تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 

تعطیلی خطوط تولید در یک قدمی خودروسازان

 
طی ماههای اخیر نوسانات نرخ ارز بر تولید کنندگان و واردکنندگان تاثیر بسیاری داشته، به گونه ای که قطعه سازان بارها نسبت به نوسانات نرخ ارز گلایه کرده اند، اما نه تنها گره ای از مشکلاتشان گشوده نشد، بلکه حتی ارز مبادله ای نیز به روی آن ها بسته شد.
 
 حال این پرسش مطرح است که قطعه سازانی که توان ادامه مسیر با نرخ دلار 3800 و 4000 هزار تومانی را ندارند، اکنون چگونه می توانند قطعات با نرخ پنج هزار تومانی را وارد کنند و به چرخه تولید برسانند؟
 
 در همین زمینه رضا رضایی- عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور به خبرنگار خودروکار می‌گوید : « در حال حاضر افزایش نرخ دلار بر زندگی مردم عادی تاثیر بسزایی گذاشته است چه برسد به صنایعی همچون قطعه سازی و خودروسازی که فعالیت آن ها به نرخ ارز وابسته است. اکنون قطعه سازان فقط فعالیت می کنند که قطعات به موقع به خط تولید برسد و خط تولید نخوابد».
 
او تاکید می کند: « طی دو ماه اخیر موانع و مشکلاتی همچون سد های مقاوم بر سر راه حرکت صنعت قطعه سازی قرار گرفته است  و اکنون این صنعت نیاز به مدیریت بحران دارد».
 
 به گفته رضایی، در حال حاضر شرایط در صنعت قطعه سازی و خودروسازی نیازمند مدیریت بحران دارد و این صنعت در حالی به حیات خود ادامه می دهد که با هر نوسان نرخ ارز، نفسش به شماره می افتد». 
 
رضایی می افزاید:« تاثیر نوسانات نرخ ارز بر صنایع کشور شدید و نگران کننده است، چراکه صنعت کشور به ویژه صنعت خودروسازی و قطعه سازی روی لبه تیغ حرکت می کند و اگر قطعه‌ساز نتواند به موقع قطعه را به خط تولید برساند، که البته به زودی این امر محقق می شود، خط تولید باز می ایستد».
 
او با اشاره به اینکه اکنون به پایان سال نزدیک می شویم  و بازار شب عید را در پیش داریم می افزاید: «هنوز معوقات حقوق و دستمزد کارگران پرداخت نشده است و این یک مسئله مهم در صنعت کشور است. هنگامی که گفته می‌شود اقتصاد رو به رشد و روان است، پس چگونه هنوز توان رقابت در بازارهای جهانی را نداریم و صنایع با مشکل پرداخت مواجه هستند؟»
 
رضایی اظهار می کند: « در تمام دنیا صنعت قطعه سازی و خودروسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک محسوب می شود، چرا که این صنایع در تولید ناخالص ملی کشورها تاثیرگذارند و دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند، اما در ایران نه تنها حمایت بنگاه‌های تامین سرمایه وجود ندارد،  بلکه حمایت بانک‌ها، و سایر عوامل حمایتی نیز دریغ می شود».
 
به گفته عضو انجمن همگن نیرو محرکه قطعه سازان کشور، تثبیت شرایط محیطی برای یک بنگاه باید به گونه ای باشد که آن بنگاه بتواند در کیفیت، قیمت تمام شده، ارائه خدمات ارزش افزوده و سایر خدمات متداول برنامه ریزی داشته باشد؛ اما در ایران با نوسانات نرخ ارز چگونه این برنامه ریزی ها محقق خواهد شد؟»
 
در حالی فشار نرخ ارز در حال گرفتن نفس قطعه سازان است که روز گذشته وزیر صنعت و رییس کمیسیون صنایع مجلس بر حمایت از قطعه سازان تاکید کردند اما مشخص نیست که این چه نوع حمایتی ست که حتی کوچکترین گامی برای کاهش فشار افزایش نرخ ارز بر این بخش از صنعت برداشته نمی شود؟ آیا سیاست گذارانی که پشت تریبون ها به زیبایی از حمایت سخن می گویند، از واقعیت موجود خبر دارند یا صرفا متن سخنرانی را ایراد می کنند که دیگری برایشان نگاشته است؟
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قطعه , ماشین , ارزی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
A5شهریور مشکی : سلام کسی شماره اداره تحویل مرکزی داره که پاسخگو باشن؟؟ این شماره هرچی میگیریم جواب نمیدن 44987018
متین : سلام ۷ بهمن ۱۴۰۳ ساینا تحویل فوری ثبت نام کردیم ماشین هنوز فاکتور نشده معلومه شرکت سایپا دارع چیکار میکنه لامصب تاخیر یه ماه دو ماه نه بیش از چند ماه
شاهین اتومات cvt : ممنون از آقا مجتبی عزیز تکمیل وجه 13 و 14 اسفند اگه فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن.
شاهینgl : سلام‌زنگ‌زدم‌کارشناس‌گفتم ۲۷‌تکمیل‌وجه‌کردم‌ گفت‌ جز‌ ۲۸‌ حساب‌میشید‌
جی ال : سلام سخا چه تاریخی ثبت کردید؟
شاهینcvt_mojtaba : 13 اسفند هنوز فاکتور نشدن.
محمد : من زنگ زدم 096550 گفتن تا 17 اردیبهشت GL فاکتور شده. گفت بعد از 30 روز کاری سود تاخیر تعلق میگیره. گفتم پس فعلا ماشین خدنت خودتون بمونه🤐🤐🤐🤐
رضا بهمن ماهی : سلام دی ماهی ها همه فاکتور شدن یا ن ؟
مشتری : اگر خط تولید خوابیده چه لزومی داره این همه ثبت نام جدید و سرکارگذاشتن و خون به جگر کردن مردم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خرزوخاک سایپا : سلام بر همه ی هم لگنی های عزیز! اینروزا همه دنبال لگن هستن شما چطور؟!!!!
3 تیر فروش فوری مادران : سلام کسی از دوستان هست که تحویلی سوم تیر ماه باشه و فاکتور نشده باشه هنوز؟؟؟؟ علامت مثبت بزنید اگه کسی مونده که فاکتور نشده
پناه : سلام خرداد و تیر رینگ آلمینیوم 6 دنده کسی مونده که فاکتور نشده باشه؟
10اسفند : دوستان پیامک تحویل حضوری معمولا چند وقت بعد از پلاک شدن میاد؟
10اسفند : برا ما 5روز زمان برد احتمالا آخر هفته پلاک میشید
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : پیش فروش بودین یا فوری؟؟؟؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : فولادی انگار نمیخان تحویل بدن کاش طرح تبدیل بیاد حداقل
بهمن اطلس : نوبت بهمن کی میرسه
ثبت نام فوق العاده یازده بهمن1403 : سلام نحوه شکایت چه جوریه
سجاد : خانم حیدری از کدوم نمایندگی