۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!

 

۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!

خودرو ملی دنا به‌عنوان چندمین تجربه ملی ایران‌خودرو شاید نسبت به محصولات گذشته کمی رشد داشته باشد، اما پیشرفت آن به‌حدی نبوده که بتوان به آینده این محصولات امیدوار بود، چرا که بسیاری ترجیح می‌دهند در همین رنج قیمت به‌سراغ محصولات چینی بازار بروند که در برخی از موارد نسبت به دنا عملکرد بهتری دارند، اما، باید بخش حمایت از تولید کنندگان داخلی را نیز مدنظر قرار دهیم. در این مطلب تصمیم داریم چند مورد از معایب دنا را که با بررسی خودرو و همچنین شنیدن نظرات خریداران، تهیه شده، برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید…
 
۱- موتور ضعیف
 
اگر دنا به‌عنوان فیس‌لیفت سمند و با افزایش قیمت مناسب‌تر عرضه می‌شد، شاید استفاده از موتور EF7 که بیش از این در سمند بکار گرفته شده بود به‌عنوان ضعف خودنمایی نمی‌کرد، اما حالا که به‌عنوان یک محصول مجزا عرضه شده باید در قسمت موتور نیز تغییرات بهتری اعمال می‌شد. دنا با پیشرانه چهارسلندر ۱۶۴۵سی‌سی، قادر است ۱۱۴ اسب بخار قدرت را در گشتاور ۶۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. شتاب صفرتاصد دنا به گفته ایران‌خودرو ۱۲ ثانیه است اما در تست دنا این شتاب در زمان بالاتری ( حدود ۱۴ ثانیه ) ثبت شده است. با مقایسه مشخصات موتور متوجه خواهید شد که هیچ تغییری در موتور رخ نداده و عملا قدرت دنا در حد سمند سورن و EF7 خواهد بود. سر و صدای موتور نیز در دورهای بالا بسیار زیاد است. درکل قدرت موتور دنا با توجه به‌ قیمت آن یک شوخی خنده‌دار محسوب می‌شود.
 
ایرانخودرو به‌تازگی از موتور جدید دنا با فناوری توربوشارژر رونمایی کرده است که ما در این مطلب مدل پایه دنا را بررسی کرده‌ایم.
 
۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!
 
۲- کیفیت مونتاژ
 
متاسفانه خودروهای مونتاژ داخل، همیشه در بسیاری از قسمت‌ها دچار ضعف بوده‌اند. دنا نیز مانند سایر محصولات کشور در مونتاژ ضعف دارد. البته کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی بهتر است، اما در قسمت‌هایی مانند درب‌ها هنوز مشکل مونتاژ مشاهده می‌شود. فاصله بین درزهای دنا واقعا ناامید کننده است و باید اعتراف کنیم که خودروهای چینی بسیار بهتر از دنا در این بخش ظاهر شده‌اند. اگر شما به شرکت‌های داخلی که مونتاژ خودروهای چینی را انجام می‌دهند مراجعه کنید، دقت مهندسان چینی این شرکت‌ها را در کنترل مونتاژ خودرو تحسین خواهید کرد. فاصله درزها توسط این مهندسان به دقت کنترل می‌شوند.
 
۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!
 
۳- سیستم تعلیق
 
اگر چه دنا از کیفیت سواری خوبی بهره می‌برد اما اگر در قسمت سیستم تعلیق آن کمی بیشتر دقت می‌شد، سواری نرم آن لذت‌بخش‌تر بود. اشکال کوبیدن محور عقب در دنا نیز مانند سمند به‌چشم می‌خورد و در ناهمواری‌های خیابان‌ها، ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. این نوع فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومانی واقعا ضعیف است.
 
۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!
 
۴- پلاستیک خشک کابین
 
طراحی کابین دنا در بین رقبای خود فوق‌العاده است، اما کیفیت مواد بکار گرفته شده در آن چندان چنگی به‌دل نمی‌زند. البته باید بگوییم که جنس پلاستیک خشک کابین دنا چندان با محصولات چینی متفاوت نیست، اما سازندگان این خودرو باید به فکر این موضوع باشند که در محصول خود چیزی را ارائه کنند که بهتر از رقبا باشد تا مردم جلب آن شوند. در غیر این صورت، مشابه این خودرو با عیوب کمتر در بازار وجود دارد.
 
۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!
 
