مزدا 2 اسپرت، سبک وزن اما قدرتمند

 

کلید اشتباه دولت در قفل صنعت خودرو

 
در پی توقف تولید سوزوکی سوئیفت اسپرت مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی، مزدا 2 با موتور 1.5 لیتری 113 اسب بخاری، قوی ترین سوپرمینی بازار است که از هیچگونه توربوشارژر بهره‌ نمی‌برد. البته بهتر است ب ام و i3 را در این زمره به شمار نیاورید.
 
 
مزدا 2؛ نیروی کم بعلاوه وزن کمتر معادل است با قدرت بیشتر
 
این خودرو به طرز فوق‌العاده‌ای سبک وزن بوده و چیزی در حدود 970 کیلوگرم را در این کالبد کوچک و زیبا جای داده است. این امر موجب شده تا حتی همین مقدار نحیف اسب بخار که در دل پیشرانه مزدا2 موجود است، شتاب صفر تا صد 8.7 ثانیه‌ای را رقم بزند.
 
برای مقایسه می‌شود به تویوتا یاریس اشاره کرد که از پیشرانه‌ای با حجم و اندازه مشابه سود می‌برد اما برای دستیابی به سرعت صد کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، به سه ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد.
 
همچنین واکسهال (اوپل) کورسا نیز با وجود 150 اسب‌بخار قدرت، قادر به شکستن رکورد مزدا2 جی تی اسپرت نیست. در ضمن مزدا2 برای جیب شما نیز سبک خواهد بود و در این نسخه تاپ یعنی جی تی اسپرت، با برچسب قیمت 16,995 پوندی روی شیشه آن مواجه خواهید شد.
 
 
آنچنان که درخور یک مدل سطح بالاست، مزدا این خودرو را به امکاناتی نظیر مسیریاب ماهواره‌ ای، صندلی‌ های چرمی گرم شونده و یک دوربین پارک عقب مجهز نموده است. سیستم‌ های تعلیق و فرمان نیز به منظور آسایش بیشتر و فرمان‌پذیری دقیق‌تر، دستخوش تغییراتی شده‌ اند.
 
در بخش انتقال قدرت هیچگونه تنوعی وجود نداشته و پیشرانه 113 اسب بخاری تنها با یک گیربکس شش سرعته دستی در نسخه GT Sport عرضه می‌شود.
 
 
رینگ‌ های آلیاژی 16 اینچی، چراغ‌های LED، هداپ دیسپلی فعال، روکش چرمی مشکی و قهوه‌ای رنگ داخل کابین و سیستم گرمایش صندلی‌ های جلو نیز جزء دیگر امکانات مزدا2 محسوب می‌شوند.
 
همچنین مزدا 2 مورد نظر به سامانه «کنترل جی-وکتورینگ» یا سیستم تغییر بردار انتقال گشتاور مجهز شده که طبق ادعای شرکت سازنده به طور لحظه به لحظه در هنگام چرخش غربیلک فرمان، با به تاخیر انداختن جرقه زنی شمع ها، بار وارده به چرخ‌های جلو را تغییر داده و موجب افزایش تعادل خودرو می‌شود. فضای کابین نیز در برابر نفوذ صدا های خارجی، به خوبی عایق بندی شده است.
 
 
حرکت در مسیر های پر پیچ و خم، عملکرد صحیح و دقیق سیستم فرمان را برای ما به اثبات رساند اما عملکرد سیستم مذکور اندکی کمتر از انتظار ما بود. با توجه به 229 کیلوگرم وزن کمتر نسبت به کورسا، مزدا در گذر از پیچ‌ ها چابک‌ تر عمل می‌ کند.
 
پیشرانه 1.5 لیتری با کمک یار شش سرعته خود، در طی مدت زمانی اندک دور می‌گیرد و اهرم تعویض دنده به سرعت ضرایب مختلف دنده را تغییر می‌دهد.
 
ترکیب هوشمندانه این دو موجب شده تا مزدا2 با سرزندگی به پیش برود و مشکل کمبود گشتاور نیز از طریق به کارگیری گیربکس با ضرایب دنده کوتاه‌تر مرتفع شده است.
 
 
 
کلام آخر
 
مزدا جزء آن دسته از خودرو هایی است که با شاخصه‌ های نادرست تعریف شده‌اند. وزن کم، قیمت مناسب و پیشرانه تنفس طبیعی آن را به یک گزینه غیرمعمول در میان سوپرمینی ها بدل نموده است.
 
به این ترتیب قدرت مناسب پیشرانه(نسبت به وزن)، گیربکس سرزنده و هندلینگ خوب مزدا2 جی تی اسپرت را شایسته پرداخت حدود 17 هزار پوند می‌ نماید.
 
 
اگر به دنبال یک سوپرمینی جذاب، چالاک، خوش ساخت و ارزشمند(در مقایسه با بهای پرداختی)  باشید، مزدا2 جی‌تی اسپرت همان چیزی است که می‌ خواهید.
 
در بازار داخلی ایران نیز با توجه به قوانین جدید گمرکی و ایجاد اختلاف قیمت قابل توجه بین خودروهای مونتاژی و وارداتی، به نظر می رسد که مونتاژ مزدا 2 هاچ بک جدید با قیمتی در محدوده 100 میلیون تومان می تواند توجیه پذیر باشد، چرا که حالا با توجه به افزایش قیمت خودروهایی چون هیوندای النترا و کیا سراتو وارداتی به محدوده 190 میلیون تومان، بازار خودروهای عرضه شده در بازه قیمتی 90 الی 150 میلیون تومان کم تنوع شده و در این محدوده فضای مناسبی برای مونتاژ خودروهای جذاب به وجود آمده است.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , مزدا 2 اسپرت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!