رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 

رنو کوئید و سیمبل در خط تولید ساپیا خواهند بود

 
با اعلام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، پرونده‌ی واگذاری سایت تولیدی «بن‌رو» مختومه و این سایت به شرکت فرانسوی رنو واگذار شد. امتیاز تولید رنو کوئید و نیوسمبل هم به سایپا رسید.
 
 
این انتقال البته در شرایطی صورت گرفته است که سایپا نیز به این راحتی قید بن‌رو را نزده و در قبال واگذاری این سایت، امتیازی بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود که ایدرو و رنو پس از مذاکره و کش‌و‌قوس بسیار، سرانجام قرارداد همکاری امضا کردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوی امکان حضور مستقل در صنعت خودرو ایران پیدا کند. اما در یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد، بنا بود بن‌رو (سایت تولیدی متعلق به سایپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازای طلب ایدرو از سایپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد مورد نظر، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشته شود.
 
 
این در حالی بود که سایپایی‌ها در آن مقطع زیر بار انتقال بن‌رو به رنو نرفتند و با مخالفت مهدی جمالی مدیرعامل و سهامداران این شرکت، پرونده مورد نظر در مقطعی حتی بایگانی شد و مسئولان ایدرو به‌نوعی قید آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالی به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سایپا رفت و محسن قاسم جهرودی جای وی را گرفت؛ با این حال این جابه‌جایی نیز در آن دوران تغییر محسوسی در پرونده بن‌رو ایجاد نکرد. در ادامه شرایط به شکلی پیش رفت که رئیس سازمان گسترش اعلام کرد سایت‌های تولیدی دیگری به‌منظور جایگزینی بن‌رو، مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و یکی از آن‌ها در اختیار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زمانی که گمان می‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده است، خبر رسید خودروساز فرانسوی بر در اختیار گرفتن این سایت اصرار دارد و از همین رو پرونده مورد نظر دوباره به جریان افتاد. گویا رنویی‌ها به مسئولان سازمان گسترش پیغام داده بودند که تحت هر شرایطی بن‌رو باید طبق آنچه در قرارداد ذکر شده است، در اختیار این شرکت گذاشته شود و در غیر این صورت، اجرایی شدن قرارداد مورد نظر، چالش‌هایی جدی به خود خواهد دید. در پی اصرار رنو، سازمان گسترش تصمیم گرفت مذاکراتی دوباره با سایپایی‌ها آغاز کند و این بار هر طور شده، موافقت آن‌ها را برای واگذاری بن‌رو به خودروساز فرانسوی جلب کند. ازآنجاکه سایپا دیگر مهدی جمالی مدیرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در رأس کار نداشت، مذاکرات ایدرو و مدیرعامل جدید روان‌تر پیش رفت و ایدرو سرانجام توانست امضای انتقال بن‌رو را از نارنجی‌های جاده مخصوص بگیرد.
 
امتیاز بزرگ رنو به سایپا
 
اما چه شد که سایپایی‌ها سرانجام به واگذاری بن‌رو به رنو رضایت دادند و این پرونده پرحاشیه مختومه شد؟ پاسخ این پرسش را می‌توان در خبری مهم که از سوی مدیرعامل سایپا اعلام شد، به روشنی تمام یافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشیه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، مدیرعامل سایپا در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: «ما برای انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطی داریم که اگر محقق شوند، این انتقال صورت خواهد گرفت.» اما نکته مهم آنجا بود که جهرودی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌ اقتصاد» مبنی‌ بر ارتباط این شرط و شروط با مشارکت جدید رنو و سایپا، اعلام کرد: «شک نکنید همین طور است.» در واقع مدیرعامل سایپا رسما اخبار کلی منتشرشده مبنی‌ بر امتیازگیری این شرکت از رنو در پرونده بن‌رو را تأیید کرد.
 
حدودا دو هفته پیش بود که «دنیای‌اقتصاد» از توافق ایدرو، رنو و سایپا بر سر مسئله «بن‌رو» خبر داد؛ توافقی که طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار می‌شود و ثانیا مشارکتی جدید میان سایپا و خودروساز فرانسوی شکل خواهد گرفت. هنوز تمام جزئیات این مشارکت مشخص نشده است؛ با این حال آن‌طور که منابع آگاه عنوان می‌کنند، قرار است برخی محصولات جدید رنو، در قالب همکاری مشترک با سایپا و در خطوط تولید این شرکت یا زیرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به تولید برسند. البته مدیرعامل سایپا نیز طی سخنرانی خود در پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران، تلویحا این موضوع را تأیید کرد و در اظهاراتش از تولید خودرویی ارزان با همکاری رنو خبر داد. در همین رابطه، منابع آگاه تأکید می‌کنند که قرار است رنو دو محصول جدید خود یعنی «نیو سیمبل» و «کوئید» را در پارس خودرو به تولید برساند.
 
