میلیون تومانی این خودرو حکایت میکرد که در صورت قیمت گذاری با این اعداد هایما می توانست شکست سنگینی را به رقبا تحمیل کند. اما ایران خودرو ثابت کرد که درسی از تجربیات گذشته نمی گیرد. ارایه ی مدل هایی نظیر پژو 407 و سوزوکی کیزاشی با قیمت گذاری غیر رقابتی و پشتیبانی ضعیف و درنهایت باخت کامل به رقبا و یا شکست دو مدل مونتاژی هایما S7 ، هیچ گاه در یک خودروساز با استاندارد جهانی اتفاق نمی افتند زیرا هر شکست ضرر و زیان فراوانی به شرکت وارد می کند و تمام تلاش بر پیشگیری از شکست های بیشتر متمرکز می شود.
 
 
هایما S5، بررسی در بازار ایران
 
ولی شکست و ضرر برای خودرو سازان داخلی معنایی ندارد چرا که همواره از حمایت کامل دولت با تعرفه بالای واردات و وام های فراوان برخوردارند .ایران خودرو  روز شنبه 23 دی خریداران را با ارسال دعوتنامه تکمیل وجه و مشاهده ی رقم 89.900.000 تومانی شوکه کرد. آمار های غیر رسمی حکایت از انصراف تعداد زیادی از خریداران به دلیل مشاهده ی این رقم گزاف دارند زیرا انتظار قیمتی را در بازه ی 70 تا 80 میلیون تومان داشتند. در حال حاضر ، رقبای این خودرو بسیار بیشتر شده اند و هایما S5 با این قیمت باید با خودروهایی نظیر ام وی ام X33S با قیمت 80  الی 83 میلیون تومان ، چری تیگو فایو لاکچری با قیمت 95,490,000 تومان ، جک S5 دنده ای با قیمت 87,000,000 تومان  و هایما S7 توربو با 95,074,000 تومان رقابت کند و در بازه های پایین تر نیز رقبایی همچون چانگان CS35 اتوماتیک با قیمت 69,057,000 تومان ، جک S3 با قیمت 78 میلیون تومان و ام وی ام X22 اتوماتیک با قیمت 68 الی 70 میلیون تومان کار را برای این خودرو سخت خواهند کرد.
 
 
هایما S5، بررسی در بازار ایران
 
برخی از رقبا در این سگمنت هستند و برخی فاصله بین دو محور بیشتری دارند و در سگمنت بالاتر هستند . امکانات تعدادی کمتر و امکانات تعدادی دیگر بیشتر است. بعضی از موتور های تنفس طبیعی استفاده می کنند که دردسر نگهداری کمتری نسبت به موتور توربو دارد. از سوی دیگر بسیاری از رقبا با شرایط اقساطی بلند مدت و تحویل های فوری به فروش می رسند که این شرایط در مورد محصولات ایران خودرو به صورت مستمر وجود ندارد و معمولا محصولات محبوب این شرکت دارای حباب قیمتی می شوند.
 
حال کمی به هایما ی جدید بپردازیم . هايما S5 در سال 2015 در نمایشگاه گوانگژو برنده جایزه ی سالانه بهترین SUV شهري شده و همچنین 5 ستاره ايمني  از‏ C-NCAP دريافت كرده است.  مشخصات فنی این خودرو را می توانید در ادامه مشاهده نمایید :
 
نکته ی مهم در مورد هایما S5استفاده از گیربکس CVT و موتور توربوشارژر است. گیربکس های CVT معمولا برای کاهش مصرف سوخت استفاده می شوند ، و در ترکیب با  موتور توربوشارژر نیاز به مهندسی و تنظیم دقیق دارند زیرا در صورت عدم اجرای این نکته ، می تواند موجب ایجاد اشکالات فنی جبران ناپذیر و هزینه های سنگین برای مصرف کنندگان شود. وزن زیاد خودرو نیز ممکن است باعث استهلاک سریع خودرو شود. هایما S5 در بحث ایمنی بهتر از رقبا ظاهر می شود ، علاوه بر پنج ستاره ی ایمنی از CNCAP، کیسه هواي راننده و سرنشین جلو ، جانبی و پرده اي ، دوربین 360 درجه ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا  ESP ، نمایشگر فشار باد لاستیک یا TPMS ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی یا  HSAو سیستم کنترل کشش یا  TCS مواردی هستند که در اکثر رقبا به چشم نمی آیند و می توانند یک امتیاز برای فروش این خودرو باشند. هم اکنون حواله های این خودرو با همان قیمت اعلامی شرکت در فروشگاه های مجازی خودرو به عرضه گذاشته شده اند و باید منتظر ماند و دید در چند ماه آینده این خودرو می تواند با ارایه ی دوام قابل قبول و امکانات فراوان رقبای گران تر و ارزان تر از خود را کنار بزند یا همچون دو مدل قبلی هایما ، شکستی دیگر در کارنامه ی ایران خودرو خواهد بود.
 
