چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 

چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت

 
پیشرانه‌های احتراق داخلی طرز کار مرموزی دارند. مکانیسم اولیه شناخته شده در این پیشرانه‌ها استفاده از میله اتصالی و میل لنگی خاص است. البته تکوین پیشرانه‌های احتراق داخلی در نتیجه تلاش‌های جان جوزف اتین لنیور بود. این مهندس بلژیکی پیشرانه بنزینی را توسعه داد که از میله‌های اتصالی، پیستون‌ها، سیلندرها و فلایویل بهره می‌برد. این پیشرانه مربوط به سال 1860 می‌شود. این طراحی بدون نقص نبود اما نیکلاس اوتو اختراع بهتری داشت که می‌تواند سوخت را با راندمان بالاتری بسوزاند.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
از آنجایی که این تغییر و تحولات در سال 1862 رخ داد بنابراین سرعت این پیشرانه کند بود اما قطعاً توجهات زیادی را به خود جلب کرد. اختراع اوتو یکی از مهم‌ترین کاربردهای همراه الکتریسیته و آب داغ بود؛ اما علیرغم اینکه این پیشرانه از اواسط قرن نوزدهم وجود دارد اما اکثر مردم و حتی ماشین بازهای مطلع هنوز هم نمی‌دانند که تفاوت بسیار کوچک اما مهمی بین یکی از خبرسازترین پیشرانه‌های تاریخ وجود دارد. پیشرانه‌های بوکسوری را نباید با پیشرانه‌های تخت اشتباه گرفت.
 
 
قطعه کوچکی به نام یاتاقان میل‌لنگ Crankpin به بخش بزرگ میل‌لنگ متصل شده و باعث ایجاد تفاوت بین پیشرانه‌های بوکسوری و تخت می‌شود. در پیشرانه بوکسوری از یک یاتاقان میل‌لنگ در هر سیلندر استفاده می‌شود درحالی‌که پیشرانه تخت (V افقی) از یک یاتاقان میل‌لنگ به ازای دو سیلندر افقی روبروی هم سود می‌برد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
نمونه بارز این مسئله به فراری برلینتا بوکسور مربوط است. حتی نام این خودرو نیز نشان می‌دهد که از پیشرانه‌ای بوکسوری و دو محفظه 6 سیلندر در مقابل هم استفاده می‌کند که هر یک بصورت افقی قرار گرفته ولی این خودروی ایتالیایی دهه 70 دارای یک پیشرانه 12 سیلندر با زاویه 180 درجه بوده و از یک پیشرانه بوکسوری کامل سود نمی‌برد. با وجود زاویه 180 درجه‌ای بین سیلندرها شما یک پیشرانه بوکسوری نخواهید داشت زیرا پیستون‌ها و میله‌های اتصالی هنوز هم از یک یاتاقان میل‌لنگ مشترک استفاده می‌کنند.
 
 
در تصویر سمت چپ شاهد یک پیکربندی V شکل تخت همانند نمونه بکار رفته در فراری برلینتا بوکسور هستید درحالی‌که تصویر سمت راستی یک طراحی بوکسوری کامل را با یاتاقان‌های جدا برای پیستون نشان می‌دهد.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
اشتباه نکنید، پیشرانه تخت یک شاهکار مکانیکی بوده که انسان را به وجود می‌آورد. تمامی پیشرانه‌های 12 سیلندر صرف‌نظر از زاویه بین سیلندرها ذاتاً بالانس شده هستند زیرا از دو محفظه 6 سیلندر تخت استفاده می‌کنند. در هر لحظه از سیکل احتراق، شاهد دو پیستون در بالا، دو پیستون در پایین و دو پیستون در میانه هستیم بنابراین عدم توازنی وجود ندارد؛ اما اگر فردی به شدت علاقه‌مند به پیشرانه بوکسوری واقعی باشید تنها راه برای دست‌یابی به آن سر زدن به نمایندگی پورشه یا سوبارو خواهد بود.
 
چگونگی عملکرد پیشرانه‌های بوکسوری و تخت
 
آلفارومئو نیز برخی از پیشرانه‌های بوکسوری جذاب را در سال‌های گذشته ساخته اما هم‌اکنون این موضوع به تاریخ پیوسته است. اگر هم به موتورسیکلت علاقه دارید باید به BMW اشاره کنیم که در این زمینه واقعاً کار بلد بوده و پیشرانه آب‌خنک توانایی را ساخته که در شرایط داخل و خارج جاده می‌درخشد.
 