۵- قیمت
 
دنا با قیمتی بین ۴۲ تا ۴۴ میلیون تومان در نمایندگی و بازار آزاد معامله می‌شود، در این رنج قیمت، برای شما محصولاتی متنوع و با تیپ و شاسی مختلف وجود دارد از رنو ساندرو دنده‌ای گرفته تا برلیانس H330 دنده‌ای که به مراتب از کیفیت ساخت و تکنولوژی بهتری نسبت به دنا برخوردار‌ هستند. اگر دنا قیمتی کمتر از ۴۰ میلیون تومان داشت، ارزش خرید آن نیز بیشتر می‌شد و طرفداران بیشتری را به خود جلب می‌کرد. متاسفانه قیمت‌گذاری محصولات در کشور ما قانون خاصی ندارد و این رنج قیمت برای دنا، ناعادلانه است.
 
۵ دلیل برای آنکه دنا نخریم!
 
کلام آخر
 
ما امروز برخی از ایرادات خودرو دنا را بررسی کردیم، این خودرو به‌عنوان محصول ملی به بازار داخلی معرفی شد و هدف آن رقابت با محصولات چینی بوده است، اما در این رقابت دنا احتمالا به عنوان آخرین شرکت کننده به پایان مسیر برسد چرا که نقاط ضعف این خودرو شاید زیاد نباشند اما بسیار قوی هستند. موتور ضعیف و کیفیت مونتاژ پایین، ایراداتی نیستند که بخواهیم به‌راحتی از آن بگذریم. حمایت از تولید ملی یکی از واجبات موفقیت صنعت خودروسازی کشور است، اما خودروسازان باید به‌نحوی عمل کنند که مردم حس کنند این حمایت دوجانبه بوده است.
 
 
 
 

source

charkhan

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دنا , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

