قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 

قیمت‎گذاری دستوری، آفت خودروسازی کشور

 
یکی از بحث های رایج میان کارشناسان حوزه خودرو و اقتصاددانان کشور همواره پیرامون نحوه قیمت‎گذاری خودروهای دارای رنج قیمت 50 میلیون تومان به پایین از سوی شورای رقابت است که  بر خلاف انتظار عامه مردم، علی‎الخصوص قشر متوسط کشور که بیشتر با خودروهای دارای این رنج قیمت در ارتباط هستند، ظاهرا اقدامی حمایتی از شورای رقابت برای ثبات قیمت خودروها به شمار می رود اما در واقع بسیاری از  کارشناسان بر تاثیرات منفی قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت اتفاق نظر دارند.
 
حال سوالی که مطرح می شود این است که دخالت شورای رقابت در قیمت‎گذاری خودروهای داخلی زیر 50 میلیون چه میزان به نفع مردم و چه میزان به ضرر خودروسازان و صنعت خودروسازی کشور است؟ 
 
یکی از مهم‎ترین دلایل ثابت نبودن قیمت خودرو که شورای رقابت را به دخالت و قیمت‎گذاری دستوری جهت رفاه حال بیشتر مردم وا داشته است، عدم ثبات در نرخ ارز است که در نهایت عدم ثبات قیمت‎ها را در پی دارد و آفت  اکثر صنایع کشور به خصوص صنعت خودروسازی به شمار می رود. بدون شک اگر شورای رقابت برای رفاه حال مردم  در ازای دستورکردن قیمت خودرو و ثبات اجباری قیمت‎ها از درهای دیگری وارد عمل شود و بیشتر بر ثبات نرخ ارز و کاهش میزان سود پرداختی از سوی خودروسازان به بانک‌ها‎ همت گمارد دیگر نیازی به اجباری کردن قیمت محصولات خودروسازان نیست و رقابتی شدن تولید خودرو در کشور خود به بهترین نحو ممکن می توان رفاه مردم را به ارمغان بیاورد.
 
قیمت نهایی خودروها از پارامترهایی همچون مواد اولیه، حقوق و دستمزد، هزینه های بالاسری، مالیات و سود مشارکت بدست می آید و اتخاذ راهکارهای دیگر جهت کاهش و ثابت نگهداشتن قیمت‎ها، با نظر گرفتن پارامترهای فوق می تواند به نفع  سه رأس این مثلث یعنی مصرف کننده، تولیدکننده و دولت باشد.
 
در همین راستا فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو می گوید: قیمت‎گذاری دستوری از سوی شورای رقابت، به عنوان نهادی فرا دولتی به بهانه رقابتی نبودن صنعت خودروسازی خود مانع بزرگ دستیابی این صنعت مهم کشور به فضای رقابتی است. شورای رقابت در واقع حلقه آخر غیر رقابتی بودن را مدیریت می کند و اقدام به قیمت‎گذاری خودروها می کند. مطمئنا چنین رویکردی می تواند  نشان از عدم توانایی بر حل مشکل غیر رقابتی بودن داشته باشد. وجود شورای رقابت در بازار خودرو صرفا مرتبط با 2 شرکت نیست و اگر از لحاظ سهامداری نگاه کنیم، شورای رقابت در هیچ از شرکت ها سهامدار عمده نیست اما شاهد دخالت مدیریتی شورای رقابت در بازار خودرو و خود شرکت‎ها هستیم.
 
او در ادامه ضمن مخالف بودن خود با قیمت گذاری دستوری می گوید: بحث قیمت‎گذاری در واقع بحثی فراقوه‎ای است که به بهانه رقابتی نبودن بازار و جلوگیری از گران فروشی مطرح شده است. قیمت گذاری از سوی شورای رقابت انتفاعی برای مشتری ایجاد نمی کند و کما اینکه وقتی حاشیه بازار ایجاد می شود عملا مصرف کننده نمی تواند با همان قیمت نیز به محصول دست پیدا کند و ماحصل موضوع نیز رواج دلالی خودرو است.  با این اوصاف سود غایی به جیب تولید کننده وارد نمی شود و این واسطه ها هستند که بیشترین سود را می برند. لذا بهترین راه حل برای کنترل قیمت در عین رقابتی شدن و ارتقاء کیفیت محصولات، واگذاری مبحث قیمت گذاری به عهده خود خودروسازان و حتی اضافه شدن شرکت های سوم و چهارم  و رفع انحصار تولید خودرو است. 
 
همچنین امیر حسین کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس حوزه خودرو  پیرامون قیمت‎گذاری دستوری خودروها می گوید: شورای رقابت به واسطه قیمت‎گذاری دستوری محصولات از سویی برای رفاه حال مردم مانع از گران شدن خودروها می شود و از سویی دیگر این شرکت‎های قطعه‎ساز و خودروساز هستند که به واسطه عدم ثبات نرخ ارز متحمل ضرر و زیان می شوند. بدین ترتیب هیچ موقع خودروسازان به اهداف تیراژی و مطلوب خود دست پیدا نمی کنند و این امر می تواند کاهش کیفیت قطعات تولیدی و خودروها را در پی داشته باشد. برخلاف تصور مردم دخالت دولت در کل نه به نفع آنها و نه به نفع صنعت خودروسازی کشورمان بوده و به مثابه دست اندازهای پیش روی توسعه محصولات و بهبود کیفی و رقابتی شدن بازار است.
 
حال با همه این اوصاف حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات مورد توجه خودروسازان به شمار می رود که دستیابی به آن نیازمند برنامه‌ریزی دولت در مباحث کلان است تا شاهد رخت بر بستن این آفت از صنعت خودروسازی کشور باشیم.
 
 

source

khodrokar.com

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت‎گذاری دستوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دی j7 : از کجا اینقدر میدونی
سهند لعنتی سایپا : معلوم نیست کی تحویل بدن منتظر یه جرقه هستن بزارن برن من تو نوعی دست درحنا بمانیم
سهند لعنتی سایپا : نمیخوان بدن منتظرن یه اتفاقی پیش بیاد پول مردم بخورن برن والسلام
شاهین اردبیل : سلام دوستان بعداز ماه ها امروز ۲ تریلی از سایپا به اردبیل ماشین اومد همه کوییک دوتاش شاهین بود
جی ال : هر چی فحش ونفرین دارید به علی مدبر بدید که با دروغ واطلاعات غلطش باعث شد خیلی ازدوستان تبدیل کنن وخیلی ها از چاله دراومدن توچاه افتادن فکرکنم ایشون ازعوامل سایپا باشه حالا اومده تواین سایت خرابکاری کنه تو سایت دیگه حدود ده مرتبه تاریخهای مختلف به دروغ میگفت فاکتور وبلاک شدم بعد ازچند روز یادش میرفت ومیگفت هنوز فاکتور نشدم ...علی مدبر خدا ازت نگذره این مردم ازسایپا رخم خوردن تو دیگه نمک نباش
محمد : سلام. من ۲۳ اسفند تکمیل وجه cvt بودم و ۱۷ آذر فاکتور شد، ۲۶ آذر رسید به دستم خداروشکر. دوستان تا چه تاریخی سود تاخیر رو پرداخت کردن و ماهی چقدر حساب میکنن؟
سهند s : شماره پذیرش کسی که تازه فاکتور شده رو
علی : سلام دوست عزیز شب بخیر،شما که برای شاهین اتومات cvt تکمیل وجه 25 اسفند هستی،خودرو‌تون فاکتور شده یا هنوز روی آماده تخصیصه؟یا اینکه همین تبدیل به sbr برای خودتون اومده؟ممنون میشم پاسخ بدین.
سهند تحویل فروش فوری ابان : دوستان که ماشین ثبت نام کرد لطف کنن شماره پذیرش بزارن تا این طریق متوجه بشن چند تا مونده نوبت فاکتور یا تحویل ماشینشون مونده شماره پذیرش اگرهم میترسین دو رقم اخرش رو صفر بزارین مثلا مال من 12414278
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام قبلا سایپا اینجور نبود الان انگار خیلی تاخیر داره من سری اول بودم برج ده 402 تکمبل وجه کردم 23 اسفند402 فاکتور شد با مدل 403 چندروز بعد رفتم از تهران تحویل گرفتم حتما کمبود یه قطعه داره یا میخاد باج بگیره از دولت دوباره افزایش قیمت بده
کوییک تحویل مرداد : من 22 مرداد فاکتور شدم..پلاک نه .
کوییک تحویل مرداد : تا 22 مرداد
علی : شمار پذیرش کامل بزار بعد بنویس 30روزه هست یا90روزه
شهروزیان : 31شهریور پاششی امروز فاکتور شد تعجب
جعفر : ثبت نام 31 شهریور پراید وانت معمولی پلاک شد
بنده خدا خطاب ب اشکی : لعنت خدا و پیامبرش بر اشکی و امثال اشکی که مردم هرچه بدبختی میکشن از زیر سر همین اکی هاست.
فاکتور : شماره پذیرش 6803 فاکتور شد
کوییک : تبدیلی ساندرو هست
ساینا دوگانا : ریسک نکردم رو حرف سایپا ک گفت یک ماهه تحویل میده حساب کردم اشکی عزیز....