تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 

تأمین انرژی خودروهای خودران چگونه انجام می‌شود؟

 
به نظر می‌رسد، آینده‌ی خودروسازی به انرژی الکتریکی متکی باشد. سیستم‌های خودران هم، برای انجام پردازش‌های سنگین در کنار انرژی مورد نیاز پیشرانه‌های الکتریکی، با چالش تامین انرژی روبرو هستند.
 
 
در حال حاضر شرکت‌های مختلف در حال انجام آزمایشات روی سیستم‌های خودران هستند. عملکرد صحیح این سیستم‌ها وابسته به توان پردازشی آن‌ها است و به‌طور قطع پردازش‌گرهای قدرتمندی برای این منظور در حال توسعه‌اند. اما نکته‌ی قابل توجه پیرامون این موضوع، مصرف برق بالای سیستم‌های خودران است. با توجه به جهت‌گیری صنعت خودروسازی به سوی توسعه‌ی خودروهای هیبریدی، الکتریکی و خودران، بحث تأمین انرژی مورد نیاز این سیستم‌ها به یک چالش جدی بدل شده است. با این‌که شرکت تسلا در حال حاضر خودروهای تمام الکتریکی مجهز به فناوری خودران تولید می‌کند و ظاهرا در تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهایش مشکلی ندارد، اما نسل‌های آینده‌ی این فناوری (مانند سیستم‌های خودران سطح سه تا پنج) مطمئنا مصرف برق بسیار بیش‌تری خواهند داشت که می‌تواند به یک مشکل اساسی در تولید خودروهای الکتریکی خودران بدل شود.
 
 
مصرف برق سیستم‌های خودران چقدر است؟
 
خبرگزاری بلومبرگ به نقل از شرکت بورگ‌وارنر (فعال در زمینه‌ی تأمین تجهیزات خودروهای الکتریکی) میزان مصرف برق نمونه‌های اولیه از سیستم‌های خودران کنونی را معادل میزان مصرف انرژی الکتریکی ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه لپ‌تاپ اعلام کرده است. به بیان دیگر، سیستم‌های خودران کنونی حدود ۲ تا ۴ کیلووات انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند. مصرف بالای انرژی الکتریکی این سیستم‌ها سبب دشوارتر شدن کاهش مصرف سوخت و انتشار گاز کربن دی‌اکسید به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌شود.
 
 
با این‌که به نظر می‌رسد این مشکلات در آینده‌ای نه چندان نزدیک دردسرساز شوند، اما حقیقت این است که با توجه به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر دولت‌ها پیرامون کاهش مصرف سوخت و انرژی، تأمین انرژی مورد نیاز پردازش‌گر و حس‌گرهای سیستم‌های خودران یک چالش اساسی است. در حال حاضر، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت‌ها برای کاهش مصرف انرژی سبب شده تا صنعت خودروسازی در جهت تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی گام بردارد، اما رقابت بر سر تولید فناوری خودران در جهت مخالف و به سوی افزایش مصرف انرژی پیش می‌رود.
 
بر اساس مصاحبه‌ی بلومبرگ با متخصصان این حوزه، تا زمانی که پیشرفتی اساسی در صنعت تولید باتری رخ نداده، پیشرانه‌های هیبریدی راه حل تأمین انرژی مورد نیاز نسل‌های آتی فناوری خودران است. بر اساس پیش‌بینی فعالان صنعت خودرو، اولین خودروهای کاملا خودران تاکسی‌های رباتیک خواهند بود. مالکان خودروهای الکتریکی شخصی می‌توانند در زمان‌های مختلف باتری‌های اتومبیلشان را شارژ کنند، اما تاکسی‌ها باید به‌طور مداوم مشغول حمل‌ونقل مسافران باشند. به همین دلیل در حال حاضر تولید تاکسی‌های الکتریکی کاملا خودران، با توجه به مصرف برق بسیار بالا، اندکی دور از ذهن است و انتظار می‌رود که این تاکسی‌ها به پیشرانه‌های هیبریدی مجهز باشند.
 
 
سم جف، موسس گروه مشاوره و تحقیق کیرن انرژی، در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته است:
 
انتخاب پیشرانه‌های هیبریدی برای تاکسی‌های خودران آینده علاوه بر افزایش شعاع حرکتی آن‌ها باعث می‌شود که بار تأمین انرژی الکتریکی سیستم خودران تنها بر دوش باتری‌ها نیافتد.
 
هم اکنون خودروسازانی مانند فورد پیشرانه‌های هیبریدی را به عنوان انتخابی منطقی برای پیاده‌سازی تکنولوژی خودران می‌دانند و البته معتقدند که تکنولوژی خودران نباید تنها منحصر به خودروهای هیبریدی یا تمام الکتریکی باشد. به بیان دیگر، در روزگاری که تلاش همه‌ی شرکت‌ها معطوف به جلب اعتماد مشتریان برای استفاده از سیستم‌های خودران شده است، نباید این تکنولوژی به عنوان یک آپشن برای خودروهای الکتریکی در اذهان عمومی جا بیافتد.
 
 
 
 

منبع

زومیت

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : اریزو6 پرو ماشینم
فاطمه : اقا هادی سلام من تاریخ 13 خرداد تحویل داشتم و 17ام فاکتور شدم اما هنوز واریز وام هنوز انجام نشده شما اطلاعی دارین که چه زمانی انجام میشه؟
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....
هادی اریزو : مجوزهای امروز 1- X22 Pro MT: 400 2- X33 Cross CVT: 400 3- LX: 400 . Total: 1200 TXL: 400 FX: 400
شاهین : مزخرف نگو
وحید : دو تا دنا 6 دنده ef7p با قالپاق رنگ هر دو مشکی ، پیش فروش طرح مادران تحویل 31 خرداد داشتم هر دو امروز صبح فاکتور شد یکیشون همزمان پلاک هم شد . واریز اول 17 بهمن واریز دوم 20 اردیبهشت تکمیل پرونده 25 اردیبهشت شماره قرارداد دو رقم آخر رو نمینویسم یکیش **152817 دومیش **152698
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
اریزو 6 پرو : مال من تحویل 20\2 بود سه روز پیش تحویلم دادن چطور به شما تحویل ندادن
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