عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو

 

عیب‌یابی مشکلات عمومی خودرو

 
همواره گروهی از مشکلات عمومی در یک خودرو وجود دارند که ممکن است از روز اول وجود داشته یا به مرور زمان در اثر کارکرد خودرو به وجود آمده باشد. مشکلاتی که همیشه هستند و ما را آزار می‌دهند اما به دلیل حاد نبودن یا هزینه‌بر‌‌بودن یا تنبلی! کمتر به رفع آنها فکر می‌کنیم.
 
در این قسمت از عیب‌یابی خودرو به زبان ساده، به بررسی برخی از این مشکلات عمومی، دلایل بروز آنها و چگونگی رفعشان می‌پردازیم.
 
این مشکلات آزار دهنده
 
در خصوص مشکلات عمومی‌ای که در یک خودرو به مرور ایجاد می‌شود، باید در نظر داشت که این مشکلات ممکن است در ابتدا کم‌اهمیت به نظر برسند و به‌سادگی از کنار آنها عبور کنیم یا با آنها کنار بیاییم، اما این مشکلات در صورت بی‌توجهی می‌توانند روز‌به‌روز حادتر شده و بستر خرابی‌های گسترده‌تر و هزینه‌ تعمیرات بالاتر شوند. بنابراین بروز هرگونه مشکلی در خودروی خود را جدی گرفته و به سرعت آن‌را رفع کنید.
 
درهای خودرو به صورت صحیح بسته نمی‌شوند
 
درست بسته‌نشدن درهای خودرو شامل سه حالت کلی است:
در بسته شده اما به صورت صحیح روی بدنه نمی‌نشیند.
در برای بسته‌شدن نیاز به نیروی زیادی دارد (بستن با شدت یا کوباندن).
در تحت هیچ شرایطی بسته نمی‌شود. 
 
 
هر یک از این حالات دلایل مشترکی دارد. به صورت کلی در عموم خودروها با شل‌‌کردن پیچ‌های زبانه قفل روی ستون و جا‌به‌جا کردن آن می‌توان در را رگلاژ کرد. هرچقدر زبانه بیشتر به سمت بیرون کشیده شود، در راحت‌تر بسته شده اما از بدنه فاصله بیشتری می‌گیرد و امکان نفوذ هوا و بلند‌شدن صدای ارتعاش در بیشتر است. هر چقدر زبانه را به سمت داخل بکشیم، در سخت‌تر باز و بسته شده و در عوض بهتر فیت بدنه می‌شود. برای رگلاژ صحیح باید به حد متناسبی از موقعیت زبانه رسید که هم در راحت باز و بسته شده و هم به‌درستی روی بدنه بنشیند. گریس‌کاری تاثیری قابل توجه در بهبود شرایط باز و بست در دارد. گاهی ایراد قالب‌گیری و یا صافکاری نادرست پس از تصادف باعث می‌شود در هیچگاه درست روی بدنه ننشیند، در این شرایط به کمک یک صافکار ماهر احتیاج خواهید داشت.
 
از داشبورد صدای مچاله‌شدن نایلون بلند می‌شود 
 
بلند‌شدن صداهایی مشابه مچاله‌شدن نایلون فریزر یا خرد ‌دن یخ از داشبورد خصوصا ‌هنگام رانندگی در مسیرهایی با آسفالت دانه‌درشت و یا ناهموار، مشکلی است که عموما در خودروهای ارزان‌قیمت با داشبورد پلاستیک خشک یکپارچه مشاهده می‌شود. این ایراد ناشی از سایش قطعات پلاستیکی نسبت به هم هنگام بروز ارتعاش با فرکانس بالاست. برای رفع آن کافی است اجزای مختلف داشبورد را باز کرده و با کمک اسپری سیلیکون، واشر پلاستیکی و یا فوم یا قطعات بریده شده از چرم محل تماس و سایش را بی‌صدا کنید.
 
فرمان می‌لرزد
 
لرزش فرمان یا به اصطلاح، زدن فرمان مشکلی است ناخوشایند که در بسیاری از موارد به‌سادگی رفع نمی‌شود. در اکثر موارد مشکل ارتعاش فرمان ناشی از بالانس نبودن تایرهاست. اگر در سرعت‌های بالای 80کیلومتر مشکل ارتعاش فرمان را دارید، احتمال زیاد تایرهای عقب و یا جلو و عقب به صورت همزمان بالانس نیستند. لرزش در سرعت بالای 110 نشان از بالانس‌نبودن تایرهای جلوست. برای بالانس دقیق، تکنیک بالانس درجا روشی بسیار مطمئن‌تر از بالانس با دستگاه است. لرزش دائمی فرمان در هر سرعتی و رفع‌نشدن آن حاکی از تابیدگی رینگ و یا لاستیک است. اگر خودرو در سرعت حدود 20 کیلومتر در ساعت می‌رقصد، به احتمال زیاد تایرها تابیدگی دارند و یا توپی چرخ‌های عقب شل است. لرزش فرمان پس از تصادف نشانه به‌هم‌خوردن تنظیمات شاسی و یا جلوبندی خواهد بود که بهتر است هر چه سریع‌تر رفع شود. لرزش فرمان هنگام ترمزگیری نیز دلیلی ‌جز تابیدگی دیسک‌های ترمز ندارد.
 
