وعده های سوختی که دود شد

 

وعده های سوختی که دود شد

 
از سال گذشته تاکنون صحبت اجرای استانداردهای خودرویی از 55 به 63 مورد مطرح و مقرر شد تا دی ماه 97 خودروهای تولید داخل خود را به استاندارد تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد برسانند. اما در نیمه اول امسال ناگهان استانداردهای 85 مطرح و اجرای آن زودتر از موعد مقرر اجرایی شد، به گونه ای که نیره پپروز بخت- رییس سازمان ملی استاندارد اجرای آن  ها را اجباری اعلام کرد. 
 
حال فارغ از زمان و نحوه  اجرای این استانداردها برای مدل های خودرویی داخلی و وارداتی، وجود استانداردهای کیفی سوخت میان استانداردهای خودرویی خودنمایی می کند، که البته اجرای آن مستلزم همکاری سازمان های مربوطه است. به گونه ای که باید در کنار بهبود کیفیت بنزین، کاتالیست خودروها و خودروسازی نیز به کمک این استانداردها بیایند، نه اینکه یک بخش جور سایر بخش ها را به دوش بکشد.
 
بر همین اساس، از میان استانداردهای 85 گانه، سه مورد به استانداردها به سوخت اختصاص دارد که باید در کنار عرضه بنزین یورو 5 اجرایی شود، که البته به گفته کارشناسان و حتی مسئولان دولتی، هنوز اجرای این بندها در کشور امکان پذیر نیست، زیرا هنوز زیرساخت های بنزین یورو5 در کشور فراهم نشده است. 
 
 بندهای 47، 48 و 85 مربوط به بنزین و ارتقا کیفیت 85 گانه خودرویی، «معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز» بر اساس تجدید نظر سوم، «معیار مصرف سوخت موتورهای دیزل» بر اساس تجدید نظر دوم و«الزامات نصب مجموعه قطعات گازسوزخودرو CNG» بر اساس تجدید نظر دوم عنوان شده است. 
 
حال کمتر از یک ماه به پایان سال 96 باقی مانده و محسن صالحی نیا- معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اعلام کرده که باید برخی از استانداردها که از جمله آن ها افزایش کیفیت سوخت است، تعدیل شود! این صحبت ها در حالی اعلام شده است که برخی خودروها در دی ماه امسال با توقف خط تولید مواجه شدند و هنوز کیفیت بنزین یورو 4 نیز در سراسر کشور اجرایی نشده است. حالا چگونه است که استانداردهای نامطلوبی همچون عرضه بنزین با کیفیت نه چندان قابل قبول، بازهم مهلت گرفته است؟ 
 
البته شب گذشته نیز نیره پیروز بخت-رییس سازمان ملی استاندارد ایران بر اجرای به موقع این استانداردها تاکید کرد و گفت که سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
کیفیت بنزین خارج از توجه مسئولین
 
حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود تاکید سازمان استاندارد مبنی بر اجرای استانداردهای 85 گانه، بازهم وزارت صنعت از مهلت دوباره خبرداده  و اکنون کیفیت بنزین در بلاتکلیفی به سر می برد؟
 
ناصر رییسی فرد- رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در همین زمینه میگوید: «ناهماهنگی میان سازمانهای مرتبط به ویژه سازمان های فعال در حوزه خدمات شهری، آنگونه که باید نیست و هر یک ساز خود را می زند». 
 
رییسی فرد اظهار می کند:« یکی دیگر از مشکلات در این میان، عدم توجه نمایندگان مجلس به کیفیت بنزین است و باید قیمت های تکلیفی از دوش سوخت برداشته و نرخ بنزین واقعی شود. همچنین همه فعالین در زمینه تولید بنزین، برای بهبود کیفیت و تولید بنزین برند تلاش کنند تا فرآورده هایی مناسب و برای پیشگیری از ایجاد آلایندگی برای هوا تولید شود.» 
 
او می افزاید: « بهتر است نمایندگان مجلس و مسئولان در قیمت گذاری، صادقانه بگویند که افزایش قیمت سوخت به نفع مردم و رفاه اجتماعی است، اما به دلیل نگه داشتن قیمت به صورت تکلیفی، مشکلاتی همچون قاچاق ایجاد می کند». 
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت ادامه می دهد: « باید توجه شود که نعمتی همچون سوخت از گذشتگان به ارث رسیده و ما نیز باید به بهترین نحو هم مصرف و هم برای آیندگان باقی گذاریم و خودروسازان باید به کمک عرضه کنندگان آیند تا مصرف هر 100 کیلومتر خودروها کنترل شود».
 
به گفته او، اگر خودروسازان و تولید کنندگان سوخت در کشور با یکدیگر همکاری کنند، اوضاع کیفیت سوخت و آلایندگی هوا تا حد زیادی بهبود می یابد. 
 