خب اوضاع درباره پیکربندی‌های مرسوم این روزها یعنی 4 سیلندر خطی چیست؟ این طراحی ذاتاً عدم توازن را نشان می‌دهد اما نگران نباشید. لرزش‌هایی که می‌تواند پیشرانه را به دردسر بیندازد با استفاده از قطعاتی همچون شفت توازنی یا فلایویل های خاصی که مسیر دورانی عالی را دنبال نمی‌کنند خنثی می‌شوند. البته دیگر روش‌های پیشرفته نیز برای خنثی کردن این عدم توازن وجود دارد اما در خودروهای ارزان و اقتصادی نمی‌توان آن‌ها را بکار برد.
 
 
 
 
 

source

pedal.ir

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پیشرانه‌های بوکسوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ناشناس : بابا مگه نانواییه که هر کی بره تو نوبت و تجمع فاکتور بشه درسته تجمع خوبه و بهتر رسیدگی میکنن ولی این دلیل نمیشه که هر کی بره تجمع فاکتور کنن و به قول بعضی ها دیگه اینجا پیداش نشه هر چیزی ی قانونی داره و اصلا اینجور نیست
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به آقا مجتبی و همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 13 اسفند و 14 اسفند هستن. لطفا اعلام حضور کنن و تاریخ سخا رو هم بفرمایین. اگر فاکتور شدید بفرمایین.
تجمع : چون فاکتور میشن دیگه مهم نیس براشون
شاهین : چون فاکتور میشه سوال کردم از دوستم امروز بود
j4 : سلام ما پیگیری کردیم مجوز راهور نمیدن برای بارگیری هنوز اونایی که خرداد فاکتور شدن رو تحویل ندادن هر روز باید زنگ بزنیم بهشون تا مجوزو بگیرن وگرنه کاری نمیکنن چون سود تاخیر هم تا زمان فاکتور میدن و براشون مهم نیست
شاهین : چرا هرکی میره تجمع دیگه خبری ازش نمیشه؟؟؟؟؟؟
+Sadegh : در مورد شاهین G میگن روزی دو تا تولید داریم ولی تولید شاهین GL بیشتره، میگن بیاید تبدیل کنید تا زودتر تحویل تون بدیم
ایگل : چه ماشینی ثبت نام کردین؟
شاهین : علی آقا که رفته بودید تجمع درسته که فاکتور شدید؟ چرا بعد تجمع دیگه خبری از نتیجه نمیدید؟!!
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : گرون تر نشده بیمه بدنه و اون مورد اختیاری هست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس موتور جدید تحویل 31 مرداد : پس فقط دریافت پرونده مهم هستش . اینقدر که بی ماشینی کشیدم از 18 دی 1403 تا الان . خودم و خانواده ام همش در عذابیم . خدا مدیران و مسئولین و خانواده ایران خودرو رو در عذاب بزاره و کاسه چه کنم چه کنم بگیرن دستشون .
کوییگ آر اس دو ماه تکمیل وجه : اوکی منم تهرانم
1 : ما هم 11 خرداد تکمیل وجه هیچی
میلاد : داداش 12 خرداد پول ریختی اگه فاکتور شد بهم خبر بده ممنون میشم من تهران ثنت نام کردم
پیش فروش پانا رینگ فولادی 31 تیر 0 : سلام من 8 مرداد تبدیل به رینگ زدم تا الان فاکتور نشده فقط هر روز تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز می شود. با شرکت هم تماس گرفتم متصدی مربوطه با پررویی تمام می گه موعد تحویل قرارداد مهم نیست بلکه ما تا 90 روز بعد تکمیل وجه دوم هیچ تکلیفی برای صدور فاکتور نداریم نتیجه دوستان الکی پولهاتون را به حساب این دزدان سر گردنه واریز نکنید فایده ای هم نداره
الناز : خیلی ممنون خداکنه همینطوری باشه که شما میگی
اطلس مشکی 27مهر : نمی دونم چه طوری میشه که مهر رو کلا ول کردن دارن اسفند رو میدن!!! خب حداقل رنگ مشکی رو تغییر بدین اگر ندارین آخرین مشکی که فاکتور شده 23 مهر بوده بیشتر از یک ماهه که همونجا گیر کرده جلو نمیره لعنت بهشون و ماشین هاشون
رانا سفید 8 مرداد : هنوز تا مرداد ماه خیلی مونده ، رانا جابجایی خط تولید داشته از ایران خودرو تهران به خراسان
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : با کارت طلایی قسطی ؟
اطلس آذر علی : اگر مطمئن بودم مشکلی پیش نیاد یک سال و نیم صبر کرده بودم این دوماه هم صبر میکردم ولی متاسفانه آدم میترسه شرکت های قطعه سازم میگن سایپا اصلأ ثبت سفارش قطعه نداره اوضاع مالیشم خوب نیست مملکتم که درست نیست