احمد
12

من یک خودروی دنا در آبان 95 تحویل گرفتم و خوشحال که از ماشین 206 به یک سدان خانوادگی زیبا ارتقاء یافتم .
ولی صد افسوس که ماشینی که تحویل گرفتم آنقدر صدای موتور داخل کابین میاد که میبایستی صدا سیستم صوتی را زیاد کنی تا کمتر آزار ببینی .
عمق فاجعه وقتی بود که برای اولین بار نوروز 96 باهاش سفر رفتم وتجربه سرعت بالای 80 کیلومتر را در جاده تجربه کردم. واقعا خیلی دردناکه که اینقدر پول بدی وببینی سوار یه لگنی شدی که در سرعت 80 هجوم باد و توفان سوای صدای آزار دهنده موتور بیاد داخل کابین .
اگر دوستان ایرانخودرو به خدا و روز جزا اعتقادی داشته باشند بهشون میگم ازتون نمیگذرم و باید اون دنیا جواب منو بدین .
13:26  1396/12/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی تحویل اسفند403 : سلام دوستان ،بله به من گفتن 1400نفر جلو شما هستن وتقریبا سه ماه دیگه بهتون میدیم ماشین ،ماهم تصمیم گرفتیم تبدیل کنیم به جی ال ولی اونایی که نوبتشون نزدیکه صبر کنید ،ما 17 آذر پذیرش شدیم
فرهادj7 : سلام ثبت نام23بهمن1403 فاکتور 27خرداد 1404 کارت خودرو آمده هنوز خبری از ماشین نیست
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تکمیل وجه کردن ۲۰ اردیبهشت سلام ثبت شده هنوز فاکتور نشدم
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : باسلام دوستان عزیز از این بابت خیالتونو راحت کنم که تا یکسال 2سال باید منتظر شاهین جی باشیم چون مدیرعامل سایپا امروز خودش گفت روزانه دوتا شاهین جی تولید میشه ،،،هر حرفیم که این کارشناسای سایپا موقع زنگ زدن میگن همشسششش دروغه من که خودم دیگه بیخیال شاهین شدم دیگه میخوام فراموش کنم حالا هر موقع تونستن فاکتوز میکنن😞 هر کی ام که دیدید ماشینشو تحویل گرفته بدونید یه آشنا مدیر داخل سایپا داشته بی شک
حسین : درضمن هیج کس از دوستانی که تشریف آورده بودن، فاکتور نشدن. فقط دو نفر تبدیل به جی ای زدن. بقیه دست از پا درازتر برگشتیم. و در پایان دم کسایی که اومدن گرم. خیلی ها از راه دور اومدن و دستمریزاد بهشون
حسین : درخصوص جریمه: براساس درصد نوشته شده در قرارداد جریمه میدن در صورت تبدیل مبلغ جریمه تغییری نمیکند (حذف نمیشد) خط تولید 5 روز در هفته فعاله فقط
محمد : کسی ثبتنام دو مرحله ای بوده که تحویل مرداد یا شهریور باشه؟ میخوام ببسنم دعوت نامه براشون اومده و اگه اومده چقد قبل تاریخ قرارداد دعوتنامه میاد؟
حسین : سلام و عرض ادب خلاصه ای از کارهایی که امروز در تجمع انفاق افتاد: تعداد حاضرین حدود 20 25 نفر اکثرا شاهین جی - شاید CVT و پلاس هم بود. (یه دونه هم کوئیک بود خخخ) تا ساعت 14:30 بودیم با مدیر فروش و بازاریابی هم کلی صحبت کردیم. ظاهرا مشکل سانروف دارن الویت تولید در صورت تامین سانروف به ترتیب: شاهین پلاس (50 الی 60%)، شاهین CVT (20 الی 30%) و نهایتا شاهین جی (کمتر از 10%) یعنی اگه 100 تا سانروف داشته باشن، نهایتا 5 تا 10 تا شاهین جی تولید میکنند. تعداد تولید در روز: شاهین پلاس 40 تا 50 عدد شاهین CVT راستش یادم نیست چی گفت شاهین جی گاهی 2 تا گاهی 5 تا شایدم 12 تا در روز شاهین جی ال هم یادم نیست ولی تعدادشون بیشتر از قبلی ها بود. و گویا اصلا هم نیاز نمیبیند تا سانروف ها رو به شاهین جی اختصاص بدن. حرف همه شون هم اینه که: شاهین جی ها تبدیل بزنن به شاهین جی ال تا زودتر صاحب ماشین بشن. نظر منو بخواهید اینه ابتدا ببنید د چند نفر از شما جلوتره اگه زیر 500 نفر هستید تبدیل نزنید اما اگه بالای 500 نفر جلوتر از شماست به نظرم نبدیل بزنید.
ناشناس : سلام شاهین جی ال میبخشید چطوری نشسته توی سیستم ینی وقتی وضعیت خودرو میزنیم چی نوشته؟
ایگل مشکی : تاریخ ثبت نام ۱۱ اردیبهشت. تحویل بایستی ۲ ماه کاری می بود. هنوز پیامک نیومده، شاسی هم نشده! چقدر تا تحویلش تاخیر داره؟ کسی می دونه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : شما فاکتور شدین چندین بودین؟؟؟
کوییک آر اس : شما فروش فوری بوده ؟؟؟؟؟؟مدل ماشینتون چی بود؟؟؟
آریزو 5 : سلام در پنل کاربری سایت مدیران خودرو تیک تحویل خودرو زده میشه
اطلس جی دی : روند فاکتور خوابید ، باز مردن
اطلس جی : سلام یعنی ممکنه تا شهریور تحویل بدن ماشین رو به خدا من که یه افسرده بدبخت شدم نه پول دارم نه ماشین نه طلا نه هیج انگیزه ای برای ادامه زندگی ...خدا مسئولین سایپا رو به سزای اعمالشون برسونه بگید آمییین
کوییک : واقعااااا چطور دلتون میاد با اعصاب مردم بازی کنید وبیای دروغ بنویسی چطور 28 اردیبهشت فاکتور شدی من 27 اردیبهشتم فاکتور نشده شرکتم هم زنگ زدم میگن تا 25 اردیبهشت فاکتور شده
اطلس سواران : لعنت بر سایپا چقدر باید صبر کنیم تاخیر 1 یا 2 ماه کجای دنیا دیدید 8 ماه تاخیر در تحویل ماشین این تاخیر نیست یه جور دزدی و فریب مردم
یاغی : دوستان عزیزم،دیدن این پیج برای امشب کافیه،با اجازتون میرم بخوابم،شب بخیر
کوییک آ ر اس : بله منم دقیقا وضع شما رو دارم 30 روزه ثبتنام کردم 27 اردیبهشت پول ریختم و28 برام ثبت شده وتا امروز که زنگ زدم یکیش گفت تا 15 اردیبهشت فاکتور شده وتا روز چهارشنبه هفته پیش بهم گفتن تا 25 فاکتور شده
کوییک آر اس : باید صبر کنید تا چراغ تحویلتون هم روشن بشه بعد از اینکه چراغ تحویلتون روشن شد 5 روز الی دو هفته طول می کشه تا ماشین به دستتون برسه