با چرخاندن فرمان صدای بلندی از پمپ شنیده می‌شود 
 
صدای زیاد پمپ هیدرولیک خصوصا هنگام چرخاندن فرمان در حالت درجا، نشانه کثیفی روغن هیدرولیک و یا تحت‌ فشار بودن بلبرینگ محور پمپ است. صدای قر قر مانند که گاهی با جیغ تسمه ممکن است همراه باشد، نشان از تنظیم نادرست سفتی تسمه دارد. در خودروهای واجد هرزگرد اتوماتیک، این مشکل ناشی از خرابی هرزگرد خواهد بود. صدای غیژ بلند از پمپ به معنی کثیفی و کهنگی روغن است. نوسان دور پیشرانه در حالت درجا چرخاندن فرمان حکایت از عملکرد نادرست فشنگی پمپ داشته و صدای فیس‌فیس مانند نشانه وجود مقداری هوا در مدار است.
 
پیشرانه کپ می‌کند
 
کپ‌کردن پیشرانه دلایل بسیار متنوعی دارد. در برخی از خودروها، مسئله کپ‌کردن ایرادی ذاتی و ناشی از مشکلات نرم‌افزاری ECU و ناهماهنگی برنامه آن با سنسورهای کالیبره شده و یا خود پیشرانه است. کپ‌کردن پیشرانه ‌هنگام سرد بودن، بد استارت خوردن و رفع این مشکل در هنگام گرم‌بودن پیشرانه نشانه کثیفی استپر و یا مجموعه دریچه گاز و انژکتورهاست.
 
کپ‌کردن پیشرانه به همراه ریپ و یا مکث می‌تواند نشانه خرابی سنسور اکسیژن یا کوئل باشد. گاهی کثیفی فیلتر بنزین و یا خرابی پمپ بنزین و حتی سولفاته‌شدن فیوز آن ممکن است چنین حالتی را در پیشرانه ایجاد کند.
 
سرعت بالا رفتن شیشه بالابر بسیار کم است 
 
کندی شیشه بالابر چند علت می‌تواند داشته باشد. خشکی مکانیسم ریل و قرقره‌ها و کابل می‌تواند سرعت شیشه بالابر را کم کند. بد نیست بعد از چند سال برای حفظ عمر مفید شیشه بالابر مجموعه ریل را به طور کامل از آلودگی پاک کرده و با روغن چرخ خیاطی مجددا چرب کنید
 
خشکی نوار شیشه و یا نصب بد آن نیز موجب کندی شیشه بالابر می‌شود. نوار معیوب را به‌موقع تعویض کنید. ضعیف‌بودن آرمیچر یا ضعف جریان تغذیه نیز این ایراد را به وجود می‌آورد. با نصب کابل تقویت اتصال بدنه و نصب رله تغذیه در مسیر شیشه، این ایراد را تا حدودی می‌توان برطرف کرد. اگر شیشه بسیار کند حرکت کرده و گیر می‌کند و با ضربه زدن مجددا به کار می‌افتد، عمر مفید موتور آن به پایان رسیده و باید موتور را تعویض کرد.
 
با شل کردن و جا به جایی زبانه می‌توان در را رگلاژ کرد
 
مجموعه شیشه بالابر بعد از چند سال نیاز به تمیز کردن و روغن‌کاری دارد
 
بالانس چرخ‌ها را جدی بگیرید
 
صدای ناهنجار پمپ هیدرولیک می‌تواند از تنظیم نادرست سفتی تسمه باش
 
با نصب واشر لاستیکی در محل پیچ شدن داشبورد می‌توان از صدای آن کاست
 
 
 
 
 

منبع

عصرخودرو

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیر ماشین , موتور , درب ماشین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : اریزو6 پرو ماشینم
فاطمه : اقا هادی سلام من تاریخ 13 خرداد تحویل داشتم و 17ام فاکتور شدم اما هنوز واریز وام هنوز انجام نشده شما اطلاعی دارین که چه زمانی انجام میشه؟
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....
هادی اریزو : مجوزهای امروز 1- X22 Pro MT: 400 2- X33 Cross CVT: 400 3- LX: 400 . Total: 1200 TXL: 400 FX: 400
شاهین : مزخرف نگو
وحید : دو تا دنا 6 دنده ef7p با قالپاق رنگ هر دو مشکی ، پیش فروش طرح مادران تحویل 31 خرداد داشتم هر دو امروز صبح فاکتور شد یکیشون همزمان پلاک هم شد . واریز اول 17 بهمن واریز دوم 20 اردیبهشت تکمیل پرونده 25 اردیبهشت شماره قرارداد دو رقم آخر رو نمینویسم یکیش **152817 دومیش **152698
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
اریزو 6 پرو : مال من تحویل 20\2 بود سه روز پیش تحویلم دادن چطور به شما تحویل ندادن
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