ریسی فرد تاکید می کند: « درحال حاضر شرکت ملی پالایش پخش می گوید که فرآورده مناسب و با کیفیت نداریم و خودروساز نیز حرفی دیگر می زند».
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در پاسخ به اینکه برای رسیدن به استاندارد یورو5 چقدر فاصله داریم، اظهار می کند: «برای رسیدن به اجرای استانداردهای یورو 5 فاصله داریم، چرا که هنوز در اجرای بنزین یورو 4 درجا می زنیم».
 
برخی کارشناسان بر این باورند به دلیل پایین بودن کیفیت تولید، استانداردهای اعلام شده طی مدتی به استانداردهای بسیار پایین تر کاهش می یابند، این در حالی است که خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل تا 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند اما طی مدتی کمتر از این از چرخه استاندارد آلایندگی خارج می شوند. 
 
حال در آستانه آغاز سال جدید به نظر می رسد وعده های دولت در زمینه سوخت و کیفیت بنزین، دود شده و برای رسیدن به کیفیت مطلوب به زمان بیشتری نیاز است، زیرا آنچه مبرهن است، فرصت هایی بی شائبه ای است که در اختیار خودروسازان قرار می گیرد تا هر چه بیشتر اوضاع تولید خودرو را به پایین ترین حد ممکن برسانند. 
 

source

khodrocar


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوخت , بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهرداد از شیراز S3 : امروز 30 اردیبهشت تحویل گرفتم. شاسی تاریخ 26/اسفند/1402 ثبت نام تاریخ 09/آبان/1402 رنگ سفید - قرار تحویل 30 بهمن 1402 بود دقیقا سه ماه تاخیر داشت
شاهین : اقا اس ام اس دوم اومده ثبت نام شما تا ششم فعال است یعنی چی بنظرتون پیام اخر هست اینو باید بگیریم؟؟
منصف : مثل اینکه اخیرا v4 ها رو با ۲ ماه تاخیر میدن v2 هار و با ۴ ماه تاخیر و v1p رو زودتر از موعد! البته بجز رنگهای خاص
تارا v4 اتوماتیک : امروز خدا روشکر تحویل گرفتم ایشالا قسمت همه اما به دلم ننشست اول اینکه بدنش از اون چیزی که میگفتن ضعیفتره دوم بوی پلاستیک بی کیفیت خیلی تو ذوق میزنه . لاستیک بارز بود گرمکن صندلی و شیشه بالابر سمت شاگرد کار نمیکرد فردا میبرم نمایندگی هماهنگی بین گیربکس و موتور صفر
محمد : با سلام امیر آقا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردید جزء ثبت نامی های ۱۴۰۱ هستید یا ثبت نامی اسفند ۱۴۰۲ میباشید ،با تشکر از شما
علی : سلام امروز رفتم نمایندگی سیستم نگاه کرده ثبت نام یازدهم شهریور تحویل مشتری شده ولی من دوازدهم شهریور ثبت نام کردم هنوز شاسی نشده این یعنی کسی که پارتی داشته باشه تحویل میدن
S5۲۷مهر : دیروز رفتم نمایندگی خودش بیشتر از من فحششون داد من غلاف کردم🙃
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد رضا : سلام. به همه آقایون خانوما امروز واریزی 20 دی فاکتور میشه خبر دقیقه همه کاستومر ا دیروز به روز شدن یا علی
عباس : سلام پول شماروبرگردوندند
اریزو 6 : اقایون مدیران خودرویی از حکایت رئیس دولت درس بگیرید
دنا بهار : شانس نداریم ما ، ولی من راضی ام 1 ماه هم ندن پول تاخیر بدن
حمید : دوستان من تحویل 31تیر هستم کی فاکتور میشم
علی : با سلام خدمت دوستان محترم اینکه اینجا کامنت بگذارید و نفرین کنید و بد و بیراه بگید هیچ مشکلی حل نمیشه اتفاقی هم برای مدیران نمی افته هر کسی از طریق رسانه یا مجرای اطلاعاتی که داره باید این مسئله رو پیگیری کنه و اگر همه با هم هماهنگ باشیم و تجمعی باشه نتیجه بخش تر است حرفهای اونایی هم که توصیه ها پدرانه میکنن و خودشون رو دلسوز نشون میدن گوش نکنید
حمید : هیچ کس راضی به مرگ کسی نیست ولی تا حالا باید پیداش میکردند با این همه پیشرفت و امکاناتی که کسب کردیم و گرنه تا حالا خوراک گرگ ها شده
دنا6دنده : سلام من نمایندگی تهران حضوری پرسیدم گفتن بنا به پیگیری که انجام دادن، از اول خرداد شروع به فاکتور کردن میکنند
Saeid : سلام دوستان دی ماهیم تکمیل وجع 26فروردین وعصری ماشینو نمایندگی تحویل گرفتم ماشین نرم با شتاب خوبیه انشالا هر چه زودتر بقیه دوستانم ماشینشون زودتر بیاد خدا حافظ همگی
پژو پارس سفارشی اولویت زمستان : سلام دوستان من که راضی به مرگ کسی نیستم ولی خدا هم جای حق نشسته