قول هایی که خاکستر شدند

 

قول هایی که خاکستر شدند

 
سالی که در ابتدا با خبرهای خوش انعقادهای پی در پی آغاز و پیش بینی شد تا پایان سال موجی از قراردادهای خودرویی مشترک به امضا برسد. اما نه تنها برخی از قراردادها به امضا نرسید، بلکه حتی دولت نیز برخی وعده های خود به این صنعت پر سود را فراموش کرد. 
 
صنعتی که می تواند بخشی از رونق اقتصادی را بر گردن گیرد و نه تنها تولیدات داخلی، بلکه صادرات و واردات کشور را فعال کند. اما انگار توانی برای رقابت وجود ندارد و دولت نیز تنها به دنبال افزایش تعرفه ها و حمایت از تولید کنندگان داخلی است. 
 
اما وقتی صحبت از حمایت تولیدات داخلی به میان می آید، توقع تولید کنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد. تا جایی که تولید کنندگان می خواهند دولت در شرایط خاص و اضطراری همچون نوسانات نرخ ارز، افزایش تعرفه های واردات مواد اولیه و ایجاد رقابت برای تولید کنندگان آن ها را حمایت کند، اما امسال حمایت از تولیدات داخلی به نحوی غیر مستقیم بود که مشاغل مرتبط دیگری با صنعت خودرو ضرر کردند. 
 
به نحوی که، به منظور حمایت از تولیدات داخلی بهتر است بگوییم حمایت از دو تولید کننده نیمه دولتی خودرو، وارد کنندگان خودرو به کشور ضرر کردند. چرا که سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی حدود شش ماه بسته ماند و باعث شد تا انبار فروش خودروهای داخلی تا حد زیادی خالی شود اما وارد کنندگان متحمل ضررهای میلیاردی شوند. 
 
این در حالی است که نه تنها رییس جمهوری، بلکه سایر مقامات کشور نیز حمایت از صنعت خودرو را بر سر زبان داشتند، اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. به گونه ای که در آذرماه امسال نه تنها حسن روحانی، بلکه علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیزاکبریان-نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین محمد شریعتمداری- سکاندار وزارت صنعت معدن و تجارت نیز ماجرای حمایت از تولید کنندگان داخلی و قطعه سازان را مطرح کردند، اما از آن روز تاکنون حمایتی به جز چند سنگ اندازی پیش پای فعالان اقدام حمایتی صورت نگرفته است.
 
 استارت حمایت از قطعه سازان زده شد
 
در آخرین هفته آذرماه امسال ماجرای نیاز حمایت از قطعه سازان را هاشم یکه زارع استارت زد. یکه زارع به عنوان مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو، موضوع حمایت از قطعه سازان را بیان کرد و حتی از حضور قطعه سازان در یکی از سایت های تولید خودرو این شرکت در الجزایر خبر داد، اما هنوز از آن روز تاکنون خبری از این پروژه و طرح حمایتی به گوش نرسیده است. 
 
پس از آن نیز، علی لاریجانی- رییس مجلس شورای اسلامی، عزیز اکبریان-  رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و در نهایت محمد شریعتمداری- وزیر صنعت معدن و تجارت به ترتیب بر حمایت از قطعه سازان به صحبت پرداختند که وجه اشتراک اظهارات این افراد حمایت ویژه از صنعت قطعه سازی بود که بازهم هنوز خبری از طرح ویژه حمایتی شنیده نشده است.
 
 این در حالی است که در حال حاضر، قطعه سازان بیشترین لطمه ها از نوسان نرخ ارز و انباشت مطالباتشان از خودروسازان را متحمل شده اند اما همچنان کج دار و مریز در حال فعالیت هستند. 
 
در همین زمینه نیز، رضا رضایی، عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور به خودروکار می گوید: « در این مدت قوانین و مقررات بانکی این صنعت را تنها گذاشت. از همه مهمتر افزایش بی رویه  قیمت مواد اولیه که دست دولت است، بارها با نوسان قیمتی همراه شد».
 