در این بین، نیو سیمبل به احتمال فراوان در بازه قیمتی بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد؛ اما کوئید جزو محصولات به‌اصطلاح ارزان رنو به‌شمار می‌رود و به‌ نظر می‌رسد منظور مدیرعامل سایپا از خودرو مشترک با رنو، همین محصول است.این در شرایطی که پیش‌تر قرار بود رنو مدل‌های نیو سیمبل و کوئید را با مشارکت سازمان گسترش و در کارخانه مختص خود در ایران به تولید برساند. حالا با توجه به تولید نیو سیمبل و کوئید در سایپا، رنو باید به فکر محصولاتی دیگر برای همکاری با ایدرو باشد. البته نیو داستر نیز جزو خودروهایی است که رنو پیش‌‌تر وعده تولید آن را در ایران داده و به احتمال زیاد، اولین محصولی است که خودروساز فرانسوی در دور جدید فعالیت‌هایش در کشور، آن را به تولید خواهد رساند.
 
هرچه هست، ایدرو، رنو و سایپا سرانجام با یکدیگر توافق کردند و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوی آماده ورود به فاز اجرایی شود و هم نارنجی‌های جاده مخصوص سرشان بی‌کلاه نماند. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید پروسه آماده‌سازی بن‌رو برای تولید محصولات جدید رنو، چه زمانی آغاز می‌شود و این خودروساز اروپایی کدام محصولات خود را در آن به تولید خواهد رساند. البته تکلیف محصولات فعلی سایپا که در بن‌رو به تولید می‌رسند، هنوز مشخص نیست. سایپایی‌ها در حال حاضر وانت پراید و محصولی چینی به نام آریو را در بن‌رو به تولید می‌رسانند و با انتقال این سایت به رنو، دومین خودروساز بزرگ کشور باید قید آن‌ها را بزند یا خط تولیدی جدید برای ادامه تولیدشان در نظر بگیرد.
 

source

www.zoomit.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , رنو کویید , سیمبل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 403 : خدا رو شکر که تولیدات سایپا این قدر طرفدار داره از ثبت نام اولیه که خرداد 403 بود تا الان بیش از 2 سال هست که میگذره و ما هنوز به ماشینمون نرسیدیم واقعا همه چیز طبق برنامه پیش میره
مهدی : 7 مهر تکمیل وجه19اسفند در انتظار فاکتور خراب بشه سایپا
مهدی : سلام دوستان ماهایی که آذرماه نصف مبلغ واریز کردیم باید چیکار کنیم هفته چهارم خرداد قرار بوده دعوت نامه بیاد ولی هیچ خبری نشد به نظرتون چی میشه آخرش شماهایی که کل مبلغ واریز کردین خبری نیست وای به حال ما الکی معطلیم فک کنم ممنون میشم راهنمایی کنید تبدیل بزنم نزنم میترسم اونم خیلی طول بکشه
سایپای دزد : من واریزی ۱۲ آذر و سخا ۱۴ آذر G هستم.خبری نیست.اون اپراتورها همگی دروغ گوین.عین شرکتشون
حسینی : سلام دوستان الان تماس گرفتم با کارشناس سایپا ایشون گفتند ۱۳اذر تمام شده الان ۱۴ اذر دارن فاکتور میکنن چون من خودم ۱۳ اذر بودم وفاکتور نشده بودم سوال کردم گفتند تاریخ سخا مهمه اصلا پذیرش یا تکمیل وجه مهم نیست اینجا کسی هست ۱۴ اذر سخاش تایید باشه وفاکتور نشده باشه
Aminj7 : اره دیگه باید یری 10+ پلیس
X5 اسفند علیرضا : سلام. نمیشه بریم دم کارخونه خودمون تحویل بگیریم؟
شاهین جی : اینجا هر چی بنویسیم فایده ندارد. نزدیک ۹ ماهه پول نقد گرفتن هر جا زنگ زدم فایده ندارد. بی درو پیکره. حالا اینجا نظر بدیم که چی بشه حوصلم سر رفته ای کاش می‌توانستم برم آنجا. حیف که عمل کمر انجام دادم وگرنه
بیژن : تاریخ فاکتورتون کی بوده ؟ رنگش ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس سفید : سلام علی آقا فعلا رنگ سفید به زور دارن فاکتور میکنن ببین میتونی تغییر رنگ بدی
اطلس آذر علی : هنوز مهر ماهی ها نقره ای فاکتور نشدن
اخبار سایپا : تعطیلات تابستانه سایپا از 19مرداد تا 25مرداد میباشد،در این تایم انتظار فاکتور نداشته باشید،مدیر عاملی سایپا تغییر کرده و به زودی آقای منتظر المهدی معرفی میشود
دنا 6دنده تحویل 31تیر : تغییر رینگ تا پولشو بریزی دوسه روزه فاکتور میشه
دنا 6دنده فولادی : سلام سریع اقدام کن فوری فاکتور میشه
دنا 6دنده فولادی : سلام کسایی که تبدیل ریننگ اومده سریع تبدیل کنید مساوی است با فاکتور
اطلس سفید : هر جا میتونید شکایت کنید
محمد : سلام تحویل چه تاریخی بودی
علی7 : سلام کسی هست تکمیل وجه 11 اسفند، رنگ نقره ای مشکی که فاکتور شده باشه؟ چرا فاکتور نمیشه واسه من؟ مگه نمیگین 12 اسفند رو فاکتور کردن؟؟ چرا واسه من نمیشه!!!!؟؟؟؟
دنا : مبارکه به سلامتی و خوشی