 
 
 
 

منبع

دنده6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , هایما S5






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

محمد حسین
0

سلام و احترام
لطفا کسایی که s5 رو اخیرا براشون فاکتور شده یا تحویل گرفتن، بگن تاریخ واریز وجه شون کی بوده
13:55  1402/08/23
گزارش
پاسخ دادن
Ameri
0

به نظرتون اس 5تحویل اردیبهشت 99 به موقع تحویل میدن
19:17  1398/11/18
گزارش
پاسخ دادن
جوانمرد
3

اینجاش جالب بود که ضررو زیان وسود برا ایران خودرو مفهومی نداره چون بابایه پولدارش پشت سرشه....
15:14  1396/11/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 سفید بهمن : فیدیلیتی ظاهرش خوب هست ولی موتورش کلا ۱۵۰ اسب بخار هستش برای اون اتاق بزرگ کم هستش بله اینجوریاس راه نمیره فقط ظاهرش خوب وگرنه فنی حرفی برای گفتن ندارد
شاهین gl در انتظار پلاک : سلام دوستان 24 مهر فاکتور شدم هنوز خبری از پلاک نیست. تبدیلی 21 خرداد. راستی از مادر مدیرعامل سایپا چه خبر؟
اردیبهشت۲ : سلام دوستان کسی پلاک شده ؟ لطفا تاریخ فاکتور واعلام بفرمایید من ۳ اردیبهشت تاریخ فاکتور شدنم بوده
طاها : سلام خواستم ببینم کسی شرایطش مثل من هست من ۲۷مهر ۴۰۲شاهین جی اتوماتیک ۲۹۰ پول واریز کردم مانده ۹مهر۴۰۴برام پیشنهادی شاهین جی ال دندی آمد قبول کردم امروز یک ماه شد زنگ زدم سایپا گفت هنوز فاکترم نشدید کسی مثل من هست بگه بخدا نمیدونم چکار کنم بی ماشین ماندم
صادق : سلام ماشینه خوبیه سیستم تعلیق نرمی داره و تو سرعت کم نمیاره ولی مصرف سوخت اولش بالا بود که من حساب میکردم صدی چهارده لیتر می سوزوند اما حالا به با گذشت 8000 کیلومتر مصرف سوخت اومده روی یازده ونیم دومین مشکل ماشین من مانیتورش هنگ می کنه انگار که کسی داره بهش دست می زنه خود بخود از این صحفه به صحفه میره سومین مشکل ترمزش خوب نیست ماشین قبلیم پارس بود ترمزش نسبت به این ماشین خیلی بهتر بود
cvt : سلام به همه اگر پولی که به سایپا دادید براتون مهمه ، لطفا یه تاریخ و ساعت تعیین کنید همه یکصدا تجمع کنیم و همه بدونیم تکلیفمون چیه
j7 فروردین : دوستان شرکت به مشتری ها داره دروغ میگه! من هر روزی تماس گرفتم گفتن 1 هفته هست که j7 ها دارن بارگیری میشن! به نمایندگی زنگ میزنم میگه هیچ خودرویی بارگیری نشده و مشکل شرکت پرداخت نکردن عوارض گمرک هست برای ترخیص خودرو ها احتمالا شرکت پول نداره عوارض رو پراخت کنه تا خودرو ها از منطقه بم ترخیص بشن! پس حالا حالا ها گیریم! برای این موضوع باید کمپین ایجاد بشه و پیگیری بشه شما پرداخت هم بکنی ماشین بهت تحویل نمیدن! 2 ماه تاخیر خورده ماشین هم پلاک شده مدارک هم دستمه اما ماشین رو نمیدن
صادق : سلام برای من اومد مقداری از سود تاخیر دادم برای کارت طلایی و بقیه اش هم چند روز پیش پیامکش اومد رفتم نمایندگی حواله ای بهم داد رفتم بانک صادرات و به حسابم ریختم هنوز هم پنج میلیون مونده که نمایندگی گفت بعد از چند مدت دیگه بهت میدن
زارعی : من هم شهریوری هستم هیچ پیامی نیومده برای تکمیل وجه
شاهین+ : از دوستان تکمیل وجه 3 اردیبهشت،کسی باقیمانده که فاکتور نشده باشد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سبحان : سلام دوستان من طرح فجر پیش فروش بودم تکمیل وجه 4خرداد بودم الان از نمایندگی زنگ زدن برا تحویل خودرو انشالا قسمت همه
31شهریور : سلام.سود تاخیر که نمی‌دهندولی بخوان بدن روزی چقدر میشه؟قرار داد نوشته 36درصد روز شمار ش میشه 414تومنی دادیم روزی 400تومن اینجوری که برای سایپا فاجعه میشه...
تاجی 🇮🇷 : جواب کوییک اس _من هم 30 تیر هستم هنوز فاکتور نشدم آخرین عکسی هم که گذاشتن همون 29 تیر هست ،30 تیر هنوز فروش عادی کسی عکس نذاشته
فرسوده : سلام در طرح فرسوده قرار بر این بود که خودرو فرسوده با خودرو نو جایگزین شود قرار نبود ما بی ماشین شویم 4 ماه از تحویل خودرو گذشته آهای مسئول بی وجدان نگذار شرکت سایپا طرح فرسوده بذاره نمیتونه تحویل بده طرح نگذاره ولی میدونم صداهای من و امثال من در این مملکت بی درو پیکر به هیچ جا نمیرسه اینا برا اون دربدری نوشتم که میخواد از این شرکت در پیت خودرو نو بگیره و خودرو فرسودشو تحویل بده
محسن : خدا اینجا اعلام فاکتوره یا هواشناسی😐😂
هادیgxl : زنگ زدم سایپا اینطوری گفت که 26 خرداد تکمیل وجه کردین ولی 4/5 به حساب نشسته
ساینا پیش فروش24بهمن : ممنون از پاسخگویی شما
وحیدgxl26خرداد : سلام من هم مثل شمام ولی خبری نیس
207 تیوتری : سلام.207tu3 فروش فوری20 مهر تحویل آبان فاکتور شدم
207 : برو سایت ایران خودرو تو قسمت محصولات ببین ، کلاس ها رو زاده