سرمایه گذاری خارجی در بن بست
 
گرچه در آغازین روزهای سال 96 و امید به بهبود اوضاع اقتصادی و انتخابات ریاست جمهوری، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو از جمله امیدوارکننده ترین بخش هایی بود که همواره مورد توجه قرار می گرفت. اما این توجه آنگونه که انتظار می رفت به بار ننشست و سرمایه گذاری خارجی در قراردادهای خودرویی انتظارات را برآورده نکرد.  زیرا برخی صاحبنظران بر این باورند که نوسانات اقتصادی و نبود امنیت اقتصادی در کشور، دلیل ترس از ورود برخی سرمایه گذاران به کشور است و به همین دلیل ورود سرمایه گذاران با تعلل همراه شده است.  
 
با این حال، پرونده سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت خودروسازی کشور نیز به جرگه سایر وعده های دولتی پیوست. به گونه ای که در ابتدای امسال، سرمایه گذاری خارجی در صنعت خودرو در قالب واگذاری سهام صنعت خودروسازی از جمله مهمترین برنامه های این صنعت معرفی شد، اما به دلیل نوسانات ارزی و تصمیم گیری های عجولانه پیگیری نشدند.
 
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ماشین , داشبورد , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: جاویدیان
0

مقاله بیشتر سفارشی هست تا دلسوزانه!!
چون الان تا مردم دنیا دارن به سمت تولید با کیفیت داخلی میرن و ما متاسفانه در حال تبلیغ واردات هستیم.
به جای واگذاری سهام دولت و دل کشیدن از پست ها و ریاست ها در صنعت خودرو و دل خوش کردن بیهوده به افزایش تعرفه
دست از سر صنعتِ خودروسازی برداریم و بگذریم با همت خودشون، خودشون رو در دنیا مطرح کنن نه با ۳۰ سال تعرفه ظالمانه بر گُرده مردم مظلوم کشور
از اون طرف دیگه
وقتی بخش خصوصی بدون پارتی و زد و بند و حمایت مجلسی و بدون پشتیبانی تعرفه ای دولت سر کار بیاد
با استفاده از نخبگان این صنعت رو متحول میکنه
نه اینکه مثل کنه بچسبه ب بیت المال و جیب مردم
10:05  1396/11/23
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : در جواب داریوش منهم ۱۶ مهر همه چیه امده نمایندگی پرسیدم گفت مشکل گمرک است ولی مرکزی زنگ مزنم مگه همچین چیزی وجود ندارد
دوگانه بهمن : سلام طاهره خانم چرا زودتر واریز نکردی دی ماهی ماشینو تحویل گرفتن شما هنوز فاکتور نشدی فردا فاکتور میشی
سلام دوگانه بهمن : سانازجان سلام شما را فراموش نکردن کارها داشت خیلی خوب پیش میرفت باز یه کمی شل شد الان باز دوباره خوب شد دی ماهی سر یکماه ماشینو گرفتن ما الان ۲۲ روزه پول دادیم هنوز فاکتور نشدیم ایشاالله برای اسفندی همین روزها میاد اصلا نگران نباش عزیزم این هم تمام میشه خدا نگهدار
کیان : قابل توجه ما... کجای سهند اس یه سر و گردن از اطلس بالاس میشه بگی ماهم بدونیم سانروف که نداره دوربین دنده عقب نداره مانیتور نداره دکمه رو فرمان نداره اچ اس آ نداره تریم دو رنگ داشبورد جدید نداره فقط ساینا اس با چراغ ها و سپر جدید وسلام
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
18 اسفند : شما تغییر رنگ دادید؟
خوزستان شوش : دوستان اسفندماهی ، لطفا کسانی که تحویل خودرو از خوزستان هستند دایره سبز رو بزنن بینم چند نفریم ؟
تاج : مبلغ پرداختی و کسورات ک زده چجوری حساب میشا. از کجا بهمیم چقد سود میدن سقف فلز سفید
دنا تحویل خرداد : سلام من تحویل 4 خرداد هستم و هنوز فاکتور نشدم
مصطفی : وقیمتش تو بازار امروز چنده خواهشا جواب بدید
هادی زارعان : دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه ماشین کی میاد
هادی زارع : سلام دوستان وقتی چراغ تحویل خودرو روشن بشه کی میاد ماشین ینی چه
علی : سلام یک سال و 5ماه از اولین واریزی دیگه خسته شدیم
قیمت : سلام الان قیمتت تو بازار چنده . تک و دوگانه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : فرشید جان یک کلام میشه مدیزان خودرو به روال سابق برگرده یانه به نظر شما عزیز کی برمیگرده