گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کارایی کدام نوع بهتر است؟

 

گیربکس دستی یا اتوماتیک؛ کارایی کدام نوع بهتر است؟

 
از نظر میزان مصرف سوخت، همیشه این سوال مطرح است که جعبه‌دنده‌ی خودکار یا دستی، چه تفاوتی ایجاد می‌کنند؟  
 
معمولاً بیشتر علاقه‌مندان دنیای خودرو، رانندگی با خودروی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی را لذت‌بخش‌تر از نوع اتوماتیک آن می‌دانند. سال‌ها پیش که گیربکس‌های اتوماتیک هنوز همه‌گیر نشده بودند، کارشناسان مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی را عامل مهم دیگری برتری می‌دانستند. اما آیا هنوز هم این مزیت‌ها وجود دارد؟
 
 
بخش اول پاراگراف بالا هنوز هم تغییری نکرده و بعید است که به همین راحتی خللی در آن ایجاد شود. هنوز هم عاشقان سرسخت خودرو و رانندگی، تعویض دنده‌های دستی را لذت‌بخش‌تر، هیجان‌انگیزتر و نزدیک‌تر به شرایط خودروهای مسابقه‌ای می‌دانند. لذت کنترل کامل خودرو و وضعیت دنده‌ها، چیزی نیست که به سادگی نادیده گرفته شود. البته همه‌ی ما بر سر آزاردهنده‌ بودن استفاده‌ی پی‌درپی از پدال کلاچ در ترافیک‌های سنگین توافق داریم. ولی در جاده‌های با ترافیک مناسب یا جاده‌های کوهستانی پر پیچ‌وخم، لذتی که تعویض دنده‌های دستی و بازی کردن با دورموتور به راننده می‌دهد، ساعت‌های خسته کننده در ترافیک شهری را قابل تحمل می‌کند. مورد دیگر قیمت خودروهای با جعبه‌دنده‌ی دستی است؛ معمولاً این نوع خودروها در مقایسه با خودروهای با جعبه‌دنده‌ی خودکار یا نیمه‌خودکار قیمت کمتری دارند.
 
 
باور عموم بر این است که خودروهای با گیربکس دستی سوخت کمتری هم مصرف می‌کنند. این باور امروز و در خودروهای مدرن و پیشرفته با گیربکس اتوماتیک چندان صدق نمی‌کند. اما آیا می‌دانید که دلیل مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی چه بوده است؟
 
برای توقف با خودروی مجهز به گیربکس دستی، باید با فشردن پدال کلاچ، دنده را در وضعیت خلاص قرار دهیم. اگر بدون استفاده از کلاچ فقط ترمز استفاده شود، پیشرانه خاموش می‌شود و راننده احتمالاً مورد تمسخر اطرافیان قرار می‌گیرد. اما در خودروی با جعبه‌دنده‌ی خودکار، در هنگام توقف دنده خلاص نمی‌شود؛ اگرچه این عمل با حذف استفاده‌ی زیاد از کلاچ در ترافیک رانندگی را آسان‌تر می‌کند، ولی در عین حال مصرف سوخت در سرعت‌های پایین را بالا می‌برد.
 
 
اما جعبه‌دنده‌های خودکار خودروهای مدرن با مصرف سوخت کمتر در سرعت‌های بالا، این مشکل را جبران می‌کنند. اگر توجه کرده باشید، معمولاً خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‌ی خودکار در مقایسه با نوع دستی، تعداد دنده‌های بیشتری دارند. دنده‌های بیشتر به معنی انقال قدرت مشابه به چرخ‌ها در دورموتور پایین‌تر است که همین مورد مصرف سوخت را پایین‌تر می‌آورد.
 
البته خودروهای مدرن به نوعی گیربکس جدید مجهز هستند که اگرچه هنگام رانندگی حس مشابه استفاده از اتوماتیک دارد، ولی عملکرد آن کاملاً متفاوت است. از نظر راننده‌های معمولی، گیربکس CVT مانند نوع اتوماتیک آن عمل می‌کند. برای حرکت نیازی به استفاده از کلاچ نیست و به راحتی با قرار دادن دنده در حالت رانندگی (D)، انجام می‌شود.
 
 
برخلاف جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی، گیربکس‌های CVT ترکیب بی‌نهایت نسبت دنده دارند. به زبان ساده‌تر، گیربکس CVT همیشه در بهترین حالت مصرف سوخت، قدرت را از پیشرانه به چرخ‌ها منتقل می‌کند. البته هنوز هم جعبه‌دنده‌های دستی زیادی وجود دارند که در برابر نوع خودکار، با استفاده از آن‌ها مصرف سوخت کمتری حاصل می‌شود، اما در بیشتر خودروهای مدرن امروز، باور مصرف سوخت کمتر خودروهای با گیربکس دستی دیگر حقیقت ندارد.
 
 
جالب است بدانید که بر اساس داده‌های موجود، خودروهای با گیربکس دستی در آمریکا بسیار کمیاب شده‌اند. شاید به دلیل رانندگی آسان‌تر با خودروهای مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی یا مصرف سوخت کمتر، بسیاری از افراد و خانواده‎ها این نوع خودروها را ترجیح دهند، ولی عاشقان دنیای خودرو هیچوقت حاضر نیستند پیوند بین دست راست و دسته‌دنده و پدال دوست‌داستنی کلاچ را به فراموشی بسپارند.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دنده اتوماتیک , دنده دستی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: جاویدیان
0

باید پذیرفت
ذایقه مردم تغییر کرده و کسی حوصله ور رفتن با دنده و کلاچ نداره

غالبا هر کسی دستش ب ذهنش برسه، ا اتومات میگیره
15:53  1396/11/22
پاسخ دادن
کاربر: جاویدیان
0

آبادان... ممکنه لاف زده باشی ولی حقیقت هم داره...خیلی ها به صورت شخصی اتومات میکنن و خیلی ها هم سفارش میدن شرکت شبه اتوماتش کنه
06:14  1396/11/22
پاسخ دادن
آبادان
1

یه پراید دنده اتومات ۸۶ دارم خیلی عالیه...
16:57  1396/11/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : تازه نفس ی دلت خوشه
مریم : کم کمش 5ماه سایپا
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم