چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 

چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 
پیشرانه‌های احتراق داخلی طرز کار مرموزی دارند. مکانیسم اولیه شناخته شده در این پیشرانه‌ها استفاده از میله اتصالی و میل لنگی خاص است. البته تکوین پیشرانه‌های احتراق داخلی در نتیجه تلاش‌های جان جوزف اتین لنیور بود. این مهندس بلژیکی پیشرانه بنزینی را توسعه داد که از میله‌های اتصالی، پیستون‌ها، سیلندرها و فلایویل بهره می‌برد. این پیشرانه مربوط به سال 1860 می‌شود. این طراحی بدون نقص نبود اما نیکلاس اوتو اختراع بهتری داشت که می‌تواند سوخت را با راندمان بالاتری بسوزاند.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
از آنجایی که این تغییر و تحولات در سال 1862 رخ داد بنابراین سرعت این پیشرانه کند بود اما قطعاً توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اختراع اوتو یکی از مهم‌ترین کاربردهای همراه الکتریسیته و آب داغ بود؛ اما علیرغم اینکه این پیشرانه از اواسط قرن نوزدهم وجود دارد اما اکثر مردم و حتی ماشین بازهای مطلع هنوز هم نمی‌دانند که تفاوت بسیار کوچک اما مهمی بین یکی از خبرسازترین پیشرانه‌های تاریخ وجود دارد. پیشرانه‌های بوکسوری را نباید با پیشرانه‌های تخت اشتباه گرفت.
 
 
قطعه کوچکی به نام یاتاقان میل‌لنگ Crankpin به بخش بزرگ میل‌لنگ متصل شده و باعث ایجاد تفاوت بین پیشرانه‌های بوکسوری و تخت می‌شود. در پیشرانه بوکسوری از یک یاتاقان میل‌لنگ در هر سیلندر استفاده می‌شود درحالی‌که پیشرانه تخت (V افقی) از یک یاتاقان میل‌لنگ به ازای دو سیلندر افقی روبروی هم سود می‌برد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
نمونه بارز این مسئله به فراری برلینتا بوکسور مربوط است. حتی نام این خودرو نیز نشان می‌دهد که از پیشرانه‌ای بوکسوری و دو محفظه 6 سیلندر در مقابل هم استفاده می‌کند که هر یک بصورت افقی قرار گرفته ولی این خودروی ایتالیایی دهه 70 دارای یک پیشرانه 12 سیلندر با زاویه 180 درجه بوده و از یک پیشرانه بوکسوری کامل سود نمی‌برد. با وجود زاویه 180 درجه‌ای بین سیلندرها شما یک پیشرانه بوکسوری نخواهید داشت زیرا پیستون‌ها و میله‌های اتصالی هنوز هم از یک یاتاقان میل‌لنگ مشترک استفاده می‌کنند.
 
 
در تصویر سمت چپ شاهد یک پیکربندی V شکل تخت همانند نمونه بکار رفته در فراری برلینتا بوکسور هستید درحالی‌که تصویر سمت راستی یک طراحی بوکسوری کامل را با یاتاقان‌های جدا برای پیستون نشان می‌دهد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
اشتباه نکنید، پیشرانه تخت یک شاهکار مکانیکی بوده که انسان را به وجود می‌آورد. تمامی پیشرانه‌های 12 سیلندر صرف‌نظر از زاویه بین سیلندرها ذاتاً بالانس شده هستند زیرا از دو محفظه 6 سیلندر تخت استفاده می‌کنند. در هر لحظه از سیکل احتراق، شاهد دو پیستون در بالا، دو پیستون در پایین و دو پیستون در میانه هستیم بنابراین عدم توازنی وجود ندارد؛ اما اگر فردی به شدت علاقه‌مند به پیشرانه بوکسوری واقعی باشید تنها راه برای دست‌یابی به آن سر زدن به نمایندگی پورشه یا سوبارو خواهد بود.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
آلفارومئو نیز برخی از پیشرانه‌های بوکسوری جذاب را در سال‌های گذشته ساخته اما هم‌اکنون این موضوع به تاریخ پیوسته است. اگر هم به موتورسیکلت علاقه دارید باید به BMW اشاره کنیم که در این زمینه واقعاً کار بلد بوده و پیشرانه آب‌خنک توانایی را ساخته که در شرایط داخل و خارج جاده می‌درخشد.
 
خب اوضاع درباره پیکربندی‌های مرسوم این روزها یعنی 4 سیلندر خطی چیست؟ این طراحی ذاتاً عدم توازن را نشان می‌دهد اما نگران نباشید. لرزش‌هایی که می‌تواند پیشرانه را به دردسر بیندازد با استفاده از قطعاتی همچون شفت توازنی یا فلایویل های خاصی که مسیر دورانی عالی را دنبال نمی‌کنند خنثی می‌شوند. البته دیگر روش‌های پیشرفته نیز برای خنثی کردن این عدم توازن وجود دارد اما در خودروهای ارزان و اقتصادی نمی‌توان آن‌ها را بکار برد.
 
 
 
 
 

source

pedal.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های بوکسوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خداروشکر : انشالله بسلامتی و قسمت همه
J4 مرداد : ثبت نام ۸ مرداد پیام شاسی ۲۵ آذر برام اومده
شاهین +16 اردیبهشت : پیامک تغییر رنگ اومد واسم ساعت 4 عصر من ندیدم پیام رو ساعت 4.30 وارد سایت شدم که هر رنگی داره حتی رنگ ((کصافت)) انتخاب کنم ،که زد ظرفیت تکمیل شده است .حالا باید یک ماه دیگه صبر بدم 😭😭😭
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آقا وحید بسلامتی مبارک باشه
J7 : سلام اردیبهشت دو مرحله تحویل گرفتید؟؟
علی : سلام یک بهمن ماه ۴۲۳ ملیون برای شاهین پلاس اتومات ریختم موعد تحویل مهر ماه ۱۴۰۴ بود .کسی اطلاع داره کی واریز دوم میاد چقدر دیگه باید بریزم چرا ندادن .فقط ی اس آمد واسم شما شامل افزایش قیمت نمیشید
X5 تیر : چقدر این هفته اون هفته میکنی یه بار تو نقش دکتر فرو میری یه بار آه و ناله میکنی چرا پراید دارم شماره حساب بده برات پول جمع کنیم برو مشکلاتت رو حل کن
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : منم دقیقا عین شما
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : شما طرح فرسوده بودی؟؟؟
Ali : دوستان j4 اقساطی مرداد ماه براتون پیام شاسی نیومده؟ ۵ماه شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین حسین : منم فاکتور برگشتی هستم و فاکتور نشدم تکمیل وجه نهم شهریور
حسین : لسلام خداقوت.طفا تصویر ارسال کنید
محمد : لعنت برمدیران سایپا خدا نابودتون کنه خیر نبینید از زندگیتون
عامرساینا تک : منم تکمیل وجه 14 مهر فعلا خبری نیست.فعلا یک ماهه دیگه انتظار بکشبم
پیش فروش برج 11 کازرون : از فاکتور برگشتی ها کی فاکتور شده من که نشدم تکمیل وجه 15 شهریورم
اطلس : سلام اینجور ک تو کوییک ساینا و سهند همین سایت من میبینم فروش 80 روزه برای بعد عیده اشتباه بود پول دادن ب اینا
gxrl : سلام. از روند فاکتورهای gxr-l کسی خبر نداره؟ خسته شدم دیگه. تکمیل وجه 1 مرداد هستم (با رینگ-پذیرش آذر 403) هنوز فاکتور نشدم. کسی نمیدونه چقدر دیگه طول میکشه فاکتور شم؟
محمد : ببین اشکی اینطرفم نگاه کن مدیران سایپا خیلی خوب میدونستن ک پول ملت رو اسفند پارسال بگیره و ماهی 22 درصدم سود بده و قول یکماهه بده و دانسته با تاخیره یکسال و بلکه بیشتر ماشین رو بده ، صد در صد براش سوده خوب میدونه ماهانه ای مملکت 5 درصد تورم داره حداقل ، سالش حداقل 60تا 90 درصد تورم ، خوب میدونه که با این کار هیچی سود نکنه با پول مردم 50 درصد بدون هیچ زحمتی رو سرمایش میاد، ببین سایپا ک هیچ کل شرکت های ایران دزدن. میدونی دزدی که عیانه ، فقط نمیدونن که این دنیا دار مکافاته ، این آه و نفرین ها سرطان میشه ، طلاق میشه ، قاتل میشه ، خیانت میشه تو زن و بچه مدیران سایپا ، این رو بدون کسی ک بهش میگن یکماهه تحویل میدیم ماشینو نون آور خانوادست ، هر چ لعن و نفرین کنه حق داره ،چون ذات ای شرکت ها خیانته و بدون وضعیت الان این شرکت ها ننتیجه همین ظلم کردن هایی هست ک ب سر ملت آوردن.فقط این وسط مدیرانش و اون کسی ک مدیریت رو قبول کرده ، زن و بچه شو ب پول فروخته و چندین نسل بعدش. ذو هم فروخته ب سزطان و درد و بیماری و خیانت و....
صادق : سلام میگن تبدیل بزنی به مخزن بزرگ گاز برقی میشه صد در صد مشکل اینه از این من میترسم ترجیح میدم کوچیک باشه ولی گاز سیمی باشه
مانی کوییک GXRL : کاربر A چه مدل کوییکی پیامک تغییر رنگ اومده؟