وعده های سوختی که دود شد

 

وعده های سوختی که دود شد

 
از سال گذشته تاکنون صحبت اجرای استانداردهای خودرویی از 55 به 63 مورد مطرح و مقرر شد تا دی ماه 97 خودروهای تولید داخل خود را به استاندارد تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد برسانند. اما در نیمه اول امسال ناگهان استانداردهای 85 مطرح و اجرای آن زودتر از موعد مقرر اجرایی شد، به گونه ای که نیره پپروز بخت- رییس سازمان ملی استاندارد اجرای آن  ها را اجباری اعلام کرد. 
 
حال فارغ از زمان و نحوه  اجرای این استانداردها برای مدل های خودرویی داخلی و وارداتی، وجود استانداردهای کیفی سوخت میان استانداردهای خودرویی خودنمایی می کند، که البته اجرای آن مستلزم همکاری سازمان های مربوطه است. به گونه ای که باید در کنار بهبود کیفیت بنزین، کاتالیست خودروها و خودروسازی نیز به کمک این استانداردها بیایند، نه اینکه یک بخش جور سایر بخش ها را به دوش بکشد.
 
بر همین اساس، از میان استانداردهای 85 گانه، سه مورد به استانداردها به سوخت اختصاص دارد که باید در کنار عرضه بنزین یورو 5 اجرایی شود، که البته به گفته کارشناسان و حتی مسئولان دولتی، هنوز اجرای این بندها در کشور امکان پذیر نیست، زیرا هنوز زیرساخت های بنزین یورو5 در کشور فراهم نشده است. 
 
 بندهای 47، 48 و 85 مربوط به بنزین و ارتقا کیفیت 85 گانه خودرویی، «معیار مصرف سوخت خودروهای بنزینی، دیزل و دوگانه سوز» بر اساس تجدید نظر سوم، «معیار مصرف سوخت موتورهای دیزل» بر اساس تجدید نظر دوم و«الزامات نصب مجموعه قطعات گازسوزخودرو CNG» بر اساس تجدید نظر دوم عنوان شده است. 
 
حال کمتر از یک ماه به پایان سال 96 باقی مانده و محسن صالحی نیا- معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در جمع خبرنگاران اعلام کرده که باید برخی از استانداردها که از جمله آن ها افزایش کیفیت سوخت است، تعدیل شود! این صحبت ها در حالی اعلام شده است که برخی خودروها در دی ماه امسال با توقف خط تولید مواجه شدند و هنوز کیفیت بنزین یورو 4 نیز در سراسر کشور اجرایی نشده است. حالا چگونه است که استانداردهای نامطلوبی همچون عرضه بنزین با کیفیت نه چندان قابل قبول، بازهم مهلت گرفته است؟ 
 
البته شب گذشته نیز نیره پیروز بخت-رییس سازمان ملی استاندارد ایران بر اجرای به موقع این استانداردها تاکید کرد و گفت که سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.
 
کیفیت بنزین خارج از توجه مسئولین
 
حال این پرسش مطرح است که چرا با وجود تاکید سازمان استاندارد مبنی بر اجرای استانداردهای 85 گانه، بازهم وزارت صنعت از مهلت دوباره خبرداده  و اکنون کیفیت بنزین در بلاتکلیفی به سر می برد؟
 
ناصر رییسی فرد- رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در همین زمینه میگوید: «ناهماهنگی میان سازمانهای مرتبط به ویژه سازمان های فعال در حوزه خدمات شهری، آنگونه که باید نیست و هر یک ساز خود را می زند». 
 
رییسی فرد اظهار می کند:« یکی دیگر از مشکلات در این میان، عدم توجه نمایندگان مجلس به کیفیت بنزین است و باید قیمت های تکلیفی از دوش سوخت برداشته و نرخ بنزین واقعی شود. همچنین همه فعالین در زمینه تولید بنزین، برای بهبود کیفیت و تولید بنزین برند تلاش کنند تا فرآورده هایی مناسب و برای پیشگیری از ایجاد آلایندگی برای هوا تولید شود.» 
 
او می افزاید: « بهتر است نمایندگان مجلس و مسئولان در قیمت گذاری، صادقانه بگویند که افزایش قیمت سوخت به نفع مردم و رفاه اجتماعی است، اما به دلیل نگه داشتن قیمت به صورت تکلیفی، مشکلاتی همچون قاچاق ایجاد می کند». 
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت ادامه می دهد: « باید توجه شود که نعمتی همچون سوخت از گذشتگان به ارث رسیده و ما نیز باید به بهترین نحو هم مصرف و هم برای آیندگان باقی گذاریم و خودروسازان باید به کمک عرضه کنندگان آیند تا مصرف هر 100 کیلومتر خودروها کنترل شود».
 
به گفته او، اگر خودروسازان و تولید کنندگان سوخت در کشور با یکدیگر همکاری کنند، اوضاع کیفیت سوخت و آلایندگی هوا تا حد زیادی بهبود می یابد. 
 
ریسی فرد تاکید می کند: « درحال حاضر شرکت ملی پالایش پخش می گوید که فرآورده مناسب و با کیفیت نداریم و خودروساز نیز حرفی دیگر می زند».
 
رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت در پاسخ به اینکه برای رسیدن به استاندارد یورو5 چقدر فاصله داریم، اظهار می کند: «برای رسیدن به اجرای استانداردهای یورو 5 فاصله داریم، چرا که هنوز در اجرای بنزین یورو 4 درجا می زنیم».
 
برخی کارشناسان بر این باورند به دلیل پایین بودن کیفیت تولید، استانداردهای اعلام شده طی مدتی به استانداردهای بسیار پایین تر کاهش می یابند، این در حالی است که خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل تا 5 سال از دریافت معاینه فنی معاف هستند اما طی مدتی کمتر از این از چرخه استاندارد آلایندگی خارج می شوند. 
 
حال در آستانه آغاز سال جدید به نظر می رسد وعده های دولت در زمینه سوخت و کیفیت بنزین، دود شده و برای رسیدن به کیفیت مطلوب به زمان بیشتری نیاز است، زیرا آنچه مبرهن است، فرصت هایی بی شائبه ای است که در اختیار خودروسازان قرار می گیرد تا هر چه بیشتر اوضاع تولید خودرو را به پایین ترین حد ممکن برسانند. 
 

source

khodrocar


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوخت , بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام دوستان. من تارا خاکستری متالیک ثبت نام کردم فروش فوری تحویل ۳ شهریور بودم. ۲۴ شهریور بهم تحویل دادن. بسیار بسیار ماشین نرم و بی صدا هست برخلاف اون چیزی که میگفتن. تا سوارش نشید متوجه نمیشید. پارس و سمند داشتم یه سروگردن از اونا بالاتره
تارا وی۴ تحویل ۲ابان : سلام.تاریخ تحویل شما چه تاریخه؟
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
مرتضی کشاورز : سلام دوستان لطفانظرات اشتباه ندیدخودروی من تاراهست اتفاقا نگ سفیدم هست همین جورتوی آماده برای صدورفاکتور مونده وهیچ اتفاقیم نیفتاده سپاس
شاهین شهریور : سلام منم امروز زنگ زدم گفتن که شاهین جی خیلی کم تولید میشه من گفتم سخته بی وسیله بودن چند وقت دیگه بچه مدرسه ای داریم گفت که میتونی بری نمایندگی اونا برات ی نامه تنظیم میکنن که خودت میخای جی ال بگیری این نامه رو برامون میفرستن ماهم دعوت نامه براتون زودتر میفرستیم و منم رفتم انجام دادم ایشالله که خیره
M : ممنون از راهنمایتون احمد آقا
مریم : صد بار زنگ زدیم صد بار پیامک ها رو دیدیم تحویلم شهریور هست بی خیال نیستیم موندیم دیگه چه گلی به سر بزنیم
مهدی شاهین پلاس : اره سمت قم که تریلی های سایپا فقط کوییک و ساینا حمل.میکنه
Arash : سلام دوستان دقت کردین تو این یکی دو ماه اخیر شاید هر روز تریلرهای حمل ماشینهای ایران خودرو تو شهر و کمربندی ها دیده میشه ولی سایپا اصلا دیده نمیشه
بهمن : خب امروزم هیچ خبری نشده؟؟ همچنان 6اردیبهشت فاکتور نشد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علوی : سلام برا منم پیامک تحویل حضوری اومده 2 هفته قبل تقریبا یکی اومده الانم یکی اومده البته هنوز فاکتور نشدم نمیدونم منظورشون چیه
سورن 31 شهریور : سلام دوستان تحویل 31 شهریور ، دیروز پیامک تبدیل اومد همون لحظه زدم ولی هنوز فاکتور نشده . لطفا کسایی که تحویل 31 شهریور هستند و فاکتور شدند بگویند که کی تکمیل وجه کرده اند.
دنا آپشنال تحویل مهر : من 26 تیر دعوتنامه اومد و 29 تیر تکمیل وجه کردم. 2 مرداد تحویل مدارک. هرچه سریعتر تکمیل وجه کنید اولویت دارید.
دنا آپشنال تحویل مهر : سلام دوست عزیز. من واریز اول 10 اسفند و دعوتنامه 26 تیر و واریزی دوم 29 تیر و تحویل مدارک 2 مرداد. فاکتور 25 شهریور و پلاک و آماده برای تحویل 26 شهریور و الان روی صدور اسناد می چرخه.
فرزاد : شماره پذیرش 12336259 تبدیل هم زدم ولی هنوز فاکتور نشده
علی محمدی : 24بهمن فوق العاده کسی فاکتور شده ؟؟؟
علی : پلاک شدی
مهدی پانا شهریور : اقا لطفا واضح بنویسید که اگه تغییر کرده به tu5 پلاس پانا بودین یا فلز مبلغی پرداخت کردین از همه مهمتر تحویل چه ماهی بودین کامل بگین خواهشا تا بقیه هم اگاه بشن
اریزو 6پرو : والا ما خرداد ماشین بیمه شده هنوز مجوز خروج نخورده
ثبت نامی 27مرداد : کلا از شرکت سایپا دو پیام واسم اومده یک پیام مال پذیرش بودکه 5/14هم پذیرش شدن وهم فاکتور ، یه پیامک راجب تحویل حضوری بود که الان واسم اومد شما هم این پیام تحویل حضوری براتون اومده