رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 

رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 
با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پرونده‌ی واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» مختومه و این سایت به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. امتیاز تولید رنو کوئید و نیوسمبل هم به سایپا رسید.
 
 
این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته است که سایپا نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از مذاکره و کش‌و‌قوس بسیار، سرانجام قرارداد همکاری امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضور مستقل در صنعت خودرو ایران پیدا کند. اما در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد مورد نظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
 
این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفتند و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده مورد نظر در مقطعی حتی بایگانی شد و مسئولان ایدرو به‌نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت؛ با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به‌منظور جایگزینی بن‌رو، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و یکی از آن‌ها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده است، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده مورد نظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده است، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد مورد نظر، چالش‌هایی جدی به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره با سایپایی‌ها آغاز کند و این بار هر طور شده، موافقت آن‌ها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در رأس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.
 
امتیاز بزرگ رنو به سایپا
 
اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت دادند و این پرونده پرحاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: «ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت.» اما نکته مهم آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌ اقتصاد» مبنی‌ بر ارتباط این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشرشده مبنی‌ بر امتیازگیری این شرکت از رنو در پرونده بن‌رو را تأیید کرد.
 
حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مسئله «بن‌رو» خبر داد؛ توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده است؛ با این حال آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تأیید کرد و در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تأکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبل» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.
 
در این بین، نیو سیمبل به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ اما کوئید جزو محصولات به‌اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌ نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبل و کوئید را با مشارکت سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبل و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.
 
هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کردند و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم نارنجی‌های جاده مخصوص سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور باید قید آن‌ها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.
 

source

www.zoomit.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو کویید , سیمبل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
م.فرجی : خبر خوشحال کننده فروش فوق العاده شاهین اتومات واریزی 19 دی ماه امروز فاکتور شد به امید فاکتور شدن ماشین دوستان
S5 : چرا ماشین از صدور پلاک رد نمیشه؟‌دیگه سه هفته تمومه که روی این قسمت مونده.... عجب غلطی کردم‌کرمان موتور نوشتم از شهریور پارسال تا الان بلا تکلیفم
تارا وی۱ خرداد : سلام.برا من ۱۷ خرداد
رضا s5 شهریور : از خرید نقدی های ثبت نام شهریور ماه کسی شاسی شده؟
رضایی : سلام جواب درست نمیدم باید به کی بگیم
دانیال : دلیل تاخیر در تحویل خودروهای وارداتی مشخص شد 🔹 گویا از اواخر اسفند ماه سال گذشته تا حدود 10 روز پیش هیچ ترخیصی در گمرکات کشور انجام نشده و حجم بالایی از خودروها در صف ترخیص هستند. به همین دلیل است که آمار خودروهای وارد شده در قیاس با آمار خودروهای تحویل شده فاصله زیادی دارد. 🔹بر اساس شنیده ها روند ترخیص خودروها می تواند تا دو ماه زمان ببرد. یعنی باید منتظر تاخیر حداقل دو ماهه برای خودروهای وارداتی باشیم 🔹این تاخیر ها مختص به یک یا دو شرکت واردکننده نیست و احتمال می رود در آینده ای نزدیک این تاخیر گریبانگیر تمام شرکت های وارد کننده بشود. 🔹نکته مهم در مورد این تاخیر ها این است که در بسیاری از موارد هنوز قراردادی بین شرکت و خریدار ثبت نشده و این یعنی سود تاخیری هم به مشتری پرداخت نمی شود. حالا مشخص نیست چه نظارتی از جانب سازمان حمایت صورت گرفته که به چنین وضعیتی رسیده‌ایم. با این خبر فک کنم از ماهه بعدی تحویل خودروها شروع بشه
بهار : سلام ما شهریور ۱۴۰۲ پیش پرداخت شاهین جی رو واریز کردیم ۲۱۲ تومن تا الان که هیچ خبری از تکمیل وجه نیست کسی اطلاعی داره کی پیامک تکمیل وجه میاد؟
علی : هرکسی خبر جدیدی داره انصافا اطلاع رسانی کنه
محمد : سلام دوستان ماهم پولمون رو گذاشتیم توی بانک ونشستیم تا پیامک واریز بیاد ایکاش تکلیف رو روشن کنن زودتر هرچی به خودم وعده میدم این هفته دیگه پیامک میاد هفته تمام میشه وهیچ...
t8 : سلام برای منم همون حدوداست ولی هنوز فاکتور نشده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : سلام به همه من لیفان 620 -1800خریدم دوساله درتابستان کولرمیگیرم درحرکت مشکلی نداره ولی در ترافیک که هستم آمپرآب بالامیره وکولر روپس میزنه تا آمپر آب بیاد پایین بعد روشن میشه میخواستم بدونم علتش چیه درضمن چراغ svs موقع روشن کردن ماشین بعداز 10تا 20ثانیه بعد روشن میشه ولی موقعه ای که حرکت میکنی وبه سرعت بالایی میرسی خاموش میشه ولی موقعه ای که به ترافیک میخوری باز روشن میشه میخواستم بدونم علتش چیه کسی میدونه لطفا راهنمائیم کنید ممنون
. : سلام آقای مراد شما پول را کامل پرداخت کردید ولی هنوز فاکتور نشدید؟؟؟!!!
اسفند دوگانه پیش فروش : همین جوری منتظر باشیم تا بهمون ماشین بدن اینا اگه تا دوما6 دیگه ماشین بدن من اسممو عوض میکنم بابا هزار نفر اینجا اسفندی میاد مثل خودم هر روز پیام هارو میخونه دوستان مرد مردونه جون عزیزانتون بیایینن یدونه فردا رو همگی بریم جلوی شرکت سایپا خراب شده تا شاید دیوث ها کاری بکنن اگه موافقین تیک سبز فردا ساعت 8نیم یا علی
یوسفی : سلام امروز زنگ زدم گفتن دعوتنامه های بهمن ماهی ها تموم شده باید منتظر دعوتنامه های اسفند باشیم.
پارس ELX تابستان : تو یکی چی میگی؟امسال نفهمی مثل تو میان در مورد خودرو نظر میدن که قیمتا میره بالا.تو هر کشور دیگه وقتی خودرویی تولید نمیشه قیمتش به شدت پایین میاد ولی تو کشور ما نادونایی مثل تو میان این چرندیات رو میگن
em : سلام دوستان من اولویت زمستان 1402 بودم که فروش 3 ماهه دادن تحویل 19 خرداد واریز نقدی 21 اسفند ولی در حال فاکتور هست همچنان . کسی از تحویل خرداد فاکتور شده ؟ یا ماشینشو گرفته ؟
احمد : کی دعوت نامه ساینا دوگانه اسفند ماه مشخص میشه به نظرتون
راناپلاس تحویل 29اسفند1402 طرح مادران : سلام ایرانخودرو دروغ میگه من دیروز فاکتور شدم تکمیل وجه 3 بهمن هستم دیروز جمعه بود فاکتور می‌کردند ولی شنبه ها فاکتور نمی‌کنند نگران نباشید انشاالله فردا فاکتور میشید .
تحویل اسفند : در اصل امروز باید تکمیل وجه 12 بهمن رو فاکتور میکردن ولی متاسفانه.....
تحویل اسفند : دوستان خواهشا صادقانه به هم اطلاعات بدید،تکمیل وجه دی ماهی ها دست به دست هم دادن و تا فاکتور میشدن اعلام میکردن، خودمون به خودمون رحم کنیم اقلا، همه مون بلاتکلیفیم خواهشا اطلاعات درست بدید